مراحل نقاشی ساختمان

مراحل نقاشی ساختمان

معمولا هر چند سال یکبار، دیوارهای خانه شما به یک رنگ‌آمیزی جدید احتیاج پیدا می‌کند. برای انجام این کار، آگاهی از یک سری اصول و مراحل نقاشی ساختمان می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و تلاش شما شود.

کلید دستیابی به یک سطح صاف و یکدست، یکپارچه‌سازی سطح زیرین است. بعد از تمیز کردن دیوار و اجرای یک لایه پرایمر، می‌توانید رنگ‌های جذابی را برای نقاشی دیوار‌ها انتخاب کنید که به اتاق شما جلوه‌ای دوچندان دهد.

مرحله‌ اول: آماده‌سازی محل

تمام لوازم و تاسیسات قابل جداسازی مانند کلیدها، دستگیره‌ها و پریزها را از دیوار جدا کنید. شروع رنگ‌آمیزی بر روی یک سطح صاف و بدون مانع، کمک می‌کند که کارآمد‌تر و سریع‌تر کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که پیچ‌ها و قطعات کوچک را در در محلی نگهداری کرده و هر قطعه که قادر به جداسازی آن نبودید را با نوار چسب بپوشانید. در صورتی که مبلمان و وسایل در اتاقی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید، وجود دارد، آن‌ها را از آن محل دور کرده یا در وسط اتاق قرار دهید و آن‌ها را با پارچه یا پلاستیک بپوشانید.

در ساختمان‌های تازه ساز که برای اولین بار رنگ می‌شوند، مشکلی از بابت خراب شدن کفپوش‌ها نداریم، زیرا که آن‌ها بعد از نقاشی ساختمان اجرا می‌شوند؛ اما برای رنگ‌آمیزی مجدد لازم است که از کفپوش‌ها محافظت شود. برای محافظت کافیست که کف اتاق را (یا قسمتی که در حال انجام کار بر روی آن هستید) با پارچه، پلاستیک یا روزنامه بپوشانید.

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله دوم: تمیز کردن سطح زیرین

سطح دیوار را با استفاده از یک دستمال یا اسفنج تمیز آغشته به آب گرم و مایع شوینده به آرامی تمیز کنید. برای انجام این کار باید پارچه را از بالا به پایین دیوار بکشید تا گرد و غبار و سایر آلودگی‌های موجود در سطح تمیز شوند.

استفاده از مقدار کمی TSP رقیق شده (تری سدیم فسفات) برای از بین بردن کثیفی و چربی از دیوارهای مناطقی مانند آشپزخانه یا زیرزمین مفید خواهد بود. پس از آن باید صبر کنید تا دیوار خشک شود.

مرحله سوم: پوشاندن لبه‌ها با چسب نواری

برای تمیزتر شدن لبه‌های کار، بهتر است که در بالا و پایین دیوار و لبه‌ درب‌ها و پنجره‌ها یک لایه نوار چسب بچسبانید. این کار به خصوص در محافظت از قرنیز‌ها، کلید پریز‌های جدا نشده یا مهتابی و اسپیلت مفید خواهد بود. فقط دقت کنید که چسب را صاف و مرتب بچسبانید تا لبه‌های کار تمیز بماند.

مرحله چهارم: بتونه کاری و صاف کردن سطح زیرین

برای اطمینان از داشتن یک سطح صاف و حرفه‌ای، سطح دیوار را کاملا بررسی کنید تا اگر رنگ قبلی در نقطه‌ای پوسته پوسته شده است یا برجستگی و سوراخی بر روی سطح وجود دارد پیدا کنید. این مرحله بسیار مهمی برای نقاشی ساختمان است، پس حتما از یک ماده پرکننده مانند بتونه برای پر کردن هر گونه ترک و سوراخ استفاده کنید. سپس اجازه دهید که خشک شود. اگر رنگ قبلی شما براق است، بهتر است که دیوارها را سنباده بزنید.

برای ساخت بتونه نیز باید بدانید که از ترکیب پودر مل و روغن یا آب ساخته شده و برای پوشاندن ترک‌خوردگی، آسیب‌های وارد شده به دیوار بر اثر نم و رطوبت و پر کردن جای میخ و پیچ به کار می‌رود. این ماده یک خمیر است که معمولا به رنگ قهوه‌ای روشن یا سفید پیدا می‌شود. این خمیر در سه نوع روغنی، اکریلیک و پلاستیک ساخته می‌شود. نوع بتونه‌ مورد استفاده، باید با رنگی که بر روی آن اجرا می‌شود مطابق داشته باشد. بتونه‌ اکریلیک از سایر بتونه‌ها چسبنده‌تر و با دوام‌تر است؛ علاوه بر این، با سرعت بیشتری خشک می‌شود.

نکات اجرایی نماسازی
مطالعه می‌کنم

برای اجرای بتونه، باید آن را با کاردک در جهت عمودی و از پایین به بالا به محل‌های آسیب دیده‌ بزنید و آن را حداقل ۶ ساعت به حال خود بگذارید تا کاملاً خشک شود. حالا پس از خشک شدن نیز، به‌آرامی با کاغذ سنباده روی آن بکشید تا در صورت وجود برجستگی، سطح آن صاف و یکدست شود.

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله پنجم: اجرای پرایمر

یک پرایمر سفید استاندارد، انتخاب بسیار مناسبی برای شروع خواهد بود. معمولاً در نقاشی دیوارهای داخلی از پرایمر استفاده می‌شود چون این ماده باعث می‌شود که رنگ جدید پایداری و چسبندگی مناسبی داشته باشد و علاوه بر آن، موجب می‌شود که تعداد دفعاتی که باید رنگ‌آمیزی کنید تا به رنگ مورد نظر برسید، کاهش پیدا کند. این مرحله در نقاشی ساختمان بسیار مهم است به خصوص وقتی که می‌خواهید یک رنگ روشن‌تر را بر روی رنگ تیره قبلی اجرا کنید.

پرایمر را باید با استفاده از غلتک اجرا کنید تا یک لایه‌ یکنواخت از آن بر روی دیوار به وجود بیاید. این لایه نیازی نیست که بسیار ضخیم باشد و فقط لازم است که به صورت یکنواخت اجرا شود تا رنگ بعدی به طور هموار بر روی آن بنشیند. پس همواره دقت کنید که پرایمر در تمامی نقاط دیوار اجرا شده باشد و همچنین برای پوشاندن گوشه‌ها و سایر نقاطی که دسترسی به آن‌ها مشکل است از قلم‌مو استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که ضخامت لایه ای که با قلم‌مو می‌زنید، با ضخامت لایه‌های اجرا شده با غلطک برابر باشد.

پس از اجرای پرایمر باید منتظر بمانیم تا خشک شود که معمولاً پس از ۴ ساعت این اتفاق می‌افتد. برای چک کردن اینکه به طور کامل خشک شده است، بر روی آن دست بکشید. معمولا بهتر است که پرایمر بعد از ظهر اجرا شود که تا روز بعد به طور کامل خشک شود. اجرای رنگ بر روی پرایمری که کاملا خشک نشده می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و خرد شدن آن بشود. بهتر است که به تهویه‌ هوا در محل کار خود، با باز کردن یک پنجره و یا یک هواکش کمک کنید تا پرایمر سریع‌تر خشک شود.

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله ششم: انتخاب رنگ مناسب

برای رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف باید نوع مناسب رنگ را انتخاب کنید. در پست‌های قبلی در مورد انواع رنگ‌ها توضیح دادیم. نه تنها نوع بلکه باید بین طیف رنگ‌های مختلف، رنگی که بیشترین هماهنگی را با محل مورد نظر داشته باشد انتخاب کنید. معمولا رنگ‌های تیره‌تر برای فضاهای باز و رنگ‌های روشن برای فضاهای کوچک مناسب‌تر است.

بهتر است که در ابتدای کار، رنگ کافی برای تمام دیوارهایی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید خریداری کرده تا اگر آن رنگ در بازار تمام شده بود، دیوار دو رنگ نشود. معمولاً یک یک گالن رنگ برای پوشش ۳۷ الی ۳۸ متر مربع از سطح کافی است.

طراحی داخلی آژانس مسافرتی
مطالعه می‌کنم

در مورد نوع رنگ نیز، معمولا برای سقف از رنگ‌های پلاستیک و دیوارها از رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. برای مثال رنگ پاستل نیز برای روشن‌تر کردن اتاق نشیمن یا فضاهای این چنینی استفاده می‌شود.

مرحله هفتم: آماده‌سازی رنگ

 در ابتدا باید رنگ را کاملاً مخلوط کنید؛ تفاوتی ندارد که چند رنگ را با یکدیگر مخلوط کرده باشید یا تنها از یک رنگ استفاده می‌کنید، در ابتدای کار رنگ مورد نظر باید با استفاده از یک میکسر رنگ برقی یا همزن دستی کاملا مخلوط شود تا یکنواختی خود را به دست آورد. این کار باعث جلوگیری از جدا شدن روغن و رنگدانه‌ها خواهد شد که منجر به پوشاندن بهتر و یکدست شدن سطح نهایی می‌شود. لازم است که قبل از شروع مخلوط کردن، رنگ را در یک سطل بزرگ‌تر بریزید.

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله هشتم: شروع به رنگ‌آمیزی کنید

نوک قلم‌مو را در حدود پنج سانت داخل رنگ کنید و مقدار اضافی رنگ را بگیرید. سپس تمامی گوشه‌های دیوار و سقف را با قلم‌موی رنگ کنید. این کار را باید از یکی از گوشه‌های فوقانی اتاق شروع کنید. در واقع با این کار شما مرزهای رنگ‌آمیزی خود را مشخص کرده‌اید که در ادامه باعث می‌شود رنگ‌آمیزی با غلطک راحت‌تر انجام گیرد.

در ادامه نیز باید فضای داخلی دیوارها را با استفاده از یک غلتک رنگ کنید. بهترین روش برای نقاشی با غلطک، استفاده از الگوی متناوب “M” یا “W” است و به جلو و عقب غلطک را حرکت دهید تا زمانی که آن قسمت از دیوار پوشانده شود. حتما هنگام رنگ‌آمیزی لبه‌های رنگ را همپوشانی کنید.

یک دستگیره غلطک بلند، می‌تواند به شما کمک کند تا به قسمت‌های فوقانی دیوار نزدیک به سقف برسید.

فقط به اندازه‌ای رنگ بزنید که پرایمر پوشانده شود. استفاده‌ بیش از حد رنگ می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ناشی از چکه کردن رنگ شود.

مرحله نهم: لایه‌های بعدی رنگ

بسته به اینکه چقدر می‌خواهید رنگ جدید ضخیم باشد، می‌توانید دو یا سه لایه دیگر اجرا کنید. برای اجرا باید مانند مرحله قبل، ابتدا لبه‌های بیرونی را رنگ کنید. بین اجرای لایه‌ها، حتما نباید ۲ الی ۴ ساعت صبر کنید تا لایه‌ قبلی خشک شود. معمولاً دیوار‌ها نیازی ندارند که بیش از دو لایه رنگ شوند، اما وقتی که بافت سطح زیرین دیوار درشت است یا بر روی رنگ‌های تیره‌تر رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهیم، می‌تواند لایه‌های بیشتری رنگ شود.

 

مراحل نقاشی ساختمان

مرحله دهم:‌ خشک شدن رنگ

به مدت یک شب اجازه دهید تا رنگ ساختمان خشک شود. یک بار به دیوار نگاه کنید تا نقاط نازک، برآمدگی، قطره چکان یا سایر مناطق مشکل‌دار را بررسی کنید. حداقل دو برابر زمان لازم برای خشک شدن پرایمر، صرف خشک شدن رنگ می‌شود. معمولاً بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای خشک شدن رنگ و تا حدودی از بین رفتن بوی آن، لازم داریم. دقت کنید که در این فاصله با دیوار برخوردی به وجود نیاید.

 در آخر نیز باید نوار چسب‌های لبه‌ها را که در مرحله سوم چسباندید، جدا کنید و لوازم تاسیساتی که از دیوار جدا کرده بودید را در محل خود قرار دهید.

منبع:

  1. https://www.wikihow.com/Paint-a-Wall
  2. https://www.diy.com/ideas-advice/paint-your-wall-like-a-pro/CC_npci_100047.art
  3. https://ostadkar.pro/blog/homehouse-putty-in-the-painting-of-the-building

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد:    میانگین: /5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.