مسابقات معماری

مسابقات معماری

همیشه در محیط‌های آکادمیک معماری، یکی از راه‌هایی که برای ارائه‌ی کار معماران تازه وارد به محیط حرفه‌ای مطرح می‌شود، شرکت کردن در مسابقات معماری است، شرکت در این مسابقات مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مسابقات معماری چیست؟

اکثر افراد در رابطه با مسابقات معماری دچار سردرگمی می‌شوند، زیرا مسابقاتی مانند طراحی لوگو یا مسابقات نقاشی میان جامعه شناخته شده‌تر هستند و افراد شناخت بهتری نسبت به این مسابقات دارند. مسابقات معماری شامل طیف وسیعی از مسابقات و جشنواره‌های مختلف می‌شوند که هر کدام دسته‌بندی خاص خود را دارند، در کل مسابقات معماری را می‌توان به پنج دسته‌ی زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مسابقات طراحی معماری
  • مسابقات اسکیس
  • مسابقات طراحی المان، سر در و مبلمان شهری
  • مسابقات عکاسی معماری
  • مسابقات طراحی داخلی

مسابقات طراحی معماری

این مسابقات که شامل بیشترین تنوع در بین دسته‌بندی بالا هستند، بیشتر از همه در طول سال برگزار می‌شوند و شامل دو دسته بین‌المللی و داخلی‌اند، اکثر این نوع مسابقات توسط دانشگاه‌ها، شرکت‌های معماری و یا برای پروژه‌ای خاص برگزار می‌شود و در آن از تمامی دانشجوها و تازه فارغ‌التحصیلان این رشته دعوت می‌شود تا در مسابقه شرکت کنند. مسابقات معماری در سطوح مختلف برگزار می‌شوند ممکن است مسابقه‌ای صرفا برای دانشجویان این رشته یا برعکس برای معماران حرفه‌ای با سابقه‌ی کار بالای سه سال برگزار شود، اما در سطح کلی این مسابقات شرط ورودی خاصی ندارند و هر شخصی با مدرک کارشناسی معماری که در آن زمینه فعال باشد می‌تواند در این مسابقات شرکت کند، معیار اصلی، برتری طراحی نهایی خواهد بود.

مسابقات اسکیس

این دسته از مسابقات بیشتر به موضوعات زیبایی‌شناسی معماری و طراحی و اسکیس می‌پردازد و از این لحاظ شباهت بیشتری به مسابقات نقاشی و تصویرسازی دارد، اکثر این مسابقات در حوزه‌های طراحی و اسکیس از ساختمان و مناظر شهری برگزار می‌شود، شرکت کننده می‌تواند اثر خود را به صورت آبرنگ، روان‌نویس یا به هر صورت دیگری نقاشی کند و برای مسابقه بفرستد، در این مسابقات معمولا حس زیبایی‌شناسی و ترکیب رنگ‌ها بیش از اصول طراحی فنی اهمیت دارد و مهم تصویر زیبایی است که از طریق اسکیس ارائه می‌شود.

مسابقات طراحی المان، سردر و مبلمان شهری

این نوع مسابقات معمولا توسط موسسه و یا دانشگاهی خاص برای طراحی یک مجسمه شهری یا سر در دانشگاهی برگزار می‌شود و چون مراحل طراحی ساده‌تری نسبت به طراحی مجموعه‌های ساختمانی دارد اکثرا مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد.

  • مسابقات عکاسی معماری: شاخه‌ی عکاسی معماری یا عکاسی از بنا یکی از سبک‌های تخصصی عکاسی به حساب می‌آید و کسی که در این شاخه فعالیت می‌کند لزوما نیاز نیست تحصیلات مرتبط با معماری داشته باشد، هر چند اکثر عکاسان شاخص در این حوزه از دانش مربوط به معماری بهره می‌برند.
  • مسابقات طراحی داخلی: این نوع مسابقات که در بسیاری از موارد زیر شاخه‌ی مسابقات طراحی صنعتی و فشن است معمولا به طراحی‌های برتر داخلی که قبلا انجام شده می‌پردازد و طرح برتر از کارهای اجرا شده انتخاب می‌شود. البته در بعضی موارد هم مانند مسابقات طراحی ساختمان، طرح دیزاین داخلی باید برای مورد مد نظر مسابقه انجام پذیرد و ارسال گردد.
اصول معماری باغ ایرانی
مطالعه می‌کنم

چگونگی شرکت در مسابقات

برای شرکت در این مسابقات راه‌های مختلف وجود دارد، اگر موضوع مسابقه طرح برتر سال یا طرح برتر دانشجویی بود می‌توان از نمونه کارهای طراحی قبلی یا طرح‌های اجرا شده استفاده کرد و با ارسال مدارک فنی، طرح‌های سه‌بعدی و شیت‌های آن طرح‌ها برای مسابقه، در اینگونه مسابقات شرکت کرد. اما اکثر مسابقات طراحی به گونه‌ای است که زمین سایت و موضوع طراحی را به صورت مشخص تعیین می‌کنند و از شرکت‌کنندگان می‌خواهند که تا  زمانی معین، طراحی را به توجه به اطلاعات داده شده انجام دهند و برای آن‌ها ارسال نمایند.

افراد معمولا به صورت تیم در این مسابقات شرکت می‌کنند اما انجام آن به صورت تک‌نفره هم امکان‌پذیر است. در مسابقات حرفه‌ای میان آتلیه‌های معماری معمولا گروه‌ها با نام شرکت خود در مسابقه شرکت می‌کنند و دیگر نام شخص مطرح نیست.

جوایز و هزینه ورودی

مسابقات مطرح در سطح بین‌المللی معمولا شامل هزینه‌ای برای اجازه ورودی شرکت‌کننده به مسابقه می‌شوند که نسبت به سطح مسابقات هزینه آن متفاوت می‌باشد، البته یک نکته نباید فراموش شود که بعضی از مسابقات فاقد هزینه‌ی ورودی هستند و کار را برای شرکت کننده‌ها راحت‌تر کرده‌اند.

جایزه‌ی معمار

جایزه‌ی معمار که هر ساله توسط مجله‌ی معمار در کشور برگزار می‌شود و جوایزی را به طرح‌های برتر اجرا شده در طی سال اهدا می‌کند، بی‌اغراق مهم‌ترین جایزه‌ی معماری کشور و معیاری برای تراز کار معماران حرفه‌ای و آماتور محسوب می‌شود.

اکثر برندگان این جایزه از معماران طراز یک و حرفه‌ای کشور محسوب می‌شوند، کسب جایزه‌ معمار به نوعی یک مهر تایید بر کار معمار می‌باشد و او را وارد بازار کار حرفه‌ای و رقابت با بقیه آتلیه‌های حرفه‌ای می‌کند. جایزه‌ی معمار از سال ۱۳۸۰ با عنوان جایزه‌ی بزرگ معمار و با هدف اعتلای معماری ایرانی با هدف ساخت و ساز پایدار،‌ برگزار می‌شود. تاکنون هجده دوره از این مسابقه در سطح کشور برگزار شده است که در زیر به بررسی جایزه معمار ۹۸ و برندگان آن می‌پردازیم.

در این مسابقه از میان ۸۴  پروژه راه‌ یافته به مرحله نیمه‌نهایی، ۳۳ پروژه به فینال راه یافتند و از میان آن‌ها ۱۷ پروژه به عنوان برنده و تقدیر شده توسط داوران کوروش دباغ، علیرضا شرافتی، فرامرز شریفی، الهام گرامی‌زاده نایینی و محمد محمدزاده انتخاب شدند.
در نهایت در ۱۱ مهر ۹۸ نتایج و مراسم اهدای جوایز برگزار شد که نتایج مانند سال‌های قبل در چهار گروه مسکونی تک‌واحدی، مسکونی آپارتمانی، عمومی و بازسازی و مرمت پروژه‌های برگزیده انتخاب شدند.

معیار‌های داوری جایزه معمار ۹۸

۱- خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان
۲- برخورد خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌ جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از‌ نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی،دقت و نوآوری در طراحی جزئیات.
۳- توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی

روش‌های خلاقانه استفاده از فضای داخلی خانه
مطالعه می‌کنم

برندگان جایزه معمار سال ۱۳۹۸

برندگان گروه مسکونی، تک واحدی:

رتبه اول: خانه خیابان باهنر

معمار : رضا کولیوند

موقعیت : همدان، شهرستان ملایر

مسابقات معماری

رتبه دوم: خانه به‌ داد

معمار: محسن عطارها

موقعیت: کاشان

عکاس: محسن عطاره

مسابقات معماری

رتبه سوم: خانه آینه‌ورزان

معمار: گروه معماری مان (مجید زمانی، محدثه یونسی)

موقعیت: دماوند

عکاس: حمید طوری کریمی

مسابقات معماری

تقدیر شده: خانه افرا

معمار: استودیوی معماری دال (علیرضا اسفندیاری، هیلدا تهرانی)

برندگان گروه مسکونی (آپارتمانی)

رتبه اول: ساختمان مسکونی کنار آب

معمار: رضا حبیب زاده

موقعیت: تهران

عکاس: محمد حسن اتفاق

مسابقات معماری

رتبه دوم: ساختمان مسکونی سرو

گروه معماران رواق (سید یوسف رضوی، امیرحسین منتظر)

عکاس: امیرحسین منتظر

مسابقات معماری

رتبه سوم: ساختمان مسکونی۱۰۶ مهرشهر

معمار: استودیوی معماری فرامتن و استودیوی طراحی معماری پراگماتیکا (حسن اسناوندی، محمدرضا محبعلی، نسترن نصیری)

عکاس: متین جامعی

مسابقات معماری

تقدیر شده: مجموعه اقامتی باغ زمان

معمار: مهندسین مشاور پلشیر (محمدرضا قانعی)

برندگان گروه بازسازی

رتبه اول: بوتیک هتل حنا

معمار: دفتر معماری باغ ایرانی (مهسا مجیدی)

عکاس: افشین قادرپناه

مسابقات معماری

رتبه دوم: معماری برای معمار

معمار: مهندسین مشاور نگین شهر آینده (علی نقوی نمینی، حمیدرضا موسوی، شادی عزیزی)

عکاس: محمدحسن اتفاق

مسابقات معماری

رتبه سوم: کلاژ

معمار: استودیو طرح و ساخت آدمون (شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی)

عکاس: پرهام تقی اف

مسابقات معماری

تقدیرشدگان: ارغوان

معمار: استودیو معماری مهر آ (زهره مهرابی)

تقدیرشدگان: ویلای دماوند، خانه رویداد

معمار: حسین نمازی، مجتبی تسلط

برندگان گروه عمومی

رتبه اول: ساختمان مرکزی مجموعه آجر کهن سرام 

معمار: مشاوران هوبا طرح (هومن بالازاده)

عکاس: استودیو دید

مسابقات معماری

رتبه دوم: پروژه دبستان زنده‌یاد شهابدین خسروانی و هاشم خسروانی

معمار: گروه معماری پادیا و پارت (بهرام شکوهیان، امیر فاضلی، کوروش ناظم پور)

عکاس: مجید پناهی جو

مسابقات معماری

رتبه سوم: مجموعه گردشگری و رستورانی باکویه 

معمار : محمد وارسته

موقعیت: شیراز

عکاسان: امیرعلی غفاری، آرش خواجه اختران

مسابقات معماری

تقدیر شده: ساختمان اداری جردن

معمار: دفتر معماری نورا آفیس (کاوه دبیری)

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
نگین ممیزان
فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم, علاقه مند به سینما و سفر, دوست دارم با نوشتن و تولید محتوا تجربیات خودم از زندگی را به بقیه منتقل کنم.