انواع پله‌های چوبی

پله های چوبی

پله‌ها بخشی جدایی ناپذیر از هر ساختمان هستند. در میان انواع پله‌ها، پله‌های چوبی از جذابیت بصری بالایی برخوردارند و به فضای داخلی ساختمان‌ها جلوه‌ای مدرن و دلپذیر می‌بخشند. در این پست چند نوع از پله‌های چوبی را بررسی خواهیم کرد.

  1. پله‌های U شکل

راه پله‌های U شکل از دو ردیف تشکیل شده است که در جهت مخالف یکدیگر قرار می‌گیرند. این نوع پله‌ها از نظر بصری زیبایی بیشتری نسبت به پله‌های مستقیم دارند.

علاوه بر این، راه پله‌های U شکل فضای خطی کمتری را اشغال می‌کنند و می‌توانند برای استفاده در یک گوشه‌ی فضا، مفید باشند. البته باید دقت داشت که پاگرد عرض مناسب و استانداردی داشته باشد تا انتقال وسایل بین طبقات مختلف را مختل نکند.

پله‌های U شکل

2. پله پیچ، گرد یا پله اسپیرال

این نوع پله برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است و هنوز هم یک سبک جدید در طراحی پله محسوب می‌شود. پله‌های اسپیرال دارای یک ستون مرکزی هستند که تمام کفی پله‌ها به آن متصل می‌شوند. این نوع پله به طور معمول در خانه‌های ساحلی و فضاهای کوچک یافت می‌شود.

البته در آیین نامه‌های ساختمانی بسیاری از کشورها، ذکر شده است که راه پله اسپیرال نباید تنها راه دسترسی از یک طبقه با طبقه‌ی دیگر باشد، چرا که استفاده از آن عموما آسان نیست.

پله پیچ، پله گرد  پله اسپیرال

 

3. پله دایره ای

در بسیاری از قلعه‌های قرون وسطایی از راه پله دایره‌ای استفاده شده است؛ لذا این نوع طراحی برای پله، یکی از قدیمی ترین انواع آن است.

در این نوع پله نیز مانند پله اسپیرال، کفی پله‌ها از حالت مستطیل خارج شده و به مثلث نزدیک تر می‌شود. البته منحنی چرخش پله گرد از پله اسپیرال آرام تر است، بنابراین پیمایش در آن راحت تر انجام می‌گیرد.

علاوه بر موارد بالا، در مقایسه پله گرد با پله اسپیرال، معمولا منحنی پله‌ی گرد را شکلی برازنده تر می‌دانند که به ایجاد یک نقطه کانونی معماری در فضا کمک می‌کند. البته این نوع پله نسبت به پله اسپیرال به فضای داخلی بیشتری احتیاج دارد و ساخت آن گران تر تمام می‌شود.

پله دایره ایپله دایره ای

4. پله منحنی

راه پله منحنی معمولاً در ورودی ساختمان استفاده می‌شود. منحنی این نوع پله، بر خلاف پله اسپیرال یا گرد، معمولاً ملایم است و شکل دایره‌ای کاملی را تشکیل نمی دهد.

رفت و آمد از پله منحنی ساده است و برای هر سبکی از خانه انتخاب زیبایی خواهد بود. البته باید اشاره کرد که ساخت این نوع راه پله بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود.

پله منحنی

5. پله نردبانی

برای فضاهای تنگ و اقامتگاه‌های کوچک مناسب است و فضای کمتری را نسبت به سایر پله‌ها اشغال می‌کند. البته برای استفاده از این نوع پله، بهتر است کدهای ساختمانی را در منطقه مورد نظر بررسی کنید، زیرا غالباً به عنوان پلکان اصلی یک طبقه مجاز نیستند؛ اما از آن‌ها می‌توان به راحتی برای دسترسی به فضای بالاتر مانند تخت طبقه دوم یا کتابخانه‌ها استفاده کرد.

اجرای اسکلت فلزی
مطالعه می‌کنم

پله‌های نردبانی را می‌توان به سبک‌های مختلفی ساخت، از سبک نردبان واقعی، مانند این عکس، تا مدل‌های سبک تر. در هر صورت، ارتفاع پله‌های نردبانی معمولا بلندتر است که باعث می‌شود پایین آمدن از آن‌ها اندکی دشوار باشد.

پله نردبانی

 

6. پله‌های شناور

یک سبک جدید در طراحی پله است که پیشانی پله از آن حذف شده است. در عوض کفی پله‌ها به گونه ای به دیوار متصل می‌شوند که تکیه گاه آن نامرئی باشد، یا تا جای ممکن در دیدرس قرار نگیرد.

در این طراحی مدرن اغلب نرده‌ها جایی ندارند، البته می‌توان از حفاظ شیشه‌ای برای ایمنی استفاده کرد بدون اینکه احساس باز بودن فضای اطراف پله را از بین ببرد. این کار باعث ایجاد یک پویایی بسیار جالب بین فضاهای مختلف داخلی خواهد شد.

پله‌های شناورپله‌های شناور

 

لطفا مطلب ایده های طراحی کتابخانه را مطالعه فرمایید.

 

منبع

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

 

[تعداد:    میانگین: /5]