انواع نقاشی و کاغذ دیواری

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

همه‌ ما زندگی در خانه‌های زیبا را دوست داریم. یکی از مهم‌ترین اجزای خانه که به آن روح و جلوه می‌دهد، پوشش دیوار‌ها هستند. در پست‌های قبلی در مورد انواع دیوارپوش‌ها صحبت کردیم؛ اما در اینجا می‌خواهیم در مورد دو نوع خاص یعنی رنگ‌آمیزی روی گچ دیوار و کاغذ دیواری‌ها بیشتر بحث کنیم.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

نقاشی ساختمان

تاریخچه نقاشی ساختمان مربوط به زمانی است که شهرهای نوین به تدریج به وجود آمدند و ساختمان‌هایی با طرح‌های اروپایی ساخته شدند. در گذشته برای زیباتر کردن دیوارها، فقط یک لایه گچ سفید بر روی آن کشیده می‌شد. شاید حتی هنوز هم در برخی از روستاها از این پوشش به تنهایی استفاده شود. امروزه یکی از ساده‌ترین پوشش‌های دیوار، رنگ‌آمیزی آن است. نقاشی ساختمان یکی از راه‌های اولیه، ساده و تقریبا ارزان‌قیمت برای تغییر دکوراسیون منزل و محل کار است که هر ساختمان پس از گذشت مدت زمانی، به آن احتیاج پیدا می‌کند.

نقاشی ساختمان در ۱۰ مرحله و به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  • تمیز کردن سطوح
  • اجرای روغن الیف
  • اجرای بتونه
  • پوست‌زنی (سمباده‌زنی)
  • آستر اولیه
  • لکه‌گیری
  • سمباده‌کاری مجدد
  • آستر دوم
  • آستر سوم
  • رنگ‌آمیزی کامل سطح

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

انواع رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان

برای نقاشی کردن یک ساختمان، انواع و اقسام رنگ‌ها در بازار موجود هستند. پرکاربرد‌ترین آن‌ها، رنگ‌های زیر هستند:

  • رنگ پلاستیک
  • رنگ روغنی
  • رنگ اکرلیک
  • رنگ روغنی مات
  • رنگ مولتی کالر
  • رنگ بلکا
  • رنگ پتینه

در ادامه سه نوع از پرکاربردترین این رنگ‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

رنگ روغن

رنگ روغن یکی از پرکاربرد‌ترین، با کیفیت‌ترین و قدیمی‌ترین رنگ‌ها در نقاشی ساختمان است. سطح پوشیده شده با استفاده از این رنگ، بسیار صاف و صیقلی بوده و از دوام خوبی برخوردار است.

برای رنگ روغنی همواره طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در بازار موجود است که باعث می‌شود این نوع متریال بیش از پیش محبوب شود و چندین دهه مورد استفاده قرار بگیرد. این رنگ را می‌توان با استفاده از قلم‌مو، غلطک، پیستوله و یا ابزارهای دیگر اجرا کرد.

یکی از مزایای بسیار مهم رنگ روغن، قابل شستشو بودن آن است که باعث می‌شود اگر دیوار کثیف شد، تنها با استفاده از یک دستمال نم‌دار کاملاً تمیز شود. همچنین بازتاب و پخش نور رنگ‌های روغنی بسیار بهتر از رنگ‌های پلاستیکی است. باید به این نکته اشاره کرد که معمولاً قیمت رنگ‌آمیزی دیوار با استفاده از رنگ‌ روغنی، گران‌تر از رنگ پلاستیک خواهد بود.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک یک نوع رنگ شیمیایی با درخشندگی بالاست که قابل استفاده بر روی انواع سطوح مانند گچ، سفال، شیشه، چوب، پلی‌استر، سرامیک، پارچه، چرم و غیره است. رنگ اکریلیک حلال در آب در نقاشی و هنرهای دکوراتیو کاربرد فراوانی دارد.

از مزایای این رنگ می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر خراش خوردگی، انعطاف‌پذیری، قابلیت شست و شو و ضد آب بودن و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. این رنگ بدون بو است، حساسیت ایجاد نمی‌کند و قابلیت رقیق شدن با آب را دارد. همچنین مقاومت بالایی در برابر باکتری‌ها و کپک‌ها دارد.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

رنگ پلاستیک

از این رنگ معمولاً در پوشش سقف‌ها استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که در پوشش دیوار از رنگ پلاستیک استفاده نمی‌شود، غیر قابل شستشو بودن آن است. در این پوشش، در صورت کثیف شدن فقط با رنگ شدن دوباره می‌توان سطح را به حالت اول برگرداند؛ بنابراین در دیوارها که معمولاً سریع‌تر کثیف می‌شوند و در معرض عبور و مرور هستند، از آن استفاده نمی شود.

یکی از انواع رنگ‌های پلاستیک، رنگ نیم پلاستیک است که کاربرد فراوانی دارد. این رنگ هزینه پایین‌تر و سرعت اجرای بالاتری دارد و بی‌بو است.

ویژگی‌های سبک معماری اصفهان
مطالعه می‌کنم

چند نکته در مورد نقاشی ساختمان

  1. در مورد رنگ‌آمیزی دیوار‌ها با رنگ‌های مختلف، باید به این نکته توجه کرد که رنگ‌هایی که با ترکیب رنگ‌های پلاستیک ساخته می‌شوند، پس از خشک شدن معمولا روشن‌تر می‌شوند و رنگ‌های روغنی پس از اجرا و خشک شدن، تیره‌تر می‌شوند. لذا بهتر است که برای انتخاب رنگ مناسب نهایی، ابتدا قسمتی از دیوار را رنگ کنید و پس از خشک شدن آن، در مورد انتخاب رنگ تصمیم بگیرید.
  2. نکته بعدی این است که در نقاشی مجدد دیوار، باید دقت کنید که دیوار شما چرب یا کثیف نباشد. زیرا در غیر این صورت، رنگ به خوبی بر روی دیوار نمی‌نشیند. پس بهتر است که ابتدا دیوار را با یک مایع شوینده دستمال بکشید.
  3. هنگام اجرای رنگ بر روی دیوار، ممکن بتونه رطوبت رنگ را به خود جذب کند؛ این امر باعث می‌شود که دیوار ظاهر نامناسبی پیدا کند. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است که از پرایمرهای رنگی استفاده کنید. البته بهتر است که رنگ پرایمر را با توجه به رنگ اصلی دیوار انتخاب کنید. از طرفی پرایمر باعث کاهش دفعاتی که باید دیوار رنگ شود، خواهد شد.
  4. پس از رنگ‌آمیزی دیوار، ممکن است در جاهایی اثر قلم‌مو باقی مانده باشد، برای برطرف کردن این مشکل بهتر است که از مایع پوشاننده‌ی رنگ استفاده کنید تا اثر آن از بین برود.
  5. قبل از استفاده از کاور غلطک، آن را تمیز کنید تا بر روی سطح دیوار لک یا پرز باقی نماند.
  6. معمولاً استفاده از غلطک برای رنگ‌آمیزی دیوار، راحت از قلم‌مو است. از غلطک‌هایی استفاده کنید که جنس مرغوب داشته باشد زیرا این نوع غلطک‌ها رنگ را بهتر به خود جذب می‌کنند.
  7. قبل از رنگ‌آمیزی دیوار، بهتر است ابتدا سقف را رنگ کنید تا رنگ‌هایی که می‌ریزد دیوار را خراب نکند.
  8. در هر با رنگ کردن با غلطک، آن را داخل رنگ فرو ببرید و با یک بار رنگی کردن آن، چند مرتبه نکشید زیرا در این صورت یک لایه نازک و یک لایه ضخیم می‌شود.

کاغذ دیواری

نقاشی دیوار نسبت به استفاده از کاغذ دیواری، تقریباً روش قدیمی‌تری است. امروزه استفاده از کاغذ دیواری طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

کاغذ دیواری یکی از انواع دیوارپوش هاست که برای طراحی و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. این متریال به علت تنوع بالا در طرح‌ها و نقش‌ها، سلیقه‌های مختلف را به خود جذب کرده است. این دیوارپوش قابل استفاده در انواع فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی خواهد بود.

کاغذ دیواری معمولاً به صورت رول و یا متری در بازار قابل تهیه است. چاپ بر روی کاغذ دیواری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود از جمله:

  • چاپ سطحی
  • چاپ به وسیله حکاکی
  • چاپ سیلک ابریشمی
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ به وسیله ماشین چاپ چرخشی

انواع کاغذ دیواری

در ادامه چند نوع کاغذ دیواری را معرفی و بررسی می‌کنیم.

  1. کاغذ دیواری ساده

یکی از اولین کاغذ دیواری‌ها، کاغذ دیواری‌های ساده است که اغلب نازک هستند و انواع جدید آن قابل شستشو است. این کاغذ دیواری معمولاً بین یک تا دو سال دوام دارد و قیمت آن معمولا از بقیه ارزان‌تر است.

  1. کاغذ دیواری با روکش وینیل

پلیمر وینیل در صنعت ساختمان به عنوان یک روکش قابل شستشو استفاده می‌شود که سبک و قابل انعطاف است. در کاغذ دیواری‌های دارای روکش وینیل، این لایه‌ی شفاف بر روی محصول اسپری می‌شود. کاغذ دیواری وینیل وزن بیشتری نسبت به بقیه کاغذ دیواری‌ها دارد و البته گران‌تر است؛ علاوه بر این ضدلک و قابل شست و شو نیز خواهد بود.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی
مطالعه می‌کنم

 

کاغذ دیواری‌های PVC با روکش وینیل علاوه بر این ویژگی‌های گفته شده در بالا، ضد خش نیز هستند.

  1. کاغذ دیواری‌های جدید نانو

کاغذ دیواری‌های نانو از جدیدترین محصولات ساخته شده در این زمینه هستند که طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این کاغذ دیواری‌ها مزایای بسیاری دارند و البته هزینه‌ی آن‌ها بالاتر خواهد بود. از جمله مزایای این کاغذ دیواری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر پاره شدن
  • ضد حساسیت
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  •  ضد آلودگی
  • قابلیت عایق صوتی و عایق حرارتی
  1. کاغذ دیواری سه‌بعدی

این کاغذ دیواری‌ها یک نوع پوشش خاص برای دیوار هستند که از فاصله سه یا چهار متری طرح‌های برجسته بر روی دیوار ایجاد می‌کند. در معماری مدرن از این پوشش‌ها به خوبی استفاده می‌شود.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

  1. کاغذ دیواری بافت‌دار یا مخملی

 کاغذ دیواری مخمل یا بافت‌دار، در دکوراسیون فضاهای لوکس و شیک استفاده می‌شود و البته قیمت بالایی دارد. باید به این نکته اشاره کرد که این کاغذ دیواری قابل شستشو نیست.

دلایل برتری کاغذ دیواری نسبت به نقاشی دیوار

شاید سوالی که برای خیلی پیش بیاید، این است که نقاشی کردن دیوار بهتر است یا اجرای کاغذ دیواری بر روی آن؟ در اینجا چند دلیل برای برتری کاغذ دیواری نسبت به نقاشی دیوار آورده‌ایم:

  1. یکی از اولین و مهم‌ترین دلایل این است که کاغذ دیواری‌ها معمولا تنوع رنگ و زیبایی بیشتری نسبت به رنگ‌آمیزی دیوار دارند. یک نقاش هر چقدر هم که در کار خود ماهر باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند طرح‌های چاپ شده بر روی کاغذ دیواری را بر روی دیوار ترسیم کند و از طرفی این کار توجیه اقتصادی ندارد.
  2. دلیل بعدی، پوشش بهتر نقایص و عیوب دیوار توسط کاغذ دیواری نسبت به رنگ است. در دیوارهای رنگ شده ممکن است پس از مدتی ترک‌های ریز و درشت مشاهده شود یا حتی موج‌هایی بر روی دیوار وجود داشته باشد که با بتونه کاری هم برطرف نشده باشد. کاغذ دیواری عیوب سطحی دیوار را بهتر می‌پوشاند و حتی اگر بخشی از دیوار، موج داشته باشد به دلیل نقوش و طرح‌های کاغذ دیواری، دیده نمی شود.
  3. سرعت و سهولت نصب کاغذ دیواری بیشتر از رنگ‌آمیزی دیوار است.

انواع نقاشی و کاغذ دیواری

  1. کاغذ دیواری بدون بو است. معمولا پس از پوشش دیوار با رنگ‌های روغنی، تا چندین روز بوی آزار‌دهنده‌ آن برطرف نمی شود. باید بدانید که این بو برای سلامتی مضر است. امروزه کاغذ‌های دیواری الیافی تولید شده اند که کاملا دوستدار محیط زیست و ضد آلرژی و حساسیت هستند.
  2. طول عمر کاغذ دیواری و دوام آن نسبت به رنگ بیشتر است. معمولا کاغذ دیواری‌های مرغوب و قابل شستشو تا چندین سال عمر می‌کنند و تغییر رنگ نمی‌دهند.

به طور کلی برای انتخاب پوشش دیوارها باید ابتدا برنامه‌ریزی کنید؛ به این معنی که دکوراسیون منزل را در نظر بگیرید و با توجه به رنگ‌بندی خانه و عناصر اصلی طرح و رنگ دیوارها را انتخاب کنید. توجه به وسایل خانه و مبلمان اصلی و بزرگ، نکته مهمی است که اگر در نظر گرفته نشود، ممکن است هماهنگی بین دیوارها و دکوراسیون داخلی از بین برود. امیدواریم که این پست به انتخاب شما کمکی کرده باشد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.