پدر بتن ایران، دکتر مهدی قالیبافیان

پدر بتن ایران

دکتر مهدی قالیبافیان که به عنوان پدر بتن ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۱۴ در تبریز چشم به جهان گشود. شاید تاکنون جمله معروف ایشان را شنیده باشید : «بتن ترکیبی است از سنگدانه، سیمان، آب و اندکی شعور». در این پست سعی می‌کنیم بخشی از خدمات ارزنده ای که این استاد بزرگ به جامعه مهندسی عمران ایران ارائه داده اند را بیان کنیم.

تحصیلات

دکتر قالیبافیان دوران ابتدایی را در شهر زادگاهش به پایان رساند و پس از گذراندن مقطع متوسطه در دبیرستان شرف تهران، مشغول به تحصیل تا مقطع فوق لیسانس مهندسی در رشته راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. وی در سال ۱۳۳۸ فارغ التحصیل شد و به دلیل احراز مقام اول بین فارغ التحصیلان همه رشته‌های سال ۱۳۳۸ دانشکده فنی، در بهمن سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی ساختمان‌های بتن آرمه به کشور فرانسه اعزام شد.

دکتر قالیبافیان ضمن تحصیل در فرانسه، در چارچوب کمیته اروپایی بتن، که امروزه با نام فدراسیون بین المللی بتن (fib) شناخته می‌شود، به کار پژوهش پرداخت. او در تیرماه ۱۳۴۳، از هر دو تز دکترای خود با درجه بسیار ممتاز دفاع نمود. پس از درخواست و حمایت «انستیتوی فنی ساختمان و ساخت و ساز عمومی» کشور فرانسه، وی تز دکترای خود را چاپ و منتشر کرد.

بازگشت به ایران

دکتر در چهاردهم مرداد سال ۱۳۴۴ به میهن بازگشت و بلافاصله پس از ورود به کشور، «گروه مهندسان محاسب سانو» را که در شرف تعطیل شدن بود، احیا کرد. او همچنین از همان سال بازگشت به میهن، در دانشکده فنی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و برای اولین بار در ایران، روش طراحی سازه‌های بتن آرمه بر مبنای «حالات حدی» را به دانشجویان آموخت.

فعالیت‌های اجرایی

طراحی و محاسبه صدها پروژه عمرانی از قبیل ساختمان چاپخانه و ادارات مرکزی روزنامه اطلاعات، ساختمان مرکزی بیمه تامین اجتماعی، تهیه طرح و طراحی مجتمع ماشین سازی تبریز، مجموعه ساختمان‌های دانشگاه کرمان، بهسازی استادیوم آزادی و ساختمان‌های واحد اول و دوم کارخانه سیمان صوفیان و آشیانه شماره ۳ فرودگاه مهرآباد و مشارکت در ساخت بیش از ده‌ها کارخانه سیمان و ۱۵۰ طرح بهسازی کوچک و بزرگ از کارهای ارزشمند و بزرگ این استاد با ذوق و ابتکار بوده است.

تدوین بسیاری از استانداردها و آیین نامه‌های ایران

دکتر قالیبافیان برای اولین بار در ایران «علائم قراردادی اتصالات در ساختمان‌های فلزی» را تهیه و به جامعه فنی کشور ارائه کرد که چند سال بعد با اندکی اصلاح به استاندارد کشوری تبدیل گردید. در طول دهه‌های گذشته دکتر قالیبافیان در تدوین بیش از ۵۰ استاندارد و آئین نامه‌های ملی نیز همکاری موثری داشته است. از جمله:

  •  ۱۳ استاندارد ملی در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
  •  ۱۹ نشریه از نشریات فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از جمله آیین نامه بتن ایران (آبا)
  • ۱۰ مبحث از مباحث مقررات ملی ساختمان
  • آئین نامه طرح و محاسبه پل‌ها در برابر زلزله
  •  ۵ نشریه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  •  آیین نامه ۲۸۰۰ طراحی ساختمان در برابر زلزله

تاسیس تشکل‌های گوناگون

ولی علاوه بر خدمات فراوان در گسترش علم در زمینه سازه‌های بتن آرمه، حضور فعالی در تاسیس و پایه گذاری تشکل‌های زیر داشته است:

  • انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان در سال ۱۳۴۸
  • انجمن مهندسان ژئوتکنیک ایران (انجمن مکانیک خام و مهندسی پی ایران) در سال ۱۳۵۱
  • کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران سال ۱۳۶۹
  • عضو شورای عالی ازدوره اول تا دوره هفتم
  • انجمن بتن ایران در سال ۱۳۷۹

این استاد بزرگ در سال ۱۳۸۶ دیده از جهان فروبست. جامعه مهندسی عمران کشور، همواره مدیون زحمات و خدمات ارزنده این استاد بزرگ خواهد بود.

 

 

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 0   میانگین: 0/5]