معرفی انواع دیوار پوش

معرفی انواع دیوارپوش

هنگام انتخاب نحوه پوشش دیوارهای داخلی به قدری گزینه‌های مختلف وجود دارند و آنقدر جذاب و دلنشین هستند؛ که ممکن است باعث دودلی در تصمیم شوند. در انتخاب دیوارپوش، متداول‌ترین گزینه‌ها کاغذ دیواری یا رنگ کردن روی لایه‌ی نازک‌کاری گچ هستند؛ اما انتخاب‌های بیشتری هم موجود است که شاید کمتر دیده باشید. در این مطلب، ما به بررسی انواع غیر‌معمول‌تر یا کمتر شناخته شده‌تری از  دیوارپوش یا پوشش‌های دیوار می‌پردازیم.

معرفی انواع دیوارپوش

چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

قبل از اینکه به انواع مختلف پوشش‌های دیواری بپردازیم، چند نکته اساسی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها فکر کنید. نوع پوشش دیواری که شما انتخاب می‌کنید، کاملا بستگی به این دارد که کدام دیوارها را می‌خواهید بپوشانید. برای مثال، در جایی با رطوبت و بخار زیاد مانند حمام یا آشپزخانه، به یک لایه رویی احتیاج دارید که کاملا ضد آب و رطوبت باشد. یا فضاهایی که در معرض عبور و مرور زیاد و تماس مکرر هستند مانند راهرو یا راه پله ها، به روکشی نیاز دارید که بادوام و سخت باشند و به راحتی تمیز شوند.

تفاوت‌های ظریف دیگری نیز وجود دارد که باید آن‌ها را در ذهن داشته باشید، از جمله رنگ و یا بافت دیوارپوشی که می‌خواهید نصب کنید. این نکته که می‌خواهید چقدر نور وارد اتاق ‌شود یا اتاق بزرگ‌تر دیده شود یا کوچک‌تر و چقدر می‌خواهید هزینه کنید. این نکته‌ها باید کاملا در نظر گرفته شود و اگر به درستی مورد بررسی قرار نگیرند، ممکن است دیوارپوش به محیط نیاید یا حتی خسته کننده و استرس‌زا باشد.

معرفی انواع دیوارپوش

انواع دیوار پوش

۱- کاغذ دیواری

یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین دیوار پوش ها، کاغذ دیواری‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. پنج نوع از این دیوارپوش‌ها از قرار زیر هستند:

  • کاغذ دیواری چاپی

اولین نوع کاغذ دیواری، همین کاغذ دیواری چاپی است که از پرینت کردن یک طرح بر روی یک کاغذ نازک تولید می‌شود و سپس با چسب‌های مخصوصی بر روی دیوار چسبانده می‌شود. در بعضی موارد این طرح‌ها، دارای بافت خاص یا نقش برجسته هستند. انواع ارزان‌تر کاغذ دیواری، نازک‌تر و مستعد پارگی، چروک و تغییر شکل هستند. انواع گران‌تر آن، از جمله آن‌هایی که به طور دستی طرح هایشان چاپ می‌شوند و بسیار زیباتر هستند. هنگام نصب و رسم طرح‌ها باید دقت بسیار بالایی داشت تا چسب و رنگ بر روی این کاغذ‌های با ارزش پخش نشود.

معرفی انواع دیوارپوش

کاغذ دیواری چاپی با طرح جنگل
  • کاغذ دیواری قابل شستشو

این نوع کاغذ شبیه به نوع قبلی است با این تفاوت که دارای یک روکش پلاستیکی نازک و شفاف است که در طول ساخت بر روی آن اعمال می‌شود. این لایه باعث می‌شود که در مقابل آب و لک افتادن بر روی آن، مقاوم شود. با اعمال این روکش پلاستیکی، کاغذ دیواری می‌تواند در برابر دستمال کشیدن ملایم و شستشو در صورت عدم استفاده از ابزار ساینده، مقاومت کند. همانند کاغذ دیواری چاپی، این مورد نیز می‌تواند دارای نقش‌های برجسته باشد. به طور کلی این نوع کاغذها برای فضاهایی که در معرض بخار و رطوبت زیاد هستند، مانند حمام یا آشپزخانه، ایده آل می‌باشند.

مشکل اصلی این نوع کاغذ این است که به دلیل وجود روکش پلاستیکی که مانع از نفوذ آب و نرم شدن چسب زیرین آن می‌شود، حذف آن نسبتاً دشوار است.

معرفی انواع دیوارپوش

کاغذ دیواری قابل شستشو
  • کاغذ دیواری وینیل

پلیمر وینیل که دومین ماده پلاستیکی پرمصرف در جهان است، به صورت یک لایه خیلی نازک بر روی پارکت‌ها یا کاغذ دیواری قابل شست‌ و‌ شو چسبانده، یا حتی بر روی آن پاشیده می‌شود. بر خلاف نوع قبلی که ابتدا طرح چاپ می‌شد و سپس یک لایه‌ی پلاستیکی بر روی آن اجرا می‌شد، در کاغذ دیواری وینیل، طرح به طور مستقیم بر پشت این پلاستیک چاپ می‌شود.

انواع پارتیشن جداکننده فضا
مطالعه می‌کنم

این کاغذ دیواری نیز می‌تواند دارای بافت یا نقش‌های برجسته باشد و حتی در بعضی موارد به آن‌ها جلوه‌های متالیک نیز داده می‌شود. از ویژگی‌های این دیوارپوش می‌توان به این اشاره کرد که سخت‌تر از یک کاغذ دیواری معمولی و ضد آب و لک است. تنها نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که هنگام تمیز کردن آن، باید مواظب باشید که درز‌ها به خاطر خیس خوردن بلند نشوند.

انواع دیگر کاغذ‌ها باید با دقت زیادی نصب شوند؛ زیرا ظریف هستند و در معرض پارگی یا چین و چروک هستند، اما نوع وینیل بسیار سخت و ضخیم‌تر است و هنگام اجرا به آن اندازه احتیاج به مراقبت ندارند. فضاهای ایده آل برای این نوع کاغذ دیواری‌ها شامل راهروها، اتاق کودک، راه پله‌ها و مناطق مستعد تماس و خراشیده شدن هستند؛ زیرا به دلیل مقاومت بالاتری که دارند؛ کمتر آسیب می‌بینند و به راحتی تمیز می‌شوند. این نوع کاغذ دیواری‌ها بسیار گران‌تر از دو نوع اول هستند ولی از کیفیت و مزایای بالاتری نیز برخوردارند.

معرفی انواع دیوارپوش

کاغذ دیواری وینیل

کاغذ دیواری فوم وینیل: تقریبا مانند نوع قبلی است، با این تفاوت که در سطح آن حباب‌های ریز و درشت هوا وجود دارد که حالتی شبیه به کوسن به آن می‌دهد. این ویژگی نه تنها فضای مجللی را به منزل شما می دهد، بلکه تا حدی جاذب صدا نیز خواهد بود.

معرفی انواع دیوارپوش

کاغذ دیواری فوم وینیل

کاغذ دیواری مخملی: این نوع کاغذها در واقع همان کاغذهای چاپی یا وینیل هستند که یک لایه‌ی اضافی از جنس پشم، الیاف ابریشمی یا الیاف مصنوعی بر روی آن اجرا می‌شود. این لایه به هنگام لمس، حسی مانند مخمل را القا می‌کند.

معرفی انواع دیوارپوش

یک نوع کاغذ دیواری مخملی

۲- کاشی دیواری

کاشی‌کاری به عنوان نوعی از پوشش دیوار، در چند دهه‌ی اخیر در خانه‌های مدرن کاربرد پیدا کرده است و کاربرد آن، دیگر فقط محدود به حمام‌ها و آشپزخانه‌ها نیست. با وجود تنوع زیاد کاشی هایی که در ایران تولید می‌شود، جای تعجب نیست که این نمونه از مصالح، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

با خرج کردن کمی خلاقیت و سلیقه، می‌توان یک پوشش زیبا و شیک برای فضای داخلی خانه ساخت. از طرح‌های مینیمالیستی تا طرح‌های سنتی ایرانی، با استفاده از طیف وسیعی از رنگ‌ها و شکل‌های کاشی قابل ساخت هستند. امروزه کاشی‌هایی با رنگ‌های متالیک تولید شده‌اند که ظاهری شبیه به فلز دارند.

معرفی انواع دیوارپوش

کاشی های متالیک

به علاوه، مناسب‌ترین مصالح در محیط‌هایی که احتمال خیس شدن وجود دارد، مانند آشپزخانه، اطراف وان، دوش و سینک ظرفشویی، کاشی‌ها هستند؛ با این حال کاربرد آن‌ها لزوما به بخش کوچکی از خانه محدود نمی‌شود. قیمت کاشی نسبت به سایر دیوارپوش‌ها، مانند چوب، ارزان‌تر است؛ زیرا از مواد ارزان‌تری تولید می‌شوند ولی کیفیت مناسبی دارند و دچار پوسیدگی یا تغییر شکل و رنگ نمی‌شوند. پس می‌توان آن‌ها را به عنوان یک دیوارپوش مقرون به صرفه و بادوام شناخت. علاوه بر این، نصب آن‌ها ساده‌تر است.

به غیر از ویژگی‌های گفته شده، بازتاب نور در کاشی باعث می‌شود فضای اتاق باز‌تر به نظر برسد، حتی اگر کاشی‌ها تیره باشند. با این حال، این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده‌ی زیاد از کاشی‌هایی که طرح‌های ریزی دارند، در محیط‌های بسته می‌تواند فضا را شلوغ و استرس زا کند.

خصوصیات سبک مینی‌مال
مطالعه می‌کنم

معرفی انواع دیوارپوش

استفاده از کاشی در دیوار آشپزخانه

۳- دیوارپوش پارچه‌ای

به کار بردن پارچه برای پوشش یا تزئین دیوارها، از زمان‌های گذشته مورد توجه بوده است. اما اخیرا استفاده از آن مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. این دیوارپوش، نه تنها از نظر ظاهری بسیار شیک به نظر می‌رسد بلکه مقرون به صرفه است و زمان اجرای آن کمتر از سایر دیوارپوش‌ها است. در زیر تصویر داخل کاخ سبز سعدآباد را می‌بینیم؛ که از پارچه ابریشمی ساخت فرانسه برای پوشاندن دیوارها استفاده شده است و این نشان از قدمت استفاده از این نوع دیوار‌پوش دارد.

معرفی انواع دیوارپوش

پارچه ابریشمی سبز رنگ بر روی دیوار ها

پانل‌های پارچه‌ای، نوعی از این دیوارپوش هستند که از یک لایه‌ی ابر یا فوم و یک لایه‌ی پارچه ای تشکیل می‌شود‌. بسته به ضخامت فوم، ضخامت پانل نهایی می‌تواند تغییر کند. این پانل‌ها خاصیت آکوستیک و عایق گرمایی دارند.

معرفی انواع دیوارپوش

پانل‌های پارچه ای رنگارنگ

۴- آینه یا سطوح انعکاسی

دیوارهای آینه‌ای در سالن‌های ورزشی و استودیوهای رقص بسیار پرطرفدار هستند، اما چرا این دیوارپوش را به خانه خود نیاوریم؟ دیوار آینه‌ای برای باز کردن فضای موجود در یک اتاق و پخش نور و در نتیجه روشنایی بیشتر، تاثیر مناسبی خواهد داشت.

نکته‌ی منفی این دیوارپوش‌ها در این است که نیاز به مراقبت زیادی دارند به این معنی که شما باید آن را تمیز و بدون لک و گرد و غبار نگه دارید و مراقب باشید که چیزی به آن برخورد نکند تا نشکند. پس اگر فرزند خردسال دارید، انتخاب یک دیوار آینه‌ای گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد.

معرفی انواع دیوارپوش

دیوار با بلوک‌های آینه ای

۵- دیوارپوش کامپوزیت

این دیوارپوش در ایران و در چند سال اخیر کاربرد بسیاری داشته است. کاربرد آن معمولا برای برجسته کردن یک دیوار خاص، مانند دیوار پشت تلویزیون یا برای پنهان کردن یک سری المان‌ها، مثلا برای پنهان کردن درب دستشویی‌ها یا ستون‌های بیرون زده از دیوار، در بین رنگ و لعاب قطعات کامپوزیت است. کامپوزیت‌ها می‌توانند دارای سطح صاف یا خیلی زبر باشند.

معرفی انواع دیوارپوش

یک نمونه دیوار کامپوزیت

۶- دکوپاژ

دکوپاژ یک دیوارپوش هنری و نسبتا آسان است که البته نتیجه‌ی آن می‌تواند خیره کننده باشد. بیشتر اوقات از دکوپاژ برای تزیین وسایل یا جعبه‌های کوچک استفاده می‌شود، اما چرا یک دیوار را دکوپاژ نکنیم؟ باید به این نکته توجه کنید که، بسته به متریال مورد استفاده‌ی شما، دیوار دکوپاژ شده ممکن است بسیار شلوغ به نظر برسد، بنابراین بهتر است این پوشش دیوار را فقط به یک دیوار یا بخشی از آن محدود کنید.

معرفی انواع دیوارپوش

استفاده از صفحات نقشه جهان برای ایجاد یک دیوار دکوپاژ شده ایده جالبی به نظر می‌رسد. شما هم با استفاده از این اطلاعات و الهام گرفتن از محیط پیرامون با توجه به سلیقه و سبک شخصی خود، می‌توانید دیوارپوش مناسب را انتخاب کنید. در صورت انتخاب درست و استفاده‌ی مناسب از رنگ‌ها و بافت‌های مختلف دیوارپوش‌ها، فضای زیبا و آرامش بخشی برای منزل و محیط کاری خود به ارمغان خواهید آورد.

منبع:

www.diydoctor.org

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 4   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.