بلاگ مپسا

مزایا و معایب سازه فلزی

فولاد سازه ای چیست؟

فولاد سازه‌ای یک ماده‌ی مهندسی بسیار پرکاربرد است که خواص آن به غلظت عناصر کربن و آهن بستگی دارد. این ماده در کنار محبوبیت زیادی که در صنعت ساخت و ساز دارد، مورد علاقه‌ی مهندسین و دانشمندان در این زمینه هم است و به همین دلیل، تحقیقات و آزمایشات زیادی روی رفتار و خواص آن انجام شده است.

هدف اصلی فولاد در صنعت ساختمان، تشکیل اسکلتی است که همه چیز را در کنار هم نگه دارد. از طرفی چون ماده ای انعطاف پذیر است، در سازه‌های بتن آرمه برای تحمل کششی که بتن نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند، استفاده می‌شود.

امروزه، تقریباً در همه‌ی صنایع (از تجهیزات صنعتی گرفته تا محصولات نهایی) از فولاد سازه‌ای استفاده می‌شود. ساختمان‌ها، پل‌ها، برج‌ها  و انبارها با استفاده از قطعات فلزی ساخته می شوند. مهندسین استفاده از فولاد را نسبت به سایر مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز ترجیح می‌دهند که این امر عمدتاً به دلیل مزایای بی شماری است که فولاد فراهم می‌کند. اما مانند هر چیز دیگری، در پس این حجم از مزایا، معایب گوناگونی هم وجود دارد. در اینجا می‌خواهیم به برخی از مزایا و معایب سازه‌های فلزی بپردازیم.

مزایای سازه‌های فلزی

معایب سازه های فلزی سازه

به طور کلی برای ساخت یک سازه، باید تمامی مزایا و معایب سازه‌های فلزی و بتنی و … در نظر گرفته شود و با توجه به شرایط منطقه و پروژه، نوع مصالح انتخاب شود. نمی‌توان یک حکم کلی داد که کدام مصالح بهترین مصالح ممکن است، گاهی شرایط منطقه موجب می شود که از یک مصالح خاص استفاده شود.

منابع

  1. northern-weldarc.com
  2. sciencedirect.com
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان
[تعداد: 3   میانگین: 5/5]