روش‌های خلاقانه استفاده از فضای داخلی خانه

طراحی فضای خانه

افزایش جمعیت و تراکم شدید ساختمان‌ها و خانه‌ها، فضای زندگی در شهرهای بزرگ را حسابی کم‌تر و کوچک‌تر ساخته است. در این شرایط افراد یا پول کافی برای خرید خانه‌ای با مساحت بالا را دارند و یا اینکه مجبور می‌شوند به اندازه پولی که در اختیار دارند، مساحت کوچکی را برای زندگی در اختیار بگیرند. افراد دسته دوم دائما در پی این هستند که از همان فضای داخلی خانه کوچکی که در آن زندگی می‌کنند بیشترین بهره را ببرند. در بعضی از موارد هم مشاهده می‌شود که کمبود فضا و نیاز به استفاده بهتر از همان فضای محدود، باعث بروز خلاقیت در آن‌ها شده است.

اگر مایل هستید که با چند راهکار عملی با چند روش خلاقانه استفاده از فضای داخلی خانه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

استفاده از پارتیشن‌بندی برای استفاده بهتر از فضای داخلی

پارتشین‌بندی از جمله کارهایی است که تاثیر بسیار مطلوبی بر استفاده بهتر از فضا دارد. در سال‌های اخیر هم استفاده از پارتیشن‌ها در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی افزایش یافته است، چرا که در استفاده بهتر از فضا کمک می‌کند.
پارتیشن می‌تواند هر وسیله‌ای باشد که وظیفه تقسیم فضا را بر عهده گیرد. برای مثال، مبل یا قفسه کتابخانه نیز می‌توانند به عنوان پارتیشن در نظر گرفته شوند. در این بخش به تعدادی از گزینه‌های مناسب اشاره می‌نماییم.

طراحی فضای کتابخانه


گزینه اول: قفسه ایستاده کتاب
قفسه‌های کتاب انواع مختلفی دارند، بعضی از آن‌ها صرفا برای قرار گرفتن کنار دیوار طراحی شده‌اند و برخی نیز می‌توانند به صورت ایستاده در هر جایی در اتاق قرار گیرند.

با استفاده از قفسه‌های ایستاده، این امکان وجود دارد که فضا را به حداقل ۲ بخش تقسیم نماییم. برای انجام این کار به شیوه صحیح به این نکات دقت نمایید:
• قرار نیست تقسیم فضا به نحوی انجام شود که چند قسمت کاملا مجزا حاصل شود. یعنی این نوع پارتیشن نباید مانند دیوار عمل کند، بلکه صرفا یک دیواره جداکننده بین دو بخش است که قرار است فضای صمیمی اما جاداری به وجود آورد.
• به نحوه چیده شدن این دیواره‌ها توجه زیادی داشته باشید. چیدن درست و خلاقانه‌ آن‌ها تاثیر زیادی بر زیباتر شدن طراحی داخلی خانه دارد.
• شاید شما بتوانید یک اتاق کوچک را به چند قسمت مجزا تقسیم نمایید، اما اگر این کار موجب شود که فضایی بسته و دلگیر به وجود آید احتمالا این کار را به طرز اشتباهی انجام داده‌اید. پس این موضوع را مورد بررسی قرار دهید که با چه تغییراتی فضا بازتر و جذاب‌تر خواهد شد.
این ۳ نکته‌ای که ذکر شدند برای همه پارتیشن‌ها قابل اجرا می‌باشند. در مورد قفسه‌های کتاب، با توجه به ارتفاعی که دارند باید آن‌ها را در جاهایی به کار برد که نیاز به جداسازی قسمت‌ها به صورت کامل است.

طراحی فضای داخلی پذیرایی

گزینه دوم: چیدمان مبل و میز
خانه‌هایی که اتاق پذیرایی کوچکی دارند، به ظاهر گنجایشی برای نشستن بیش از ۴-۵ مهمان را ندارند. اما اگر صاحب خانه بتواند با چینش خلاقانه مبلمان، میز اصلی و میزهای عسلی فضای بیشتری ایجاد نماید، شاید برای ۳ تا ۴ نفر بیشتر هم جای لازم ایجاد شود.

کاهش فاصله بین مبلمان و میز اصلی، قرار گرفتن میزهای عسلی در نقاط بی کاربرد، استفاده از صندلی‌های کوچک تک نفره در نقاطی که مبلمان قرار نمی‌گیرد، استفاده از دو دست مبل در دو بخش مجزا از اتاق پذیرایی تنها بخشی از راهکارهایی هستند که برای چنین هدفی به کار می‌روند. شما هم می‌توانید بر اساس طراحی داخلی اتاق خود بهترین راهکار را برگزینید.

گزینه سوم: پرده به عنوان پارتیشن
از پرده نمی‌توانید برای هر جایی از خانه به عنوان پارتیشن استفاده کنید چرا که شاید جلوه زشتی در منزل‌تان به وجود بیاورد.
گاهی پرده‌ها را برای پوشاندن قسمت‌هایی می‌کنند که بهتر است در چشم نباشند، مثل قسمت زیر پله یا فضاهای کوچکی که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی وقت‌ها نیز پرده‌ها به عنوان پارتیشن یک اتاق را به دو بخش تقسیم می‌کنند. مثلا اگر از یک اتاق به صورت مشترک و دو نفره استفاده می‌کنید، پرده وسیله خوبی برای تقسیم کردن فضا به دو بخش است تا حریم خصوصی هر یک از افراد حفظ شود.
همچنین، طرح و رنگ پرده نیز مهم است. اگر در اتاق پذیرایی، آشپزخانه و سایر اتاق‌هایی که بیشتر توی چشم هستند می‌خواهید از پرده به عنوان پارتیشن بهره ببرید، بهتر است از پرده‌های توری و شفاف استفاده کنید.

چیدمان دکوراسیون هتل
مطالعه می‌کنم

فضای داخلی اتاق خواب

گزینه چهارم: سازه فلزی و پارتیشن‌بندی
طراحی سازه‌های فلزی زیبا از دیگر ابزارهایی می‌باشند که همزمان دو کاربرد دارند: جداسازی فضا و زیباتر ساختن داخل خانه.
بر روی بعضی از سازه‌ها می‌توانید اشیاء تزئینی قرار دهید و کاربرد زیباسازی‌شان را تقویت نمایید. استفاده از گلدان‌های کوچک، گیاهان پیچکی، شمع، پارچه رنگی و … شاید گزینه خوبی برای تزئین آن باشد.
مهم‌ترین مزیت این سازه‌ها، فضاهای خالی زیادی است که بر روی سطح آن‌ها وجود دارد. در نتیجه، اگرچه فضا را مجزا می‌نمایند اما اصلا باعث بسته‌تر به نظر رسیدن داخل خانه نمی‌شوند و از دید داشتن به سایر قسمت‌ها جلوگیری نمی‌کنند.

گزینه پنجم: مرز بندی با فرش
اگر  فضای داخلی اتاق شما به قدری کم است که نصب یک پارتیشن باعث می‌شود فضای در دسترس کوچک‌تر هم بشود، راه حل دیگری مقابل شما می‌باشد.
در این صورت بهتر است از چند رنگ مختلف و قابل تشخیص برای موکت، فرش یا کفپوش استفاده کنید. در واقع با استفاده از رنگ یا جنس کفپوش‌ها فضا را مرزبندی نمایید. در این حالت، یک فضای کوچک را به چند بخش جداگانه تقسیم نموده‌اید و در نتیجه، می‌توان استفاده‌های بیشتر و بهتری از همان اتاق برد.

روش‌های خلاقانه طراحی فضایی جدید در خانه

گزینه ششم: درهای کشویی شیشه‌ای
این گزینه البته بیشتر برای ساختمان‌های اداری کاربرد دارد و کم‌تر در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما مزیت‌های زیادی دارد، از جمله: هیچ فضایی را اشغال نمی‌کند، دید کاملی بین بخش‌های جداسازی شده وجود دارد، تنوع بصری جالبی در فضای داخلی ایجاد می‌نماید و …

این‌ها تعدادی مثال بودند که برای پارتیشن بندی گزینه‌های مناسبی به شمار می‌آیند. در ادامه، موارد دیگری را پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید فضاهای بیشتری در خانه ایجاد کنید.

شناسایی فضاهای بلااستفاده در خانه

در هر خانه و ساختمانی فضای داخلی بلا استفاده کوچک و حتی بزرگی وجود دارند که اگر کمی آن‌ها را بررسی کنید شاید بتوانید ایده‌ای پیدا نموده و استفاده بسیار خوبی از آن‌ها داشته باشید.
در ادامه چند مثال برای این کار می‌زنیم:
۱. در بسیاری از خانه‌ها، فضاهای تو خالی بالای چارچوب درب اتاق‌ها تعبیه شده که خیلی‌ها فقط وسایل غیر ضروری‌شان را در آن‌ها نگاهداری می‌کنند.
در حالیکه شما این امکان را دارید که از آن فضاها استفاده بهتری داشته باشید. آن وسایل و لوازم غیرضروری را از منزل خارج سازید و در آن قسمت ضروریات را جای بدهید.
۲. طاقچه‌هایی که بر دیوار قرار دارند، گاه به عنوان جایی برای چیدن وسایل تزئینی به کار می‌روند و گاه به عنوان جایی برای نگاهداری وسایل ضروری.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی
مطالعه می‌کنم

فضای حمام و سرویس بهداشتی

۳. طراحی میز پنجره‌ها از جمله راهکارهایی است که در خانه‌های کوچک از آن استفاده می‌شود. میز پنجره را می‌توان در اتاق خواب یا آشپزخانه تعبیه کرد. با این کار، عملا کمترین فضا برای استفاده از یک میز تحریر یا مطالعه به کار رفته است. همچنین، به خاطر نوری که از پنجره وارد اتاق می‌شود نیازی به قرار داشتن منبع نوری بزرگی ندارید.
۴. همیشه قرار نیست که از فضای در دسترس استفاده کنید. به نوعی می‌توان فضای هر اتاق را به صورت عمودی به دو بخش تقسیم نمود: بخش بالای اتاق و بخش پایین اتاق.
بخش پایین، همان جایی است که تمام وسایل چیده می‌شوند و شما در آن زندگی می‌کنید. اما بخش بالایی، در اصل بی استفاده می‌ماند و فقط لامپ و لوستر در آن قرار دارد. پس بهتر است فکر خود را به کار بیندازید که چطور می‌توانید از آن قسمت بالایی به نفع بزرگ‌تر ساختن خانه خود بهره ببرید.
مثلا بسیاری از اشیاء تزئینی مثل گلدان‌ها، مجسمه، وسایل غیر ضروری و … را به وسیله زنجیر یا نگهدارنده از سقف آویزان نمایید.


۵. اگر بیش از یک فرزند دارید و تنها یک اتاق خواب در اختیار آن‌ها قرار می‌باشد، شاید بتوانید با یک تخت دو طبقه فضای خوبی در اختیار آن‌ها قرار دهید. در این صورت، این امکان را دارید تا در باقی فضای اتاق سایر وسایل فرزندان‌تان را بچینید.

۶. زیر پله‌ها یکی از جادارترین فضاهای خانه‌های دو طبقه است. بهتر است از آن استفاده‌ای اصولی داشته باشید. قرار دادن میز مخصوص نوشیدن چای، میز مطالعه، قرار دادن منابع نوری ایستاده بزرگ، نصب قفسه کتابخانه دیواری …
مپسا در این مقاله چند ایده را برای اضافه کردن فضایی جدید در طراحی داخلی خانه پیشنهاد کرد که با رعایت نمودن آن‌ها، از خانه و اتاق‌های کوچک خودتان بیشترین استفاده را خواهید برد.
معماری و طراحی رشته‌هایی هستند که بیش از هر چیز به خلاقیت فردی متکی هستند و هر قدر متفاوت‌تر به فضای اطراف خود نگاه کنید، به نتایج بهتری خواهید رسید. منتظر نظرات شما هستیم.

منابع: 

https://nstudioz.com
https://www.faratarz.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان
[تعداد: 1   میانگین: 4/5]