پیشنهادهایی برای کاهش هزینه ساخت و ساز

کاهش هزینه ساخت و ساز

ساختن یک بنا هزینه‌های ریز و درشت بسیاری دارد. از خرید زمین گرفته تا کندن پی، ساختن اسکلت فلزی، تهیه مصالح و به کار بردن آن‌ها و در نهایت تکمیل بنا، همه مراحل به صرف پول برای پیش‌برد کار نیاز دارند.

اما اگر شما نتوانید مدیریت پروژه ساختمانی خودتان را به نحو صحیح انجام بدهید و بدون برنامه‌ریزی هزینه کنید، مجبور خواهید شد که پول فراوانی را صرف کار کنید. اما در عین حال، راه‌های مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش داده و مدیریت نمایید.

در این مقاله قصد داریم تعدادی از راه‌های کاهش هزینه ساخت و ساز را به شما معرفی کنیم.

پیشنهادهایی برای کاهش هزینه ساخت و ساز

داشتن طرح قبلی برای هر کاری

این نکته اگر چه بسیار ساده و اساسی است، اما خیلی اوقات فراموش می‌شود. به خصوص برای کسانی که شوق بسیار بالایی و یا نیاز شدیدی برای ساختن یک ساختمان دارند، احتمال در نظر نگرفتن مقدمات کار بیشتر است.

قبل از اقدام به انجام هر بخشی از کار، ابتدا باید چند سوال از خود بپرسید. چند مثال در این زمینه:

  • چه زمینی، در چه منطقه‌ای و با چه مساحتی برای من مناسب می‌باشد؟
  • آیا نوع کاربری ساختمانی که قصد ساختنش را دارم (مسکونی، تجاری، اداری) با آن زمین تناسب اصولی دارد؟ بسیاری از اوقات دیده می‌شود که یک ساختمان تجاری یا مسکونی در نامناسب‌ترین زمین و منطقه ساخته می‌شود.
  • قبل از خرید مصالح، آیا این مواد اولیه‌ای که می‌خواهم تهیه‌اش کنم بهترین مصالح برای کار من به شمار می‌آید؟
  • برای طراحی تزئینات در نمای خارجی و دکوراسیون داخلی، از چه سبکی استفاده می‌کنم؟ برای این سبک دقیقا چه محصولاتی نیاز داردم؟

و بسیاری از سوالات دیگر که یافتن پاسخ آن‌ها کمک می‌کند قدم مقدماتی هر مرحله را خوب و محکم برداریم. پس از پرسیدن این سوالات و یافتن پاسخ‌ها، حتما باید اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنیم. جمع‌آوری اطلاعات هم از چند طریق صورت می‌گیرد: مطالعه مقالات کاربردی در اینترنت، پرسیدن از دیگران، بررسی پروژه‌های اطراف و …

حالا که کارهای ذکر شده را انجام دادید، شرایط مناسبی ایجاد کرده‌اید تا نقشه‌های مقدماتی و پلان‌های اولیه ساختمان را طراحی کنید. نقشه ازبیلت از جمله طرح‌های اولیه‌ای است که با تکیه بر سوالات و جواب‌ها و اطلاعات گردآوری شده به دست می‌آید.

پیشنهادهایی برای کاهش هزینه ساخت و ساز

مشاوره گرفتن برای ساخت و ساز

در مرحله قبلی، اشاره مختصری به این مورد کردیم اما اهمیت آن به قدری است که بهتر است به صورت مستقل به آن بپردازیم.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که کسی بتواند صرفا با تکیه بر دانش شخصی خودش از پس ساختن ساختمان بربیاید. البته کارفرماهای حرفه‌ای و کسانی که سال‌های سال پروژه‌های ساختمان‌سازی مختلفی را به سرانجام رسانده‌اند، شاید در این بین استثنا باشند.

پس حتما از یک مشاور خوب برای طی کردن این پروسه بهره ببرید. شرکت‌های مشاوره مختلفی هستند که می‌توان یکی از بهترین‌ها را در میان آن‌ها انتخاب کرد. همچنین، متخصصین ساختمان‌سازی در انجام کارهایی مثل بتن‌ریزی، سیمان‌کاری، گچ‌کاری، اسکلت‌سازی و حتی مدیریت کاهش هزینه ساخت و ساز وجود دارند که برای استفاده از دانش‌ آن‌ها می‌توانید اقدام کنید.

قوانین عجیب عمرانی در آمریکا
مطالعه می‌کنم

بنابراین مهم این است که از یک منبع اطلاعات و تجربه معتبر کمک بگیرید. این کار کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های ساخت و ساز خواهد کرد. وقتی که هر گام عملی را با پشتوانه اطلاعات و دانش کافی بردارید، احتمال به خطا رفتن پروژه بسیار کم است و در نتیجه، هدر رفتن سرمایه وجود نخواهد داشت. اما در غیر این صورت، برداشتن گام‌های متزلزل احتمال هدر رفتن پول و سرمایه شما را افزایش می‌دهد.

 

مدیریت پروژه صحیح

هر صنعت و هر تجارتی، به یک مدیر پروژه حرفه‌ای نیاز دارد. کسی که بتواند وظایف این شغل را به نحو احسن انجام بدهد نقش پر رنگی در کاهش هزینه‌ها تا حد امکان دارد.

اما انتخاب یک مدیر پروژه برای ساخت و ساز برای همه افراد ممکن نیست. حتی شاید انجام این کار خودش هزینه بیشتری به شما تحمیل نماید در حالی که اصلا نیازی به انجام این کار نیست. پس بررسی کنید و ببینید حجم پروژه شما چقدر است و نیاز به استخدام یک مدیر پروژه حرفه‌ای دارید یا خیر؟ اگر امکان استخدام چنین فردی را دارید، پس انجام کارهای تخصصی در حیطه شغلی‌اش را به خود او بسپارید. اما اگر می‌خواهید یک ساختمان مسکونی دو یا چند طبقه بسازید و حجم پروژه به قدری است که خودتان هم از پس آن برمی‌آیید، پس به این نکات توجه داشته باشید.

  1. مدیریت پروژه، به این معناست که فردی بتواند تجزیه و تحلیل نماید که هر کاری در چه زمانی انجام بدهد، چه کسانی در آن کار دخالت داشته باشند، از چه تجهیزات و چه مقدار سرمایه استفاده شود؟
  2. طراحی یک برنامه زمانی کامل، هنگامی می‌تواند صورت بگیرد که دقیقا بدانید صفر تا صد کارها چطور و از کی تا کی قرار است انجام بشود. حتما در برنامه زمانی، احتمال کش‌دار شدن بعضی از مراحل را هم در نظر بگیرید و راه جبران برای این مساله بگذارید.
  3. لیست کارگران و متخصصین خود را تهیه کنید و براساس آن، تصمیم بگیرید که در چه دوره‌های زمانی به آن‌ها احتیاج دارید. با انجام چنین کاری، می‌توانید از افرادی که در دوره‌های زمانی خاص نیازی ندارید بخواهید که سر پروژه حاضر نشوند تا هزینه شما کاهش یابد.
  4. مقدار مصالح و مواد اولیه را تخمین بزنید. هر قدر میزان آن‌ها را درست‌تر تخمین بزنید، کار بزرگی برای کاهش هزینه ساخت و ساز انجام داده‌اید. جهت تخمین زدن میزان مصالح و مواد اولیه هم، بهتر است از مشاوران خود کمک بگیرید و یا از پروژه‌های مشابه اطلاعات و آمارشان را بخواهید.
  5. با تکیه بر برنامه زمانی که تهیه کردید، مشخص نمایید که در هر مرحله و در هر بخشی از کار به چه تجهیزات و وسایلی نیاز خواهید داشت. بعضی از افراد که برنامه مشخصی از قبل ندارند، از همان ابتدای کار تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز‌شان را خریداری یا اجاره می‌کنند و متعاقبا هزینه بسیاری را صرف این عمل می‌نمایند.
    پس با تعیین لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود در هر مرحله از ساخت و ساز از هدر رفت سرمایه جلوگیری نموده‌اید.
  6. مدیر پروژه‌ تلاش می‌کند که روند پروژه را به درستی و تا جای ممکن به صورت کامل کنترل نماید. البته پروژه‌های ساختمانی یک مهندس ناظر کیفی هم دارند که او از نظر رعایت استانداردهای دولتی پروژه را کنترل می‌نماید. ولی شما بعنوان مدیر پروژه بیشتر بر روی کیفیت کار عوامل تولید (نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه) کنترل دارید.
  7. توجه داشته باشید که از خسته کردن و فرسوده کردن نیروی کار در کنار مستهلک نمودن تجهیزات، بدترین اشتباهی است که در قالب این پروژه‌ها صورت می‌گیرند. وظیفه شما در این پست، رسیدن به راه حل‌های اصولی و مناسبی است که از بروز چنین مواردی جلوگیری کنید.
انواع بلوک ساختمانی
مطالعه می‌کنم

این‌ها بخشی از وظایف مدیر پروژه بود. در سایت مپسا در مورد این موضوع مقالات زیادی وجود دارد که با مطالعه آن‌ها آشنایی کاملی با این موضوع به دست می‌آورید.

پیشنهادهایی برای کاهش هزینه ها

 

مصالح و تجهیزات را به اندازه و به شکل مناسب به کار گیرید

مصالح و مواد اولیه برای ساخت و ساز بخش زیادی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. آجر، ماسه، سیمان، گچ، پودر سنگ، بتن، میلگرد، انواع خاک جزء متداول‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که به کار گرفته می‌شوند.

گاهی اوقات می‌توان از مصالحی استفاده نمود که در پروژه دیگری خریداری شده‌اند و مقداری از آن‌ها باقی مانده است. اگر چنین موردی را شناسایی کرده و مصالح خود را بدین گونه بخرید، با هزینه کمتری مواد اولیه مورد نیاز را به دست خواهید آورد.

همچنین، همیشه به بهترین و درجه یک ‌ترین مصالح احتیاجی ندارید. از مشاور خودتان بخواهید تعیین کند که برای چه نوع مصالحی به مواد درجه یک احتیاج است و برای چه مصالحی می‌توان از گزینه‌های ارزان‌تر بهره برد.

در مورد تجهیزات نیز شرایط بدین گونه است. قبل از هر چیز توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که بسیاری از تجهیزات مانند بیل، کلنگ، فرغون، ابزار معماری را بسیاری از کارگران و بناها همراه خود دارند. پس بهتر است افرادی را استخدام کنید که این گونه تجهیزات را همراه خودشان داشته باشند. برای باقی وسایل، مجزا کردن تجهیزاتی که باید خریداری شوند و سایر مواردی که می‌توان آن‌ها را اجاره کرد نکته بسیار مهمی است.

در مجزا نمودن این دو لیست برای اجاره کردن یا خریدن تجهیزات، باید به هزینه فرصت آن‌ها دقت کنید. اگر آن‌ها را بخرید کلی هزینه کار پایین‌تر است یا اگر آن‌ها را اجاره کنید؟ ضمنا برای اجاره کردن هم به برنامه زمانی که طراحی نموده‌اید توجه داشته باشید. آن‌ها را در دوره‌هایی اجاره کنید که کمترین زمان صرف شود و در نتیجه، کم‌ترین هزینه ایجاد گردد.

در این مقاله پیشنهادها و ایده‌هایی برای کاهش هزینه ساخت و ساز ارائه نمودیم و امیدواریم که این ایده‌ها و پیشنهادات برای شما مفید واقع شوند. شما هم می‌توانید از تجربیات خود و اطرافیان‌تان برای ما بگویید و به دیگران کمک کنید که این کار را بهتر انجام بدهند.

منبع:

https://tames.ir

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد:    میانگین: /5]