مدیریت پروژه دیجیتال

مدیریت پروژه دیجیتال

معنی مدیریت پروژه دیجیتال چیست؟

دنیا به سمت استفاده از تکنولوژی حرکت کرده است آیا شغل شما نیز پیشرفتی در این زمینه داشته است؟
روزهایی که مدیریت پروژه با استفاده از قلم و کاغذ، تخته‌ها، کاغذ‌های یادداشت انجام می‌گرفت گذشته است. امروزه ذخیره اسناد داخل پوشه‌هایی در کامپیوتر نیز کاری قدیمی محسوب می‌شود.

طبق تحقیق و بررسی‌های مرکز تحقیقات پیو، تقریباً 90٪ آمریکایی‌ها از اینترنت استفاده می‌کنند و 77٪ از آن‌ها تلفن‌های هوشمند در جیب خود دارند. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، افراد می‌توانند به محصولات دیجیتال دسترسی داشته باشند و مدیریت کنند.
مدیران پروژه امروزی، تیم‌ها و فرآیندهای خود را به صورت آنلاین حرکت و جهت می‌دهند تا در رقابت‌های بازار پیروز شوند و با سرعت بیشتری نسبت به گذشته کارها را انجام دهند. با استفاده از مدیریت آنلاین پروژه، نرم‌افزار‌های همکاری و سیستم‌های ذخیره‌سازی فایل‌های ابری، کارها به صورت کارآمد و با نتایج بهتری انجام می‌شود.
مدیران پروژه دیجیتال چهره‌های جدید مدیریت پروژه هستند و اگر به دنبال به کارگیری این روش از مدیریت پروژه هستید، باید آماده‌سازی خود را از همین حالا شروع کنید.
خوشبختانه در این پست ما بسیاری از چیزهایی را که باید در مورد مدیریت پروژه دیجیتال بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

مدیریت پروژه دیجیتال

مدیریت پروژه دیجیتال چیست؟

مدیریت پروژه دیجیتال فرایند ساده‌ای برای مدیریت پروژه‌های آنلاین از شروع تا پایان، در بودجه و با استفاده از مقدار مشخصی منابع است. این مدیریت شامل برنامه‌ریزی ،محول کردن وظایف، پیگیری، بررسی و اندازه‌گیری نتایج با استفاده از نرم‌افزار‌های مدیریت پروژه است.
هدف هر پروژه متفاوت است، اما هدف اصلی و مشترک بین پروژه‌ها، رشد تجارت و بازگشت سرمایه با‌ارزش از پروژه است.

یک مدیر پروژه دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد؟

نقش یک مدیر پروژه دیجیتال اطمینان از این است که کلیه تحویل دادنی‌های یک پروژه تکمیل و به موقع و در بودجه تحویل داده شود. اخیراً، مدیران پروژه مسئولیت اطمینان از این را دارند که پروژه با اهداف کاری نیز هماهنگ باشد.
مدیران پروژه دیجیتال اطمینان می‌دهند که همه عناصر پروژه به طور درست حرکت می‌کنند. این وظایف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
• ایجاد برنامه کاری، زمانی و بودجه‌ای برای پروژه و برقراری ارتباط بین آن‌ها
• تعیین وظایف و مهلت‌ها
• برنامه‌ریزی و کنترل‌های مکرر
• پاک‌سازی موانع راه انجام پروژه
• ارائه گزارش وضعیت به مدیران بالادستی
• مدیریت دامنه پروژه
• مدیریت کیفیت همه تحویل دادنی‌های پروژه
• دریافت و عمل به پیشنهادات و انتقادات‌های مشتری
• ارزیابی موفقیت پروژه

مدیریت پروژه دیجیتال

توصیف شغل مدیر پروژه دیجیتال چگونه است؟

توصیف شغلی مدیر پروژه دیجیتال می‌تواند براساس نوع پروژه و ابزاری که شرکت برای مدیریت پروژه‌هایش استفاده می‌کند، متغیر باشد. برخی از شرکت‌ها نیاز دارند که نحوه کار یک برنامه خاص را بلد باشید؛ اما برخی دیگر از شرکت ‌ها نیز نرم‌افزار‌های مورد نظر را به کاندیدای مناسب آموزش می‌دهند.
برای مثال در اینجا یک آگهی درخواست مدیر پروژه دیجیتال را آورده‌ایم:
ما به دنبال یک مدیر پروژه دیجیتال با حداقل سه الی پنج سال تجربه مدیریت پروژه هستیم. داوطلبان واجد شرایط باید تجربه برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی پروژه‌ها و تیم‌های فناوری را داشته باشند. وضعیت پروژه به مدیران بالا دست گزارش می‌شود. کاندیدای موفق قادر خواهد بود در بالاترین سطح سازمانی در پایگاه مشتری با متخصصین ارتباط برقرار کنند.
این توصیفات شغلی، شبیه به یک مدیر پروژه سنتی است اما به این عبارت در جمله دوم توجه کنید: پروژه‌ها و تیم‌های فناوری، بنابراین ضروری است که مدیران پروژه‌های دیجیتال به روز باشند و از فناوری‌های جدید استفاده کنند.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)
مطالعه می‌کنم

مدیریت پروژه دیجیتال

چه مهارت‌هایی برای مدیریت پروژه دیجیتال لازم است؟

بسیاری از مهارت‌های مدیر پروژه دیجیتال از طریق تجربه کار و همکاری به دست می‌آید. مهارت‌هایی از قبیل مدیریت زمان، مدیریت منابع، مدیریت ارتباطات پروژه، برنامه‌ریزی، سازماندهی و محول کردن کارها تقریباً در هر نقشی ممکن است ایجاد شود. با این وجود دوره‌های مدیریت پروژه دیجیتال، کتاب و گواهینامه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به دست آورید تا به شما کمک کند در این مسیر موفق‌تر شوید.

مهارت هر مدیر پروژه دیجیتال براساس تجربه و پیشینه آن‌ها متفاوت است. وقتی می‌خواهید در نقش یک مدیر پروژه دیجیتال عمل کنید، باید مدام مهارت‌های مدیریت پروژه خود را بهبود ببخشید. در اینجا مهارت هایی که برای این عملکرد لازم دارید آورده شده است:

  • مهارت‌های مربوط به همکاری
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  •  توانایی حل مسئله
  • توجه به جزئیات
  • مهارت‌های سازمانی قوی
  • امکان انجام چند کار به طور همزمان و اولویت‌بندی کارها
  •  کار کردن به صورت هدف و نتیجه‌محور
  • مهارت انجام درست کارها
  • مدیریت تیم‌های عملکردی متقابل
  • هماهنگی و تسهیل جلسات و بررسی‌ها
  • توانایی ساده‌سازی گردش‌های کار پیچیده
  • مهارت‌های کار با تکنولوژی‌های جدید
  • توانایی هدایت داده‌های مسئله

مدیریت پروژه دیجیتال

یک مدیر پروژه دیجیتال چقدر درآمد خواهد داشت؟

با تمام این مسئولیت ها، ممکن است به این فکر کنید که به طور کلی یک مدیر پروژه دیجیتال چقدر درآمد دارد. باید بگویم که میزان درآمد مدیران پروژه دیجیتال در ایالات متحده آمریکا از 59،000 دلار تا 134،000 دلار در سال متغیر است. به طور میانگین ۹۰ هزار دلار در سال خواهد بود و معمولاً بسته به نقش مدیر پروژه دیجیتال، محل کار و تجربه متفاوت است.

روش‌های رایج در مدیریت پروژه دیجیتال

هر مدیر پروژه از یک روش و فرآیند مدیریت پروژه دیجیتال متفاوت، براساس نیاز‌های سازمان، تیم و پروژه بهره می‌گیرد. روش مدیریت در هیچ دو پروژه‌ای یکسان نخواهد بود و هر پروژه به فرآیندها یا روش‌های منحصر به فرد نیاز دارد.

برخی از محبوب‌ترین روش‌های مدیریت پروژه دیجیتال، روش آبشاری یا چابکی (Agile) هستند. همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، روش آبشاری یک راه سنتی مدیریت پروژه است. این روش محبوب است زیرا ساده و پی در پی است. این متد به خصوص برای پروژه‌های ساختمانی که در آن لازم است یک کار قبل از شروع دیگری به اتمام برسد مناسب است.

Agile نیز یک روش بسیار تکامل‌یافته است که بر پایه انعطاف‌پذیری و همکاری ساخته شده است. در حالی که روش آبشاری سختگیرانه پیشرفت برنامه را دنبال می‌کند، رویکرد چابکی این امکان را به تیم‌ها می‌دهند که بتوانند سریع و کارآمد با تغییر موقعیت، تغییر کنند. این امر همچنین به مشتری یا ذینفعان اجازه می‌دهد تا در مراحل مختلفی وارد شوند و اطمینان حاصل کنند که انتظارات آن‌ها قبل از حرکت به مرحله‌های بعدی برآورده می‌شود.

ذینفعان پروژه چه کسانی هستند؟
مطالعه می‌کنم

مدیریت پروژه دیجیتال

ابزارهای مدیریت پروژه دیجیتال چیست؟

ابزارهای مدیریت و همکاری پروژه که از فضای ابری استفاده می‌کنند، به مدیران پروژه اجازه می‌دهد تا از تمام توان مدیریت پروژه دیجیتال استفاده کنند. این ابزارها به عنوان یک منبع حقیقت واحد، دقیقاً به شما نشان می‌دهند که وضعیت پروژه در آن زمان واقعاً کجاست.

این ابزارها به مدیر پروژه دیجیتال این امکان را می‌دهند که اعضای تیم، ذینفعان، همکاران خارجی و موارد دیگر با داده‌های واقعی و به روز ارتباط برقرار کنند. استفاده از این ابزار‌ها به این معناست که می‌توان جلسات گزارش وضعیت پروژه را کمتر کنید و تیم پروژه وقتشان را صرف انجام وظایفشان کنند.

یک مدیر پروژه دیجیتال باید تمام اسناد، تصاویر و اطلاعات پروژه را در یک ابزار مدیریت پروژه که از فضای ابری استفاده می‌کند نگه دارد، تا افراد بتوانند فایل‌های مورد نیاز خود را در صورت نیاز، بارگیری کنند. همه اطلاعات در یک مکان متمرکز است، بنابراین آن‌ها می‌توانند بدون اینکه منتظر پاسخ باشند، ادامه فعالیت‌های خود را انجام دهند.

کار، بازدهی و بازخورد همه اعضای تیم در همین ابزار‌های ابری نگهداری می‌شوند، بنابراین مدیر پروژه می‌تواند هر چند وقت یک بار به آن مراجعه کند، بدون اینکه این سوال پیش بیاید که چه کسی چیزی گفته است؟ یا  چه کسی چه کاری کرده است؟

وقتی پروژه‌ها و وظایف را در یک ابزار مدیریت آنلاین پروژه با تیم خود به اشتراک می‌گذارید، ذینفعان می‌توانند به راحتی دریابند که یک پروژه در کجای کار قرار دارد. از طرفی همه می‌دانند که چه کسی به چه کاری اختصاص داده شده است، چه زمانی وظایف باید انجام گیرند، کار در کدام مرحله است، چه کسی تنگنای پیشرفت (bottlenecking progress) است و چه کارهایی بعد از این باید انجام شود.

مدیریت پروژه دیجیتال

یکی از ابزار‌های مدیریت پروژه که از فضای ابری استفاده می‌کند، اپلیکیشن حسابداری و مدیریت پروژه مپسا است که از همین سایت می‌توانید نسخه اندروید آن را دریافت کنید.

مدیریت پروژه‌های ساخت فقط به بررسی بودجه و زمان پروژه  یا ساخت گانت چارت و کارهایی از این دست محدود نمی شود و فراتر از این فعالیت‌هاست. امروزه، مهارت‌های لازم برای مدیریت پروژه از شکل سنتی آن فاصله گرفته است و در هر پروژه نیازمند مدیریت پروژه دیجیتال هستیم. لذا لازم است که مدیران با روش‌ها و ابزارهای مدیریت پروژه دیجیتال آشنایی بیشتری پیدا کند و سعی کنند که از آن‌ها در پروژه‌ها بهره ببرند.

منبع

www.wrike.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.