کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش اپوکسی از جمله مصالحی است که کمتر کسی در مورد آن شنیده است. کفپوش اپوکسی نام نوعی کفپوش جدید است که روی سطوح ساختمانی اعم از بتنی، موزاییکی، سنگی، چوب و … با مایعی بر پایه رزین اپوکسی به ضخامت حدود ۱ تا ۵ میلیمتر اجرا می‌شود که بعد از خشک شدن و عمل‌آوری سطح شفاف، صیقلی و بدون درز را ایجاد می‌کند. این سطوح را می‌توان در رنگ‌ها و حالات مختلف استفاده کرد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع کفپوش می‌توان به دوام بالا و تغییر شکل کم آن در مرور زمان اشاره کرد. به نوعی اگر بخواهیم یک کفپوش با دوام، زیبا، مقاوم و بهداشتی داشته باشیم کف‌پوش اپوکسی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این کف‌پوش به این دلیل که به راحتی قابل شستشو است و آلودگی و لکه به خود نمی‌گیرد، گزینه مناسبی برای ساخت محیط‌های ایزوله حساس است. این تقریبا بر روی تمام سطوح قابل اجراست ولی باید در شرایط خاصی اجرا و عمل‌آوری شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 معرفی انواع کفپوش اپوکسی

۱. اپوکسی جامد:
این نوع اپوکسی خالص‌ترین نوع اپوکسی است که شامل هیچ حلالی نیست که به مرور زمان تبخیر شود. این محصول گران قیمت بوده و اجرای آن مشکل است، چرا که بسیار سریع سخت می‌شود و کار با آن نیروی کار ماهر می‌طلبد.

۲. اپوکسی پایه حلال:
اپوکسی پایه حلال شامل 40 تا 60 درصد وزنی ماده جامد (اپوکسی جامد) است. این نوع اپوکسی در سطح بتن نفوذ کرده و به خوبی به آن می‌چسبند و در رنگ‌های مختلف نیز موجود هستند. به دلیل آن که حلال‌های موجود در آن بسیار خطرناک و قدرتمند هستند در حین اجرای کار باید به نکات ایمنی توجه داشت و از ماسک استفاده کرد. همچنین در حین اجرای این نوع اپوکسی باید حتما مراقب تهویه محیط باشیم.

۳. اپوکسی پایه آب:
این نوع اپوکسی نیز شامل ۴۰ تا ۶۰ درصد وزنی اپوکسی جامد است. مزیت این نوع اپوکسی این است که مانند اپوکسی پایه حلال خطرناک نیست. این نوع اپوکسی در حال حاضر پرفروش‌ترین نوع اپوکسی است.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

۱. ابتدا باید شستشوی سطح بتن به صورت خشک انجام شود. در صورت لزوم مانند تصویر از بیل جهت پاکسازی سطوح سخت استفاده می‌کنیم. با توجه به دستورالعمل اپوکسی اقدام به تمیزکردن و گریس‌زدایی با ماده مناسب می‌کنیم. برای این کار می‌توان از فرچه سیمی استفاده کرد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۲. سطح را با استفاده از ابزار مناسب مرطوب کرده و با استفاده از ماشین شستشو، برس سیمی، مواد شوینده مناسب و…. سطح را باید مجددا شستشو داد.

ویژگی‌های معماری مراکشی
مطالعه می‌کنم

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۳. محلول اسیدی که برای بستر اپوکسی نیاز است را روی سطح پاشیده و با استفاده از جارو روی سطح پخش می‌کنیم تا بستر جهت اجرای اپوکسی آماده شود.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۴. ماده اپوکسی را آماده کرده تا در این فاصله بستر کفپوش رطوبت خود را از دست دهد چرا که در صورتی که رطوبت داشته باشد در محیط کفپوش حباب‌هایی ایجاد می‌گردد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۵. فضای محیط خود را با استفاده از قلم با اپوکسی اجرا می‌کنیم باید توجه کنیم که می‌توان از نوار چسب برای اجرای منظم استفاده کرد.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۶. برای رنگ آمیزی کف از یک غلطک 9 اینچی با ضخامت متوسط استفاده کرده و غلطک را به یک دسته وصل کنید. سپس غلطک را درون سطل اپوکسی فرو کرده تا فقط نیمی از قسمت پایین غلطک پوشانده شود. (این میزان برای انجام کار کافی است). اگر در یک محوطه 4 فوت مربعی کار می کنید، اپوکسی را با الگوی بزرگ W در کف اجرا کنید. با بازگشت غلطک برای پر کردن قسمت‌‌‌‌‌های خالی الگو و حذف هرگونه رد غلطک محوطه کار فعلی را به اتمام برسانید. حتماً هنگام حرکت از بخش به بخش دیگر، لبه‌های مرحله قبلی تازه بمانند تا از ایجاد درزهای قابل توجه جلوگیری شود. اجازه دهید با توجه دستورالعمل تولید کننده، اولین روکش خشک شود.

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۷. در این مرحله می‌توان در لایه اول لکه‌هایی ایجاد کرد و طرحی ساخت تا بعد از ایجاد لایه دوم بتوان‌ آن را دید.

۸. با استفاده از دستورالعمل سازنده، مرحله ۶ را مجددا اجرا می‌کنیم.

مزایای کفپوش اپوکسی

• کفپوش اپوکسی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مانند حلال‌ها و مواد اسیدی مقاوم است به همین دلیل برای محیط‌های آزمایشگاهی گزینه مناسبی است.
• سطح صاف و صیقلی دارد و چون به صورت یکدست اجرا می‌شود عاری از هرگونه درز و حباب هستند.
• این کفپوش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود و قابل اجراست و بسته به سلیقه مجری می‌توان فضای بسیار زیبایی را ایجاد کرد.
• به دلیل نفوذناپذیری این نوع کفپوش نگهداری از آن به نسبت سایر کفپوش‌ها راحت‌تر است.
• به دلیل ضریب گرمایی ویژه‌ای که دارد، با سیستم گرمایش از کف ساختمان بسیار خوب هماهنگ می‌شود به همین جهت با استفاده از اپوکسی و سیستم گرمایش از کف در واحد مورد ساخت می‌توان هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد هم با حذف شوفاژ (رادیاتور) فضای بیشتری را در محیط ایجاد کرد.
• دارای مقاومت بالای فشاری که باعث می‌شود بتوان روی این سطوح کارهای سنگین صنعتی انجام داد.
• دارای افزودنی‌های متعدد برای اصلاح برخی خواص مانند: مواد زبرکننده برای جلوگیری از لیز خوردن، مواد آنتی‌باکتریال و… می باشد.
• این پوشش اشتعال‌ناپذیر است و برای محیط‌های کار در زیرزمین، پارکینگ و … گزینه مناسبی است.
• تا حدود زیادی قابل ترمیم و تعمیر است.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک
مطالعه می‌کنم

کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

معایب کفپوش اپوکسی

• به دلیل سختی‌ای که دارد صدای راه رفتن روی آن به شدت منعکس می‌گردد که البته این موضوع با اضافه کردن افزودنی‌های خاص قابل کاهش و تا حدودی حذف کردن است. ولی به نوعی می‌توان گفت برای دفاتر کار، محیط‌های آموزشی، کتابخانه‌ها و …. که افراد نیاز به تمرکز زیاد دارند گزینه مناسبی نیست.
• بدون استفاده از سیستم گرمایش از کف، این سطوح شدیدا سرد هستند.
• اگر اپوکسی با مصالح نامناسب و توسط نیروی کار غیر حرفه‌ای ایجاد شود این احتمال وجود دارد که در کفپوش حباب‌هایی دیده شود.
• اگر بستر زیرین کفپوش (مثلا بستر بتنی) به صورت مناسب بتونه‌کاری نشود و در آن درز و ترک باقی بماند سطح کفپوش ناهموار می‌شود.
• در مقابل سایر کفپوش‌ها می‌توان آن‌ را در طبقه کفپوش‌های گران قیمت قرار داد.
• در صورتی که تاسیسات گرمایش از کف دچار آسیب شوند جهت دسترسی به آن‌ها نیاز به تخریب این کفپوش است و در صورت اجرای موضعی آن آثار آن معلوم است.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]