معرفی انواع پروفیل

انواع پروفیل

در صنعت ساختمان، پروفیل‌ها اجزای مهمی به شمار می‌آیند و انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند. از متداول‌ترین کاربردهای پروفیل‌ها در صنعت ساختمان،‌ ساخت چهارچوب درب‌ها و پنجره‌ها است و همچنین در ساخت سازه‌ی ساختمان‌ها و اسکلت‌ها همچنان جایگاه مهم و پرکاربردی دارند. 

پروفیل ساختمانی:

 

    پروفیل‌های فولادی ساختمانی اصطلاحاً به پروفیل‌هایی گفته می‌شود که مقطع آن‌ها به صورت مربع یا مستطیل بوده و ابعاد مختلفی دارند. ابعاد این پروفیل‌ها معمولاً از ۲ سانتی‌متر تا ۲۰ سانتی‌متر است و ضخامت آن‌ها بسته به ابعاد بین ۱ تا ۶ میلی‌متر است.  نوع دیگری از پروفیل‌ها که در ساخت درب و پنجره کاربرد دارند مقاطع متفاوتی داشته و دارای لبه‌هایی است که این لبه‌ها با توجه به ساختار لازم برای درب‌ها و پنجره‌ها ایجاد شده‌اند. این نوع پروفیل‌ها عبارتند از پروفیل ۵۰۷، ۵۰۸، ۵۰۹ و ۹۵ و … همچنین پروفیل‌های چهار چوبی که به آن‌ها لنگه دری نیز گفته می‌شود. به همین جهت در اصطلاح رایج بیش‌تر پروفیل‌هایی که برای ساخت درب و پنجره کاربرد دارند به عنوان پروفیل شناخته می‌شوند. در ادامه قصد داریم پروفیل‌هایی از جنس‌های مختلف را معرفی کرده و کاربردهای آن‌ها را توضیح دهیم. به علاوه، انواع پروفیل‌ها را برای استفاده در ساخت درب و پنجره با هم مقایسه خواهیم کرد.

پروفیل ساختمانی

 – پروفیل‌های صنعتی:

    پروفیل‌های صنعتی با توجه به نوع کاربری آن‌ها ابعاد و ضخامت بیش‌تری از پروفیل‌های ساختمانی دارند و در نتیجه مقاومت و خواص مکانیکی آن‌ها نیز بالاتر است. در ساخت اسکلت‌های فولادی برای ساختمان معمولاً پروفیل‌های صنعتی استفاده می‌شوند. مانند پروفیل I شکل یا همان تیرآهن. 

 – پروفیل‌های سبک (مبلی):

    این پروفیل‌ها با توجه به اینکه از ورق روغنی ساخته می‌شوند زیباتر و براق‌تر هستند. ورق‌های روغنی به روش نورد سرد تولید شده و پس از تولید روغن‌کاری می‌شوند. از پروفیل مبلی معمولاً در دکوراسیون استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها سبک‌تر بوده و در دو نوع ST14 و ST12 ساخته می‌شوند. قیمت این نوع پروفیل به دلیل جنس و ظاهر متفاوت از سایر پروفیل‌ها گران‌تر است. 

۱- پروفیل‌های فولادی:

    پروفیل‌های فولادی از گذشته تا کنون در صنعت ساختمان جایگاه مهمی داشته و امروزه نیز با وجود مصالح جدیدتر در بازار همچنان پروفیل‌های فولادی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی هستند. هرچند برخی از کاربردهای آن‌ها مانند ساخت درب و پنجره، میز و صندلی و . . . به دلیل توسعه‌ی مصالح کاربرد کمتری نسبت به گذشته دارند.

۲ – پروفیل گالوانیزه:

    گالوانیزه کردن یک پروفیل، به معنای اضافه کردن یک لایه پوشش از فلز روی به روی سطح آن است که این کار باعث جلوگیری از زنگ زدن پروفیل در هوای مرطوب می‌شود. این نوع پروفیل به دلیل ظاهر مناسب و استفاده از درپوش‌های پلاستیکی، جهت استفاده در محیط‌های بیرونی و نواحی با رطوبت بالا و همچنین فضاهای باز مانند پارکینگ که در معرض دید عموم است کاربرد دارد.

۳ – پروفیل استیل:

    این نوع پروفیل‌ها از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و در برابر خوردگی مقاوم‌اند. این پروفیل‌ها علاوه بر ضد زنگ بودن ظاهر زیباتری از سایر انواع پروفیل‌ها داشته در نتیجه علاوه بر استفاده از این پروفیل‌ها در محیط‌های مرطوب، از آن‌ها برای ساخت وسایل دکوری نیز استفاده می‌شود. 

پروفیل استیل

 

قوانین عجیب عمرانی در آمریکا
مطالعه می‌کنم

۴ – پروفیل طرح‌دار:

    نوع دیگری از پروفیل‌های فولادی موجود در بازار پروفیل‌های طرح‌دار هستند. روی سطح این پروفیل‌ها الگوهای منظمی ایجاد می‌کنند و در نتیجه می‌توانند برای کاربردهای دکوراسیون و زیبایی، درب و پنجره‌های مجلل،‌ فضاسازی‌های شهری و کاربردهایی از این قبیل مورد استفاده قرار بگیرند. البته این پروفیل‌ها از فلزات دیگر مثل چدن نیز تولید می‌شوند.

پروفیل طرح دار

۵- پروفیل‌های آلومینیومی:

    شکل‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، زیبایی و سبک بودن و در عین حال داشتن مقاومت از ویژگی‌هایی است که باعث شده است تا آلومینیوم جایگاه مهمی در صنعت ساختمان و دیگر صنعت‌ها پیدا کند.  یکی دیگر از ویژگی‌هایی آلومینیوم این است که نسبت به آهن، زمانی که به عنوان پنجره یا در مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. 

    نقطه‌ی ذوب آلومینیوم ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و این موضوع هنگام وقوع آتش‌سوزی در ساختمان مزیت مهمی محسوب می‌شود. در بعضی سازه‌ها می‌توان سقف‌ها و دیوارهای ساخته شده از پانل آلومینیوم را طوری طراحی نمود که هنگام آتش‌سوزی ذوب شده و اجازه‌ی خروج دود و گرما از ساختمان را بدهد؛ این موضوع باعث می‌شود تا سازه‌ی اصلی کم‌تر آسیب ببیند و علاوه بر این، آلومینیوم هنگام ذوب شدن گازهای خطرناک تولید می‌کند. قابلیت بازیافت پروفیل‌های آلومینیومی نیز مزیت خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

پروفیل های آلومنیومی

۶- پروفیل‌های UPVC

    این نوع پروفیل‌ها اخیراً با استقبال زیادی در صنعت ساختمان مواجه شده‌اند. پروفیل‌های UPVC  بیش‌تر در ساخت پنجره‌های دوجداره کاربرد دارد اما کاربردهای دیگری در ساخت درب‌ها و پوشش‌های سقفی نیز دارند. همچنین این پروفیل‌ها غیر از صنعت ساختمان در صنایع دیگر مانند پزشکی نیز استفاده می‌شوند. این نوع پروفیل‌ به خوبی از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری می‌کنند و از نظر دوام و استحکام نیز عملکرد خوبی دارند. 

    وزن سبک، شکل‌پذیری، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، عایق بودن در مقابل حرارت و الکتریسیته، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و بیولوژیک و ویژگی‌های دیگری مانند تنوع در طرح، پروفیل پنجره UPVC را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت درب و پنجره در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. پروفیل‌های UPVC نسبت به آلومینیوم و فولاد از نظر خوردگی بسیار عملکرد بهتری دارند و به دلیل ویژگی‌های ذکر شده امروزه بیش‌تر برای ساخت و درب و پنجره استفاده می‌شوند.

پروفیل UPVC

۷- پروفیل‌های چوبی 

    پروفیل‌های چوبی به دلیل زیبایی و خواص فیزیکی منحصر به فرد از گذشته‌های دور تا امروز در ساختمان‌سازی کاربرد داشته‌اند. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، شکل استفاده از چوب و فرآورده‌های چوبی نیز تغییر کرده به طوری که امروزه از پروفیل‌های چوبی در ساخت پنجره‌ها و درب‌ها، مبلمان و معماری‌های داخلی، نمای ساختمان‌ها، کابینت‌سازی و در مواردی حتی سازه‌های چوبی استفاده می‌شود. امروزه نوع جدیدی از پروفیل چوبی تحت عنوان چوب پلاست به بازار عرضه شده است. به این پروفیل‌ها اصطلاحاً WPC می‌گویند. ترکیبات چوب پلاست شامل الیاف چوب طبیعی و پلاستیک‌ می‌باشد. بعضی از کاربرد‌های چوب پلاست‌ها عبارت‌اند از کف‌پوش، نرده، نمای ساختمان‌ها و سقف کاذب.

پروفیل چوبی

نتیجه‌گیری

معماری مدرن در ایران
مطالعه می‌کنم

    پروفیل‌های مختلفی برای کاربردهای مختلف در صنعت ساختمان وجود دارند. در بعضی از این کاربردها مانند ساختن درب و پنجره می‌توان انواع مختلفی از آن‌ها را استفاده کرد. مثلاً برای ساخت پنجره می‌توان از پروفیل‌های فولادی، آلومینیومی، UPVC و یا حتی چوبی استفاده نمود. این که کدام یک از این پروفیل‌ها بهترین گزینه برای پروژه‌ی شما می‌باشد، به عوامل مختلفی مثل ابعاد پروژه، اهمیت پروژه و کاربری آن، بودجه‌ی پروژه، نظر کارفرما و . . . بستگی دارد. اما نکته‌ی مهم این است با شناخت ویژگی‌های پروفیل‌های مختلف می‌توان بهتر و راحت‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]