ویژگی‌های معماری مراکشی

ویژگی‌های معماری مراکشی

معماری مراکشی سبک منحصر به فردی است که از زیرشاخه‌های معماری اسلامی می‌باشد. رنگ سفید شاخص آن معروف است و دیزاین داخلی مراکشی و باغ مراکشی در دنیا طرفداران بسیاری دارد.

تاریخچه معماری مراکشی

کشور مراکش در شمال غربی آفریقا واقع شده است و یکی از سه کشوری است که ساحل طولانی با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه دارد. مراکش اغلب مهد داستان‌های عاشقانه و فانتزی بوده است. این کشور ساکنانی از عرب، بربرها و بسیاری از مهاجران کشورهای اروپایی و صحرای جنوب آفریقا دارد. معماری داخلی که از مراکش سرچشمه می‌گیرد، بازتابنده‌ی این تنوع و سنت‌های تاریخی و فرهنگی غنی در این منطقه است که با کنده‌کاری‌های پیچیده، درگاه قوسی و پارچه‌های رنگارنگ شخصیت می‌یابد. جای تعجب نیست که سبک دکوراسیون مراکشی به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های معماری داخلی در سراسر جهان تبدیل شده است.

برای بهره‌گیری از معماری مراکشی در دیزاین خانه خود راه‌های زیادی هست. استفاده از المان‌های معماری مراکشی در معماری مدرن، رنگ‌های معماری مراکشی و یا باغچه‌سازی به سبک مراکشی می‌تواند از جمله راه‌هایی باشد که بتوان از سبک معماری مراکشی در منزل استفاده کرد.

خانه مراکشی

خانه مراکشی، سازه‌ای چند‌وجهی با نمای گچی سفید است که معمولا دیواره‌های داخلی را به رنگ‌های بژ، صورتی و سفید تزئین می‌کنند. از نشانه‌های بارز این سبک می‌توان به سقف بلند، حکاکی‌های پیچیده، ورودی‌های طاق‌دار و استفاده از پارچه‌های رنگارنگ، پنجره‌های باریک و مجاور یکدیگر، پله‌های بدون نرده، حمام و سرویس بهداشتی با سقف گنبدی، دیوارهای منحنی، کاشی‌کاری‌های بزرگ، طرح‌های متنوع، حیاط‌های کاشی شده، تزئینات با چوب‌های مشبک و طرح‌های هندسی اشاره کرد.

ویژگی‌های معماری مراکشی

دیوارهای شطرنجی نیز در مراکش متداول هستند. سایه‌بان بالای تخت، حیاط اندرونی، چراغ‌های خفا، کاشی زلیج، از دیگر شاخص‌های این سبک هستند. طاق‌های نعل اسبی در طراحی مراکشی بسیار رایج‌اند و از مشخصه‌های آن طاق بزرگ بر روی درگاه صاف و نسبتا باریک‌تر است.

ویژگی‌ها

از نشانه‌های بارز این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف بلند
  • حکاکی‌های پیچیده
  • ورودی‌های طاق‌دار
  • استفاده از پارچه‌های رنگارنگ
  • پنجره‌های باریک مجاور یکدیگر
  • پله‌های بدون نرده
  • حمام و سرویس بهداشتی با سقف گنبد شکل
  • دیوارهای منحنی

با به کار بردن هر یک از این ویژگی‌ها در منزل خود یک قدم به سبک معماری مراکشی نزدیک‌تر شده‌اید.

ویژگی‌های معماری مراکشی

کاشی‌کاری‌های رنگارنگ

کاشی‌های پر نقش و نگار یکی از المان‌های ثابت معماری مراکشی است که به عنوان کفپوش، دیوارپوش، قاب‌هایی برای در و پنجره و سایر قسمت‌های معماری داخلی و خارجی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این کاشی‌های زیبا و رنگارنگ می‌توانید برای کاشی‌های آشپزخانه، دیوار شومینه و یا کفپوش استفاده کنید. اگر به دنبال یک راه کم‌هزینه برای استفاده از کاشی‌های مراکشی در منزل خود هستید، با استفاده از چند کاشی یک صفحه میز زیبا برای اتاق نشیمن یا فضای حیاط یا بالکن خود بسازید.

اصول طراحی مهد کودک
مطالعه می‌کنم

ویژگی‌های معماری مراکشی

رنگ‌ها در معماری مراکشی

رنگ‌ها در معماری مراکشی اغلب ترکیبی زیبا از رنگ سفید و خنثی با رنگ‌های درخشان آبی، نارنجی، قرمز و دیگر رنگ‌ها هستند. از استفاده از این پالت‌های رنگی در معماری خانه خود ابایی نداشته باشید، حتی می‌توانید به جای رنگ کردن دیوار‌ها به رنگ تند، از کوسن، مبلمان و یا فرش‌های درخشان استفاده کنید و به دکوراسیون خانه خود روح ببخشید.

مبل‌های با روکش مخمل و وسایل چوبی با نقش و نگارهای حکاکی شده از نشانه‌های شاخص مبلمان مراکشی است. کوسن‌ها و تشکچه‌هایی از جنس مخمل و نقش و نگارهای مراکشی به فضای نشیمن اضافه کنید. می‌توانید با اضافه کردن یک پاراوان یا میز کوچک حکاکی شده به فضای منزل خود حال و هوای مراکشی ببخشید. فرش‌های مراکشی با محوریت طرح‌های هندسی و الگوهای انتزاعی با ترکیب رنگی خنثی و رنگ‌های ملایم می‌توانند انتخاب خوبی برای فضای داخلی منزل شما باشند.

ویژگی‌های معماری مراکشی

صنایع دستی و فلزکاری مراکشی

کشور مراکش از هنری غنی در زمینه صنایع دستی چوبی و فلزی برخوردار است. آثار هنری فلزی نسل به نسل بین هنرمندان مراکشی منتقل شده و جزئی از دکوراسیون و صنایع دستی مراکش به حساب می‌آید.

مبلمانی که در سبک مراکشی استفاده می‌شوند مبلمانی خاص و منحصر به فرد هستند که از چوب مشبک و منبت‌کاری شده ساخته شده‌اند، روکش این مبلمان از جنس مخمل و با نقش و نگار مراکشی می‌باشد. یکی از المان‌های منحصر به فرد دکوراسیون مراکشی، فانوس‌های فلزی با نقوش مشبک است. زمانی که این فانوس‌ها روشن می‌شوند، به خاطر طرح‌های مشبک روی آن‌ها نورپردازی زیبایی را ایجاد می‌کنند، از این فانوس‌ها می‌توانید در گوشه‌ای از فضای نشیمن یا بالای میز ناهار‌خوری استفاده کنید و از زیبایی نورپردازی مراکشی لذت ببرید.

ویژگی‌های معماری مراکشی

نقوش و جزئیات مراکشی

یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی که سبک مراکشی را از دیگر سبک‌های دکوراسیون داخلی جدا می‌کند نقوش و جزئیات پیچیده و زیبای سبک مراکشی است. این جزئیات و پیچیدگی تزئینات را می‌توان در بیشتر المان‌های معماری سبک مراکشی مانند پله‌ها، سقف‌ها، طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه، پنجره‌ها، ابزارهای دیوار و بسیاری موراد دیگر مشاهده نمود.

به طور خاص می‌توان این نقوش و جزئیات معماری داخلی مراکشی را به چند بخش کلی تقسیم‌بندی نمود، دسته اول نقوش ریسمانی هستند که به صورت ریسمانی با شکل‌ها و فرم‌های متفاوتی به دور یک المان خاص معماری گردش می‌کنند و آن را به نوعی در خود محاط می‌نمایند و زیبایی و جذابیت خاصی به آن می‌بخشند. از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد تزئینات صدفی در طراحی و دکوراسیون داخلی مراکشی است،

معرفی سبک‌های طراحی داخلی
مطالعه می‌کنم

همانطور که اشاره کردیم به دلیل وجود مرز آبی زیاد در مراکش، یکی از منابع الهام آن‌ها در معماری صدف‌های دریایی است که به خوبی می‌توان آن را به صورت یک المان معماری اصیل مراکشی در بخش‌های مختلف دکوراسیون داخلی مشاهده نمود.

ویژگی‌های معماری مراکشی

حیاطی به سبک مراکشی

در معماری مراکشی خبری از حیاط، در ورودی یا پشت خانه نیست. به دلیل حفظ و رعایت حریم خصوصی، خانه‌های سنتی مراکشی از یک حیاط مرکزی برخوردارند که معمولا آبنما و حوض یا استخری در وسط آن قرار دارد. کفپوش‌هایی از کاشی‌های پر نقش و نگار و رنگارنگ، که در ترکیب با کوسن‌ها و سایر المان‌های رنگارنگ یک حیاط مراکشی تمام عیار را می‌سازد.

شاید حیاط مرکزی به سبک مراکشی در معماری امروز جایی نداشته باشد، اما با بهره‌گیری از سایر المان‌ها می‌توان حیاطی به سبک مراکشی داشته باشید. گل‌های معطر، گلدان‌های رنگارنگ سفالی، نیمکتی با ارتفاع کم و فانوس‌های مراکشی، از جمله المان‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حیاط خانه خود را به سبک مراکشی تزئین کنید.

ویژگی‌های معماری مراکشی
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 1.5/5]
نگین ممیزان
فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم, علاقه مند به سینما و سفر, دوست دارم با نوشتن و تولید محتوا تجربیات خودم از زندگی را به بقیه منتقل کنم.