طراحی داخلی ساختمان اداری

طراحی داخلی ساختمان اداری

شکی نیست که طراحی ساختمان اداری تفاوت‌های مهمی با ساختمان مسکونی دارد. در نوع اداری، الزامات قانونی متفاوتی وجود دارد. ضوابطی هستند که برای طراحی و معماری این نوع از ساختمان باید در دستور کار قرار گیرند. اما در عین حال می‌توان برای طراحی یک ساختمان اداری و رسمی، زیبایی و پرستیژ را هم رعایت کرد. کم نیستند اداراتی که بسیار هنرمندانه و جذاب ساخته شده‌اند.

در این مقاله، قصد داریم بررسی کنیم که برای ساخت چنین ساختمانی، باید به چه اصولی توجه کرد و به چه مواد اولیه‌ای نیاز است. ضمن اینکه با مطالعه این مطلب خواهید دانست که از چه سبک معماری می‌توانید برای ساخت یک ساختمان اداری برجسته بهره ببرید. پس با ما همراه باشید.

طراحی داخلی ساختمان اداری

طراحی نما برای ساختمان اداری

نمای ساختمان، معرف آن در برابر چشم دیگران است. نماد و هویت شرکت شما، نمای بیرونی آن است و به همین خاطر، در برندسازی شما تاثیر بالایی دارد.
برای انتخاب یک نمای مناسب، باید بین آن و حوزه کاری خودتان تناسب خلاقانه‌ای به وجود بیاورید. شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟ فناوری، مخابرات، بیمه، صادرات و واردات و … هر کدام به نوعی از نما نیاز دارند تا نشان دهنده کسب و کار آن ها باشد.

حتما به ساختمان برخی از برندهای مشهور دنیا دقت کرده‌اید، کمپانی‌هایی نظیر: گوگل، مایکروسافت و یا اپل. این‌ها نماهایی را برای ساختمان‌های خود انتخاب می‌کنند که نشان‌دهنده فعالیت آن‌ها در حوزه تکنولوژی باشد. ضمن اینکه، اگر شرکت شما از چند ساختمان مختلف تشکیل می‌شود، بهتر است برای هرکدام‌ یک نمای مناسب طراحی نمایید. ساختمان اداری، ساختمان عملیاتی، ساختمان پشتیبانی و ساختمان واحد بازاریابی و فروش.

طراحی داخلی ساختمان اداری

در طراحی نما برای ساختمان اداری، سعی کنید خیلی سلیقه خودتان را دخیل نکنید. برعکس منزل مسکونی، که سلیقه شما حرف اول را در آن می‎‌زند، در ساختمان اداری باید منطقی و هوشمندانه تصمیم گرفت. اگر در حوزه فروش کار می‌کنید، باید نمایی پر زرق و برق را طراحی کنید که این احساس را به مشتری شما بدهد که چقدر در سودآوری و فروش بالا موفق هستید.

انتخاب سبک مناسب برای طراحی ساختمان اداری

در معماری روز جهان، دو نوع سبک کلی وجود دارند: سبک کلاسیک یا رومی و سبک مدرن. این سبک‌های معماری فقط برای ساختمان مسکونی کاربرد ندارند، بلکه برای نوع اداری هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتخاب سبک، هم بر روی نمای اصلی ساختمان و هم بر روی دکوراسیون داخلی ساختمان اداری شما تاثیرگذار است و باز هم انتخاب سبک به نوع فعالیت شما بستگی دارد. برای مثال، کسب و کارهایی که در حوزه صادرات کالا و محصولات ایرانی، خدمت‌رسانی‌های مختلف، فعالیت در حوزه خانواده و کودک هستند که شاید سبک معماری کلاسیک یا رومی برایشان مناسب باشد.

اما اگر کارتان در حوزه فناوری، آی‌تی، مخابرات، واردات، شرکت دانش بنیان و … است، توصیه می‌شود که از سبک معماری مدرن بهره ببرید. مدرن بودن سبک ساختمان، این احساس را به مشتری می‌دهد که با شرکتی مترقی و به روز مواجه است. در حالیکه؛ معماری کلاسیک حسی از پایداری، رفاه و ماندگاری ایجاد می‌نماید.
البته هیچ قاعده و قانون خاصی برای این انتخاب‌ها وجود ندارد. شاید بتوانید با یک تصمیم به جا، دست به تلفیقی جالب توجه بزنید. قرار نیست خودتان را به یک سبک مقید نمایید. بلکه بهتر است برای هر ساختمان سبک مناسبی را بکار بگیرید.

روش‌های خلاقانه استفاده از فضای داخلی خانه
مطالعه می‌کنم

طراحی داخلی ساختمان اداری

مواد اولیه مورد نیاز برای ساختن ساختمان اداری

انتخاب مواد اولیه و متریال، بیشتر بستگی به سبکی دارد که در نما و دکوراسیون انتخاب نموده‌اید. در سبک مدرن، بیشتر از فلزاتی مانند آلومینیوم و همچنین، از شیشه استفاده می‌شود. در حالیکه؛ برای معماری کلاسیک از سیمان سفید، آجر و سنگ استفاده می‌شود. پس استفاده درست از یک ماده اولیه هم در افزایش اعتبار برندتان موثر است. اگر در حوزه الکتریک فعالیت می‌کنید، یک ساختمان مدرن که نمایی با فلز آلومینیوم دارد، بسیار جالب خواهد بود.

نورپردازی در اداره

نورپردازی هر قدر که در ساختمان مسکونی جنبه تزئینی دارد، برعکس در ساختمان اداری بیشتر جنبه کاربردی دارد.
باید نورپردازی داخلی ساختمان طوری انجام شود که نور کافی برای تمام بخش‌ها فراهم نماید. در طول روز و در ساعات مختلفی، افراد زیادی به ساختمان شما وارد می‌شوند. در داخل اتاق‌ها، راهروها، راه‌پله، سرویس بهداشتی، انبار و سایر بخش‌ها به نور کافی نیاز دارند اما بهتر است تلاش کنید که این نورپردازی، با زیبایی نیز همراه باشد. یک نورپردازی حرفه‌ای، ظاهری مجلل و جلوه‌ای موفق به کمپانی می‌دهد. در این زمینه، نورپردازی خارجی که در واقع همان نورپردازی روی نمای بیرونی است، هم حائز اهمیت است.

اگر از سبک نماسازی کلاسیک بهره برده‌اید، تعبیه نورهای پرتعداد و متنوع بر روی نمای بیرونی ضروری است. نماهای کلاسیک شیشه‌ای، برای نورپردازی درست و حسابی پتانسیل خیلی خوبی دارند. حتما دیده‌اید که شب‌ها بعضی از ساختمان‌های اداری حسابی خودنمایی می‌کنند. شما نیز با ساخت یک نمای شیشه‌ای مدرن و اجرای یک نورپردازی زیبا، به یک ساختمان برجسته و منحصر به فرد دست خواهید یافت.
در این صورت، علاوه بر عملکرد شما و کیفیت خدمت رسانی شرکت‌تان، درخشش ساختمان‌تان هم بر شهرت و اعتبارتان اضافه می‌کند.

طراحی داخلی ساختمان اداری

انتخاب دکوراسیون برای ساختمان اداری

در ساختمان‌های اداری، دست شما برای انتخاب دکوراسیون به اندازه ساختمان‌های مسکونی باز نیست. چرا که باید تا جایی که امکان‌پذیر است از لوازم رسمی استفاده کنید. اکثر ادارات، صندلی‌های چرم مشکی و قهوه‌ای و میزهای شیشه‌ای بزرگ داخل سالن‌ها و اتاق‌هایشان قرار می‌دهند. اما شما قرار نیست که مثل اکثریت عمل کنید. کم نیستند اداره‌هایی که دکوراسیونی زیبا و شیک طراحی می‌کنند و در عین حال، رسمی بودن خودشان را نیز حفظ می‌کنند.

چیزی که در این میان اهمیت دارد، تناسب رنگ بین لوازم، ملزومات، دیوار و کاغذ‌دیواری است. شما موقعی می‌توانید از صندلی‌های بنفش، دیوار زرد و میزهای سبز استفاده کنید، که بخواهید متفاوت بودن‌تان را مزیت خودتان نشان دهید. شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرو که با اختراعات و خلاقیت‌های خود کسب سود می‌کنند ممکن است طرفدار چنین دکوراسیونی باشند.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری
مطالعه می‌کنم

اما همه شرکت‌ها و ادارات بدنبال چنین حس و حالی نیستند چون ممکن است شرکت شما یک برند رسمی باشد و قصد نداشته باشید جلوه برندتان خیلی عجیب و غریب به نظر برسد. در این صورت، دکورسازی مینی‌مال انتخاب خوبی به نظر می‌رسد. تا جایی که می‌توانید از شلوغ کردن نمای بیرونی و طراحی داخلی پرهیز کنید. ترکیب رنگ‌های روشن و رنگ‌های طیف مشکی و خاکستری را بکار ببرید و نگذارید رنگ‌آمیزی داخل ساختمان به سمت رنگ‌های زننده برود.

طراحی داخلی ساختمان اداری

در نظر گرفتن بخش‌های مورد نیاز

هر اداره‌ای، به جز بخش‌های اساسی مثل: ساختمان اداری، ساختمان پشتیبانی، بخش تضمین کیفیت و واحد روابط عمومی، به بخش‌های دیگری هم نیاز دارد.
توصیه می‌شود در ساخت این بخش‌ها حسابی وسواس به خرج دهید. داشتن یک سالن کنفرانس خوش ساخت که طراحی هنرمندانه‌ای دارد، وجهه بسیار خوبی برای آن برند به همراه دارد.

قرار نیست خودتان را در مباحث فنی غرق کنید. اگرچه سالن کنفرانس به سیستم صدای قوی نیاز دارد، اما چیدن میز و صندلی با دیزاین متفاوت، رنگ‌آمیزی فکر شده، سقف کاذب و نورپردازی حساب شده و مواردی از این دست، کلاس کاری بالاتری به آن شرکت می‌دهد. از بخش‌های دیگری که باید در ساخت آن‌ها وسواس به خرج دهید، بدین شرح هستند: فضای سبز مقابل ساختمان، سالن غذاخوری، چایخانه یا آبدارخانه، سالن جلسات، مرکز نظافت و مراقبت، سرویس بهداشتی، سالن ورزش، رختکن، پارکینگ، واحد تکثیرات، بایگانی، انبار، پست‌خانه، حراست، بازرسی و …

نکاتی که در این مقاله ذکر شد، مسائل مهمی هستند که در ساخت یک اداره دولتی یا خصوصی باید در دستور کار قرار گیرند. البته نباید خود را محدود به یک سری نکات کلی کرد، همیشه راه‌های تازه‌تری وجود دارند که بتوانید با هزینه پایین‌تر به نتایج بهتری دست پیدا کنید. اما در پایان، چند نکته را هم یادآوری می‌کنیم که امیدواریم که این مطلب در عمل برای خوانندگان مفید و کاربردی باشد.

۱. ساختمان در جایی بنا شود که از تابش مستقیم و شدید نور خوردشید دور باشد.
۲. در عین حال، محل قرار گیری ساختمان طوری باشد که از نور خورشید نهایت استفاده را برای روشنایی و گرما ببرد. اینگونه در استفاده از منابع طبیعی هم صرفه‌جویی خواهید کرد.
۳. برای صرفه‌جویی در زمان و کنترل بهتر بر واحد تاسیسات، آن را در جلوی ساختمان یا گوشه‌های داخلی (نزدیک راه‌پله‌ها) مستقر سازید. برای باقی بخش‌ها هم هوشمندانه عمل کنید.
۴. برای راهروهای طولانی، پنجره‌های بزرگ تعبیه کنید. با این کار، نیازی نیست که برای روشن کردن راهروهای بزرگ و گرم نگاه داشتن آن‌ها، گاز و برق زیادی مصرف کنید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]