نمای کلاسیک رومی

نمای کلاسیک رومی

در صنعت ساختمان‌سازی، نما اهمیت و تاثیرگذاری بالایی دارد. نمای کلاسیک رومی، نوع خاصی از نماسازی است و سلایق بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.
در نمای کلاسیک، شکوه و عظمت ساختمان مورد تاکید قرار دارد. چه ساختمان مسکونی باشد و چه تجاری، این حس به بیننده القا می‌شود که ساختمانی گران، با پرستیژ و بسیار بزرگ در مقابلش قرار دارد. نیاز به انواع و اقسام مصالح و ابزارآلات تزئینی، طراحی بخش‌های مختلف که بعضی از جاها به دلیل ظرافت زیادشان به هزینه بسیاری نیاز دارد و بسیاری ویژگی‌های دیگر، باعث می‌شوند تا هزینه و ارزش این نوع نماسازی حسابی بالا برود.
در ادامه، شما را بیشتر با نمای کلاسیک که اصطلاحا، به آن نمای رومی هم گفته می‌شود آشنا می‌کنیم.

نمای کلاسیک رومی

تفاوت نمای کلاسیک رومی با نمای مدرن

نماسازی کلاسیک و مدرن، دو طیف کلی در این کار هستند. هر کدام ویژگی‌هایی دارند که نقطه مقابل دیگری محسوب می‌شوند.
نمای کلاسیک، برعکس نمای مدرن که در سادگی خلاصه می‌شود، اصلا به سادگی توجهی ندارد. هرقدر که زینتی‌تر و شلوغ‌تر به نظر برسد، ارزش کار طراح بالاتر خواهد رفت.
این نوع نما، برداشتی از معماری در روم باستان است. اگر به معابد به جا مانده از آن دوران در اروپا، خصوصا در ایتالیا، نگاهی بیندازید متوجه ویژگی‌های اصلی آن خواهید شد. ستون‌سازی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع معماری است. ستون‌هایی که باریک و بلند بودند و احساسی از مرتفع بودن ساختمان را ایجاد می‌کردند.
در حالیکه در معماری ایران باستان، ستون‌ها نسبتا کوتاه اما پهن ساخته می‌شدند، معماری رومی برعکس آن بود. ستون‌ها باریک و بلند ساخته می‌شدند. این روزها، معماری کلاسیک براساس معماری رومی رواج دارد و در داخل ایران هم، ستون‌های ساختمان‌ها همان‌گونه ساخته می‌شوند.
بعدتر، در دوره هنر نئوکلاسیک نیز معماری رومی ادامه پیدا کرد. البته که تغییراتی در آن به وجود آمد و از پیچیدگی و اسطوره‌ای بودن، همانند طراحی معابد کمتر شد، اما اصول اصلی آن نوع حفظ گشت. اما الان در دوره‌ای از تاریخ هنر معماری هستیم که معماری کلاسیک با همان سبک و سیاق دوران باستان، محبوب معماران و ساختمان‌سازان است.

نمای کلاسیک رومی

چه مصالح و ابزارآلاتی در معماری کلاسیک رومی به کار می‌روند؟

بعد از ستون‌ها که راجع اهمیت‌شان سخن گفتیم، بالکن‌ها، طاق‌سازی‌ها، پله‌های پرتعداد و سقف‌های گنبدی دیگر مواردی هستند که در معماری کلاسیک لحاظ می‌شوند.
سنگ‌های تراورتن، مرمر، گرانیت، سیمان، سیمان سفید، آجر و … از جمله مصالحی هستند که در این معماری به کار می‌روند. با توجه به سنگین بودن نمای کلاسیک و ساخته شدن آن از سنگ و سیمان، مقاومت و نفوذ ناپذیری‌اش، جزء مزایای آن محسوب می‌شوند. نمای رومی در برابر طوبت، حرارت و تابش خورشید به خوبی از ساختمان محافظت می‌کند.
البته بسته به اینکه برای ساخت نما از چه نوع سنگی استفاده کنید، ویژگی‌های آن نما متفاوت خواهد بود. همچنین، مواردی مانند ستون و بالکن و دیگر چیزهایی هم که نام بردیم، تنوع زیادی دارند. بنابر نوع طراحی نما، نوع مصالح شما هم متفاوت خواهد بود.
ستون‌های بلند یا ستون‌های کوتاه، سرستون، کله‌گاوی، پا ستون، استفاده از مجسمه‌های تزئینی در بخش‌های مختلف، قوس، کتیبه و قاب پنجره هم می‌توانند جزء انتخاب‌های شما برای زیباتر کردن نمای ساختمان‌ شما باشند.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک
مطالعه می‌کنم

نمای کلاسیک رومی

نوع مصالحی که در نمای کلاسیک رومی در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنوع بالایی دارند. با توجه به اینکه معادن سنگ تراورتن در داخل کشور بسیار زیاد هستند، این نوع سنگ قیمت پایین‌تری دارد و طبیعتا، بیشتر از بقیه سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انتخاب سنگ تراورتن کرم و بژ، می‌تواند انتخاب مناسبی برای جنس و رنگ نمای کلاسیک رومی باشد. تراورتن عمر طولانی دارد و در برابر عوامل محیطی، مقاومت بسیار خوبی دارد. همچنین، این نوع سنگ قابلیت چکش‌خوری و برش‌کاری دارد. در نتیجه، تراورتن برای اجرای طرح‌های مختلف نما مناسب می‌باشد.
اما اگر هزینه ساخت و ساز برای‌ شما خیلی مهم نیست، سنگ مرمر گزینه جذاب‌تری می‌باشد. سنگ مرمر رنگ و جنس جالب‌تری دارد و اگر نمای کل یک ساختمان از این نوع سنگ باشد، چشمان هر کسی را به خود خیره می‌کند.
گزینه بعدی برای انتخاب سنگ، سنگ چینی است. سنگ چینی که به سنگ سفید کله‌قندی هم معروف است، بسیار سخت و مقاوم می‌باشد. اگر مقاومت سنگ در برابر حرارت، رطوبت و حتی ضربه برای شما ملاک است، سنگ چینی گزینه خوبی خواهد بود.
اما اگر به دنبال یک نوع سنگ خاص و شیک هستید، بد نیست که سنگ‌های اونیکس را امتحان کنید. سنگی طبیعی با این قابلیت که نور از داخل آن عبور می‌کند. این ویژگی، جلوه بی‌نظیری به آن می‌دهد و اگر طوری نماسازی کنید که بتوانید پشت آن تعدادی لامپ قرار دهید، زیبایی ساختمان شما چند برابر خواهد شد.
برای انتخاب ستون و سرستون‌ها نیز، بیش از هرچیز باید به ابعاد ساختمان توجه کنید. اگر بین ارتفاع و حجم ستون و سرستون و ابعاد کلی ساختمان، تناسب و تعادل برقرار نباشد نمای ساختمان بسیار زشت خواهد شد. در نمای کلاسیک رومی تعادل و تقارن بسیار مهم هستند و بیش از هرچیز، باید به تناسب اندازه ستون و ابعاد ساختمان دقت کرد.
نقش‌زنی بر روی نمای ساختمان هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. استفاده از نقوش مختلف مثل گل و حیوانات و نمادهای ملی و مذهبی، ظاهر متفاوت و زیبایی به ساختمان شما خواهد داد.
به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی، در این نوع معماری، هرچه قدر از ابزار و تزئینات بیشتری در نما بهره ببرید، زیبایی ساختمان شما بیشتر خواهد شد. مثلا اگر از آینه‌کاری در نما بهره ببرید، اگر گلدان‌های بزرگ در کنار ساختمان قرار بدهید و اگر از نورپردازی‌هایی با نورهای زیبا استفاده کنید، نمای کلاسیک شما بسیار شیک‌تر و مجلل‌تر خواهد بود.

نورپردازی در نمای رومی

رنگ‌آمیزی ساختمان، هم به انتخاب رنگ و مصالح نما و هم به نورپردازی آنجا مربوط می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد ترکیب زیبایی از رنگ سنگ نما و نوری که بر روی آن می‌اندازید، احساس بسیار بهتری نسبت به ساختمان خود پیدا کنید.
اگر ساختمان شما مسکونی است، بهتر است از رنگ‌های سفید، کرم، خاکستری و بژ برای سنگ‌ها استفاده نمایید. برای نورپردازی هم، نورهایی به رنگ: آبی، صورتی و فیروزه‌ای مناسب هستند. اما اگر ساختمانی تجاری در دست ساخت دارید، شاید ایجاد تضاد بین آن دو جالب باشد. مثلا از سنگ‌هایی با رنگ روشن و نورپردازی با رنگ تیره بهره ببرید. اگر هم ساختمان‌تان اداری است، هرچه نما از نظر رنگ و نور رسمی‌تر و ساده‌تر باشد بهتر است. سنگ مرمر و تراورتن و نورپردازی سفید و زرد برای ساختمان‌های اداری بهتر است.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل
مطالعه می‌کنم

نمای کلاسیک رومی

آیا همیشه انتخاب نمای کلاسیک رومی، بهترین انتخاب است؟

انتخاب سبک مناسب برای نمای ساختمان، تا حدودی به سلیقه افراد و تا بخشی نیز، به بودجه آن‌ها مربوط می‌شود. اما زیبایی‌شناسی و مسائل فرهنگی و جغرافیای شهری هم، مسائلی هستند که بهتر است مورد توجه قرار دهید.
اگر ساختمان شما از نوع مسکونی باشد، طبیعتا بهتر است که تزئینات بسیار زیادی در آن به کار نبرید. شاید اگر ساختمان تجاری باشد، مجلل‌تر شدن آن حتی بر کسب سود بیشتر هم تاثیرگذار باشد اما برای یک ساختمان مسکونی، تزئینات متعدد خیلی مناسب نیست.
مورد بعدی، توجه به ساختمان‌های همسایه است. همسایه سمت راست و سمت چپ ساختمان شما، چه نوع معماری دارند؟ در کل منطقه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید، عموما ساختمان‌ها در چه سبکی ساخته شده‌اند؟ به این توجه کنید که ساختن یک ساختمان با نمای کلاسیک رومی، شما را متفاوت و ساختمان‌تان را جالب می‌کند، یا اینکه به عنوان یک عنصر نامطلوب از ساختمان‌تان در محله یاد می‌شود.
مورد بعدی، عدم افراط در تزئینات است. این نوع از ساختمان‌سازی که اصطلاحا بعضی به آن کاخ‌سازی هم می‌گویند، ممکن است حسی از فخرفروشی به مردم اطراف شما القا کند. شاید انتخاب بهتر، این باشد که در زینت بخشی نمای آن تعادل را رعایت کنید. ممکن است یک ساختمان کلاسیک که نمای نسبتا ساده‌ای دارد، گزینه بهتری باشد.
ضمنا، براساس قانون شهرداری رعایت یک سری مسائل الزامی است. تعدد مصالح، استفاده از فرم‌های نامتعارف و بهم ریختگی افراطی نمای ساختمان، از جمله مسائلی است که باید رعایت شوند. شاید مهم‌ترین نکته در این بین، همان تعدد مصالح است که رعایت آن هم از لحاظ قانونی کار شما را موجه خواهد کرد، و هم اینکه با توجه به فرهنگ ایرانی و بافت شهری در ایران، جلوه بهتری به خانه شما می‌دهد.
داشتن فضای سبز در حیاط، برای معماری کلاسیک و نمای رومی بسیار مهم است. داشتن یک فضای سبز که به زیبایی طراحی شده و یک حوض سنگی و فواره‌هایی که یادآور قصرهای قدیمی است، به ساختمان شما روح می‌دهد. بنابراین، استفاده از عناصر طبیعت همانند آب، گیاهان و حتی پرندگان در اطراف آن، ضمن اینکه آرامش خاطر خاصی به ساکنین آنجا می‌دهد، بلکه آن را ساده‌تر و البته، اصیل‌تر نشان می‌دهد.

نمای کلاسیک رومی
مورد آخر، رعایت اصل خلاقیت است. تصور کنید که در یک شهر همه بخواهند ساختمان‌هایی بسازند که ستون‌های مرتفع و کنده‌کاری شده، بالکن‌های متعدد، قاب پنجره‌های مجلل و سنگ‌های مثلا مرمری داشته باشند. مطمئنا این حالت شکلی کلیشه‌ای پیدا خواهد کرد. طرح‌های هنری قدیمی و کلاسیک، هرقدر که خلاقانه‌تر ساخته شوند، از نظر هنری و حتی تجاری با ارزش‌تر خواهند بود. با یک طراحی ساده بر روی نما، انتخاب هوشمندانه سنگ و دیگر مصالح برای ساخت و ساز و رعایت نکاتی که ساختمان شما را با محیط زیست انطباق‌پذیرتر می‌کنند، حتما ارزش کارتان بالاتر خواهد رفت.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]