ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

رستوران‌ها جایی پرطرفدار برای اکثر شهروندان هستند. اکثر آن‌ها نیز در رفت و آمدهایشان به دکوراسیون رستوران توجه می‌کنند و این مساله در انتخاب‌شان اثرگذار است.

دکوراسیون رستوران سنتی نیز از جمله موارد دلپسند برای مردم به حساب می‌آید. به خصوص در کشوری مثل کشور ما که فرهنگ اجتماعی آن ریشه‌های کهن بسیار غنی دارد، چنین طرح‌هایی نیز هواخواهان پرشماری دارند. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که دکوراسیون رستوران سنتی فقط به طرح‌های ایرانی محدود نمی‌شود، بلکه شامل طرح‌های سنتی چینی، ترکیه‌ای، عربی، آفریقایی و …. هم می‌باشد.

اگر دوست دارید که با این نوع دکوراسیون بیشتر آشنا شوید و یا حتی به دنبال راهکارهای عملی برای تاسیس چنین رستورانی هستید، شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

برای طراحی دکوراسیون رستوران سنتی چه مواردی اهمیت دارند؟

طراحی دکوراسیون برای یک رستوران با هر تم و طرحی که داشته باشد، کار پیچیده‌ای به شمار می‌آید. پیچیده از این بابت که برای انجام این عمل، یک سری کارهای معین و از پیش تعیین شده وجود دارند. ولی در عین حال بسته به تم و طرحی که برای آن انتخاب شده، مثل سنتی،  مدرن یا پست‌مدرن، ویژگی‌های منحصر به فردی هم لحاظ می‌شوند.

برای توضیح بیشتر این مساله، توجه شما را به یک مثال جلب می‌کنیم. اگر شما می‌خواهید رستورانی با تم سنتی عربی تاسیس نمایید، چند کار مشترک با دیگر تم‌ها برای انجام دادن وجود دارند از جمله در نظر گرفتن مساحت مناسب، چیدن میز و صندلی براساس تخمین‌ تعداد مشتریان و فضای مطلوب آنجا، چیدمان وسایل و آکسسوار با نظم و سلیقه و …

اما برای همین طرح باید به چند ویژگی خاص هم دقت نمود، مثلا وسایل تزئینی مطابق با فرهنگ عرب انتخاب شوند، در نظر گرفتن مساحتی مناسب برای فضای صرف غذا و فضای دکور تزئینی بر اساس الگوهای موجود، انتخاب نمای بیرونی شبیه نماهایی که در معماری عربی رایج هستند و …

به جهت اینکه چگونگی طراحی دکوراسیون رستوران سنتی را به ترتیب معرفی کنیم، ابتدا مراحل را یک به یک نام می‌بریم و در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- طراحی داخلی، اولین و مهم‌ترین مساله

2- چیدمان؛ همان چیزی است که حس مشتریان را به رستوران شما شکل می‌دهد.

3- کف، سقف و دیوارها باید فضای مطلوبی خلق کنند.

4- به رنگ‌های محیط حسابی دقت کنید.

5- نورپردازی خلاقانه را فراموش نکنید.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

طراحی داخلی برای رستوران سنتی

اگر با اهمیت طراحی داخلی آشنا باشید، می‌دانید که اولین گام شما در این زمینه باید برداشته شود.

طراحی داخلی هم طراحی دکوراسیون و هم معماری داخل بنا را در بر می‌گیرد. شما باید بتوانید محیط داخلی را براساس دکوری که قصد دارید طراحی نمایید، بسازید. آیا طاقچه‌ها برای طرح شما مناسب هستند؟ داشتن یک حوض بزرگ یا تعدادی حوض کوچک، کدام‌یک بهتر خواهد بود؟ آیا مایل هستید که فضای داخل رستوران خود را به تعدادی اتاق کوچک تقسیم کنید یا اینکه دوست دارید یک فضای مشترک بزرگ برای تمام مهمانان داشته باشید؟

انجام درست و اصولی تمام این کارها و داشتن ایده برای هر انتخاب، می‌تواند بخش زیادی از موفقیت کسب و کار شما را تضمین نماید. با داشتن یک زیربنای عالی، امکان این را خواهید داشت که بهترین دکور را نیز برای آنجا بسازید.

ضوابط طراحی رستوران
مطالعه می‌کنم

یک راه جالب در این مرحله، مهندسی معکوس رقبا است. به رستوران‌های سنتی پرطرفدار سر بزنید و معایب و نقاط قوت طراحی داخلی آن‌ها را بررسی نمایید. اگر چه این مرحله کار سخت و زمان‌بری است اما یک فایده بزرگ برای شما دارد. آن هم این است که کمک می‌کند تا همه عناصر و اجزای رستوران در تعادل و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با همدیگر قرار بگیرند.

وقتی یک مشتری برای اولین بار وارد رستوران شما بشود، باید حس کند تمام اجزای آن از حوض گرفته تا تخت‌ها و پیشخوان و … در تعادل و هماهنگی با هم قرار دارند. نباید هیچ کدام از آن‌ها جلوی چشم باشند و نشان بدهند که به صورت تحمیلی درون دکور جای داده شده‌اند. با مهندسی معکوس دیگران، تشخیص این مساله راحت خواهد بود.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

چیدمان وسایل

همان‌طور که در بخش قبلی نوشتیم، چیدمان وسایل و لوازم حس مشتریان را نسبت به محیط شکل می‌دهد. طیبعتا برای یک طراحی دکوراسیون یک رستوران سنتی باید چیدمان براساس نظمی بی‌خلل صورت بگیرد.

شاید اگر دکوراسیونی مدرن در دست طراحی داشتید، این نظم خیلی برای‌ شما کاربرد نداشت. اما سنت با نظم در ارتباط مستقیم قرار دارد و شما ملزم هستید که برای چیدمان همه وسایل این قاعده را به کار گیرید.

چیدمان تخت‌ها و صندلی‌ها، چیدمان لوازم روی پیشخوان، چیدمان ظروف و آکسسوار تزئینی، چیدمان کوسن‌ها، بالش‌ها و پشتی‌ها و … باید با نظم و ترتیب خلاقانه و زیبایی طراحی شوند. برای انتخاب چیدمان مناسب، به یک اصل توجه کنید. قرار نیست که شما بین افرادی که روی تخت یا صندلی‌ها می‌نشینند فضای خالی زیادی ایجاد کنید. این مساله اگر چه برای کافه‌ها یا رستوران‌های مدرن حائز اهمیت می‌باشد، اما در رستوران‌های سنتی برعکس می‌باشد.

در این گونه اماکن، آدم‌ها از اینکه در فاصله کمی نسبت به یکدیگر بنشینند احساس بدی ندارند. در جامعه سنتی ایرانی، شهروندان در چنین اماکن عمومی به دنبال معاشرت و داشتن روابط اجتماعی بودند. هنوز هم فضای یک رستوران سنتی دقیقا چنین حسی القا می‌کند و کسی دوست ندارد در چنین جایی با فاصله زیادی دور از دیگران بنشیند.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

کف، سقف و دیوارها

هر فضایی مشخصات و مختصات خاص خودش را دارد. همین مختصات و مشخصات هستند که تعامل ویژه‌ای با ساکنین آنجا به وجود می‌آورند.

دکوراسیون یک رستوران سنتی باید این ویژگی‌ها را در خود جای دهد: بزرگ، دلباز، روشن، آرامش‌بخش، سرزنده و صمیمی.

بنابراین چنین رستورانی باید برای القای این احساسات، چارچوب مناسبی داشته باشد. اگر دیوارها ضخیم و تیره رنگ باشند و از متریال سیمانی ساخته شوند، عملا تمام این احساسات مثبت را از فضا می‌گیرند. پس تا می‌توانید بر روی دیوارها تزئین‌آلات زیبا و قدیمی نصب کنید و رنگ‌های پویا و شاد بر روی آن‌ها بزنید.

رنگ آبی برای دیوارها انتخاب هوشمندانه‌ای است. هم آرامش و تعادل را به محیط اضافه می‌کند و هم موجب می‌شود تا محیط بزرگ‌تر به نظر برسد. اگر می‌خواهید چند بخش از رستوران را با تعدادی دیوار از همدیگر مجزا کنید، می‌توانید درون دیوارها پنجره‌ای تعبیه نمایید تا هم به زیبایی محیط کمک کنند و هم حس گرفتگی و محصور بودن به افراد ندهند.

طراحی و دکوراسیون اتاق خواب
مطالعه می‌کنم

سقف نباید خیلی مرتفع باشد. اگر ارتفاع رستوران شما زیاد باشد مقداری خالی و ساکت به نظر خواهد رسید. اما اگر سقف اندکی کوتاه‌تر از حالت عادی باشد باعث خواهد شد تا حس صمیمیت و سرزندگی در آنجا بیشتر گردد. همچنین، به رنگ سقف نیز دقت داشته باشید و با نورپردازی کافی فضای داخلی را روشن‌ سازید.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

رنگ ابزار مهمی برای شماست

رنگ‌های اصلی برای یک غذاخوری سنتی بهتر از رنگ‌هایی مثل بنفش یا صورتی هستند. پس زرد، آبی و قرمز را بیش از بقیه رنگ‌ها در دکورتان جای دهید.

رنگ قرمز برای ورودی و خروجی رستوران مناسب می‌باشد. با این رنگ حین ورود و خروج حس شادی و هیجان را به مشتریان انتقال می‌دهید. با زدن رنگ آبی به بخش‌هایی که مشتریان مشغول صرف غذا هستند، کمک می‌کنید تا هنگام میل کردن غذای رستوران شما رضایت خاطر و آرامش بیشتری داشته باشند. رنگ زرد نیز برای روشن کردن بخش‌هایی که لوازم تزئینی را در آنجا چیده‌اید مناسب است.

به رنگ لباس پرسنل رستوران بسیار اهمیت بدهید. آن‌ها اجزای متحرک دکوراسیون رستوران شما هستند. بگذارید زیباترین رنگ‌ها دائما مقابل چشمان مشتریان در رفت و آمد باشند. حتی رنگ‌ها را در تنوع و زیبایی تمام، داخل سفره و سینی غذا هم بگنجانید.

ایده‌هایی برای دکوراسیون رستوران سنتی

نورپردازی خلاقانه

نورپردازی در رستوران‌ها سه نوع هستند. نوع اول، در نمای اصلی و ورودی بنا به کار می‌روند. این نورها باید کمک کنند تا نمای اصلی ساختمان زیباتر و روشن‌تر شده و نگاه‌ها را جذب خود نماید.

نوع دوم، برای روشن کردن فضای اصلی و عمومی رستوران می‌باشد. همانطور که گفتیم تا می‌توانید فضای داخل رستوران را غرق در نور نمایید. ترجیحا، نورهایی با رنگ‌های مختلف و متنوع را در همدیگر مخلوط کنید.

نوع سوم هم، نورهای تزئینی هستند که در سقف، کف و دیوارها گنجانده می‌شوند. چراغ‌های رنگی کوچکی را در کف و دیوار جای دهید و برای سقف هم، چراغ‌های چشمک‌زن را با الگوی خاصی دیزاین کنید.

تلاش کنید در طرحی که برای دکوراسیون رستوران خودتان به دنبالش هستید، ترکیب متعادل و هماهنگی از این سه نوع نورپردازی قرار بدهید.

در این مطلب، پنج نکته مهم و کاربردی را در جهت رسیدن به یک دکوراسیون مناسب برای رستوران سنتی توضیح دادیم. این مسائل موجب می‌شوند تا اصالت سنتی رستوران‌تان حفظ شود و در عین حال از کلیشه‌ها و انتخاب‌های تکراری هم دور باشید. بسیاری به اشتباه خیال می‌کنند که سنتی به معنای تکراری بودن یا کلیشه‌ای بودن است. اما تمام حرف ما در این جمله خلاصه می‌شود که شما برای موفق شدن باید طرحی سنتی اما خلاقانه ارائه دهید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]