معرفی مصالح نوین ساختمانی 2

مصالح نوین ساختمانی

آجرهای تصفیه کننده هوا، بتن خود ترمیم شونده، چوب نیمه شفاف و همچنین بتن منعکس کننده نور، از جمله مصالح نوین ساختمانی هستند که سبب کاهش مصرف انرژی در محیط، کاهش مصرف متریال، و یا بهبود فضای داخلی ساختمان می شوند.

انواع مختلفی از مصالح ساختمانی جدید در حال ظهور هستند. بعضی از متریال جدید، از پایداری بیشتری در مقایسه با موارد موجود برخوردارند، در حالی که برخی دیگر، دارای استحکام بیشتری می باشند و یا یک عملکرد کاملاً جدیدی از یک ماده شناخته شده را از خود نشان می دهند. در ادامه این مقاله چند نمونه از این مواد، مورد بررسی قرار می گیرد.

مثال های کاربردی

  • چوب شفاف

با استخراج لیگنین با رنگ قهوه ای از روکش چوب، که توسط محققان مؤسسه فناوری سلطنتی KTH صورت گرفت، چوب نیمه شفاف ساخته شد. بعد از آن، با افزودن پلیمر به آن توانستند چوبی متخلخل با دوام بیشتری تولید کنند. امروزه، از اپوکسی ناپایدار به عنوان پلیمر استفاده می گردد، اما محققان امیدوارند که در آینده، پلاستیک قابل بازیافت را جایگزین این ماده کنند. استحکام چوب شفاف، نسبت به چوب سنتی بیشتر بوده، و می توان از آن جهت ساخت پنجره ها، در طراحی نمای ساختمان یا سطوح سلول خورشیدی استفاده نمود.

معرفی مصالح نوین ساختمانی
معرفی مصالح نوین ساختمانی

 

  • هیدرو سرامیک

محققان معماری کاتالونیا، موفق به ساخت یکی دیگر از مصالح نوین ساختمانی شدند، که قادر به خنک کردن فضای داخلی ساختمان در روزهای گرم می باشد. یک ماده جاذب آب که هیدروژل نامیده می شود، با عناصر نمای سرامیکی ادغام شده است. آب جذب شده توسط این ماده، به صورت خودکار، در روزهای گرم از سرامیک آزاد شده، و از این طریق، اثر خنک کنندگی ایجاد می نماید.

  • آجرهای تصفیه کننده هوا

آجرهای تصفیه کننده هوا، توسط یکی از اساتید دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، تولید شده که سبب فیلتر آلاینده های هوا می گردد. این آجرها، هوای بیرون را به وسیله دیواره ها فیلتر و انتقال می دهند، و منجر به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان به روشی منفعل می گردند.

 

 

هیدرو سرامیک، قادر به خنک کردن فضای داخلی ساختمان در روزهای گرم می باشد.
هیدرو سرامیک، قادر به خنک کردن فضای داخلی ساختمان در روزهای گرم می باشد.
  • بتن منعکس کننده نور

این ماده بتونی، از طریق نور مصنوعی و یا طبیعی شارژ شده و در تاریکی از خود نور ساطع می کند. این ماده با توجه به اینکه در دمای اتاق تولید می گردد، نسبت به بتن سنتی پایدارتر می باشد.

  • بتن خود ترمیم شونده

یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی سیمان می باشد. محققان دانشگاه فناوری دلفت دریافته اند که اضافه کردن نوعی باکتری به بتن می تواند سبب ایجاد خاصیت خود ترمیم شوندگی در آن گردد. این باکتری ها وقتی که در معرض آب و هوا ( برای مثال ایجاد ترک در بتن) قرار می گیرند، سنگ آهن تولید می کنند. سنگ آهن، ترک ها را درزگیری کرده و از این طریق، سبب افزایش طول عمر سازه بتنی می گردند.

معرفی سیمان و انواع سیمان
مطالعه می‌کنم

 

بتن خود ترمیم شونده
بتن خود ترمیم شونده
  • کاشی‌های مولد انرژی

Pavegen شرکتی است که به تولید کاشی هایی روی آورده، که با راه رفتن افراد از روی آن، برق تولید می کند. این کاشی ها، وقتی که مردم پا روی آنها می گذارند، تنها 5 میلی متر جابجا می شوند، اما همین میزان جنبش کافی است تا کاشی ها انرژی لازم را جذب کنند.

 

  • قطعات پیش ساخته

قطعات پیش ساخته، توسط محققان مؤسسه فناوری ماساچوست، تولید شده که دارای ساختاری از پیش تعریف شده می باشند. یک جزء پیش ساخته، که به شکل سه بعدی چاپ شده است، به صورت ترکیبی از ماده ای منبسط، سخت و جامد می باشد. وقتی که این ترکیب در معرض نور، آب یا گرما قرار می گیرد، تغییر شکل در ماده منبسط ایجاد شده و در نتیجه این امر، جزء پیش ساخته را به یک ساختار از پیش تعریف شده تبدیل می نماید.

در حال حاضر، قطعات پیش ساخته، نسبتاً کوچک هستند. محققان تصور می کنند که می توان از این تکنولوژی، جهت ساخت لوله های آبی استفاده کرد که توانایی تغییر سایز را با توجه به فشار آب دارند، یا در ساخت دریچه هایی که با توجه به دمای آب باز یا بسته می شوند، به کار گرفته شوند.

تأثیر بکارگیری مصالح مناسب در ساخت و ساز

استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و پیشرفته، در احداث پروژه های ساختمانی و همچنین مراحل طراحی آن بسیار تأثیر گذار می باشد.

 

 

از مقاله “مصالح نوین ساختمانی 1” هم دیدن فرمایید.

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

به اینستاگرام مپسا بپیوندید.

[تعداد:    میانگین: /5]