معرفی نرم‌افزارهای مهندسی عمران

معرفی نرم افزار مهندسی عمران

مهندسان عمران در بسیاری از بخش‌های یک پروژه‌ ساخت و ساز، اعم از مدیریت پروژه، ایجاد شکل سه‌بعدی ساختمان برای مدل‌سازی اطلاعات آن، طراحی و تحلیل سازه‌ها، متره و برآورد، بخش‌های حسابداری و بسیاری از از قسمت‌های دیگر، از نرم افزار مهندسی استفاده می‌کنند تا کارها را ساده تر و سریع‌تر کند.

نرم افزارهای مهندسی در واقع ابزار‌هایی هستند که به مهندسان عمران کمک می‌کنند تا در کلیه الزامات طراحی و ساخت و ساز، به عنوان مثال طراحی، تجسم، تجزیه و تحلیل و غیره، فرایندها به درستی انجام شود.

علاوه بر این، این ابزارها می‌توانند به مهندسان عمران در نهایی کردن هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی منابع مالی و فیزیکی کمک کنند. در صورت نیازهای بیشتر، این ابزارها می‌توانند با نرم‌افزار CAD ترکیب شوند.

نرم‌افزار اکسل (Excel)، برای متره و برآورد

یکی از پرکاربردترین نرم‌افزار‌های آفیس، نرم‌افزار اکسل است. از این نرم‌افزار در بسیاری از پروژه‌ها برای انجام امور مربوط به متره و برآورد استفاده می‌شود. از دلایلی که معمولا از این برنامه استفاده می‌شود، آن است که کار با آن بسیار آسان بوده و معمولا افراد کار با آن را تا حدودی بلد هستند و از طرفی قابلیت‌های بسیاری را دارد.

البته ممکن است که شرکت‌هایی حس کنند که اکسل جوابگوی کار‌های آن‌ها نبوده و برای انجام متره و برآورد نیازمند استفاده از نرم‌افزار‌هایی مختص به این کار باشند. یکی از علت‌هایی که ممکن است اکسل به عنوان نرم‌افزار متره و برآورد پذیرفته نشود، امکان بالای خطای انسانی در فرمول‌های محاسبات آن است.

نرم افزار اکسل

نرم‌افزار متره و برآورد اکسیر،‌ یک نرم‌افزار تحت اکسل

این نرم‌افزار ایرانی از سایت‌های مختلف قابل خریداری است. این نرم افزار مهندسی ریز متره ساختمان را براساس تفکیک فهرست بها انجام می‌دهد. استفاده از آن به صورت آفلاین ممکن است و امکان گرفتن گزارش از هر مرحله‌ کار یا به تفکیک فصول فهرست بها، وجود دارد.

به دلیل اینکه این نرم‌افزار تحت اکسل است، کار کردن با آن آسان خواهد بود. نرم‌افزار خریده شده، امکان استفاده‌ سه کاربر را فراهم می‌کند و برای کاربران بیشتر نیاز به خرید اکانت دارید. همچنین پس از ابلاغ فهرست بهای جدید، پس از یک ماه این نرم‌افزار با قیمت‌های جدید به روز می‌شود.

نرم‌افزار اتوکد (AutoCAD)، برای طراحی و معماری

اتوکد محبوب‌ترین نرم افزار مهندسی عمران در جهان است که توسط کمپانی Autodesk ساخته شده است. این نرم‌افزار کار طراحی مدل‌های دو بعدی و سه بعدی را بسیار ساده تر می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد که در تمام سیستم عامل‌های اصلی و در هر دستگاهی کار کنید.

آموزش نرم‌افزار Revit و کاربردهای آن
مطالعه می‌کنم

امکانات:

  • این به شما در مدل‌سازی و تجسم سه‎بعدی کمک می‌کند.
  • ارائه اسکن سه‌بعدی، ناوبری سه‌بعدی، ابعاد هوشمند و همچنین امکاناتی برای ترسیم دو بعدی، تهیه پیش‌نویس و حاشیه‌نویسی.
  • فضا و رابط کاربرپسندی دارد.
  • امکان به اشتراک‌گذاری کار خود را از طریق فناوری TrustedDWG ides فراهم کرده است.
  • داشتن تنظیمات متن‌های مختلف، جداول و زمینه‌ها.
  • امکان مدل‌سازی جریان کار و طراحی معماری.
  • امکان ارزیابی و درک عملکرد پروژه.
  • با استفاده از اتوکد،‌ داده‌ها و پردازش‌ها را بطور مداوم حفظ می‌کنید و به سرعت به تغییرات پاسخ می‌دهید.
  • امکان ورودی دادن و خروجی گرفتن با فرمت PDF و DGN و همچنین امکان ورودی دادن مدل‌های سه‌بعدی.
  • به شما امکان می‌دهد که مدل خود را با مدل‌های Navisworks ارتباط دهید.
  • نصب آسان و داشتن گزینه‌های سفارشی‌سازی.

ناویس ورک (Navisworks)، برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در محیط سه‌بعدی

این یک ابزار جامع برای استفاده در پروژه است که عمدتا توسط متخصصان طراحی، مهندسی و مدیریت ساخت و ساز برای به دست آوردن بینش دقیق در مورد پروژه و افزایش بهره وری و کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی نرم افزارهای مهندسی عمران

این نرم‌افزار توسط Autodesk توسعه و به بازار عرضه شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا مدل‌های طراحی 3D تفصیلی را در قالب‌های مختلف، ترکیب کنند، بررسی نمایند و به اشتراک بگذارند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا کلیه فرمت‌های فایل را به صورت ورودی، وارد کرده و تمامی فایل‌ها را برای ایجاد یک مدل ادغام کنید.

نرم افزار مهندسی پریماورا Primavera، برای مدیریت پروژه‌های عمرانی

پریماورا ساخته شده توسط Oracle به دلیل مشارکت در چندین پروژه‌ی موفق در سراسر جهان شناخته شده است. این نرم‌افزار ابزارهای بسیار مؤثری را ارائه می‌دهد که کمک می‌کند تا برای برنامه‌ریزی ساخت و اجرای هر پروژه‌ی ساده تا منحصر به فرد و پیچیده بسیار آسان‌تر شود.

امکانات:

  • در مدیریت سبد پروژه‌ها، خدمات و برنامه‌ها به شما کمک می‌کند.
  • این برنامه به شما امکان می‌دهد تا فعالیت‌ها و کارهای برنامه‌ها یا پرتفولیو‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنید.
  • گزینه‌ای برای ایجاد ترکیبی از پرتفولیوها و ترتیب در دسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد.
  • به شما کمک می‌کند تا وابستگی‌های پروژه را مدیریت کنید، اولویت‌های پروژه‌ها را تعیین کنید و بهترین تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهید.
  • داشتن گانت چارت یا نقشه‌‌ی مسیر پروژه، گزینه‌ای برای ایجاد برنامه زمانی پروژه، داشتن گزینه‌ای برای چک کردن شاخص‌های کلیدی عملکرد، ارتباط و اختصاص بودجه برای پروژه‌ها.
  • مشکلات را نگهداری و راه‌حل‌ها را ارائه می‌دهد.
  • گزینه ایجاد و تعیین تکالیف، تعیین ددلاین‌ها، تعیین سطح اولویت‌ها و ایجاد لیست کارها.
  • ضبط، تخصیص و تعیین هزینه‌ها یا استفاده از قالب‌ها برای تخصیص بودجه برای یک پروژه، از دیگر ویژگی‌های مهم دیگر آن است.
  • همچنین به چندین کاربر امکان همکاری در برنامه‌ریزی پروژه را می‌دهد، پشتیبانی از مدیریت جنبه‌های مختلف مرتبط با پروژه، مانند هزینه‌ها و گردش کار را ارائه می‌دهد و به ایجاد و حفظ یک بانک اطلاعاتی از منابع نیز کمک می‌کند.
معرفی نرم افزارهای طراحی سازه
مطالعه می‌کنم

نرم افزارهای مهندسی

نرم‌افزار رویت (Revit)، برای برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

نرم‌افزار رویت یکی دیگر از محصولات شگفت‌انگیز Autodesk است که به ساده‌سازی پروژه‌ها کمک می‌کند. یک نرم افزار مهندسی که دقیقاً همان چیزی است که برای مهندسی سازه به آن نیاز دارید. علاوه بر این، با ایجاد پیوند میان طرح‌های شما، با یک مدل جامع، صحت نصب و توان ساخت را افزایش می‌دهد.

امکانات:

  • این نرم‌افزار یک محیط باز و گرافیکی را برای مدل‌سازی و ایجاد المان‌های مختلف در ساختمان ارائه می‌دهد.
  • به همکاران حوزه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا پروژه‌های خود را در یک پرونده‌ی مشترک با یکدیگر به اشتراک بگذارند و ذخیره کنند.
  • به شما امکان می‌دهد نمایشی به صورت جداول از جزئیات مدل ایجاد کنید.
  • فرمت‌های مختلف برای ورودی، خروجی و لینک شدن را پشتیبانی می‌کند.
  • می‌توانید فرآیندهای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان را با استفاده از یک رابط طراحی گرافیکی گسترش و بهبود دهید.

طیف گسترده‌ای از ابزارهای طراحی، امکان دسترسی به جزئیات عملکرد پروژه، امکان اضافه کردن المان‌های معماری، امکان ایجاد طراحی‌های سه‌بعدی و استفاده از فضای ابری، از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن است.

منبع

  1. https://thegeekpage.com
  2. https://www.rishabheng.com

 

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.