اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه

اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه

اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه نقش مهمی در موفقیت هر سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. بدون آن پروژه‌ها دچار مشکل می‌شوند، تاخیر در آن‌ها به وجود می‌آید و از همه مهم‌تر، اعتبار یک شرکت می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرد. اما شاید در هیچ جایی، مدیریت پروژه مهم‌تر از محیط پرخطر سایت ساخت و ساز نباشد.

در یک محل کار ساختمانی کارگران بطور معمول با خطرات گسترده‌ای روبرو می‌شوند که می‌توانند صدمات جدی ایجاد کنند و در بدترین حالت، حتی باعث تلفات جانی شود. اما هنگامی که مدیران پروژه با پیش بینی و کاهش مواردی که می‌توانند در هر مرحله از پروژه به وجود بیاید، امنیت و ایمنی را فراهم کنند، تصادفات و صدمات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود.
توجه به مسائل ایمنی نه تنها موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود بلکه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های قابل توجهی در شرکت‌ها نیز می‌شود. حوادث باعث می‌شود که در مرور زمان با افزایش مطالبات کارگران و گزارشات حادثه، پیشرفت پروژه‌ها کاهش یابد. علاوه بر این، جایگزینی کارگران با تجربه و ارائه مزایای بیشتر برای این کارگران فشار غیرضروری را برای بودجه، کارگران و مدیریت ایجاد می‌کند.
خبر خوب این است که اقدامات و مراحل خاصی وجود دارد که می‌تواند در هر مرحله از یک پروژه برای اطمینان از امنیت کارگران و تحویل محصول نهایی به موقع و در بودجه، انجام شود. با توجه به این موضوع، در اینجا در مورد اقدامات ایمنی در مراحل مختلف مدیریت پروژه‌های ساختمانی، از زمان طرح تا اتمام، در تمام جنبه‌های چرخه زندگی پروژه صحبت می‌کنیم.

اقدامات ایمنی


۱. اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه، هنگام طرح اولیه

در مرحله ایجاد طرح اولیه از یک پروژه، شناسایی خطرات احتمالی که کارگران ممکن است در هنگام انجام وظایف خود با آن‌ها روبرو شوند، و محافظت آنان در برابر این خطرات، در برنامه‌ریزی و بودجه کلی، مورد بررسی قرار گیرند. برخی از رایج‌ترین خطرات عبارتند از:
• کار در ارتفاعات
• رانندگی یا اپراتوری از ماشین‌آلات سنگین
• انجام وظایف در فضاهای محصور از لحاظ آلودگی‌های صوتی یا شیمیایی و مواردی از این دست
• انجام کار در نزدیکی مواد و مصالح در حال سقوط
• اجرای وظایف در مجاورت حرکت وسایل نقلیه
• جابجایی وسایل یا کار در نزدیکی سیم‌های برقی و تجهیزات برقی
• در معرض خطر برگشت یا سقوط خودروهای ساختمانی قرار دارند
• در جوشکاری، مواردی که می‌تواند باعث ایجاد سوختگی یا آتش‌سوزی در اثر قوس الکتریکی شود
• قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی
• استنشاق مواد خطرناک موجود در هوا (برای مثال گرد و خاک موجود در هنگام حفر تونل‌ها)
• قرار گرفتن در معرض سر و صدای ۸۵ دسی بل یا بیشتر
• لیز خوردن و سقوط از ارتفاع
از بین بردن حوادث و صدمات می‌تواند به سادگی گذاشتن زمان لازم برای آموزش صحیح باشد، اما اغلب تجهیزات خاص و یا وسایل محافظت شخصی مورد نیاز است. این موارد برای آن است که پروژه‌ی شما با استانداردها و الزامات نظارتی تعیین شده توسط سازمان نظارت بر صنعت مطابقت داشته باشد یا حتی از آن بهتر باشد. در قسمت بعدی، برنامه‌ریزی این اقدامات دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیریت ریسک در مدیریت پروژه
مطالعه می‌کنم

اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه


۲. اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی برای ایمنی

مطالعات نشان می‌دهد که توجه دقیق در مرحله برنامه‌ریزی موثرترین وسیله برای کاهش یا از بین بردن حوادث و صدمات در ساخت و ساز است. هدف از برنامه‌ریزی، ریشه کن کردن منابع احتمالی ضرر و آسیب است، که در مرحله طرح شناسایی شده اند. در حالی که روند از بین بردن خطرات ایمنی بر روی یک پروژه می‌تواند در ابتدا پر هزینه به نظر برسد، مهم است که به خاطر داشته باشید که انجام ندادن این اقدامات و در نتیجه پول از دست رفته به دلیل کارگران آسیب دیده، بسیار زیادتر است.
باید در همین ابتدای کار آماده باشید و بدانید که انجام اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی، نه تنها پروژه را به تأخیر می‌اندازد و کوهی از کارهای اداری را برای مدیریت ایجاد می‌کند؛ بلکه برای جایگزینی یا آموزش کارگران جدید و ارائه مزایای اضافی برای آن کارگران، وقت و هزینه دارد اما به نتایجی که در پی دارد می‌ارزد.
برای محافظت در برابر مخاطرات ایمنی، داشتن یک متخصص ایمنی درگیر با پروژه و با آگاهی از معیارهای ایمنی، بسیار مهم است. این متخصص می‌تواند خطرات را ارزیابی کرده و آموزش‌ها یا تجهیزات لازم برای مدیریت آن خطرات را توصیه کند. این توصیه‌ها ممکن است از نظر ماهیت ساختاری باشد، برای مثال داشتن داربست مناسب برای جلوگیری از سقوط یا وسایل محافظت شخصی برای افزایش دید کارگران در یک سایت خاص. مجدداً ذکر می‌کنیم که، قرار دادن بخشی برای اقدامات ایمنی در بودجه نسبت به تصادفات غیر منتظره‌ بعدی ناشی از رعایت نکردن آن‌ها، در نتیجه‌ پروژه و هزینه و زمان و بی نهایت مقرون به صرفه‌تر است. موارد خاصی که ممکن است برای اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی توصیه شود یا مورد نیاز باشد شامل موارد زیر است:
• کمربندهای ایمنی برای جلوگیری از سقوط کارگران
• تور‌های محافظ، برای محافظت از کارگران در برابر سقوط اشیاء، مصالح و آوار
• تجهیزات حفاظتی با دید بالا برای ایمنی کارگران هنگام انجام وظایف در برابر وسایل و ماشین‌آلات در حال حرکت
• مخروط‌های ترافیکی، میله‌ها و علائم راهنمایی رانندگی برای هدایت ترافیک در اطراف یک سایت ساختمانی (به خصوص در مورد کارهای بزرگراهی).
• عینک ایمنی برای محافظت از چشم در برابر ذرات آلودگی یا جرقه‌ها
• گوشی‌های محافظ برای جلوگیری از کاهش شنوایی در اثر کار در محیط دارای آلودگی صوتی بالا
• مقدار کافی داربست برای اطمینان از سطح کار پایدار
کارشناس ایمنی همچنین ممکن است توصیه کند که در هنگام اجرای پروژه از یک سیستم نرم‌افزاری مدیریت مناسب و با کیفیت پروژه استفاده شود. در مرحله بعدی اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی در هنگام اجرای پروژه بحث خواهد شد.

مدیریت پروژه

۳. اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه، ایمنی در هنگام اجرای پروژه

ارتباطات در یک پروژه بسیار حیاتی است. معنای این جمله آن است که هنگامی که یک پروژه در حال انجام است، هیچ وسیله‌ی بهتری از ارتباط موثر و پایدار برای اطمینان از امنیت محل کار وجود ندارد. جریان اطلاعات بین کارگران و مدیریت بسیار مهم است. ایجاد انتظارات واضح و تعریف شده و پرورش بازخورد همه افراد درگیر، هم از نظر ایمنی و هم از نظر اخلاقی تاثیر مثبتی در سرعت پیشرفت پروژه دارد. این خبر خوبی در صنعت امروز است زیرا که که فن آوری‌های جدید امکان برقراری ارتباط را در هر زمان با اعضای مختلف تیم از هر نقطه فراهم می‌کنند.
سیستم‌های نرم‌افزاری جدید به مدیران این امکان را می‌دهند که سریعاً اشکالات را اصلاح کنند و در صورت لزوم کارگران را تغییر دهند. برنامه‌ها و مفاهیم را می‌توان به راحتی به اشتراک گذاشت و فایل‌های رسانه ای را پیوست کرد تا اعضای تیم بتوانند بدون نیاز به تغییر مکان، دیدگاه دقیقی نسبت به هر مفهوم در پروژه داشته باشند و تغییرات لازم را انجام دهند.
از همه مهم‌تر، این فناوری‌ها در منظر ایمنی در صنعت ساخت و ساز تغییر شکل داده اند. اگر مسئله ایمنی ایجاد شود، کارگران می‌توانند فوراً اعلام کنند و می‌توانند یک پرونده رسانه ای را که مشکل را نشان می‌دهد ارسال کنند. هنگامی که کارگران به این روش فعالانه در ایمنی محل کار مشارکت می‌کنند، کاهش قابل توجهی در تصادفات و صدمات و افزایش کارایی و پیشرفت رخ می‌دهد. به خصوص در دوره ساخت و ساز جهانی امروزی، جایی که پروژه‌ها حتی می‌توانند در قاره‌های مختلف مدیریت شوند، پیشروی داشته باشند و به طور فزاینده ای پیچیده باشند، داشتن یک سیستم متمرکز از جریان اطلاعات در کم کردن خطرات یا مسائلی که باعث ایجاد خطر می‌شود بسیار موثر خواهد بود.

اصول رهبری پروژه
مطالعه می‌کنم

اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه

۴. اقدامات ایمنی در مدیریت پروژه، در هنگام نهایی کردن پروژه

ممکن است در ذهن بسیاری از افراد این مسئله جا افتاده باشد که بعد از اتمام پروژه و تحویل به مشتری، می‌توان ملاحظات ایمنی را نادیده گرفت. اما پس از اتمام هر پروژه، گنجینه‌ای از اطلاعات وجود دارد که می‌تواند برای موفقیت اقدامات آینده ضروری باشد. اگر یک پروژه به درستی مدیریت شود، سیستمی وجود دارد که می‌تواند اطلاعات را با سهولت ذخیره و بازیابی کند، که می‌تواند برای پروژه‌های آینده ارزشمند باشد. در منظر ساختاری امروزی، با فن‌آوری‌های در حال تحول و پیشرفت‌های نرم‌افزاری جدید، این اطلاعات سریع‌تر و موثرتر از گذشته قابل دسترسی و تجزیه و تحلیل هستند.
داشتن یک بانک اطلاعاتی از حوادثی که در پروژه‌های یک شرکت اتفاق افتاده است، علت‌های آن و راه‌های مقابله یا جلوگیری از آن، یکی از گنجینه‌هایی است که داشتن آن برای هر شرکت مزیتی بزرگ خواهد بود.
پیشرفت‌های مداوم در ایمنی یک شرکت یکی از مستقیم‌ترین مسیرها برای بهبود شرکت است. حوادث کمتر به معنای پروژه‌هایی است که به موقع و در بودجه تکمیل می‌شوند و در عین حال باعث ایجاد شهرت مثبت برای کل شرکت می‌شوند. این امر نه تنها مشتری بیشتری را به خود جلب می‌کند بلکه نیروی کار با استعداد بالاتر را نیز به خود جلب می‌کند که هر دوی این‌ها برای رشد مداوم هر شرکتی جدایی‌ناپذیر هستند. تمرکز بر ایمنی روشی مطمئن برای پیش‌بینی سلامت و رفاه آینده یک شرکت و همچنین کارمندان آن است.


منبع
https://www.pmi.org

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان
[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.