طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

طراحی آشپزخانه های مدرن

آشپزخانه مدرن مفهومی است که در سالیان اخیر بسیاری را مجذوب خودش کرده است. این ایده برگرفته از طراحی داخلی و معماری مدرن است. بین آشپزخانه‌های کلاسیک و مدرن، هم تفاوت‌های ظاهری فراوانی وجود دارد و هم از نظر نوع کاربری بسیار با هم فرق می‌کنند.

مطمئنا در سال‌های آینده، اکثر خانه‌ها و ساختمان‌ها از چنین ایده‌ای برای آشپزخانه خودشان بهره خواهند برد. به همین خاطر هر کسی که زودتر آن را در محیط خانه خودش پیاده‌سازی کند، ظاهری با پرستیژتر به آنجا خواهد داد.

در مطلب حاضر، قصد داریم که این نوع آشپزخانه را معرفی کنیم، مزایای داشتنش را بشماریم و ایده‌هایی برای ساخت آن ارائه کنیم. به همین خاطر شما را به مطالعه ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن چیست؟

این نوع آشپزخانه، تعریف تازه‌ای از فضاهای مختلف ارائه می‌دهد. در سالیان گذشته در هر بخش از این فضا وسیله‌ای قرار داشت که وظیفه خاص و واحدی بر عهده آن وسیله گذاشته می‌شد.

کابینت‌ها جای مشخصی را اشغال کرده بودند. یخچال، گاز و اوپن نیز، هر کدام برای یک امر معین به کار می‌رفتند. فضای وسط آشپزخانه هم برای رفت و آمد، انجام کارهای مختلف و حتی چیدن میز و صندلی برای صرف غذا بود.

اما شاید یکی از اولین چیزهایی که باعث شد این فضای همیشگی و متعارف دچار تحول شود، میز جزیره‌ای آشپزخانه بود. این شکل از میزها، وظیفه بسیاری از عناصر و آکسسوارها را به عهده می‌گرفت و کاربری فضای وسط آشپزخانه را هم عوض می‌کرد.

به جز این عنصر، معماران و دکوراتورها تلاش کردند رابطه بین کابینت‌ها، کف و سقف این محیط را هم تغییر دهند. حالا هر وسیله‌ای تعریف جدیدی پیدا کرده بود و کار کردن در این فضای تازه، هم راحت‌تر، هم لذت‌بخش‌تر و هم البته، تخصصی‌تر می‌شد.

در این بخش، سعی کردیم که تعریفی کلی از آشپزخانه‌های مدرن ارائه دهیم. اما لازم است بخش‌های بعدی را هم بخوانید تا به تصویر دقیق‌تری از این مفهوم برسید.

طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

تفاوت‌های آشپزخانه مدرن با آشپزخانه کلاسیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت‌هایی که ایجاد شده، این است که خانم‌ها یا آقایان از حضور طولانی مدت در آنجا خسته نمی‌شوند.

تصور کنید که قبلا شما برای پختن غذا لازم بود گوشت‌ها را روی اوپن خرد کنید، سپس میوه‌ها و سبزیجات را درون سینک ظرف‌شویی بشویید، بعد روی گاز غذا را طبخ نموده و برای برداشتن ادویه‌ها به سمت کابینت‌هایی که دورتادور آشپزخانه چیده شده بودند، بروید.

این فرایند باعث شده بود تا برای پختن یک غذای معمولی انرژی زیادی صرف کنید. اما حالا، برای مثال با داشتن یک میز جزیره‌ای آشپزخانه می‌توانید بخش زیادی از این کارها را در کنار آن میز انجام دهید. این ویژگی در کنار اینکه از اتلاف انرژی شما جلوگیری می‌کند حس خوشایند و مطلوبی نیز به شما می‌دهد.

با طراحی شدن کابینت‌هایی که وظیفه‌شان فقط محدود به انبار کردن وسایل و مواد غذایی نبود، ویژگی دیگری به این آشپزخانه‌های لوکس اضافه گشت. شکل طراحی کابینت‌ها به نحوی است که باز و بسته شدن راحت درها، همجواری خاص‌شان با یخچال، گاز و هود و گنجایش فوق‌العاده‌ای که دارند؛ همگی کمک می‌کنند تا احساس کنید تسلط کاملی بر فضا و ابزار کارتان دارید.

تفاوت دیگر، زیبایی خاص و منحصر به فردی است که آشپزخانه‌های مدرن به فضای خانه اضافه کرده‌اند، جنس و رنگ متریال‌هایی که به کار می‌روند، نحوه نورپردازی و تناسب خاص با محیط، کمک می‌کنند تا یک زیبایی بکر شکل بگیرد. در آشپزخانه‌های سنتی یا کلاسیک، برای تغییر دکوراسیون و ایجاد مقداری تنوع باید حسابی به زحمت می‌افتادید.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب
مطالعه می‌کنم

جابجا کردن آن همه وسیله سنگین در فضایی محدود، کاری حسابی سخت و انرژی‌بر محسوب می‌شد. اما آشپزخانه‌های جدید از پویایی و انعطاف جالبی بهره می‌برند. هرچند فضای طبقه‌بندی شده در این نوع به قدری متنوع است که در کوتاه مدت نیازی به تغییر دکوراسیون نخواهید داشت.

یکی دیگر از تفاوت‌های موجود، این است که در آشپزخانه‌های لوکس راحت‌تر می‌توانید رنگ و نور را متناسب با هم انتخاب کنید. اکثر این آشپزخانه‌ها دارای تم خاصی هستند. بعضی، تم سفید، بعضی تم سیاه، برخی از تم سنتی و برخی دیگر هم از تم‌های فانتزی و تکنولوژیک استفاده می‌کنند.

البته که در آشپزخانه‌های سنتی هم امکان چنین کاری وجود داشت؛ اما با توجه به نوع متریال ابزار و وسایل موجود، اندکی محدودیت وجود داشت.

اما در نوع جدید آشپزخانه‌ها، از متریال‌هایی مثل شیشه یا استیل استفاده می‌شود. طبیعتا برای چنین جنس‌هایی، امکان بروز خلاقیت و استفاده از تم‌های خاص بیشتر می‌باشد.

اما تا اینجا فقط از مزیت‌های آشپزخانه مدرن نسبت به نوع سنتی‌اش گفتیم. در آخر باید به مساله هزینه نیز اشاره کنیم؛ هزینه طراحی و ساخت شکل مدرن آن، بالاتر و بیشتر است. شما مجبور هستید برای چنین دکوراسیونی از جدیدترین طرح‌ها و پیشرفته‌ترین وسایل استفاده کنید. همین ویژگی است که هزینه‌ کار را بیشتر می‌کند.

 

ولی در کنار هزینه بالا موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد بود، شکل طراحی و ساخت این سبک به نفع صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌هایی مثل گاز و برق است، پس در انتخاب‌تان باید تمام این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید.

چگونه می‌توان یک آشپزخانه مدرن و لوکس ساخت؟

در حال حاضر کم نیستند ساختمان‌هایی که فضای محدودی را در اختیار هر واحد می‌گذارند. افزایش جمعیت و رشد بی‌سابقه نیاز به مسکن، گران بودن زمین در بعضی از مناطق شهر و بالارفتن هزینه خرید وسایل و مواد اولیه از جمله دلایلی هستند که باعث کوچک شدن فضای آپارتمان‌ها شده‌اند.

به همین خاطر خیلی از معماران و طراحان باید با این محدودیت کنار بیایند. شما باید بتوانید در یک فضای کوچک آشپزخانه‌ای طراحی کنید که به تمام نیازهای آن خانه پاسخ گوید.

حتی اگر این مشکل وجود نداشته باشد، باز هم موانع و محدودیت‌های دیگری نظیر قیمت و شرایط بازار وجود دارند، این‌ها باعث می‌شوند در شرایط خاصی دست به طراحی و ساخت این بخش از آپارتمان‌ها بزنید.

در این قسمت از مقاله، چند نکته را مرور می‌کنیم که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

۱- کابینت‌های آشپزخانه دو کاربرد مهم دارند. اول داشتن گنجایش مورد نیاز و دوم، ایجاد زیبایی بصری در آنجا، پس در انتخاب و چینش کابینت‌ها باید اوج خلاقیت خود را نشان دهید. ببینید با چه کارهایی می‌توان ذخیره‌سازی زیادی ایجاد نمود، مثلا تعبیه کردن قلاب‌های آویزان و اشتراکی بودن بخش‌هایی از فضای کابینت‌ها، از جمله این راه‌ها هستند.

۲- قلب تپنده آشپزخانه‌های مدرن، میز جزیره آن‌ها هستند. در کنار کابینت‌ها، دیگر ابزاری که در زیبایی این مکان تاثیر فوق‌العاده‌ای می‌گذارد همین میزها هستند. بعد از انتخاب بهترین جنس و رنگ (که تناسب خوبی با کابینت‌ها و دیگر وسایل داشته باشد) باید تا جای ممکن کاربردهای مختلفی برایش تعبیه کنید.
چیدن صندلی دور آن برای صرف غذا، داشتن کشوهای مختلف که به عنوان کابینت مورد استفاده قرار گیرد، تعبیه کردن سینک ظرف‌شویی و گاز و ماشین لباس‌شویی، استفاده از بخشی از آن به عنوان یخچال یا بوفه، فقط تعدادی از ایده‌هایی هستند که تاکنون رواج پیدا کرده‌اند.
منطقا نمی‌توان همه این کاربردها را برای میز جزیره به صورت یکجا تعبیه نمود. این وظیفه شماست که با توجه به وسایل موجود، فضایی که در اختیار دارید، فرم دکوراسیون داخل و هزینه‌ای که قرار است خرج شود دست به طراحی یا خرید یک میز جزیره مناسب بزنید.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی
مطالعه می‌کنم

۳- یکی از جزئیاتی که باعث زیباتر شدن و القای حس آرامش در آشپزخانه می‌شود، داشتن نور طبیعی است. خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که در آشپزخانه‌های لوکس فقط بر روی نورپردازی مصنوعی تاکید می‌شود، اما اگر از طریق ایجاد یک پنجره یا حتی هدایت نور از جایی، نور خورشید را وارد این محیط کنید، بی شک تاثیر عالی این کار را شاهد خواهید بود.

۴- متریال‌هایی مثل پلاستیک و سرامیک از جمله مواد رایج در این گونه آشپزخانه‌ها هستند. سبکی وزن و پایین بودن نسبی هزینه، دو دلیل قابل قبول برای انتخاب آن‌ها هستند. همچنین تلاش کنید تا جایی که امکانش هست، از سطوح صاف و کف براق در دکوراسیون آنجا استفاده نمایید.

۵- از شلوغ کردن بی‌مورد دکور پرهیز کنید. در آشپزخانه‌های سنتی تا چشم کار می‌کرد وسیله، ابزار، مواد غذایی و حتی چیزهایی که به بودن‌شان نیازی نبود، دیده می‌شد.
این ویژگی نه تنها از زیبایی آنجا می‌کاهد بلکه باعث سخت شدن کاربری و از بین رفتن آرامش و حس خوب فرد در آنجا می‌گردد. پس لازم است شما به اصل «زیبایی در سادگی است» پایبند باشید و فقط چیزهایی را در آن محیط جای دهید که متعلق به آنجا هستند.

۶- اگر نگاهی به نمونه‌های موفق ساخته شده بیندازید، متوجه یک نقطه اشتراک خاص می‌شوید. هیچ کدام از آن‌ها، نه از کاغذ دیواری، نه از کاشی‌کاری و نه از رنگی غیر از سفید استفاده کرده‌اند. رنگ سفید مناسب‌ترین رنگ برای دیوارهای این سبک می‌باشد.

۷- اگر ارتفاع کمی دارد و فاصله سقف و کف زیاد نیست، از نصب لوستر اجتناب کنید زیرا تعبیه کردن نور به صورت متقارن بر روی سقف و کف، یک راه جالب برای روشن کردن و زیباسازی آشپزخانه به شمار می‌آید.

۸- در صورتی از گل و گیاه برای تزئین بهره ببرید، که تم آنجا «طبیعت» یا «سنتی» باشد. در غیر اینصورت، چیدن تزئین‌آلات شیشه‌ای انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود.

طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

۹- به این عکس نگاه کنید. اگرچه طراحی زیبایی دارد، تم چوبی وسایل جالب است و یک آشپزخانه مدرن واقعی محسوب می‌شود اما یک اشکال بزرگ دارد و آن هم اینکه فضایی که برای رفت و آمد در نظر گرفته شده اصلا کافی نیست. به یاد داشته باشید که این سبک برای افزایش رفاه و مطلوبیت افراد به وجود آمد پس هر انتخاب یا تصمیمی باید در خدمت افزایش رفاه ساکنین آن خانه باشد.

طراحی و چیدمان آشپزخانه مدرن

بهتر بود برای فضای کوچکی همانند فضای این عکس، از قرار دادن کابینت یا میز جزیره صرف نظر می‌شد. می‌توانستند با خرید یک میز کامل و مجهز چند وسیله غیر ضروری را حذف کنند. این مثال، برای بسط دادن این نکته انتخاب شده که به یاد داشته باشید اهمیت هیچ چیزی حتی زیبایی، به اهمیت رضایت خاطر ساکنین خانه نمی‌رسد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]