جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

یکی از چیزهایی که به زندگی آدم‌ها طراوت و تازگی می‌دهد، تغییر و تنوع در طراحی دکوراسیون داخلی منزل آن‌هاست. اگر هم منزلی را به تازگی خریداری کرده‌اید، انتخاب یک دکور مناسب برای پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و … ضروری است. پس، رعایت تنوع در این موضوع، اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله، نکات کاربردی را برای دکوراسیون داخلی به شما آموزش می‌دهیم.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

چند اصل مهم برای طراحی دکوراسیون داخلی

اولین اصل، ایجاد حس آرامش است. منزل شما محلی است که احتمالا بیشترین زمان را در آن صرف می‌کنید و اگر اینطور هم نباشد، لااقل اوقات لذت‌بخشی را در آن می‌گذرانید پس باید دکور منزل برای شما آرامش خاطر ایجاد کند.

اما این آرامش خاطر، موقعی ایجاد می‌گردد که دکور خانه با رعایت تقارن و تعادل چیده شده باشد چرا که بهتر است ابتدا یک بخش از خانه و یا یک وسیله خاص را به عنوان مرکز انتخاب کنید. به طور مثال تلویزیون و مبلمان، دو وسیله مهم برای این کار هستند که بتوانید باقی چیزها را بر اساس آن‌ها قرار دهید. برای طراحی دکور آشپزخانه یا اتاق خواب، این کار راحت‌تر است چرا که در آنجا، گاز و تخت خواب عناصر مرکزی اتاق هستند.

در هیچ نقطه‌ای نباید اکثر وسایل مهم و کاربردی به صورت متمرکز قرار بگیرند. مثلا تلویزیون و مبل‌ها در کنار هم چیده می‌شوند اما نباید کمدها، بوفه، گلدان، آینه دیوار، ساعت دیواری و … نیز در کنار آن‌ها قرار گیرند بلکه بهتر است که هر کدام از این وسایل، به صورت متقارن در بخشی از خانه پخش شوند.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

اصل دوم، نورپردازی و رنگ‌پردازی است. دکور خانه، فقط به وسایل و چینش آن‌ها مربوط نمی‌شود بلکه باید تلاش کنید تا با انتخاب رنگ مناسب برای کاغذ دیواری یا دیوار و همچنین، رنگ چراغ‌های موجود، نور خوبی به منزل بدهید.

لوستر، لامپ‌های دیواری، چراغ‌های ایستاده و ریسه‌هایی که در آشپزخانه نصب می‌شوند، باید تناسب رنگی خوبی با هم داشته باشند. ضمن اینکه از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنید، برای انتخاب وسایل هم به رنگ آن‌ها و تناسب رنگ‌شان با نور موجود دقت کنید.

در آشپزخانه، رنگ وسایل می‌تواند در طیف نارنجی و قرمز و نورپردازی آنجا هم، زرد یا سفید باشد. در پذیرایی، بهتر است رنگ‌ها و نورپردازی لطیف‌تر باشند و از رنگ‌های: آبی، سبز، فیروزه‌ای، زرد و بنفش استفاده نمایید. برای اتاق خواب هم، رنگ و نور صورتی یا آبی کمرنگ جالب خواهند بود.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

اصل سوم، در پیروی کردن از مد، هوشمندانه رفتار کنید. بعضی از وسایل مانند مبل‌ها را می‌توانید طبق مد پیش ببرید چرا که مد این‌ وسایل با سرعت زیادی تغییر نمی‌کنند و می‌توانید هر یک‌سال یا شاید هم دیرتر نسبت به تغییرشان اقدام کنید.

اما وسایل دیگری هستند که بنا بر تغییر فصل و یا چیزهای دیگر، مدام مدشان تغییر می‌کند. مثلا، فرش‌ و موکت، میز غذاخوری، زیرتلویزیونی، نورپردازی آشپزخانه، بوفه و چیزهای دیگر که نمی‌توانید دائما تغییر دهید. بنابراین، بهتر است از رنگ و مدلی نسبتا کلاسیک استفاده نمایید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین دکوراسیون باشگاه ورزشی
مطالعه می‌کنم

اصل چهارم، در مورد قاب‌ها و تابلوفرش‌هایی است که به دیوار آویزان می‌کنید. واضح است که در انتخاب آن‌ها باید به رنگ وسایل و طرح آن‌ها دقت کنید. تابلوهایی که بر روی دیوار نصب می‌شوند نباید از لحاظ حس و حالی که دارند با دکوراسیون منزل شما متضاد باشند.

همچنین، محل نصب‌شان را در جاهایی انتخاب کنید که به منبع نور نزدیک باشند. بعضی تابلوها را بهتر است نزدیک پنجره نصب کنید تا نور طبیعی آن‌ها را روشن کند. مثلا تابلوهایی که دارای نقاشی سیاه قلم هستند و یا تابلوفرش‌ها، با نور طبیعی زیباتر خواهند بود. در حالیکه، تابلوهای دارای نقاشی آب رنگ یا عکاسی شده، با نور مصنوعی که رنگ‌های خاص داشته باشند جذاب‌تر خواهند بود.

برای طراحی دکوراسیون منزل کوچک، رعایت اصل پنجم حیاتی است. استفاده از پارتیشن در دکورهای امروزی بسیار متداول می‌باشد. با استفاده از پارتیشن‌ها می‌توانید بخش‌های مجزایی را انتخاب نمایید که هرکدام کارایی خاصی دارند. یک بخش برای مطالعه، یک بخش برای تماشای تلویزیون، بخشی برای استراحت یا گوش کردن به موسیقی و … توسط پارتیشن از دیگر بخش‌ها مجزا می‌شوند.

البته، بسیاری از پارتیشن‌ها بیشتر کاربرد تزئینی دارند و قرار نیست بخشی را از محیط اطرافش کاملا جدا کنند. حتما پارتیشن‌هایی را دیده‌اید که فرم‌های خاص و زیبایی دارند. استفاده از آن‌ها به خانه شما روح می‌دهد.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

اصل ششم، به استفاده از نقاط کور خانه مربوط می‌شود. بخش‌هایی از فضای داخلی هستند که خیلی توی چشم نیستند و اگر استفاده درستی از آنها نکنید، دکور آنجا متعادل نخواهد بود. مثلا، دیواری که در نقطه کور خانه قرار گرفته، برای ساخت کتابخانه کوچک دیواری عالی است. با نصب یک قفسه چوبی یا فلزی بر روی آن، هم خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهید و هم تعادل دکوراسیون را رعایت کرده‌اید. دیگر نقاط کور، برای چیدن گلدان، ظروف سفالی تزئینی، سقف‌آویزهای شیک و نصب پرده خوب هستند.

برای طراحی دکور خانه چه سبکی را ترجیح می‌دهید؟

طراحی دکور سبک‌های مختلف دارد و بسته به اینکه شما به دنبال القای چه حسی به فضای داخلی منزل‌تان هستید، هر کدام از آن سبک‌ها می‌توانند کارآمد باشند.

طراحی دکوراسیون مدرن، خانه شما را به روز و نوین نشان می‌دهد. در این صورت، باید تا جایی که می‌توانید سادگی را لحاظ کنید و از شلوغ کردن بی مورد فضا بپرهیزید. سعی کنید در انتخاب وسایل، فرم آن‌ها دارای خطوط ساده و مستقیم باشد. اگر هم مثلا یک صندلی را می‌خواهید بخرید که دارای خطوط منحنی است و شکلی فضایی دارد، باید به دیگر وسایل شما بخورد و یا هماهنگی داشته باشد.

اگر وسایلی که انتخاب کرده‌اید فرم عجیب و غریبی دارند، البته که به خاطر خاص بودن پرستیژ خوبی به دکور می‌دهند، اما اگر به تم دکوراسیون خانه نخورند یک انتخاب بد خواهند بود. به همین دلیل هم، توصیه می‌شود تا جای ممکن از خرید چنین وسایلی اجتناب کنید و از لوازم ساده استفاده نمایید.

تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر
مطالعه می‌کنم

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

جنس لوازم هم در این سبک اهمیت دارد. وسایل و ظروف شیشه‌ای و استیل برای سبک مدرن بهتر هستند. طرح کاغذ دیواری بهتر است دارای منظره یا شکل‌های معنادار نباشد. طرحی برای کاغذ دیواری مناسب است که یا دارای خطوط ساده هندسی و نقطه باشد یا اینکه شکل معناداری مثل طرح‌های کلاسیک نداشته باشد. مثلا طرح‌های مبهم روی کاغذ دیواری یا پرده‌ها، برای دکوراسیون مدرن عالی هستند و در مورد رنگ هم، رنگ‌های سفید، خاکستری و نقره‌ای متداول‌ترند.

اما در مقابل، سبک کلاسیک یا سنتی قرار دارد. انتخاب دکوراسیون داخلی منزل ایرانی به شیوه سنتی برای بسیاری از افراد جالب است. در حالیکه خیلی‌ها سبک‌های غربی را برای طراحی خانه خود انتخاب می‌کنند، برگزیدن این سبک شما را خاص و متفاوت جلوه می‌دهد. اما باید توجه کنید که تا جای ممکن طرح شما باید اصیل و دارای تناسب با معماری خانه باشد.

در دکور سنتی، انتخاب وسایل سفالی، مسی و چدنی جذابیت فضا را بیشتر خواهد کرد. در این سبک، چند المان نقش حیاتی ایفا می‌کنند. ستون، فرش، پرده و مجسمه‌ها، از جمله این المان‌ها به شمار می‌آیند. چینش وسایل باید کاملا منظم و متعادل باشد. میز و صندلی چوبی در این نوع طراحی، حرف اول را می‌زند.

در این سبک هم می‌توانید از کاغذ دیواری‌هایی با طرح‌های سنتی استفاده نمایید و هم اینکه، دیوار را با رنگ روغنی رنگ‌آمیزی نمایید. رنگ‌هایی مثل: کرم، قهوه‌ای، زرشکی و سفید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون سرویس بهداشتی را متناسب با هر سبکی که انتخاب کرده‌اید، طراحی کنید. سینک‌های سرامیکی برای دکور سنتی و سینک فلزی برای دکور مدرن گزینه‌های بهتری هستند. همچنین، شیرآلاتی که بکار می‌برید و طرح و رنگ کاشی و سرامیک‌های داخل سرویس بهداشتی نیز مهم هستند.

با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، بهتر است با توجه به اندازه محیط خانه، نوع معماری آن، سلیقه و روحیه خودتان و وسایلی که تاکنون خریداری کرده‌اید، سبک و طرح دکوراسیون منزل را انتخاب نمایید. بعد از این مرحله، هر ۶ اصلی را که برشمردیم به کار بگیرید. البته اصول زیادی برای این کار وجود دارند اما، این ۶ مورد اصول اساسی هستند. هرچقدر در این مسیر از طرح‌ها و وسایل ساده‌تری استفاده کنید، کار خودتان را راحت‌تر نموده و دکور منزل‌تان را، برای سلایق مختلف جذاب‌تر نموده‌اید.

نظر شما چیست؟ شما کدام یک از سبک‌های دکوراسیون داخلی را می‌پسندید؟ به نظر شما کدام یک از لوازم در زیبایی منزل تاثیرگذار است؟
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]