ایده‌های طراحی کتابخانه

ایده‌های طراحی کتابخانه

در گذشته کتابخانه‌ به جایی گفته می‌شد که مملو بود از قفسه‌های شلوغ کتاب.
در کتابخانه‌ها، طراحی خاصی وجود نداشت و صرفا عده‌ای برای مطالعه پشت میز نشسته بودند و کتاب‌های بی‌رنگی را مطالعه می‌کردند.
اما با تغییراتی که در معماری و طراحی داخلی ساختمان به وجود آمد، طراحی کتابخانه نیز رنگ و لعاب تازه‌ای به خود گرفت. قبل از هر چیز، باید به این نکته اشاره کرد که دیگر کتابخانه صرفا به آن جایی گفته نمی‌شود که در خط اول توصیف شد زیرا امروزه در بسیاری از منازل و ساختمان‌های مسکونی، یک کتابخانه کوچک هم طراحی و ساخته می‌شود.
همچنین، کافه کتاب‌ها، کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های مراکز اداری و شهر کتاب‌ها هم به شیوه‌های مدرنی ساخته می‌شوند. بنابراین اهمیت این مکان این روزها بسیار بالاتر رفته و ضمن اینکه جزئی مهم از طراحی داخلی خانه به شمار می‌رود، خودش هم به دیزاین جذاب و خاصی نیاز دارد.

ایده‌های طراحی کتابخانه

چگونه یک کتابخانه خانگی بسازیم؟

داشتن یک کتابخانه خانگی، قبل از هر چیز موجب می‌شود تا شما و سایر اعضای خانه در فرصت‌های مختلف کتابی را از قفسه بردارید و چند صفحه مطالعه نمایید.
با همین کار کوچک ولی منظم، وقتی در پایان سال محاسبه کنید متوجه خواهید شد که چقدر مطالعه کرده‌اید. اما به جز این فایده بزرگ، یک بخش آرام، دوست داشتنی و با پرستیژ به طراحی داخلی خانه خودتان اضافه کرده‌اید. بنابراین، چند ایده کارآمد به شما می‌دهیم تا این کار را به نحو احسنت انجام دهید.

ایده‌های طراحی کتابخانه

۱- انتخاب یک مکان مناسب

طبیعتا قرار دادن کتابخانه در یک فضای دنج و آرام، اولین موردی است که باید رعایت کنید. برای مثال، ساخت یک کتابخانه در آشپزخانه یا کنار تلویزیون و یا در مرکز اتاق پذیرایی، عملا آن را به بخشی دکوری و تزئینی بدل می‌کند.
یکی از بهترین اماکن، ساخت کتابخانه در زیر نور پنجره‌های اتاق‌ها است. پنجره اتاق‌های مختلف خصوصا اتاق خواب، می‌تواند انتخابی عالی باشد. هم نور طبیعی می‌رسد و کتاب خواندن با نور طبیعی لذت بیشتری دارد. هم اینکه فضای دنج‌تری دارد و برای لحظاتی که به آرامش و ریلکس کردن نیاز دارید، بسیار خوب است.

۲- طراحی کتابخانه بر اساس فضای خانه

اگر فضای خانه شما بزرگ و جادار می‌باشد، می‌توانید بدون دردسر یک بخش از آنجا را برای نصب قفسه و قرار دادن میز و صندلی اختصاصی دهید.
اما هر خانه‌ای چنین شرایطی را ندارد. اگر فضای خانه‌تان محدود است، توصیه می‌شود که از نقاطی که تاکنون کاربرد خاصی نداشته‌اند برای این کار بهره ببرید. مثلا اگر بالای دیوار اتاق‌تان یک فضای کوچک شبیه طاقچه وجود دارد یا در کنار کمد و بوفه فضای کوچکی قرار گرفته که به دلیل کم بودن مساحتش نتوانسته‌اید وسیله خاصی را آنجا بچینید، پس بسیار مناسب است که به یک کتابخانه کوچک تبدیلش کنید.
یک قفسه کتاب بازشو بخرید و در آنجا قرار دهید. اگر هم بالای دیوار را انتخاب کرده‌اید، به یک قفسه پلاستیکی یک طبقه نیاز دارید. کتاب‌ها را با دیزاین جالبی بچینید تا هم به خوبی در دسترس باشند و هم، زیبایی خانه را افزایش دهند.
یکی دیگر از بخش‌های خانه، زیر راه‌پله می‌باشد. این قسمت خیلی وقت‌ها بی‌کاربرد باقی می‌ماند و اگر با کتاب‌های خوش رنگ و لعاب به یک کتابخانه تبدیل شود، برای خیلی از مهمانانی که وارد خانه شما می‌شوند، یک الگوی طراحی داخلی خواهد شد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟
مطالعه می‌کنم

ایده‌های طراحی کتابخانه

۳- تا به حال به راهروها فکر کرده‌اید؟

راهروهای خانه اگر عرض زیادی داشته باشند، گزینه بسیار مطلوبی برای نصب قفسه کتاب و چیدن تعداد زیادی کتاب به وسعت کل مسیر آنجا هستند.
ولی اگر عرض کمی دارند، لازم نیست ناامید شوید. اتفاقا باز هم می‌توانید دست به کار شوید. دو طرف راهرو و یا حتی یکی از طرفین آنجا را برای قفسه انتخاب کنید. قرار هم نیست که کتاب را همان جا به دست بگیرید و مطالعه‌اش نمایید.
راهرو چون مسیر پر رفت و آمدی به شمار می‌آید، در طول روز بارها و بارها نگاه شما به کتاب‌ها می‌افتد. با این اتفاق، بالاخره لحظه‌ای فرا می‌رسد که توقف کنید و کتابی که چشم‌تان را گرفته بردارید و نگاهی بیندازید.
در ضمن به جای اینکه دیوار راهرو را کاغذ دیواری یا رنگ‌آمیزی کنید، با کتاب‌های زیبا تزئین می‌نمایید. این کار باعث می‌شود تا تنوع جالبی در طراحی و رنگ‌آمیزی دیوارها ایجاد شود.
قفسه‌هایی که بین قسمت‌های مختلف خانه قرار می‌گیرند.
در بسیاری از مواقع، دکوراتورها و طراحان داخلی به دنبال ایده‌ای هستند که مثلا اتاق پذیرایی را به چند بخش تقسیم کنند. بخشی برای تماشای تلویزیون، بخشی برای دورهمی و بخشی برای صرف غذا.
با ساختن چند قفسه و پرکردن آن‌ها با کتاب، راه‌حل مناسبی برای تقسیم فضاها بدست می‌آورید. این کار را حتی در آشپزخانه یا اتاق خواب نیز می‌توان انجام داد.
اگر آدم کتاب‌خوانی باشید، احتمالا خیلی وقت‌ها اطرافیان از شما گله دارند که چرا کتاب‌هایتان در همه جای خانه پراکنده هستند. با داشتن چنین قفسه‌هایی در گوشه و کنار، خواهید توانست کتاب را در داخل نزدیک‌ترین قفسه قرار داده و از شنیدن چنین سرزنش‌هایی در امان بمانید.

۴- هرچه ساده‌تر، زیباتر!

این اصل، یک اصل کلی برای هنر و تمام شاخه‌های هنری است.
برای داشتن یک کتابخانه جذاب و چشم‌گیر، توصیه می‌کنیم حتما این اصل را به کار گیرید. سبک مینی‌مالیسم برای این بخش از خانه، سبک بسیار مطلوبی است.

برای طراحی و ساخت یک کتابخانه مینی‌مال و ساده، از قفسه‌های چوبی یا شیشه‌ای یک رنگ و ساده بهره ببرید، خطوط آن قفسه صاف و بدون طرح‌های فانتزی باشد. حتی کتاب‌هایی هم داخل آن چیده می‌شوند، بهتر است رنگ جلدشان خیلی توی چشم نباشد. سیاه، سفید، خاکستری، آبی و سبز کم‌رنگ از جمله رنگ‌های مناسب برای جلد این کتاب‌ها می‌باشند.
اگر هم جلد کتاب مورد علاقه شما رنگ عجیب و غریبی دارد، از یک کاور ساده استفاده کنید.

ایده‌های طراحی کتابخانه

چند ایده برای طراحی کافه کتاب

بعد از کتابخانه خانگی، به سراغ کافه کتاب می‌رویم. این مورد هم، دومین تمهید طراحان برای استفاده از کتاب در طراحی داخلی و البته ترویج مطالعه کردن محسوب می‌شود.

در کافه کتاب‌ها، تلاش بر این است که محور طراحی کافه چینش قفسه‌ها و کتاب‌ها باشد. برای انجام بهتر این کار چند ایده به شما می‌دهیم.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک
مطالعه می‌کنم

ایده‌های طراحی کتابخانه

آرامش، آرامش و بازهم، آرامش

بسیاری از مشتریان کافه کتاب شما، به این خاطر به شما پول می‌دهند که محیط دنج و آرامی را در اختیارشان گذاشته‌اید.
پس تا می‌توانید راه‌کارهایی بیندیشید تا از ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای مشتریان خود جلوگیری کنید.
استفاده از شیشه دوجداره، چینش میزها و صندلی‌ها به نحوی که فاصله استانداردی از همدیگر داشته باشند، ساخت کفپوش به صورتی که صدای راه رفتن افراد در فضا نپیچد، و … از جمله راه‌کارهایی هستند که به رعایت سکوت و آرامش منجر می‌شوند.
در کنار سکوت، بهتر است تمهیداتی را نیز رعایت نمایید که به حفظ تمرکز مشتریان کمک کنند. مثلا سعی کنید از نصب تصاویر شلوغ بر روی دیوار و یا حتی دیزاین داخلی کافه با ایده‌هایی که مزاحمت بصری ایجاد می‌کنند، خودداری کنید.
رنگ دیوارها ساده و آرام باشد، جنس میز و نیمکت ترجیحا چوبی باشد و حتی به رنگ و طرح لباس پرسنل کافه هم توجه داشته باشید.

نور کافی برسانید

همانطور که در بخش کتابخانه خانگی از اهمیت نور طبیعی گفتیم، در اینجا هم باید تکرار کنیم که نور طبیعی برای مطالعه کردن بهتر از نور مصنوعی است.
بهتر است طراحی داخلی کافه شما به شکلی باشد که پنجره‌های متعددی نور خورشید را به داخل بتابانند. با این کار هم در مصرف برق و نصب چراغ‌های فراوان صرفه‌جویی کرده‌اید هم رضایت مشتریان‌تان بیشتر خواهد شد.
ویترین زیبای کتاب:
قرار نیست که همیشه کتاب‌ها را داخل قفسه بچینید، در بعضی کافه کتاب‌ها ویترین‌های خلاقانه‌ای ساخته می‌شوند که کتاب را همانند یک محصول پرطرفدار داخل ویترین چیده‌اند.
این کار، روح خاصی هم به داخل کافه می‌دهد. ساده کردن و برقراری آرامش بصری در محیط کافه کتاب، این خطر را نیز دارد که فضای بی روح و مرده‌ای را تحویل افراد بدهید. پس حتما حواس‌تان را جمع کنید که با انجام چند کار فضای داخلی را شاد و پویا نمایید.
آکسسوارهای کوچکی را در گوشه و کنار قرار بدهید که رنگ شاد داشته باشند. این آکسسوار یا وسایل دکوری را در نزدیکی محلی که افراد مطالعه می‌کنند قرار دهید. به جایش، در محل ورودی مشتریان یا در جایی که بیشتر نوشیدنی و خوراکی صرف می‌شود قرار بدهید.

ایده‌های طراحی کتابخانه

ارتباط با طبیعت و گیاهان

چند شاخه گل و گیاه طبیعی به همراه گلدان و خاک، احساس خیلی خوبی در حاضرین ایجاد می‌نماید. اگر بتوانید سطح دیوارها و سقف را با گیاهان مختلف بپوشانید هم اقدام مهمی انجام داده‌اید.
رنگ سبزی که این گیاهان به فضای کافه کتاب شما اضافه می‌کنند، بسیار برای روحیه افراد مناسب است و آنجا را به کافه‌ای پرمشتری تبدیل می‌سازد.

ایده‌های طراحی کتابخانه

به جز کتابخانه خانگی و کافه کتاب، مواردی نیز مثل شهر کتاب هستند که نیاز دارند ارتباط ویژه‌ای بین مشتری و محیط اطرافش ایجاد شود. حتی در کتابخانه‌های عمومی سطح شهر هم، اگر بتوان از بعضی ایده‌های ذکر شده این مقاله استفاده کرد، تاثیر به سزایی بر روحیه و علاقه کتاب‌خوان‌های سطح شهر به آنجا می‌گذارد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]