بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

پیش از بحث در مورد بازسازی ساختمان، بهتر است ابتدا تفاوت میان بازسازی، نوسازی و دوباره مدل کردن را بدانیم. در واقع باید بفهمیم سازه ما دقیقا در کجای کار است و به چه چیزی احتیاج دارد. گاهی اوقات در یک ساختمان، نوسازی یا دوباره مدل کردن لزومی ندارد و فقط با بازسازی می‌توان عملکرد آن را بهبود بخشید. در نوشته به توضیح و تعریف ویژگی‌های این سه فرآیند بر روی سازه می‌پردازیم تا تفاوت‌های آن‌ها را درک کنیم.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

بازسازی چیست؟

بازسازی که به آن مرمت و ترمیم نیز گفته می‌شود، فرایندی است که در آن، ساختمان را به وضعیت اولیه خود بازمی‌گردانید. پروژه‌های مرمت و بازسازی معمولا مربوط به ساختمان‌های تاریخی هستند؛ اما ساختمان‌های مدرن نیز بازسازی می‌شوند.

بازسازی به طور کلی به ۳ دلیل انجام می‌شود:
۱. سازه به لحاظ ساختاری نیاز به تقویت و مرمت دارد؛ ممکن است حتی به دلیل کمبود فضای‌ کافی یا حتی تغییر کاربری بعضی قسمت‌های ساختمان، این کار انجام شود.

۲. سازه از لحاظ سلیقه‌ای و زیبایی مطابق نظر استفاده کنندگان نیست. ممکن است طراحی داخلی ساختمان با سبک‌های جدید همخوانی نداشته باشد و یا حتی ساختمان نیاز به یک تمیزکاری اساسی داشته باشد. برای مثال تعمیر دیوارپوش‌ها در بازسازی ساختمان‌های مسکونی، یا نصب کفپوش و سرامیک به جای کاشی از جمله این موارد است.

۳. گاهی نیز مشکلاتی مانند خرابی در لوله کشی و تاسیسات ساختمان یا اقدام برای جلوگیری از این مشکلات، باعث می‌شود تا بازسازی انجام شود. بازسازی ساختمان به هر منظوری که انجام شود، باعث افزایش عمر آن می‌شود؛ در صورتی که ساختمان مورد نظر به لحاظ سازه ای هنوز سرپا و مقاوم باشد، تعمیر کردن کار مقرون به صرفه تری است تا دوباره ساختن آن. از دیدگاه محیط زیستی نیز، مرمت و بازسازی از منابع کمتری و انرژی کمتری استفاده می‌کند و بهینه‌تر است.
حتی اگر ساختمان دچار مشکلی نشده باشد بهتر است چند سال یکبار بازسازی انجام شود تا از وقوع هر حادثه ای که باعث تخریب یا ایجاد مشکل در آن خواهد شد، جلوگیری کرد و زیبایی آن را بهبود بخشید.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

پروژه‌های ترمیم معمولا شامل موارد زیر است:
• تعمیر سوراخ‌های کف‌ها و دیوارها
• تعمیر یا جایگزین کردن اتصالات و تاسیسات قدیمی
• برداشتن کفپوش‌های قدیمی
• برداشتن دیوار پوش‌های قدیمی
• جلا دادن به سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان

در کل اگر هدف این است که ساختمان شما مانند سازه‌ی قبلی باشد و فقط کاربرپسند‌تر یا حتی مقاوم‌تر شود، بازسازی آن قطعاً گزینه‌ی مناسب تری است. با این حال، هنوز هم برخی از نوسازی‌ها و اصلاحات ممکن است لازم باشد، زیرا این امکان وجود دارد که بعضی از قسمت‌ها نتوانند به طور کامل ترمیم شوند.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

یک نمونه فضای داخلی که نیاز به بازسازی دارد.

نوسازی

نوسازی فرایندی است که در آن، به تجدید ساختمان با تعمیر آنچه در حال حاضر موجود است و بعضا با اضافه کردن اجزای جدید، می‌پردازیم. معمولا هزینه‌ی نوسازی، از بازسازی، بیشتر و از دوباره مدل کردن، کمتر است. البته در برخی موارد و بسته به پروژه، می‌تواند از بازسازی نیز مقرون به صرفه‌تر باشد.
به طور کلی، نوسازی و مرمت دو امر جدایی ناپذیرند و نوسازی‌ها همراه با مرمت انجام می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است شخصی تصمیم بگیرد که حمام خود را بازسازی کند و کاشی دیوار‌ها را تعویض کند؛ اما برای اینکه کمی مدرن‌تر جلوه کند، یک وان نیز به آن اضافه می‌کند که این امر پروژه را به یک پروژه نوسازی نیز تبدیل کند.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی
مطالعه می‌کنم

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

فضای یک سالن که نیاز به نوسازی دارد.

دوباره مدل کردن یا Remodeling

این فرآیند، شامل تغییر کلی در یک اتاق یا ساختمان است. دوباره مدل کردن فرایندهای بیشتری را نسبت به بازسازی یا نوسازی شامل می‌شود، زیرا باعث ایجاد تغییراتی اساسی‌تر در ساختار ساختمان می‌شود.

پروژه‌های دوباره مدل کردن معمولا شامل موارد زیر است:
• گسترش مساحت سطح ساختمان، با اضافه کردن فضاهای جدید
• تخریب یا اضافه کردن دیوارها
• بالا بردن سقف
• اضافه کردن لوله‌کشی‌های جدید
• اضافه کردن داکت‌های تاسیسات گرمایشی و خنک‌کننده

به طور کلی ریمادلینگ یا دوبار مدل کردن، هزینه بسیار بالاتری نسبت به بازسازی و نوسازی دارد و برای تکمیل به مواد،‌ مصالح و زمان بیشتری نیاز دارد. می‌توان گفت که ریمادلینگ عملیات بزرگی است که ممکن است بر روی ساختمان انجام شود؛ پس انجام آن در صورتی عقلانی است که سازه‌ی مورد نظر، یک سری از اجزای اصلی را که برای عملکرد مناسب آن لازم است، نداشته باشد. قبل از انتخاب این گزینه لازم است برآوردی از هزینه و زمان کار داشته باشید تا مطمئن شوید که بودجه و زمان کافی را برای این کار دارید.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

برداشتن دیوار آشپزخانه و اضافه کردن آن به فضای نشیمن طی یک عملیات ریمادلینگ

تفاوت بازسازی با دوباره مدل کردن

بازسازی تعمیر اتاق است بدون تغییر کاربری آن، در حالی که وقتی عملیات دوباره مدل کردن را انجام می‌دهیم، هدف و کاربری اصلی فضا تغییر می‌کند. اما چرا این اختلافات باید برای ما مهم باشد؟ دانستن تفاوت بین این دو گزینه، باعث می‌شود که سرمایه گذاری شما روی یک پروژه از ارزش کافی برخوردار باشد.

عوامل تاثیر گذار
برخی از عواملی که موقع انتخاب باید در نظر داشت، در اینجا آورده شده است:

هزینه:
مهم نیست که تصمیم داشته باشید چه کاری با فضای ساختمان خود انجام دهید، دوباره مدل کردن همیشه هزینه بیشتری از بازسازی خواهد داشت. زیرا اغلب نیازمند ساخت و سازها المان‌های جدید، اضافه کردن یا برداشتن تاسیسات برق و لوله کشی است. همچنین ممکن است نیاز به مجوز داشته باشید یا اگر بدون مجوز این کار را انجام دهید، توسط شهرداری جریمه شوید که این امر هزینه‌ها را باز هم بالاتر می‌برد ولی در بازسازی معمولا این دردسرها را نداریم.

زمان:
در حالی که شما می‌توانید بازسازی‌های جزئی را به سرعت انجام دهید، هرگونه عملیات دوباره مدل کردن یا ریمادلینگ نیاز به یک بازه‌ی زمانی طولانی‌تر دارد و حتی ممکن است تا چندین ماه نیز طول بکشد.

دامنه پروژه:
پروژه‌های بازسازی معمولاً روی تغییرات در ظاهر ساختمان مسکونی یا تجاری شما تمرکز دارند؛ در حالی که ریمادلینگ کل عملکرد آن را تغییر می‌دهد. با نوسازی، می‌توانید اتصالات و المان‌های جدیدی را نصب کرده و تکنولوژی ساختمان خود را آپدیت کنید. از طرف دیگر، اگر این تغییرات برای برطرف کردن مشکلات سازه کافی نباشد، ریمادلینگ به شما این امکان را می‌دهد تا فضای خود را به طور کامل تغییر دهید.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟
مطالعه می‌کنم

نیازهای سفارشی:
بازسازی می‌تواند به ساختمان شما ظاهری مدرن‌تر بدهد و عناصر کاربردی زیادی را به ساختمان بیفزاید، اما به طور کلی نمی‌تواند ساختار را تغییر دهد. برای مثال اگر می‌خواهید اتاق را با برداشتن یک دیوار بازتر کنید یا فضا را به طور کامل تغییر کاربری بدهید، باید یک ریمادلینگ کامل انجام دهید.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

چگونه پروژه مناسب را انتخاب کنیم؟

ممکن است یک اتاق در خانه یا ساختمان تجاری خود داشته باشید که می‌خواهید آن را تغییر دهید، اما دقیقاً مطمئن نیستید که دوست دارید چه کاری انجام دهید؛ شاید دوست دارید فقط ظاهر آن را کمی تغییر دهید، یا شاید دوست داشته باشید شروعی تازه را برای خود به ارمغان بیاورید. اگر مطمئن نیستید که در یک پروژه بین سه گزینه‌ی مرمت، نوسازی و ریمادلینگ، کدام برای شما بهترین است می‌توانید از خودتان چند سوال بپرسید تا به نتیجه برسید. این سه سوال مهم به شرح زیر است:

۱. بودجه‌ی من چقدر است؟

یک ریمادلینگ کامل معمولاً بین 7 تا 10 درصد از ارزش ساختمان شما هزینه خواهد داشت. اگر نمی توانید پول زیادی را برای این کار کنار بگذارید، نوسازی یا ترمیم ساده، بهترین راه برای انجام این کار است.

۲. چقدر می‌خواهم تغییر بدهم؟

آیا می‌خواهید با حفظ ساختار قبلی، فقط کمی تعمیرات داخل ساختمان فعلی خود انجام دهید؟ ترمیم این فرصت را به شما می‌دهد تا با چند اصلاح ساده، ظاهر و عملکرد اتاق را بهبود ببخشید. آیا می‌خواهید که ساختمان شما فقط کمی مدرن‌تر به نظر برسد و عملکرد المان‌ها را بهتر کنید؟ پس یک بازسازی آنچه شما نیاز دارید را تامین می‌کند.

۳. آیا طراحی اتاق فعلی را دوست دارم؟

نوسازی‌ها و بازسازی‌ها می‌توانند ظاهر و احساس هر فضا را تغییر دهند. اما اگر کلی طرح اتاق را دوست ندارید و می‌خواهید تخصیص فضا را تغییر دهید، بهتر است از ریمادلینگ بهره ببرید.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان

پس از انتخاب درست عملیاتی که لازم دارید انجام شود، می‌توانید با یک پیمانکار بازسازی و یک طراح داخلی قرارداد ببندید و با داشتن یک برنامه‌ی زمانی مشخص، فضای مورد نظر خود را به آنچه که می‌خواهید تبدیل کنید.

منابع:
designblendz.com
concreterenovations.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 4   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.