طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

کسانی که قصد خرید یک خانه جدید را دارند یا می‌خواهند منزل خود را بازسازی کنند، یکی از اولین چیزهایی که به آن فکر می‌کنند، نمای ساختمان است.
نمای ساختمان، تلفیقی از زیبایی و استحکام است. هم نگاه‌ها را به سوی خودش جلب می‌کند و هم اینکه به عنوان یک لایه محافظ از خانه‌تان محافظت می‌کند. به همین خاطر، برای طراحی نمای ساختمان باید به موارد مختلفی از جمله: زیبایی‌شناسی، مقاومت مصالح، هویت فرهنگی منطقه و تناسب با دیگر ساختمان‌های درون محل توجه داشت.

طراحی نمای ساختمان

اما اجازه بدهید برای واکاوی بهتر مساله نمای ساختمان، ابتدا دو نوع کلی آن یعنی «نمای مدرن ساختمان» و «نمای کلاسیک ساختمان» را معرفی کنیم.

نمای کلاسیک یا نمای مدرن؟ کدام بهتر است؟!

وجود دو نوع کلی برای طراحی نمای ساختمان، انتخاب را اندکی برای معماران و سازندگان ساختمان تخصصی کرده است. البته بخشی از انتخاب بین این دو، به سلیقه افراد بازمی‌گردد. اما به غیر از سلیقه چیزهای دیگری نیز دخیل هستند.
نمای کلاسیک که اصطلاحا آن را نمای رومی هم می‌نامند، زیبایی، شکوه و عظمت را به رخ می‌کشد. اما در مقابل؛ نمای مدرن به سمت ساده‌گرایی یا کمینه‌گرایی رفته و با بعضی سلیقه‌ها بیشتر جور در‌می‌آید.

طراحی نمای ساختمان

این مساله هم دلیل واضحی دارد. هنر معماری در گذشته همانند دیگر هنرها به استفاده تام و تمام از مصالح و متریال‌ها علاقه داشت و هرچه نمای یک ساختمان شلوغ‌تر بود و چشم نظاره‌گران را دقایق بیشتری به خود مشغول می‌کرد، موفق‌تر می‌بود.
اما در نیمه دوم قرن ۲۰ و ظهور مکاتب هنری مدرن، از جمله مینی‌مالیسم، هنرمندان به سمت کمتر کردن مصالح و متریال در ساخت اثرشان کردند. معماری مدرن هم از چنین طرز فکری برخاسته و هرچه ساده‌تر و مینی‌مالیستی‌تر به چشم بیاید، جذاب‌تر خواهد بود.

اما در مورد اینکه کدام یک از این دو بهتر است، هیچ حکم کلی را نمی‌توان صادر کرد. شما باید بسته به موارد بسیاری که در بهتر بودن نما دخیل هستند تصمیم‌گیری کنید. شاید با مطالعه کامل این مقاله بتوانید قضاوت کنید که کدام یک از این دو برای ساختمان شما بهتر هستند.

مواد اولیه و متریالی که در طراحی نمای ساختمان به کار می‌رود

شما در چه منطقه‌ای زندگی می‌کنید؟ چه نوع مصالحی برای شما هزینه کمتری خواهد داشت؟ آیا در شهری زلزله‌خیز زندگی می‌کنید یا خیر؟ آیا می‌خواهید نمای ساختمان شما همانند دیگر همسایه‌ها شود یا با دیگران متفاوت باشد؟
این سوال‌ها و بسیاری سوالات دیگر در انتخاب مصالح تاثیرگذارند و انتخاب مصالح هم بر انتخاب نما تاثیر می‌گذارد. پس در این بخش، توضیح می‌دهیم که در هر کدام از نماهای مدرن و کلاسیک، چه متریالی به‌کار می‌رود.
مصالح نمای کلاسیک یا رومی ساختمان:
در این نوع نما، سنگ پرکاربردترین موادی است که به‌کار می‌رود. البته، سنگ تنوع بالایی دارد و انتخاب هر نوع سنگی، بر زیبایی و مقاومت نما تاثیرگذار خواهد بود.

از جمله مزایای استفاده از سنگ در نما:

۱. عدم تغییر رنگ و جذب نکردن گرد و خاک
۲. در برابر آب و رطوبت مقاوم است،
۳. تنوع زیاد در رنگ و جنس
۴. سرعت زیاد در نصب کردن نماهای سنگی نسبت به دیگر نماها.

اما در مقابل معایبی هم دارد، مثل:
۱. گران بودن
۲. بیشتر بودن خطر حین نصب و پس از نصب (خصوصا سنگ‌های گرانیتی). اگر هم بخواهند سنگ را با پیچ به روی دیوار سفت کنند، زیبایی نما کاهش می‌یابد.
۳. افزایش وزن ساختمان
ضمنا توجه کنید که به غیر از سنگی که روی نما کار می‌شود، المان‌های دیگری هم بر روی نمای رومی نصب می‌شود که در کنار افزایش هزینه ساخت، ریسک آن را هم بالاتر می‌برد. خصوصا در مناطق زلزله‌خیز، توصیه می‌شود که ترجیحا از نمای کلاسیک یا رومی استفاده نشود.
در طراحی نمای مدرن نیز، می‌توانید نمای خود را از این متریال بسازید: نمای کامپوزیت، نمای سرامیک خشک، نمای ترمووود، نمای اچ‌پی‌ال، نمای شیشه‌ای، نمای لوور و نمای دکوراتیو فلزی.

اصول معماری باغ ایرانی
مطالعه می‌کنم

طراحی نمای ساختمان

تمام این نماها، ظاهری مدرن دارند:

۱. نمای کامپوزیت، قیمت ارزان و وزن سبکی دارد و در برابر آتش‌سوزی و زلزله مقاوم می‌باشد. عایق صداست و به راحتی نصب می‌گردد.

۲. نمای سرامیک خشک، در برابر ضربه یا خراشیدگی مقاوم است و تنوع بسیار مناسبی هم دارد. در این نوع نما، شاهد سفیدک‌زدن‌های مرسوم در بعضی نماها نخواهید بود. در برابر نفوذ آب و نور خورشید هم مقاوم بوده و نسبت به نماهای سنگی بسیار سبک‌تر است.

۳. نمای ترمو وود هم، زیبا و با دوام می‌باشد. ثبات رنگ و عمر بالای این نما جزو مزیت‌های مهم آن هستند. سبکی و نصب راحت هم مانند دیگر نماهای مدرن رضایت خریداران را جلب می‌کند.

۴. نمای اچ‌پی‌ال در برابر باران، اسیدهای ضعیف، آتش، رطوبت، ضربه و نور خورشید مقاوم می‌باشد. ضمن اینکه سریع و راحت نصب می‌گردد و ضدخش، آنتی‌باکتریال و آنتی الکترواستاتیک است.

۵. نمای شیشه‌ای شامل سه نوع: کرتین وال، فریم لس و اسپایدر می‌شود. مهم‌ترین مزیت این نوع نما، افزایش نوری است که وارد اتاق‌ها می‌شود. کاهش وزن ساختمان، عایق رطوبت و صدا و حرارت، زیبایی در روز، جلب توجه در تاریکی شب و نصب سریع و راحت دیگر مزیت‌های آن هستند. ضمن اینکه در مقابل زلزله هم مقاومت خوبی دارد.

۶. نمای لوور هم در کنار زیبایی ظاهری، از افزایش دمای ساختمان جلوگیری می‌کند و کنترل خوبی بر میزان نوری که وارد می‌شود خواهید داشت.

۷. نمای دکوراتیو فلزی هم، مستحکم‌تر و مقاوم‌تر از دیگر نماهای مدرن می‌باشد.
حالا که با مصالح مورد استفاده در نمای مدرن و کلاسیک آشنا شدید، یکی از بخش‌هایی که باید بر سر آن به اطمینان برسید را شناختید. زیبایی، قیمت، نصب سریع، وزن و مقاومت پنج نکته‌ای هستند که در تصمیم‌گیری شما تاثیر می‌گذارند.

بهترین نما برای هر کاربری ساختمان کدام است؟

طبیعتا شما باید قبل از انتخاب نما مطمئن شوید که کاربری ساختمان چیست. اگرچه برای ساختمان مسکونی هر دو نوع نما مناسب می‌باشد، اما برای دیگر ساختمان‌ها اینگونه نیست.
برای ساختمان‌های اداری عمدتا از نمای مدرن استفاده می‌شود. نمای شیشه‌ای و نمای ترمو وود بیش از دیگر نماهای مدرن برای این کاربری استفاده می‌شوند. ساختمان‌هایی هم که برای پاساژها و مال‌ها ساخته می‌شوند، بیشتر از نمای مدرن بهره‌ می‌برند. البته پاساژهایی هم هستند که به زیبایی هرچه تمام‌تر از نمای کلاسیک استفاده شده‌اند و برخی هم بصورت ترکیبی از کلاسیک و مدرن استفاده کرده‌اند. اما بسیاری از آنها نیز از نمای مدرن بهره می‌برند. از جمله این نماها: نمای دکوراتیو فلزی، نمای لوور، نمای شیشه‌ای و نمای ترمووود.
در ساخت هتل‌ها هم از نماهایی همچون نمای اچ‌پی‌ال، نمای سرامیک خشک، نمای کامپوزیت و دیگر نماها استفاده می‌شود. در مورد ساخت نما برای ساختمان مسکونی، اگر بخواهید از نمای مدرن کمک بگیرید تقریبا از تمام نماهای مذکور می‌توانید بهره ببرید. اما اگر قصد داشته باشید از نمای کلاسیک استفاده نمایید، دقت کنید که این نما خصوصیات ویژه‌ای دارد:
۱. استفاده زیاد از سنگ گرانیتی یا تراورتن
۲. رایج بودن بکارگیری سرستون‌، کله‌گاوی، هلال، کتیبه، گلویی و قاب پنجره
۳. همچنین، از ستون‌های تزئینی وقوس‌های منحنی هم بطور گسترده استفاده می‌شود.
شما نیز سعی کنید بنا بر نوع نمایی که طراحی کرده‌اید و مصالحی که بکار گرفته‌اید، به این موارد هم توجه داشته باشید.

چیدمان دکوراسیون هتل
مطالعه می‌کنم

طراحی نمای ساختمان

زیبایی نمای ساختمان و تعیین محدوده نما

زیبایی نمای ساختمان مساله‌ای است که برای رسیدن به آن باید به خیلی چیزها دقت کنید. به خاطر اهمیت آن، در این بخش چند سوال را طرح می‌کنیم که بهتر است قبل از طراحی و ساخت به این سوال‌ها پاسخ دهید:
محدوده عمودی جانبی ساختمان کجا قرار دارد؟ خط پایانی افقی ساختمان کجا قرار دارد؟ مرز ساختمان در آسمان چگونه است؟ انتهای ساختمان در هر بخش چطور طراحی می‌شود؟ گوشه‌های ساختمان چطور طراحی شده‌اند؟ نمای ساختمان با نمای ساختمان‌های همسایه چه تناسبی دارد و چطور نمای ساختمان شما با نمای ساختمان‌های همسایه ارتباط می‌گیرد؟
در کنار این سوالات، به این هم توجه کنید که در نمای طراحی شده نسبت خطوط افقی و عمودی چطور است؟ اگر خطوط عمودی بیشتر باشد احساس بلندی ساختمان بیشتر می‌گردد و اگر تناسب بین آن ها برقرار باشد، تعادل نما حفظ می‌گردد.
نقاطی که بر روی نما دیده می‌شوند، هم می‌توانند کاربرد تزئینی داشته باشند و هم می‌توانند به غیر از کاربرد تزئینی، به عنوان پنجره‌های کوچکی نور را وارد ساختمان کنند.
این روزها بسیاری افراد علاقه دارند که بر روی نمای ساختمان خود نورپردازی‌های چشم‌نوازی کار کنند. این نورپردازی‌ها خصوصا در شب‌ها ساختمان شما را حسابی جذاب و زیبا می‌نمایاند.
اگر یک شکل هندسی به شکل برجسته روی نما ایجاد می‌گردد، مثلا یک طرح هلالی بزرگ یا یک نیم‌دایره، حواس‌تان باشد که خطوط افقی و عمودی حس برجستگی آن را از بین نبرند. همچنین، رنگ این اشکال با رنگ پیش زمینه یا بک‌گراند نمای ساختمان و با رنگ خود ساختمان تناسب یا تضاد زیبایی داشته باشد.

طراحی نمای ساختمان

چه نمایی را برای ساختمان خودمان انتخاب کنیم؟

با مطالبی که ذکر شد، بهتر است ابتدا بدانید که کاربری ساختمان‌تان چیست. بعد از آن، از نظر شرایط منطقه‌ای و محلی هم بررسی کنید که آنجا زلزله خیر است؟ رطوبت هوا چقدر است و نور خورشید با چه شدتی بر روی نما می‌تابد؟
بعد از این‌ها، ببینید نمای مدرن ساختمان برای‌تان مناسب‌تر است یا نمای کلاسیک ساختمان. مزیت‌ها و معایت هرکدام را مفصل شرح دادیم و حالا دیگر تصمیم با خود شماست.
ضمنا، بافت فرهنگی محله و شهر، نمای ساختمان‌های همسایه، هزینه مصالح برای نمای مورد نظر، تمایل به برجسته‌سازی شکل هندسی در نمای مدرن، تمایل به استفاده از ستون و قوس و کتیبه در نمای کلاسیک و .. دیگر چیزهایی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]