واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

واش بتن چیست

اگر در هنگام پیاده‌روی به سطوحی که روی آن راه می‌رویم دقت کنیم متوجه تعدد مصالح، طرح‌ها، رنگ‌ها و … مواجه می‌شویم. به طور کلی در کف‌سازی از عناصر متعددی مانند موزاییک، سنگ‌فرش، آسفالت ومصالح دیگر استفاده می‌شود.
یکی از این عناصر که در این مقاله تلاش می‌کنیم درمورد آن توضیح دهیم، واش‌بتن یا Washed concrete است. شاید این معادل که ترکیبی از زبان فارسی انگلیسی است عجیب باشد ولی Washed Concrete به معنی بتن شسته شده است اما به هر حال واش‌بتن در بین مجریان جا‌افتاده‌تر است و ما هم از همین واژه در طول این مقاله استفاده می‌کنیم.
واش‌بتن در اصل نوعی صفحه پیش‌ساخته بتنی است که برای کارهای نما استفاده‌ می‌شود که در آن دانه‌بندی به صورت شفاف و نمایان وجود دارد. در اصل این صفحات را بر روی سطوح مورد نظر قرار می‌دهند و سپس با فشار آب و ساب (روشی برای صیقل دادن سنگ) سطح آن را صیقل می‌دهند.

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

روش ساخت واش‌بتن

برای تولید واش‌بتن از آب، سیمان، دانه‌بندی طبیعی سنگ‌ها و تجهیزات جانبی (مانند LED، سرپیچ و …) استفاده می‌گردد. این محصول باید دارای وزن مخصوص بالا و بافت داخلی فشرده و یکپارچه باشد تا جذب آب را تا میزان زیادی کاهش دهد. ازاین‌ رو واش‌بتن به دو روش پرسی و ویبره تولید می‌شود.
در قالب‌ها با ابعاد و ضخامت ترکیب مواد فوق را به صورت مسطح پرداخت کرده و با استفاده از ویبره حباب‌های موجود را از ترکیب خارج می‌کنند. محصولاتی که به شیوه پرسی تولید می‌شوند دارای مقاومت بیشتری نسبت به دیگر محصولات هستند. در پروسه ساخت این محصول از سیمان پرتلند تیپ‌های مختلف، سنگ‌دانه‌های طبیعی معدنی و کوهی شکسته با مش‌بندی استفاده می‌گردد. به مدت ۲۴ ساعت با استفاده از بخار در دمای مناسب عمل‌آوری می‌شود و سپس آن را از قالب خارج می‌کنند. با استفاده از واترجت و ساب‌ سطح سیمانی آن را می‌شویند تا سنگ‌های آن صاف و نمایان شوند.

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

روش اجرای واش‌بتن

برای اجرای واش‌بتن با استفاده از اصول محوطه‌سازی ابتدا سطح محوطه را شیب‌بندی و تسطیح کرده و سپس با ملات ماسه سیمان کف را آماده‌سازی کرده و صفحات واش‌بتن را قرار می‌دهیم. در اصل نحوه درست اجرای واش‌بتن این است که صفحات خارج شده از قالب را در محوطه مورد نظر اجرا کرده و سپس سطح آن را با واترجت و ساب پرداخت می‌کنند.

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

جزئیات اجرای قطعات شامل موارد زیر است:

– سطح زیر کار واش‌بتن به خوبی کوبیده و متراکم شود.
– می‌توان موزائیک واش‌بتن را به صورت ملات خیس و خشکه چینی اجرا کرد.
– هنگام نصب معمولا بین ۱ تا ۵ سانتی‌متر باید به عنوان بند در نظر گرفت.
– برای پر کردن فاصله بین واش‌بتن‌ها می‌توان از سیمان (خاکستری، سفید، رنگی)، چمن و سنگ استفاده کرد.
– باید توجه داشت به دلیل سطح برجسته‌ای که واش‌بتن دارد باید از ریختن دوغاب، سیمان، گچ و… جلوگیری کرد.
– جهت نگهداری و تمیز نمودن به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی و اسیدها و نمک استفاده نکنید.

اصول معماری پارامتریک
مطالعه می‌کنم

موارد استفاده واش‌بتن

عموما واش‌بتن را در محل‌های عمومی و محوطه‌های خارجی مانند حیاط، رمپ، پیاده‌رو، پارکینگ و محوطه بین بلوک‌های ساختمانی، کناره‌های استخر و آبگیر، پمپ‌بنزین و پیاده‌روهای شهری، پارک و فضای سبز و … می‌توان استفاده نمود. واش‌بتن به‌عنوان کفپوش حتی در راهروهای رو بسته نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته بدیهی است که هر کدام از این اماکن نیاز به رنگ‌بندی و ترکیب ویژه‌ای دارد که مناسب محیط باشد. حتی منطقه جغرافیایی نیز از نظر گرما و سرما در انتخاب نوع واش بتن اثرگذار است. همچنین می‌توان این محصول را با ترکیب مصالح مشابه دیگر استفاده نمود و بنا بر سلیقه مصرف‌کنندگان، چیدمان جدید و زیبایی ارائه داد.

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

مزایای واش‌بتن

• مقاوم در برابر لغزش نسبت به بتن مسطح
• تقریبا گزینه‌های نامحدود در انتخاب رنگ و بافت اجازه می دهد تا ظاهر خود را سفارشی کنید.
• نگهداری ارزان، که بیشتر محدود به نگه‌داری آب‌بندی و تمیزی سطح واش‌بتن می‌شود.
• اجرای نسبتا ساده
• قابلیت ساخت واش‌بتن در کارگاه با ابزار ابتدایی
• به مواد یا ابزارهای اضافی نیاز کمتری نسبت به سایر تکنیک های تزئینی است.
• اغلب نسبت به سایر تکنیک‌های تزئینی ارزان‌تر است.
• مقاوم در برابر ترافیک سنگین و باران‌های شدید

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

معایب واش‌بتن

• دوام کم به این معنا که در اختلاف دما توان مقاومت در برابر تنش حرارتی ندارد.
• در عوامل بتنی غیر مسلح مانند واش‌بتن خستگی می‌تواند اثر چشم‌گیر در عملکرد آن داشته باشد.
• در صورت افتادن احتمال شکستن و لب‌پر شدن زیاد است.
• یخ‌زدگی آسیب جدی بر عملکرد واش‌بتن دارد.
• وزن متوسط محصول

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

البته با اجرای اصولی و درست می‌توان بخش زیادی از این معایب را پوشش داد. به عنوان مثال با استفاده از مواد روان‌کننده و موادی که در تولید بتن خودتراکم استفاده می‌شود، این توانایی وجود دارد که تا حدی از نفوذ آب جلوگیری کرد. جلوگیری از نفوذ آب باعث کاهش خسارت ناشی از یخ‌زدگی می‌شود و بافت قوی‌تری در واش‌بتن ایجاد می‌کند که موجب افزایش مقاومت در برابر خستگی می‌شود.

البته اگر با استفاده از الیاف یا بعضا مفتول سعی کنیم از کرنش بتن در ناحیه کششی جلوگیری کنیم، این کف‌پوش مانند دال بتنی عمل خواهد کرد. همچنین می‌توان با استفاده از بتن هوازا و دانه‌بندی سبک لیکا وزن این محصول را کاهش دهیم که نتیجه آن واش بتن با حفره و تخلخل زیاد است.
با ایجاد این تخلخل، قدرت زهکشی این سطوح را افزایش داد. اگر با کانال‌کشی آب زهکشی شده از سطوح را از سیستم خارج کرد از یخ‌زدگی هم جلوگیری می‌شود.
در مواردی دیده شده از پوشش‌های نانو یا اپوکسی روی واش‌بتن اجرا می‌شود که نتیجه آن سطحی براق، نفوذناپذیر و پیوستگی بیشتر سطح می‌شود که قابلیت واش‌بتن را بسیار بهتر می‌کند اما بالطبع هزینه اجرای آن را افزایش می‌دهد.

جزئیات اجرایی آرماتوربندی
مطالعه می‌کنم

واش بتن چیست و در کجا استفاده می شود؟

واش‌بتن به عنوان یک نوع خاص از کف‌پوش در محیط‌های معمولی می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. از جمله مزایای آن ساخت طرح‌ و رنگ متفاوت قبل‌تر بیان شد. این مزیت می‌تواند در ساخت محوطه‌ بسیار حائز اهمیت است و این انتخاب را به مجری می‌دهد که با توجه به سلیقه و خلاقیت طرح‌های جذابی را استفاده کند. ساخت این نوع کف‌پوش به صورت درجا و در محل کارگاه مقدور است ولی می‌توان این محصول را با قیمت بسیار کم به صورت انبوه تولید کرد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]