یک مهندس سازه از 14 سالگی…

5 روش برای اینکه مهندس سازه شویم

مهندسی سازه یک حرفه هیجان انگیز است که در آن می‌توان به کمک دانش ریاضی به حل مشکلات پرداخت. مهندسان سازه برای فهم مشکلات و مسائل دنیای واقعی و طراحی سازه های قوی و با دوام، باید درک درستی از آمار و پویایی داشته باشند. چشم انداز شغلی این رشته هم طبق گزارشات اداره کار و آمار رو به افزایش است. اما چگونه مهندس سازه شویم؟ اگر این سوالی است که در ذهن خود دارید، با ما همراه باشید تا پنج روش عالی برای ورود به دنیای مهندسی سازه را به شما معرفی کنیم.

مهندس سازه

روش یک برای تحصیل در رشته مهندسی سازه، خود را آماده کنید

1.قبل از هر اقدامی برای ثبت نام دانشگاه، خود را برای تحصیل در این رشته آماده کنید. سعی کنید مهارت‌هایی مثل ریاضیات، نوشتن، حل مسئله، سازماندهی، مدیریت و تصمیم گیری را در خود تقویت کنید. می‌توانید این مهارت‌ها را وقتی در دبیرستان هستید یاد بگیرید، و یا اینکه در کلاس‌های پیشرفته آمادگی دانشگاه شرکت کنید.

2.از همان ابتدای کار باید بدانید یک مهندس سازه چه کارهایی باید انجام دهد و چه وظایفی بر عهده دارد. یادتان باشد که برای اینکه مهندس سازه شوید، باید سالها تحصیل کنید، پس مطمئن شوید که حتما از مسئولیت‌های روزمره این شغل و انتظاراتی که از آن می‌رود، خبر دارید. مهندس سازه وظایف زیادی مثل نقشه‌کشی، نوشتن گزارش و بازدید از سایت‌های ساخت و ساز را بر عهده دارد.

3.تا می‌توانید ریاضی تمرین کنید، مسئله حل کنید و بنویسید. برای اینکه مهندس خوبی باشید، باید این مهارت‌ها را در خودتان تقویت کنید تا بتوانید از عهده مسئولیت‌های خود برآیید.

4.در کلاس‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه شرکت کنید. با شرکت در این کلاس‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را تمرین داده و تقویت کنید. به سراغ باشگاه‌هایی بروید که در آنها گفتگو و مناظره یا مسابقات شطرنج انجام می‌شود.  یادتان باشد با این فعالیت‌ها مهارت‌های ریاضی، حل مسئله و نوشتن خود را تقویت می‌کنید.

5.آزمون‌های ACT  و SATرا با موفقیت بگذرانید. اکثر دانشگاه‌های مهندسی به نمره این آزمون‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. می‌توانید در تست‌های آزمایشی شرکت کنید یا راهنمای این آزمون‌ها را مطالعه کنید.

روش دوم مقایسه دانشگاه‌ها و ارسال درخواست ثبت‌نام برای رشته مهندسی سازه

1.دانشگاه‌ها را بشناسید. اولین نکته این است که درباره دانشگاه‌های موثر و دارای پتانسیل، تحقیق و آنها را با هم مقایسه کنید. هر سال لیستی از رتبه بندی دانشگاه‌های برتر مهندسی منتشر می‌شود. به سراغ وب سایت دانشگاه بروید و با دوره‌ها و برنامه‌های درسی آشنا شوید.

  1. با اساتید احتمالی خود گفتگو کنید. اکثر دانشگاه‌ها یک صفحه مخصوص اساتید دارند که از طریق آن می‌توانید با اعضای هیئت علمی آشنا شوید. اگر هم نیاز دارید در مورد چیزی، مثلا در مورد برنامه درسی بیشتر بدانید، می‌توانید در همان بخش اطلاعات تماس مثل تلفن و آدرس ایمیل اساتید را پیدا کنید.
راهنمای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه ساختمانی
مطالعه می‌کنم

3.به سراغ دانشگاه‌ها بروید، گشتی بزنید و برنامه‌های درسی‌شان را ببینید. این کار باعث می‌شود در مورد محیط دانشگاه و امکانات آن اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

4.در مورد کارآموزی یا نیازهای شغلی سوال کنید. با مسئولین دانشگاه مورد نظر خود درباره اینکه بعد از تمام شدن درستان چگونه به شما کمک می‌کنند تا شغلی پیدا کنید، صحبت کنید. بعضی از دانشگاه‌ها به عنوان بخشی از برنامه درسی خود دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند. این دانشگاه‌ها معمولا بخشی دارند که در آن دانشجویان می‌توانند درباره شغل‌های مورد نظر خود صحبت کنند و حتی به صورت مصنوعی مورد مصاحبه قرار بگیرند.

5.توصیه نامه دریافت کنید. برای ثبت نام در برخی از دانشگاه‌ها داشتن توصیه نامه ضروری است. می‌توانید از معلمان یا رهبران باشگاه درخواست نوشتن توصیه کنید. به هرحال گاهی نیاز است شخصی دیگر مهارت‌هایتان را برای دیگران توضیح دهد و در صورت امکان برای ادامه تحصیل از شما حمایت کند.

 

 

مهندسین سازه

روش سوم – کسب مدرک خود در مهندسی سازه

1.نمرات خوبی بگیرید. با کسب نمرات خوب نشان دهید که مصمم و اهل تحقیق و مطالعه هستید. کلاس‌های درس و دوره‌های دانشگاهی را جدی بگیرید و واقعا تحصیل کنید! یادتان باشد معدلی که به دست می‌آورید در بازار رقابت شغلی، به دردتان می‌خورد.

2.ارتباط برقرار کنید. وقت بگذارید و اساتید خود در دوره مهندسی را بشناسید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این کار چند فایده برای شما خواهد داشت؛ اول اینکه می‌توانید موقع درخواست برای نوشتن توصیه نامه از این روابط استفاده کنید. دوم آنکه می‌توانید از این روابط برای جستجوی شغل استفاده کنید. نکته سوم اینکه می‌توانید مرتب در جریان تغییر و تحولات مربوط به رشته خود قرار بگیرید. یادتان باشد برقراری ارتباط به معنای این است که شما می‌خواهید در زمینه کاری خود بهترین باشید.

3.درباره فناوری‌ها و مطالعات مربوط به رشته خود تحقیق کنید. می‌توانید یک مجله معتبر پیدا کنید که در مورد تحقیقات پیشرفته رشته شما مطالبی را منتشر می‌کند.

4.در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت کنید. دوران دانشگاه، زمان خوبی است که بتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید و افرادی که علایقی شبیه علایق خودتان دارند، را پیدا کنید. یادتان باشد انجام فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند هم در تمرین مهارت‌های جدید کمک کند و هم برای ایجاد ارتباط به دردتان می‌خورد.

5 .در کارآموزی شرکت کنید. بعضی از دانشگاه‌ها برای فارغ‌التحصیل شدن دانشجوها برنامه‌های خاصی می‌گذارند که نیاز به کارآموزی دارند. اما حتی اگر دانشگاه شما چنین برنامه‌ای ندارد، خودتان به دنبالش بروید و انجامش دهید. دوره‌های کارآموزی به شما کمک می‌کنند تا هم ارتباطات بیشتری برقرار کنید و هم اینکه بتوانید رشته خود را تمرین کنید. گاهی حتی این دوره‌ها تبدیل به شغل دائمی می‌شوند.

نکات مهم در قراردادهای معماری وطراحی
مطالعه می‌کنم

روش چهارم – آماده شدن برای شرکت در آزمون کسب مجوز

1.از قوانین و الزامات کشور خود مطلع باشید. برای داشتن اعتبار به عنوان یک مهندس سازه، نیاز به مجوز دارید. آزمون کسب مجوز این اطمینان را به وجود می‌آورد که شما می‌توانید با خیال راحت و با مهارت کافی کار خود به عنوان یک مهندس سازه را شروع کنید.

2.با مهندسانی که قبلا مجوز خود را گرفته‌اند گفتگو کنید تا بدانید برای آزمون و گرفتن این مجوز چه کارهایی باید انجام دهید. افرادی که پیش از شما مجوز گرفته‌اند تجربه این کار را دارند و می‌توانند به شما در دست و پنجه نرم کردن با این مسئله کمک کنند.

3.در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. مثل همه آزمون‌های دیگر، آزمون کسب مجوز هم تمرینات و تست‌هایی دارد که می‌توانید قبل از انجام آزمون، آنها را انجام بدهید و آمادگی خود را بسنجید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به وب سایت‌های آزمون مراجعه کنید.

4.تا جایی که امکان دارد، با تمام جزئیات مربوط به آزمون آشنا شوید. مطمئن شوید که حتما تمام اطلاعات لازم را برای گذراندن موفقیت‌آمیز آزمون به دست آورده‌اید. روزهای آزمون، زمان آزمون، مدت آن، مدارک شناسایی مورد نیاز و هر چیزی از این قبیل را به خوبی به خاطر بسپارید.

روش 5 شغل خود را به عنوان یک مهندس سازه شروع کنید

1.به سراغ شرکت‌های تحقیقاتی بروید. در سایت‌های معتبر به دنبال بهترین شرکت‌های مهندسی بگردید.

2.با رابطان خود گفتگو کنید. روابط شما می‌توانند برای پیدا کردن شغل موردنظرتان به شما کمک کنند. با اساتید خود صحبت کنید تا شما را به مهندسان معتبر منطقه خود ارتباط بدهند. با مشاوران شغلی‌تان صحبت کنید و به دنبال پیدا کردن کار به سراغ بنگاه‌های شغل‌یابی بروید. با شرکت‌های مهندسی منطقه خود ارتباط برقرار کنید.  اگر از خودتان علاقه و ابتکار نشان دهید، ممکن است یکی از همین شرکت‌ها به فکر همکاری با شما بیفتد.

3.بدانید کجا به دنبال کار باشید. می‌توانید به سراغ سایت‌های معتبر جستجوی کار بروید و یا مستقیما به وب سایت‌های شرکت‌های مهندسی مراجعه کنید.

4.خود را برای مصاحبه آماده کنید. یک نمونه کار درست و حسابی و یک رزومه قوی آماده کنید تا نشان دهد چقدر برای به دست آوردن این شغل زحمت کشیده‌اید. حتما دوره‌های کارآموزی، مجوزهایی که به دست آورده‌اید، مدارک تحصیلاتی، فعالیت‌های فوق برنامه و کارهایی که انجام داده‌اید را بیان کنید. یادتان باشد که مهندس سازه شدن به عزم راسخ و صبر احتیاج دارد! این مهارت‌های خود را در مصاحبه نشان دهید.

 

شغل خود را به عنوان یک مهندس سازه شروع کنید

 

 

از مقاله ” معرفی نرم افزارهای طراحی سازه ” هم دیدن فرمایید.

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

 

به اینستاگرام مپسا بپیوندید.

[تعداد:    میانگین: /5]