کاهش انتشار کربن در صنعت ساخت با شهر های چوبی

کاهش انتشار کربن با شهر های چوبی

مطالعات اخیر محققان دانشگاه آلتو و انستیتوی محیط زیست فنلاند، نشان داده است که استفاده از چوب به عنوان مصالح در صنعت ساخت، تاثیرات زیست محیطی ساخت و ساز ساختمان‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کاهش تا حدی قابل توجه است که اگر ۸۰ درصد ساختمان‌های مسکونی جدید در اروپا، از چوب ساخته می‌شدند و از این مصالح در اسکلت سازه، کف سازی، سطوح و مبلمان منازل استفاده می‌شد، سالانه ۵۵ میلیون تن دی اکسید کربن کمتر آزاد می‌شد. در واقع این میزان معادل حدود ۴۷ درصد از انتشار سالانه کربن دی اکسید در صنعت سیمان اروپا است.

 

صنعت ساخت و ساز، تقریبا یک سوم از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را بر عهده دارد که این مقدار، حدود ده برابر بیشتر از انتشار این گازها از ترافیک هوایی در سراسر جهان است. علاوه بر این، ساخت و ساز در سراسر جهان همواره در حال افزایش است، به طوری که فقط در اروپا سالانه حدود ۱۹۰ میلیون متر مربع فضای مسکونی در شهرها ساخته می‌شود، که این میزان با سرعت تقریباً یک درصد در سال در حال رشد است.

این اولین بار است که کاهش انتشار کربن دی اکسید با ساخت و سازهای چوبی در سطح اروپا مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه ۵۰ ساختمان مورد ارزیابی قرار گرفته است که این ساختمان‌ها توجه به میزان استفاده از چوب به عنوان مصالح، در سه دسته قرار می‌گیرند. گروه اول، گروهی است که کمترین میزان چوب را در هر متر مربع دارد. این گروه حدودا به ازای هر متر مربع ساختمان، ۱۰۰ کیلوگرم از انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده اند. گروه دوم که به صورت متوسط از چوب استفاده کرده اند، میزان ۲۰۰ کیلوگرم و گروهی که بیشترین مقدار چوب را دارد، موجب کاهش انتشار ۳۰۰ کیلوگرم کربن دی اکسید در متر مربع شده است. کاهش در انتشار کربن دی اکسید، رابطه مستقیمی به حجم چوب مصرف شده در این ساختمان‌ها داشت.

تا کنون برای بررسی تاثیرات زیست محیطی ساختمان‌ها، بازده انرژی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت. برای مثال در گواهینامه‌های ساختمان‌های سبز مانند LEED و BREEAM، برای بررسی اثرات زیست محیطی ساختمان‌ها، تمرکز خود را برروی چگونگی مصرف انرژی در حین بهره برداری گذاشته اند. اما مطالعات اخیر نشان داده است که حتی در ساختمان‌هایی که از لحاظ مصرف انرژی به بهره وری بالایی رسیده اند و به اصطلاح "انرژی-صفر" هستند، بیشترین میزان انتشار کربن دی اکسید مربوط به دوره‌ی ساخت است، زمانی که هنوز ساختمان حتی به بهره برداری نیز نرسیده است.

البته ساخت و ساز با چوب تنها در صورتی پایدار است که چوب از جنگل‌هایی حاصل شود که به روشی پایدار پرورش داده شده اند، یعنی به ازای درخت‌هایی که برای مصرف قطع می‌شوند، همواره درخت‌های جدیدی کاشته شوند. علاوه بر این، تغییر محل مصرف درختان، از محصولات کوتاه مدت، مانند کاغذ، به محصولات با چرخه عمر طولانی، مانند مصالح ساختمانی چوبی، اثرات مخرب کمتری بر روی جنگل‌ها خواهد داشت.

شاید استفاده از چوب به عنوان مصالح، در نظر برخی از افراد بازگشت به عقب در صنعت ساخت باشد، اما این مصالح به غیر از زیبایی منحصر به فردی که دارد، به داشتن محیط زیستی پاک تر کمک خواهد کرد. محققان این پروژه امیدوارند که در ساختمان‌های جدید، هرچه بیشتر از مصالح چوبی استفاده شود تا اثرات مخرب زیست محیطی ساخت و ساز تا جای ممکن کاهش پیدا کند.

 

اصول مهم و عملی برای بتن ریزی
مطالعه می‌کنم

منبع

 

 

 

 

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

 

 

 

[تعداد:    میانگین: /5]