نکات مهم در نصب درب و پنجره

نکات مهم در نصب درب و پنجره

در مطالب قبل راجع به درب و پنجره آلومینیومی و UPVC، تفاوت، شباهت و مزایای آن‌ها صحبت کردیم. در  این پست به نکاتی در مورد نصب درب و پنجره در ساختمان می‌پردازیم.

نصب و جا دادن پنجره‌ها و درب‌ها کار آسانی نیست. برای این کار حتما باید یک  متخصص حرفه‌ای را انتخاب کنید. درب و پنجره‌های آلومینیومی و UPVC در و خانه‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است و این امر به دلیل مزایایی است که آن‌ها دارند.

این گونه در‌ها و پنجره‌ها اکنون در طیف وسیعی از سبک‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند. پنجره‌ها و درهای آلومینیومی نیز بسیار بادوام هستند و ماندگاری طولانی‌تری را برای شما فراهم می‌کنند.

نحوه و دقت نصب در و پنجره ها، تاثیر زیادی بر روی دوام و استحکام و زیبایی آن دارد، بنابراین لازم است که برای این کار از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

 مراحل نصب درب و پنجره

 ایجاد یک سطح مناسب، تراز و شاقول  برای نصب درب و پنجره

برای ایجاد این سطح لازم است که در مرحله قبل‌تر، یعنی در هنگام تیغه‌چینی، کلاف مناسب برای نصب درب و پنجره مورد نظر را نصب کنیم. در مورد کلاف توضیحی که باید داده شود این است که ممکن است چارچوب خود در باشد و یا آنکه در را بر روی ساب فریم نصب کنیم. این ساب فریم در واقع پروفیل‌های آماده‌ی قوطی شکل هستند که در داخل دیوار کار گذاشته می‌شوند  و در بر روی آن‌ها پیچ می‌شود. معمولا برای پروفیل مورد نظر، از پروفیل‌های فولادی قوطی شکل ۴۰x۸۰ یا ۶۰x۱۰۰ استفاده می‌شود. البته باید به این نکته دقت کرد کلاف با استفاده از شاخک‌های مناسب و به طور کامل و تراز به دیوار اطراف متصل شود.

از طرفی هنگام نصب کردن پروفیل‌ها برای ساب فریم،  باید دقت داشته باشید که  تحت وزن خود دچار شکم دادگی نشوند تا در هنگام نصب درها مشکلی نداشته باشیم. در ادامه درها را بر روی کلاف‌ها پیچ کرده و اطراف آن را با مواد مناسب مانند چسب، آب‌بندی می‌کنیم.

پنجره نیز نیاز به کلاف‌های فلزی یا چوبی دارد. که تقریباً با روش مشابه درب، ساخته می‌شود اما به دلیل وزن کم‌تر پنجره، می‌توان از پروفیل‌های ضعیف‌تری برای آن استفاده کرد؛ برای مثال پروفیل قوطی ۳۰x۶۰ برای این کار می‌تواند مناسب باشد. استفاده از پروفیل ضعیف‌تر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند پیچیدگی پروفیل یا قائم نبودن زاویه‌ها شود که باید کاملاً این نکات را تحت نظر داشت. باید دقت کنید که پس از ساخت کلاف فلزی حتماً آن را با ضد زنگ بپوشانید تا دچار خوردگی نشوند.

آماده‌سازی برای نصب درب و پنجره

اندازه‌گیری‌های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که اندازه‌گیری‌های فریم را به طور دقیق انجام داده اید تا به طور مناسب نصب شوند.

نسل جدید شیشه ها با ترکیب مواد آلی و غیر آلی
مطالعه می‌کنم

برای اینکه مطمئن شوید که پنجره و درب در قاب خود جا می‌گیرند، باید اندازه‌گیری‌های خود را به طور مداوم و دقیق بررسی کنید. این ابعاد شامل بررسی ارتفاع و طول پنجره و همچنین ارتفاع و عرض بازشوی واقعی است.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که دهانه کاملا تمیز است و همه نخاله و سنگریزه‌ها از آن پاک شده و آماده نصب قاب جدید است.

نکات مهم در نصب درب‌ها و پنجره‌ها

نصب و راه‌اندازی پنجره و درب

برای نصب پنجره‌ها، فریم را در جای خود قرار دهید، اجازه ندهید که از سمت دیگر به زمین برخورد کند. به طور کلی، نصب درب و پنجره همیشه باید یک کار دو نفره باشد و همیشه مطمئن شوید که از ابزارهای مناسبی برخوردار هستید. مهمترین نکته در هنگام نصب، آن است که  اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی تراز و شاقول می‌شود.

برای انجام این کار، شما باید قاب آلومینیومی را تا زمانی که کاملاً مسطح شود جابجا کنید و وقتی که مطمئن شدید که تراز شده است، آن را در محل خود از طریق سوراخ‌های موجود، پیچ کنید. معمولا پیچ‌ها در قسمت‌های بالا، پایین و وسط قرار می‌گیرند.

با قرار گرفتن قاب پنجره در حالت مناسب و پیچ شده، اکنون می‌توانید شیشه را نصب کنید. برای این کار، بسته به وزن آن، از دو یا سه لولا استفاده می‌شود.

هنگامی که همه چیز در جای خود قرار گرفت و به طور صحیح نصب شد، در صورت مشاهده هرگونه شکاف در اطراف قاب، می‌توانید آن را با مواد عایق بپوشانید تا از خروج هوای گرم و ورود هوای سرد در زمستان جلوگیری کنید. در آخر نیز با استفاده از مواد تمیز‌کننده پنجره را کاملا تمیز کنید.

ابزار کار مناسب

ابزار کار مناسب برای اجرای درست کار بسیار اهمیت دارد. وسایلی که در این کار لازم داریم:

  • مته و دریل
  • چکش
  • گونیا
  • تراز و شاقول
  • متر
  • عینک ایمنی
  • گوش‌گیر ایمنی و غیره

نکات مهم در نصب درب‌ها و پنجره‌ها

نکات کلی نصب درب و پنجره‌ ساختمان

در بالا مراحل نصب درب و پنجره را بیان کردیم. حال نکته‌های مهمی که در حین این کار باید مد نظر داشته باشید را بررسی می‌کنیم.

  1. باید دقت داشته باشید که در و پنجره‌ای را انتخاب کنید که تحمل بارهای هنگام‌ نصب و پس از آن در هنگام بهره‌برداری را داشته باشد.
  2. عایق‌بندی و درزگیری اطراف پنجره باید به خوبی انجام شود تا عایق صوتی و حرارتی شود.
  3. باید دقت داشته باشید که قبل از کار گذاشتن چارچوب حتماً از برابر بودن قطرهای ضربدری آن مطمئن شوید.
  4. هنگام نصب چهارچوب از قرار گرفتن آن در جهت صحیح از لحاظ جهت بازشوی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین پس از نصب باید چندین مرتبه امتحان کنید که در و پنجره به خوبی باز و بسته شود.
  5. ساب فریم که در بالا توضیح دادیم، نوعی فریم آهنی انتظار است که قابی برای قرار گیری یک پنجره یا در ایجاد می‌کند. این ساب فریم می‌توان در میان دیوار و یا هم ‌سطح گچ دیوار اجرا شود. باعث می‌شود که پنجره تقویت شده و ابعاد دقیقی برای نصب آن ایجاد گردد.
  6. برای نصب پنجره‌‌های دوجداره، می‌توان آن‌ها را در دهانه سنگ و یا سیمان  نیز اجرا کرد اما بر خلاف ساب فریم، این سنگ و سیمان نمی‌تواند یک قاب تمیز با  ابعاد دقیق برای نصب در و پنجره ارائه دهد.
  7. باید دقت داشته باشیم که اندازه پنجره‌ها مطابق با استانداردها باشد و از ایجاد بازشو‌های بسیار بزرگ خودداری کنیم زیرا  پنجره‌های غیراستاندارد با ابعاد بزرگ، باعث می‌شود که پنجره تحت فشار باد دچار لرزش‌های مداوم شود و این کار بر روی یراق‌‌آلات و لولا فشار می‌آورد. این امر باعث می‌شود که در مدت کوتاهی پنجره از رگلاژ خارج شود و عمر مفید آن کاهش یابد.
  8. پنجره‌ها باید با تعداد پیچ کافی به دیوار متصل شوند. برای نصب استاندارد، پیج‌ها با ضخامت حداقل ۴ میلیمتر و ارتفاع ۵ الی ۸ سانتیمتر نسبت به ارتفاع فریم‌‌ها و به تعداد کافی، یعنی هر ۷۰ سانتیمتر، باید نصب شود.
  9. پنجره‌ها پس از نصب باید کاملا تراز و شاقول باشند تا پنجره‌‌ها از رگلاژ خارج نشود. بنابراین هنگام کار گذاشتن چهارچوب حتماً ضلع بالای آن یا همان کلاه چهارچوب را با تراز کنترل کنید و  قبل از تثبیت چهارچوب، تمام جهات آن را از قسمت داخلی با  تراز  و شاقول کنترل کنید.
  10. فاصله‌های خالی در چهار طرف پنجره باید به طور مناسب تقسیم شود و آن را به وسیله تزریق فوم و چسب،  آب‌بندی کنیم.
  11. درزبندی میان فریم‌های آهنی (ساب فریم ها) و پنجره‌ها با فوم پلی‌ یورتان و چسب سیلیکون باید انجام گیرد. برای این کار، فوم پلی‌اورتان در فاصله حداقل ۶ میلیمتری قابل تزریق است. این فوم به جز وکیوم کردن کامل دور پنجره‌ها و زیرسازی کامل برای چسب‌گیری و بتونه‌کاری، باعث بالا بردن استحکام پنجره می‌شود، به نحوی که اگر پس از تزریق فوم، پیچ‌های پنجره را باز کنیم،  باز هم بر سر جای خود باقی خواهد ماند.
نسل جدید شیشه ها با ترکیب مواد آلی و غیر آلی
مطالعه می‌کنم

منابع

  1. https://crucialengineering.co.uk
  2. http://www.upvcco.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد:    میانگین: /5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.