طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

اگر از آن دسته افراد سخت‌کوشی هستید که بعد از تاریکی هوا خسته به خانه باز می‌گردید، حتما با اهمیت طراحی اتاق خواب و دکور این اتاق آشنا هستید.
حتی بعضی‌ها بیشترین زمان‌شان را در اتاق خواب خود می‌گذرانند و به خاطر سکوت و آرامش آنجا، کارهای‌شان را در همین اتاق انجام می‌دهند. به هر حال با وجود هر سبک زندگی که دارید، اتاق خواب جزء بخش‌های مهم یک خانه است و طراحان داخلی و طراحان دکوراسیون باید تمرکز خاصی روی طراحی آن داشته باشند.
بنابراین هنگامی که قصد ساخت یک خانه جدید داشته باشید یا اینکه بخواهید منزل خود را بازسازی نمایید، بهتر است که از اصول خلاقانه و پیشرفته برای طراحی اتاق خواب بهره ببرید. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع، ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

اصل اول: اتاق خواب را تا جای ممکن خلوت و ساده طراحی کنید.

به ندرت پیش می‌آید که کسی دوست داشته باشد در اتاقی شلوغ بخوابد. به همین خاطر هم بر عکس انباری یا آشپزخانه که حتی ممکن است ابزار و اقلام غیر‌ضروری را هم در آنجا نگاه دارید، در اتاق خواب باید تا جای ممکن از این کار اجتناب نمایید.
یکی از توصیه‌ها در این زمینه خالی کردن این اتاق از مبل یا صندلی اضافه است. شاید شما مایل باشید که یک صندلی یا چهار پایه را کنار پنجره کوچک اتاق خواب‌تان قرار دهید تا برای ریلکس کردن از آن استفاده نمایید. اما چیدن بیش از یک صندلی می‌تواند زیبایی و آرامش این اتاق را به هم زند.
حتی برای تزئین کردن هم بهتر است به نصب یک یا دو تابلو و قرار دادن تعدادی گیاه و یک میز کوچک برای نوشتن یا مطالعه قناعت کنید.

اصل دوم: رنگ آمیزی آرامش بخش

به نظرتان چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است؟ اگر پاسخ‌تان انواع رنگ‌های طیف آبی، فیروزه‌ای و صورتی است، پاسخ مثبت را داده‌اید.
گاه دیده می‌شود که از رنگ‌های قرمز یا بنفش برای زیباتر کردن آنجا استفاده می‌کنند اما این کار در دراز‌مدت بر روحیه و نظم خواب‌تان اثرگذار خواهد بود. پس با استفاده از چراغ خواب آبی، رنگ دیوار یا کاغذ دیواری سبز، فیروزه‌ای، خاکستری و یا حتی سفید رنگ آمیزی درستی ایجاد نمایید.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

برای کف نیز بهتر است از فرش‌های ساده و بدون طرح‌های پیچیده بهره ببرید. شاید فرش در نگاه اول خیلی توی چشم نباشد اما شک نکنید که تخت کردن یک فرش ساده موجب می‌شود تا در تناسب بهتری با خلوتی و سادگی طراحی اتاق خواب قرار گیرد. حین انتخاب وسایل و ابزار مخصوص آنجا می‌توانید از رنگ‌هایی که با رنگ و نور اصلی اتاق‌تان در تضاد نیستند استفاده کنید. برای مثال گذاشتن یک تخت قهوه‌ای سوخته در اتاقی که رنگ غالبش آبی روشن است، خیلی تصمیم هوشمندانه‌ای نخواهد بود.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

نقطه کانونی و نقاط فرعی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

در این مرحله ابتدا یک نقطه کانونی و اصلی انتخاب کنید. این نقطه باید عامل ثبات و آرامش در فضای اتاق باشد. بیشتر اوقات چراغ خواب می‌تواند در این نقطه قرار گیرد.
دور نقطه کانونی را خالی کنید و اجازه دهید که تاثیر خودش را کامل کند. نقاط فرعی را برای چیدن دیگر وسایل نظیر: صندلی، میز تحریر و تخت خواب به کار بگیرید. یکی از اصول مهم برای انجام این مرحله، رعایت تناسب و قرینه‌سازی است. قرینه بودن چیدمان کمک می‌کند تا آرامش و ایستایی بیشتری در محیط شکل بگیرد. اگر یک نقطه را شلوغ کرده و نقطه‌ای دیگر را خالی بگذارید، عملا این کار را به درستی انجام نداده‌اید.
دومین اصلی که برای این کار باید رعایت نمایید، انتخاب نقاط کانونی و فرعی نسبت به درب اتاق و پنجره آنجا است. یک کار خلاقانه و جذاب این است که چراغ خوابی که در نقطه اصلی قرار گرفته، با در اتاق و پنجره یک شکل مثلثی به وجود آورد. این چیدمان نه تنها به زیبایی اتاق خواب می‌افزاید، بلکه باعث می‌شود اتاق شما در تمامی بخش‌ها به خوبی روشن شود.
تصور کنید که اگر محل قرار گرفتن چراغ خواب در کنار در یا پنجره باشد، نور آن قسمت شدیدتر خواهد بود و بخش‌هایی از محیط تاریک‌تر خواهند ماند.
تخت خواب را نیز در نقطه‌ای قرار دهید که کمتر تحت تاثیر نوری باشد که از در یا پنجره وارد اتاق می‌شود.

طراحی دکوراسیون کافه
مطالعه می‌کنم

طراحی اتاق خواب

آینه؛ عنصری که هم خوب است و هم بد!

یکی از سوال‌های متداول برای طراحی اتاق خواب این است که آیا استفاده از آینه در اتاق خواب کار خوبی است یا خیر؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که اگر آینه مزاحم خواب شما باشد بدترین انتخاب است. توجه کنید که به هیچ وجه آینه نباید در مقابل یا در کنار تخت خواب نصب شود. اما بهترین مکان برای این کار قرار گرفتن آینه در مقابل پنجره است. اگر هم پنجره‌ای در اتاق نباشد، چراغ خواب جایگزین خوبی برایش است. این عمل کمک می‌کند تا نور وارد شده توسط آینه به خوبی در داخل فضا پخش شود.
یکی دیگر از کاربردهای آینه در اتاق‌ خواب، کمک به شما برای نگاه کردن ظاهر خود بعد از بیدار شدن از خواب است. اگر خود را عادت دهید که هر بار از خواب بیدار می‌شوید، بلافاصله نگاهی به وضعیت ظاهری خود بیندازید، مطمئنا همیشه ظاهری مرتب و شیک خواهید داشت.
توصیه بعدی، استفاده از آینه‌های قدی است. اندازه بزرگ آینه موجب می‌شود تا پخش نور به خوبی در اتاق صورت بگیرد.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

تاج تخت را تزئین کنید

اگر تخت شما یک تخت ساده و بدون تاج است، پیشنهاد می‌کنیم که یک تاج مناسب و زیبا برای آن نصب نمایید.
البته برخی با شنیدن نام تاج تخت خواب، ممکن است تصور کنند که این عنصر تزئینی صرفا یک عنصر سانتیمانتال و تجملی است و آن را دوست ندارند. اما تاج تخت خواب در کنار زیبایی که به طراحی اتاق خواب می‌دهد، این امکان را فراهم می‌کند تا قبل یا بعد از خواب کنار تاج یک بالش یا کوسن بگذارید و به آن تکیه خود را بدهید.
در ضمن توجه داشته باشید که نصب یک تاج مناسب برای تخت خواب امکانی است برای دستکاری بیشتر طراحی دکوراسیون اتاق خواب. روی آن را با پارچه مورد علاقه‌تان بپوشانید، در کنارش کوسن یا بالش‌ کوچکی که از نظر طبی هم استاندارد باشد قرار دهید و ارتفاع و عرض تاج را به تناسب اندازه فضای اتاق تعیین کنید.
همه این کارها روح تازه‌ای به این اتاق می‌دهند و از آن به بعد هر بار که وارد آنجا شوید حس بهتری نسبت به فضای داخلش دارید.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب

سقف اتاق را دریابید!

شما در لحظات قبل و بعد از خواب، ناخودآگاه دقایق زیادی را مشغول نگاه کردن سقف هستید. پس چه بهتر که سقف را برای یک اتاق خواب استاندارد‌سازی نمایید.
یک سقف اتاق خواب استاندارد، رنگ و طرحی دارد که آرامش و تسکین روحی را به افراد القا می‌کند. بعضی افراد عکس‌های رویایی‌شان را بر روی سقف نصب می‌کنند و بعضی دیگر هم، رنگ‌های تندی به آن می‌زنند. این کارها خیلی تصمیم درستی نیست و بهترین انتخاب، تک‌رنگ بودن و داشتن خطوط هندسی ساده بر روی سقف است.
اگر هم دوست داشته باشید می‌توانید لامپ‌های کوچک رنگی را از میان رنگ‌هایی که قبل‌تر معرفی کردیم بر روی سقف نصب کنید. این کار می‌تواند به خواب بهتر و آرام‌تر شما کمک نماید.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری
مطالعه می‌کنم

توصیه‌های پایانی

بعد از بررسی اصول مهم برای طراحی اتاق خواب به سراغ نکاتی فرعی می‌رویم که بهتر است این موارد را هم رعایت نمایید:
۱. تا جای ممکن ابزار و وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج سازید. این وسایل هم برای سلامتی شما مضر هستند و هم نظم خواب‌تان را به هم می‌ریزند.
۲. رعایت بهداشت و تمیزی در اتاق خواب، نکته بسیار مهمی است که در زیباتر شدن ظاهر اتاق خواب هم تاثیرگذار می‌باشد. ملحفه‌ها، روکش‌ها و سطح میز و تخت را همیشه تمیز و ضدعفونی شده نگاه دارید.
۳. اگر به استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده یا عودهای مختلف علاقه‌مند هستید، یک توصیه برای شما داریم. بعضی از عطرها و بوها در ذهن شما تصاویر خاصی ایجاد می‌کنند. برای مثال اگر دوست دارید که تعداد زیادی گل و گیاه طبیعی در اتاق خواب‌تان قرار دهید، عود «جنگل خیس» حس شما را به اتاق خواب‌تان بهتر می‌کند و تصویر ذهنی زیباتری برای شما خلق می‌کند.
۴. دور چارچوب درب و پنجره را از داخل با متریال مناسبی پر کنید. مثلا اگر دور در را با ابر پر کنید و روی ابر پارچه‌ای زیبا بکشید، هم مانع ورود صداهای مزاحم می‌شود و هم به دکور اتاق خواب شما ظاهر جالب‌تری می‌دهد.
۵. در بعضی از طرح‌ها، طراحان تخته‌های چوبی را بر روی دیوار نصب می‌کنند تا بتوانید بر روی آن‌ها کتاب یا وسایل تزئینی کوچک قرار دهید. این کار اگر چه می‌تواند عمل خلاقانه‌ای باشد ولی مراقب مکان قرار گرفتن آن‌ها باشید. از قرار دادن آن‌ها بالای سرتان اکیدا اجتناب کنید حتی اگر ظاهر دکور را جذاب‌تر کند.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]