طراحی سازه‌های اسکان موقت

طراحی سازه های پیش ساخته

سازه‌های اسکان موقت از گذشته‌های دور مورد توجه بشر بوده است. از جمله کاربران این سازه‌ها در گذشته، کوچ نشینان بوده‌اند. امروزه نیز به دلایل گوناگونی احتیاج به این سازه‌ها خواهیم داشت.

از این سازه‌ها می‌توان زمانی که نمی‌خواهیم درگیر مقررات گرفتن مجوز برای ساخت و پس از آن پروسه ساختمان‌سازی شویم استفاده کرد؛ همچنین برای مواردی که زمان ساخت و یا بودجه آن را نداریم و یا فقط یک سرپناه موقت لازم داریم، بهترین گزینه‌ای است که می‌توان انتخاب کرد.

طراحی سازه‌های اسکان موقت

یک سازه اسکان موقت در نوتردام پاریس

نیاز به سازه اسکان موقت

نیاز به سازه‌های اسکان موقت در همه جای دنیا وجود دارد. برای مثال در مکان‌هایی که می‌خواهیم به محیط زیست در اثر ساخت و ساز آسیبی وارد نشود می‌توان از این سازه‌ها استفاده کرد. در این مورد یک مثال می زنیم،‌ در جزایر زیبایی مانند جزیره ی هرمز، سواحلی وجود دارد که ساخت و ساز در آنجا موجب دست خوردگی طبیعت بکر آن می‌شود ولی اگر دولت، سازه‌های اسکان موقت در آنجا برپا کند می‌توان مسافران و گردشگران زیادی را جذب کرد.

مورد بعدی استفاده از این سازه‌ها، در کارگاه‌های ساختمانی برای اسکان کارگران است. مورد دیگری که می‌توان اشاره کرد، اسکان دادن به مردم مناطقی است که دچار سیل، زلزله و حوادثی از این دست شده‌اند و خانه‌هایشان از بین رفته است؛ که این مورد‌ را در سال اخیر در ایران به وفور دیده‌ایم.

طراحی سازه‌های اسکان موقت

سازه‌های فلزی اسکان موقت ساخت شورای اسلامی در شهر تبریز

می‌توان گفت در ایران، نیاز به سازه‌های اسکان موقت همواره رو به رشد است. با تغییرات اقلیمی جدیدی که اتفاق افتاده است، پیش بینی‌هایی در مورد سیل در امسال و سال‌های آینده شده است. با توجه به اینکه در بسیاری از قسمت‌های ایران مردمی با وضعیت اقتصادی زیر خط فقر وجود دارند، بخش زیادی از این سیل‌زدگان توانایی مالی ساختن دوباره‌ی منزل خود را نخواهند داشت. بنابراین اگر امکان برپاسازی سازه‌های اسکان موقت وجود داشته باشد، می‌توان مردم زیادی را از زندگی در چادر نجات داد. همچنین شرکت سازنده این سازه‌ها می‌تواند آن را به صورت اقساط به فروش برساند یا اجاره دهد بنابراین ساخت آن‌ها می‌تواند یک معامله برد برد باشد.

طراحی سازه‌های اسکان موقت

در سازه اسکان موقت به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

این سازه‌ها به هر دلیلی که ساخته شوند، باید دارای ویژگی هایی باشند تا بتوانند با کیفیت بالاتری به مردم سرویس بدهند. چند مورد از مواردی که در این سازه‌ها حائز اهمیت هستند، در اینجا آورده شده است.

۱- دوام مواد و اجزای سازنده و جنس مصالح ساخت بسیار مهم استِ، برای مثال آلومینیوم به دلیل خوردگی عمر چندانی ندارد ولی اگر از مصالح فایبرگلاس استفاده شود، می‌توان سازه‌های موقت با عمر بالا‌تر ساخت.

نکات اجرایی سفت کاری ساختمان
مطالعه می‌کنم

۲- ساخت واحدهای موقت در مورد پاسخ به نیاز بی خانمان‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به تولید انبوه رساند؛‌ تا هم هزینه‌های اولیه ساخت برای کارخانه کمتر شود و هم قیمت نهایی که به دست مصرف‌ کننده می‌رسد کاهش یابد.

۳- نحوه چیدن این سازه‌های اسکان موقت باید مورد توجه باشد و به گونه‌ای قرار بگیرند که امکان زندگی تعداد زیادی از مردم در کنار یکدیگر بدون ایجاد مزاحمت وجود داشته باشد.

۴- بهتر است طرح‌های تشویقی برای ترغیب سرنشینان این واحدها به اینکه مالک شوند به وجود بیاید. برای مثال می‌توان آن را به صورت اقساط به ساکنان فروخت. (به این عمل در کشور‌های خارجی، lease می‌گویند).

طراحی سازه‌های اسکان موقت

۵- برپاسازی واحدها بهتر است ساده‌ترین شکل ممکن باشد به گونه ای که تقریبا هر کسی بتواند آن‌ها را فراهم کند؛ البته این امر نیاز به کمی نبوغ در طراحی دارد. هر چه تعداد افراد بیشتری بتوانند آن‌ها را مونتاژ کنند، نیروی کار بیشتری برای کمک به ساخت سریع آن‌ها وجود خواهد داشت.

۶- نکته بعدی توجه به طراحی این سازه‌هاست که تا آنجایی که ممکن است جذاب باشند؛ تا مردم بخواهند در آن‌ها ساکن شوند. در صورت استفاده‌ی گروهی از آن ها در کنار یکدیگر، تغییرات کوچک در ظاهرشان می‌تواند تغییر زیادی در کل محدوده به وجود بیاورد و مردم را جذب کند.

۷- امکانات لازم برای سکونت بهتر باید مهیا شود برای مثال سیستم‌های تهویه، برق یا قفل‌های دارای امنیت بالا از این دست موارد‌اند.

۸- توجه به زیرساخت‌ها در اطراف محل استقرار این سازه‌ها بسیار حیاتی است؛ به طوری که می‌توان برای هر چند خانه سرویس بهداشتی و حمام به‌ صورت عمومی نیز برپا ساخت که با همین سیستم ساخت موقت به سرعت قابل نصب و راه‌اندازی هستند.

طراحی سازه‌های اسکان موقت

خانه‌های ساخته شده پس از زلزله در ژاپن

مزایای سازه‌های اسکان موقت

این سازه‌ها مزایای فراوانی دارند از جمله اینکه:

  • به آسانی تولید می‌شوند.
  • نصب آسان و سریعی دارند و نیازی به برپایی اسکلت در آن‌ها نیست. زمان ساخت آن‌ها معمولاً بین ۴ تا ۱۵ روز است؛ این امر به دلیل ماهیت مدولار و پیش ساخته بودن آن‌هاست. در صورتی که زمان ساخت ساختمان‌های عادی معمولا بالای یک سال است.
  •  وزن زیادی ندارند و در صورت استفاده در مناطق زلزله زده، در هنگام وقوع پس لرزه‌ها نگرانی آوار‌ریزی بر روی مردم را نداریم.
  •  در صورت رعایت یکسری نکات، می‌توانند عایق حرارتی و رطوبتی خوبی باشند.
  •  به دلیل ماهیت چند تکه بودن، در یک نوبت می‌توان چندین عدد از این خانه‌ها را مستقر کرد.
  •  قابلیت تعمیر، ترمیم و جدا کردن سریع را دارند.
  •  معمولاً عمر بالایی دارند.
  • یکی از بزرگترین مزایای این سازه‌ها قابلیت جابجایی آن‌هاست. شما می‌توانید در هر زمان که بخواهید آن‌ها را باز کنید و در جای دیگری دوباره نصب کنید.
  • برخی از سازه‌های موقتی به گونه ای طراحی شده‌اند که با استفاده از پیچ و مهره‌ها، بدون هیچگونه نیاز به زیرسازی و آماده‌سازی زمین، در هر مکان نا‌مسطحی، ثابت شوند. ساختمان‌های دائمی حتما نیاز به گودبرداری و ساخت فونداسیون بتنی دارند.
  • ساختمان‌های موقت قبل از نصب، به سرمایه‌ی کمی نیاز دارند که این یک مزیت بزرگ آن‌ها نسبت به ساختمان‌های عادی است.
انواع پی و روش‌های ساخت آن‌ها
مطالعه می‌کنم

به طور کلی به نظر می‌رسد ساخت این سازه‌ها یک راه مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. حتی اگر در کشور از آن‌ها استفاده نشود، می‌توان این سازه‌ها را به کشورهای در حال توسعه، جنگ زده یا کشورهایی که دچار حوادث طبیعی شده اند صادر کرد بنابراین تولید این واحدها راه مناسبی برای شروع یک کار جدید و پرسود است.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.