مراحل ساخت ستون‌ها

مراحل ساخت ستون‌ها

برای ساختن بناهای مختلف، ستون‌ها کاربرد فراوانی دارند. برای اینکه بتوانید فرایند ساخت یک ساختمان را به درستی طی کنید، باید مراحل ساخت ستون‌ها را بیاموزید.

ستون‌ها در داخل بنا وظایف مختلفی بر عهده دارند. تحمل بار سقف و دیوارها، زیباتر ساختن بخش‌هایی از ساختمان و افزایش مقاومت در برابر زلزله از جمله این وظایف هستند. برش زدن ستون‌ها و پروفیل‌ها، مونتاژ کردن آن‌ها و برش دادن ورقه‌های ستون جزء مراحل ساخت ستون می‌باشند. در ادامه ورقه‌های برش داده شده باید به یکدیگر متصل شوند و در پایان اضافه کردن تیرها به ستون انجام می‌شوند.

تمام این مراحل، فرایند ساخت ستون را شکل می‌دهند. در این مقاله، قصد داریم شما را به مختصر و مفید با تمام مراحل ذکر شده آشنا کنیم. با مپسا همراه باشید.

انتخاب وزن و ابعاد ستون‌ها

برای ساخت ستون قبل از هر چیز لازم است که طول و عرض آن و همچنین، وزن ستون را محاسبه کنیم. این موارد به خصوص در مواقعی که با ساختمان چند طبقه‌ای مواجه باشیم، اهمیت بیشتری می‌یابند.

برای مثال اگر برای طبقات پایینی ستون می‌خواهید، بهتر است تا جای ممکن ضخامت ستون‌ها را بیشتر کنید تا بتوانند فشار طبقات فوقانی را تحمل کنند. ضمن اینکه اگر وزن آن‌ ستون سنگین باشد خیلی مهم نخواهد بود. اما این در حالی است که برای ستون‌های طبقات بالاتر، وزن سنگین آن‌ها موجب کاهش ایمنی بنا می‌شود.

پس برای طبقات فوقانی از ستون‌های سبک‌تر و با ضخامت کمتر استفاده می‌کنیم.

مراحل ساخت ستون‌ها

استفاده از پروفیل برای ساخت ستون

بسیاری از ستون‌ها را از طریق متصل کردن چند پروفیل‌ به یکدیگر می‌سازند. نحوه اتصال پروفیل‌ها به یکدیگر، نوع ستون را مشخص می‌کند.

اگر دو عدد پروفیل را به شیوه‌ای که به آن دوبله کردن گفته می‌شود در کنار هم قرار دهیم نوع مرسومی از ستون به وجود می‌آید. مراحل ساخت این نوع ستون، از تهیه کردن یک شاسی آغاز می‌شوند. این شاسی می‌تواند یک سطح صاف معمولی باشد. بعد از فراهم کردن چنین سطحی، می‌توانید دو عدد تیرآهن را کنار هم خوابانده و سپس دو سر وسط ستون را جوش دهید. پس از این کار، ستون را چرخانده و معکوس می‌کنید و به جوشکاری وسط آن ادامه می‌دهید.

در شیوه دوبله کردن پروفیل‌ها لازم است که به تناوب ستون را بچرخانید و سایر قسمت‌های آن را نیز جوشکاری کنید. البته گاهی اوقات افراد ترجیح می‌دهند که به جای جوشکاری کردن کل ستون، بعضی از مناطق مهم آن را جوش بزنند.

اما در این صورت حتما توجه داشته باشید که بین نقاط جوش نباید بیش از 30 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. نکته دیگری که حائز اهمیت است، فاصله بین اولین جوش و آخرین جوش ستون باید هم اندازه بزرگ‌ترین عرض مقطع باشد.

روش‌های تخریب ساختمان
مطالعه می‌کنم

مراحل ساخت ستون‌ها

همچنین برای اتصال دادن پروفیل‌ها در این روش توصیه می‌شود که از ورق‌های سراسری روی بال‌ها استفاده کنید. و نکته آخر، هر قطعه از جوش منقطع نباید طولش کمتر از 40 میلی‌متر باشد.

اگر بر روی هر یک از پروفیل‌ها از ورق اتصال بهره ببرید، نباید فاصله بین جوش‌های غیر ممتد بیش از 30 سانتی‌متر شود. در واقع بیشترین جوش‌های منقطع باید چیزی در حدود 22 برابر ضخامت ورقه‌ها باشد.

اما روش دومی که می‌توانید برای ساخت ستون از آن بهره ببرید، ستون مشبک نام دارد. در این روش پروفیل‌ها با قید موازی یا مورب به همدیگر متصل می‌شوند.

این نوع برای ساخت ستون در ایران رواج زیادی دارد. به این نوع ستون‌ها، ستون مرکب هم گفته می‌شود و مراحل ساخت ستون مشبک یا مرکب، این‌گونه است که 2 عدد تیرآهن را با فاصله‌ای مشخص از یکدیگر در کنار هم قرار می‌دهید و قیدهای افقی (چپ و راست) آن دو را به هم وصل می‌نمایند.

اگر این قیدها مورب بوده و شکل مثلثی پدید آورند در مقایسه با قیدهای موازی مقاومت بسیار بیشتری در مقابل فشار و حمل بار خواهند داشت. اگر مایل هستید که از چنین ستونی در بنای خود بهره ببرید، بهتر است این نکات را مدنظر قرار دهید:

  1. اندازه وصله‌ها حداقل باید به اندازه فاصله مرکز تا مرکز دو پروفیل باشد.
  2. عرضی که برای تسمه در نظر می‌گیرید، نباید کمتر از 42 درصد طول تسمه باشد.
  3. ضخامتی هم که برای تسمه معین می‌کنید نباید از یک سی و پنجم طول تسمه کمتر باشد.
  4. دورتادور تمام تسمه‌ها و در سطحی که تسمه با بال پروفیل در تماس است، جوشکاری باید انجام گیرد.
  5. طول خط جوش برای هر پروفیل نباید از طول صفحه کمتر باشد.
  6. اندازه قیدها و فاصله آن‌ها نسبت به یکدیگر باید توسط مهندسین به صورت دقیق محاسبه گردد.
  7. در انتهای ستون، ورقی با طول هم‌اندازه عرض ستون به کار ببرید. این کار موجب افزایش مقاومت پایه خواهد شد.
  8. محلی که تیر به ستون متصل می‌شود باید با ورقه‌های تقویتی که ابعاد مناسبی داشته باشند جوش زده شود.

با رعایت این 8 نکته مراحل ساخت ستون به روش مشبک را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید. در نتیجه مقاومت و میزان توان حمل بار ستون‌ها به طرز قابل قبولی بالا خواهد بود.

حال که با نحوه کاربرد پروفیل در ساختن ستون‌ها آشنا شدید، به سراغ نکات بعدی می‌رویم.

مراحل ساخت ستون‌ها

ساخت و نصب تیرها در ستون

تیرها به این شیوه در ستون تعبیه می‌شوند که دو سر تیر را به وسیله پلیت به هم وصل می‌نمایند. وصل کردن دو سر تیرها به همدیگر به این دلیل انجام می‌شود نیروی برش در ستون‌ها افزایش می‌یابد.

معماری ایرانی
مطالعه می‌کنم

هنگام یکه قصد دارید تیر را درون ستون سوار کنید از نبشی می‌توانید کمک بگیرید. تیرها بر روی نبشی قرار گرفته و همان جا جوش خواهند خورد. نبشی زدن در واقع زمانی انجام می‌شود که ستون هنوز روی زمین است و به صورت ایستاده قرار نگرفته است.

نحوه سوار کردن ستون در داخل بنا

حتما بر روی ستون‌‌های به کار رفته، قلاب‌هایی را دیده‌اید و این سوال برای‌تان پیش آمده که این قلاب‌ها به چه کاری می‌آیند. این قلاب‌ها برای این تعبیه شده‌اند که بتوان ستون را توسط جرثقیل بلند کرد و در محل مورد نظر داخل بنا قرار داد.

محل‌هایی که برای قرار گرفتن ستون در نظر گرفته شده‌اند، به واسطه بیس‌پلیت مشخص می‌شوند.

مراحل ساخت ستون‌ها

پس از جاگذاری ستون، جوشکاری‌ اولیه انجام می‌شود. جوشکاری اولیه فقط با این هدف انجام می‌شود که ستون در جای مشخص شده قرار بگیرد. پس از انجام این کار، نبشی‌ها و پلیت‌های لازم را به پایه ستون و صفحه ستون جوش می‌زنیم. توجه داشته باشید که داخل نبشی‌ها تعدادی لچکی جوش بزنید.

لچکی به تکه‌هایی از پلیت با ضخامت معین گفته می‌شود که به شکل ذوزنقه‌ای بریده شده‌اند. این لچکی‌ها را می‌توان در داخل نبشی‌های متصل شده جوش زد.

در این مقاله تلاش کردیم که مراحل ساخت ستون‌ها را شرح دهیم و دو شیوه اصلی برای این کار را معرفی نماییم. طریقه نصب ستون‌ها را در بنا توضیح دادیم و به سایر وسایل و ابزارهایی که در این فرایند مورد استفاده قرار می‌گیرند هم اشاره کردیم.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]