چگونه یک معمار خلاق شویم؟

چگونه یک معمار خلاق شویم؟

معماری یکی از هفت هنری است که در طول تاریخ همواره در حال رشد و توسعه بوده است. هنرمندان این رشته، افرادی هستند که درک متفاوتی از فضا و محیط دارند و همین درک هم آن‌ها را در کارشان موفق می‌سازد.

برای اینکه بتوان به یک معمار خلاق تبدیل شد، همانند همه هنرهای دیگر، همزمان به کار در 2 حوزه نیاز است: مطالعه تئوریک و تجربه عملی، مانند دو بالی هستند که به هنرمندان قدرت پرواز می‌دهند و یک معمار موفق هم دقیقا به هر دو مورد همزمان توجه دارد.

در این مقاله توصیه‌های کاربردی و مهمی را برای کسب موفقیت در هنر و صنعت معماری ارائه می‌کنیم. اگر مایل هستید بدانید که معماران خلاق چگونه کار می‌کنند، با ادامه مطلب همراه باشید.

نگاه متفاوت در معماری

هنرها را از زوایای گوناگونی دسته‌بندی می‌کنند. یکی از این زوایا برای دسته‌بندی کردن انواع هنر، هنرهای زمانی و مکانی است.

هنر معماری را می‌توان یکی از هنرهای مکانی دانست چرا که تجسم آثار آن در مکان و در مقابل چشمان بیننده وجود می‌یابد. همین ویژگی نیز موجب شده تا معماران موفق در سر تا سر جهان با نگاه خاص خود به جهان و پدیده‌های مختلف نگاه کنند.

چگونه یک معمار خلاق شویم؟

وقتی که یک فرد معمولی به دیواری نگاه می‌کند، فقط یک دیوار را می‌بیند اما وقتی یک معمار به آن نگاه کند، فرصت‌ها و پتانسیل‌های مختلفی را در آن دیوار برای ساخت سازه‌ای خلاقانه یا تبدیل آن به چیز تازه‌تری می‌بیند.

بررسی کردن بناها و ساختمان‌های مختلف در یک نگاه، از عمده ویژگی‌های معماران خلاق است. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که چگونه نگاه خود را تقویت کنیم؟ این سوال، نه تنها برای هنرمندان رشته معماری، بلکه برای عکاسان، فیلم‌برداران، شاعران و سایر رشته‌های هنری هم پیش می‌آید.

راه‌حل‌های گوناگونی برای این مهارت جذاب و موثر وجود دارد. یکی از آن‌ها، استفاده از هنرهایی است که نگاه شما را تقویت می‌کنند. آموزش عکاسی، آموزش نقاشی و حتی آموزش فیلمبرداری از جمله کارهایی هستند که به یک معمار نگاه متفاوتی می‌دهند. به همین خاطر نیز، بسیاری از این هنرمندان عکاسان موفقی هم هستند.

راه‌حل دوم، حذف کردن قراردادهای پیشین برای نگاه کردن به پدیده‌های مختلف است. اگر شما تاکنون برای بررسی کردن یک ساختمان، نگاهی به نمای بیرونی، راه‌پله و تزئینات گوشه و کنار آن می‌انداختید، حالا بهتر است تصمیم بگیرید که در نگاه اول به مسائلی توجه کنید که تاکنون به آن‌ها دقت نمی‌کرده‌اید.

با این کار به خود عادت می‌دهید که به هر پدیده‌ای به روش همیشگی نباید نگاه کرد. بهتر است که هنگام بررسی هر چیزی از زاویه‌ای خلاقانه به آن نگریست. این مساله جزء مسائلی است که به بخش تجربی و عملی معماری مربوط می‌شود.

چگونه یک معمار خلاق شویم؟

مطالعه متنوع برای یک معمار واجب است

پس از عنوان کردن یک توصیه تجربی، توصیه بعدی ما به مسائل تئوریک مربوط می‌شود. دانشجویان معماری ابدا نباید خودشان را به کتاب‌ها و مجلات تخصصی معماری محدود کنند.

نحوه موفق شدن در معماری داشتن مطالعات گوناگون و مختلف است، از جمله: رمان، داستان کوتاه، شعر، نقاشی، سینما، تئاتر، اپرا، و … موضوعات جذابی هستند که ضمن باسوادتر ساختن یک معمار، به آن‌ها ایده‌های تازه‌ای نیز می‌دهند.

روش اجرای سقف کاذب
مطالعه می‌کنم

در واقع شما باید به این کار اینگونه نگاه کنید که در هر کتابی و در هر منبعی باید به دنبال یک ایده جدید بگردید. اگر خود را محدود به منابع تخصصی رشته معماری کنید، فقط می‌توانید از همان ایده‌های استفاده شده و تکراری پیشین الهام بگیرید. اما وقتی که دریچه هنرهای مختلف را بر روی خود باز می‌نمایید، انواع و اقسام ایده‌های نو به ذهن‌تان سرازیر می‌شوند.

در بسیاری از هنرها معماری حضور چشمگیری دارد. یکی از آن‌ها، سینما است. تاثیر معماری بر سینما بسیار چشمگیر و فراوان بوده است و در تمامی فیلم‌های بزرگ و مشهور تاریخ سینما همواره شاهد بناهای زیبا و طراحی‌های جالبی بوده‌ایم. برای موفقیت در رشته خودتان حتما به چنین فیلم‌هایی رجوع کنید و به تحلیل بنا و سازه در آن فیلم‌ها مشغول شوید.

برای مثال، فیلم‌های کارگردانانی نظیر: اینگمار برگمان، فدریکو فلینی، میکل آنجلو آنتونیونی، آندره تارکوفسکی، کشلوفسکی و … منابع الهام فوق‌العاده‌ای برای این کار هستند. در بسیاری از آثار آنان، بناهای شگفت‌انگیزی ساخته شده و با تحلیل آن‌ها می‌توانید به ایده‌های خاصی برسید.

هنر و صنعت معماری

در قرن و بیست و یک و با تغییر و تحولاتی که در اقتصاد هنر پدید آمده، بسیاری از هنرها وجه اقتصادی و صنعتی نیز پیدا کرده‌اند.

معماری دقیقا چنین شرایطی دارد و هم می‌توان از آن با عنوان صنعت معماری یاد کرد و هم با اسم هنر معماری. شما باید حین پیشرفت در این مسیر، به یک انتخاب مهم دست بزنید. کدام وجه را می‌پسندید و استعدادها و اهداف‌تان با کدام‌یک از آن‌ها بیشتر همخوانی دارد؟

البته ممکن است خیلی از افراد در جواب بگویند که به هر دو وجه علاقمند هستند و مانند بسیاری از معماران مشهور تاریخ که با ساخت بناهای بی‌نظیر سود هنگفتی نیز برده‌اند، این کار را انجام دهند. البته که انجام چنین کاری غیرممکن نیست بلکه به کار و تلاش بیشتری نیاز دارد. اگر شما تصمیم بگیرید که فقط به ساخت بناهایی مشغول شوید که وجه تجاری دارند و از نظر هنری ارزش چندانی ندارند، می‌توانید در مدت زمان نه چندان طولانی به خواسته خود برسید.

اگر هم صرفا به هنر معماری نظر داشته باشید، نیازی نیست که زمان بسیار طولانی برای هدفی که دارید صرف نمایید. اما اگر مایل هستید به هر دو هدف برسید، باید سال‌های طولانی را صرف انجام پروژه‌های مختلفی کنید، تجربیات فراوانی کسب نمایید و نهایتا به یک جهان‌بینی اختصاصی برای خود دست یابید.

به همین دلیل هم تعداد معمارانی که به صنعت و هنر به یک اندازه تمایل داشته‌اند و موفق هم بوده‌اند، کمتر از دیگران است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک دانشجوی معماری لازم است انجام دهد، انتخاب هدف مشخص و شفاف است.

چگونه یک معمار خلاق شویم؟

در هر لحظه به دنبال آموزش معماری باشید

شاید برخی از دانشجویان این رشته تصور می‌کنند که با پاس کردن تعدادی واحد در دانشگاه و انجام چند پروژه کوچک و بزرگ می‌توانند در شغل و رشته‌شان بدرخشند.

اما پرواضح است که چنین تصوری از اساس اشتباه است. هنرمندان مهم و برجسته تاریخ دائما به دنبال یاد گرفتن و آموزش هستند. گذراندن دوره‌های مختلف در روزهایی که فرصت کافی برای یادگیری دارید، بخش مهمی از کارنامه کاری شما را شکل می‌دهد. کم نیستند هنرمندان بزرگ و با اعتباری که اظهار کرده‌اند تا پایان عمر تنها یک دانشجو خواهند بود و هرگاه که احساس استادی به آن‌ها دست بدهد دقیقا همان زمانی است که باید خودشان را بازنشسته کنند.

معماری چین
مطالعه می‌کنم

کورس‌های آموزشی اینترنتی از جمله منابع بسیار مناسبی هستند که شما را در یک رشته به تخصص بالایی می‌رسانند. دلیل اهمیت این گونه کورس‌ها، بی‌توجهی به مدرک گرفتن و تاکید بر روی مساله یادگیری می‌باشد. وقتی شما به صورت آنلاین و به شکل منظم برای آموزش دیدن اقدام می‌کنید، همه چیز در خدمت‌تان است تا چیزهایی را که نمی‌دانید بیاموزید.

در مقابل چنین کاری، آموزش دیدن در دانشگاه این خطر را دارد که افراد را به یک سری مدرک گرفته‌ بدل کند. کسانی که فقط یک سری تئوری را حفظ کرده‌اند و شاید بتوانند صرفا در حد یک کارشناس اظهار نظر کنند. اما برای فائق آمدن بر این مشکل، طی کردن دوره‌های عملی راهگشا است.

نرم‌افزارها ابزار مهمی برای معماران هستند

در روزگار قدیم، معماران ابزار و وسایل خاصی داشتند و قرن‌ها و دهه‌ها با همان ابزار مشغول به کار بودند. اما در دورانی که علم و دانش با پیشرفتی سرسام آور در حال توسعه دادن به همه ارکان زندگی است، نرم‌افزارها نیز به ابزار مهمی برای کسب و کار تبدیل گشته‌اند.

معماران هم برای موفقیت در رشته خود حتما باید نرم‌افزارهای ضروری این رشته را بیاموزند. از جمله این نرم افزارها می‌توان به چنین مواردی اشاره نمود:

  • نرم‌افزار 3D Studio Max
  • نرم‌افزارIn Design
  • نرم‌افزار Sketch Up
  • نرم‌افزار Tekla Structures
  • نرمافزار Revit
  • نرم‌افزار  Vray
  • نرم‌افزار  Autocad
  • نرم‌افزار Photoshop

و نرم‌افزارهای دیگری که ممکن است در طول دوران کاری‌تان به آن‌ها نیاز پیدا کنید. با تسلط یافتن بر چنین نرم افزارهایی مزیت بسیار مهمی برای گرفتن پروژه‌های بزرگ خواهید داشد.

سخن پایانی: شکست و پیروزی

در زندگی‌نامه مهم‌ترین افراد تاریخ شکست خوردن جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. کافی است تعدادی از بیوگرافی هنرمندان موفق را تهیه کرده و مطالعه کنید تا متوجه شوید شکست‌های سخت و اساسی چقدر آن‌ها را به پیشرفت کردن و توسعه مهارت‌هایشان سوق داده است.

بنابراین از همین ابتدای کار خود را آماده پذیرایی از شکست‌های کوچک و بزرگ کنید. هر شکست کلاس درسی اختصاصی و منحصر به فرد است که آموزه‌هایی را به شما یاد می‌دهد که در هیچ کلاس درسی عنوان نخواهند شد.

ضمن اینکه، نحوه مواجهه با شکست و شکل مدیریت شرایط بحرانی هم از ویژگی‌های یک هنرمند موفق است و برای اینکه به یک معمار خلاق بدل شوید، حتما باید این اصول را بیاموزید و به کار بگیرید.

چگونه یک معمار خلاق شویم؟

از شما دعوت می‌کنیم که نظرات خود را برای ما و مخاطبان مپسا بنویسید. مطمئنا هر کدام از شما مخاطبان عزیز در پاسخ به این سوال که (چگونه یک معمار خلاق شویم) جواب‌های متفاوت و منحصر به فردی دارید و با به اشتراک گذاشتن نظرات خود به دیگران هم کمک می‌کنید نکات بیشتری را بیاموزند.

مطالب مرتبط:

چگونه یک معمار ایده پرداز و خلاق باشیم؟

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 3/5]