طراحی و دکوراسیون خانه‌های مدرن

طراحی و دکوراسیون خانه‌های مدرن

دکوراسیون داخلی منزل به سبک مدرن در بسیاری از کشورها مورد علاقه افرادی است که مایل هستند خانه را به زیبایی هر چه تمام‌تر تزئین نمایند.

دکوراسیون داخلی مدرن ایرانی اگر چه بعضی از ویژگی‌هایش با دیگر کشورها متفاوت است، اما باید پذیرفت که در معماری و دکورپردازی جوامع مختلف نکات مشابه و مشترک بسیارند. به همین دلیل هم در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین عناصر و المان‌هایی که به ساخت چنین دکور و معماری کمک می‌کنند را برشمرده و معرفی کنیم.

در این مطلب شما ابتدا با تعاریف این سبک آشنا خواهید شد و سپس راهکارهایی عملی یاد خواهید گرفت که چگونه می‌توان چنین کاری را در منزل خود به خوبی انجام دهید. پس با مپسا همراه باشید.

سبک مدرن در دکوراسیون چیست؟

در فرهنگ عامه، هر چه که رنگ و بوی جدید بودن داشته باشد و نشانی از پیشرفته بودن در آن دیده شود را با کلمه مدرن توصیف می‌کنند.

اما به صورت کلی می‌توان مدرنیسم در هنر و معماری را اینگونه تعریف کرد که پس از دوره‌های مختلفی از جمله کلاسیک، باروک، بیزانسی و … جنبشی در هنر و ادبیات شکل گرفت که از آن با نام مدرنیسم یاد می‌شود. این اتفاق در سال‌های منتهی به جنگ جهانی اول رخ داد و هر چه زمان گذشت بر محبوبیت و گسترش آن افزوده شد.

هنر معماری نیز از این اتفاق بی نصیب نماند و در سال‌های اخیر به شاخه‌های دیگر معماری از جمله دکوراسیون، طراحی داخلی و سایر مشاغل هم کشیده شد. به همین خاطر منظور از دکوراسیون خانه مدرن، سبک و متدی برای دکورسازی است که ویژگی‌های مدرنیسم را در خود داشته باشد.

سبک مدرن

چگونه یک دکور مدرن در خانه خودمان بسازیم؟

اگر چه این سوال بسیار کلی است و پاسخ دادن به آن هم نیاز به تحلیل و توصیف فراوانی دارد، اما قصد ما همین است و تلاش می‌کنیم تا مختصر و مفید نکاتی را ارائه کنیم.

یکی از عمده تفاوت‌های سبک مدرن با سبک‌های کلاسیک و قدیمی‌تر، نوع زیبایی شناسی آن‌هاست. در دکوراسیون کلاسیک تلاش بر این است که تا حد ممکن از تزئینات بسیار استفاده کنند و فضا را تجملاتی سازند. در واقع اگر یک طراح یا دیزاینر دکور نتواند این اصل را در کارش رعایت کند، ناموفق قلمداد می‌شود.

اما در دکورسازی مدرن شیوه کاری طراحان کاملا متفاوت است. زیبایی‌شناسی این متد بر روی سادگی و دوری از تزئینات متعدد بنا شده و به همین خاطر هم اگر به بناهای مدرن نگاه کنید و داخل و خارج آن‌ها را بررسی نمایید، بیش از هر چیزی سادگی آنجا توجه‌تان را جلب می‌کند.

دیگر مساله‌ای که لازم است به عنوان مقدمه عنوان کنیم، کارکرد اشیا می‌باشد که در این سبک کاربردها نیز تغییر می‌کنند. برای مثال، یک میز عسلی کوچک در طراحی‌های کلاسیک صرفا یک میز عسلی کوچک است که می‌توان روی آن ظرف میوه یا لیوان چایی را قرار داد و در عین حال زیبایی خاص خودش را هم دارد. اما در دکور خانه‌های مدرن، از میزی برای این کار استفاده می‌شود که کاربردهای بیشتر یا حتی متفاوت‌تر هم دارد و همزمان می‌تواند چند کار دیگر را نیز برای خانه شما انجام دهد.

حال که این دو اصل مقدماتی را ارائه کردیم، به سراغ چند ایده می‌رویم. توجه داشته باشید که این‌ها صرفا پیشنهاد ما محسوب می‌شوند و نباید اصل خلاقیت در طراحی دکور را فراموش کنید.

معرفی سیمان و انواع سیمان
مطالعه می‌کنم

طراحی و دکوراسیون خانه‌های مدرن

مبلمان در دکورهای مدرن

مبلمان به دلیل حجم بزرگی که نسبت به بسیاری از اشیا و لوازم داخل خانه دارند، مساحت زیادی که از فضای داخل اشغال می‌کنند و تاثیر مهمی که بر روی زیبایی دکور می‌گذارند، اولین مساله‌ای است که به آن اشاره کردیم.

حتما شما هم تاکنون مدل‌های مختلفی از مبلمان را دیده‌اید. بسیاری از آن‌ها فرمی کاملا تشریفاتی و تجملاتی دارند و می‌دانید که این مدل‌ها برای دکورهای کلاسیک مناسب هستند و در یک متد مدرن به هیچ عنوان از این‌ها استفاده نمی‌شود. بنابراین، بهتر است به دنبال مدلی باشید که ضمن داشتن سادگی و عدم اشغال فضای زیاد، ظاهر مدرنی هم داشته باشد.

در طراحی بعضی از مبل‌های مدرن، از خطوط و اشکال هندسی خاصی بهره می‌برند و این کار موجب می‌شود تا ضمن رعایت سادگی در ظاهرشان بسیار نرم و منطعف هم باشند. ضمنا یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن‌ها خاصیت کاملا ارگونومیکی است که دارند و مطابق با راحتی بدن افراد طراحی و تولید شده‌اند. جنس روکش آن‌ها، جنس پایه‌های مبل و از همه مهم‌تر رنگ مبل‌ها نیز مطابق با اصول نوینی است که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند. اکثر مبل‌هایی که در دکوراسیون مدرن به کار می‌روند، رنگ‌های ساده و تقریبا یک دستی دارند. رنگ سفید، نقره‌ای، خاکستری و مشکی از جمله رنگ‌های متداول برای آن‌ها به شمار می‌آیند.

لازم به اشاره است که تقریبا اکثر این ویژگی‌هایی که گفتیم را می‌توانید برای میز و عسلی‌های خانه هم در نظر بگیرید. میز بزرگی که بین مبل‌ها قرار می‌گیرد بهتر است که در عین کوچکی بسیار کاربردی هم باشد. برای مثال، در بعضی از مدل‌ها، این میز دارای بخش‌های خالی متعددی است که در هر بخش یک میز کوچک‌تر قرار گرفته و این نوع طراحی کمک می‌کند تا کمترین فضا توسط میز اشغال شود.

دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن آشپزخانه

پیشنهاد دوم، مربوط به آشپزخانه شماست. با توجه به پتانسیلی که این محیط برای طراحی دکور دارد این امکان را دارید که مطابق میل خود کارهای زیادی در آن انجام دهید.

از جمله کارهایی که می‌توانید برای مدرن کردن دکور آشپزخانه انجام بدهید این موارد هستند: طراحی سیستم نورپردازی، رنگ دیوارها، جنس دیوار، جنس کفپوش، کابینت‌ها، میز جزیره آشپزخانه، وسایلی نظیر یخچال و …

جهت نورپردازی درست این مکان، چشمه‌های نور، هالوژن‌ها و یا ال ای دی ها ابزار بسیار خوبی هستند. لامپ‌های جزیره‌ای از جمله جدیدترین وسایل نورپردازی آشپزخانه می‌باشند که نمایی بی نظیر در آنجا پدید می‌آورند. همچنین، یکی از تکنیک‌های جالبی که توسط طراحان دکور انجام می‌شود، مخفی کردن لامپ‌ها و ال ای دی هایی است که در بعضی نقاط نصب می‌نمایند و این کار به سادگی آنجا کمک می‌کند.

برای طراحی و رنگ‌آمیزی دیوارها می‌توانید از کاغذهای دیواری مینی مال و زیبا، کاشی‌های تزئینی ساده و … بهره ببرید. رنگ دیوار آشپزخانه‌ها بهتر است تا جای ممکن روشن باشد و از رنگ‌های بسیار تند یا ترکیب رنگ‌های بی ربط به هم خودداری کنید. برای کف، استفاده از کف پوش‌های چوبی یا سنگی رواج فراوانی دارند. کابینت‌های قدیمی که با طرح‌های سنتی طراحی می‌شدند جای خود را به کابینت‌های پیشرفته‌ای داده‌اند که علی‌رغم ظاهر ساده‌ای که دارند باز و بسته کردن درب‌شان، گنجایشی که دارند و طرح‌های هندسی جدیدی که برای‌شان در نظر گرفته شده حسابی توجه افراد را به خود جلب می‌نمایند و کاربرد راحتی نیز دارند.

بتن و نوع استفاده از آن در ساخت و ساز
مطالعه می‌کنم

امروز به قدری صنایع ساخت لوازم خانگی پیشرفت کرده که امکان پیدا کردن مدرن‌ترین وسایل برای آشپزخانه کار راحتی است. یخچال، لباسشویی، مایکروویو، سینک ظرف شویی، شیر آلات و … همگی در انواع طرح و رنگ در بازار عرضه می‌شوند و بهتر است که برای خرید این وسایل یک طرح قبلی در ذهن داشته باشید. به این معنا که وسایلی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی و تناسب را با یکدیگر داشته باشند.

یکی از بهترین پیشنهادها برای طراحی مدرن آشپزخانه، استفاده از متد آشپزخانه‌های جزیره‌ای است. در این باره در سایت مپسا مقاله‌های فراوانی نوشته شده و می‌توانید درباره آشپزخانه جزیره‌ای و استفاده از میز جزیره در آشپزخانه این مطالب را مطالعه نمایید.

پذیرایی مدرن

دکوراسیون مدرن پذیرایی

علاوه بر مبلمان که در بخش قبلی به آن اشاره نمودیم، موارد دیگری نیز وجود دارند که برای طراحی مدرن پذیرایی باید مدنظر قرار دهید. کاغذهای دیواری یکی از مهم‌ترین این موارد محسوب می‌شوند و برای پذیرایی نیز توصیه می‌شوند. بهتر است آن‌ها با رنگ مبل، فرش و سایر لوازم تناسب یا حتی تضاد زیبایی داشته باشد. همچنین، به تناسب یا تضاد رنگ دیوار با نورپردازی داخل پذیرایی نیز توجه کنید. توصیه می‌شود که منابع نور این قسمت از منزل را حتما از دید پنهان سازید تا دکور زیباتری داشته باشید.

اما این مساله که بهتر است بین رنگ دیوارها با رنگ دیگر بخش‌ها و لوازم تناسب وجود داشته باشد یا رنگ‌ها متضاد باشند، به دو موضوع بستگی دارد. اولین موضوع، سبک طراحی دکوراسیون منزل شماست. اگر طبق سبکی که برگزیده‌اید، تضاد رنگی قابل قبول و حتی جذاب است، پس این انتخابی هوشمندانه خواهد بود. در غیر این صورت، سعی کنید رنگ‌ها یا در یک طیف رنگی قرار داشته باشند و یا این که متناسب با هم انتخاب شوند.

موضوع دوم، سلیقه شخصی شما و شخص طراح دکور می‌باشد. وسایل تزئینی داخل نشیمن هم لازم است که طبق اصول دکوراسیون مدرن انتخاب شوند. استفاده از مجسمه‌های بزرگ یا نصب تابلو فرش یا تابلوهای عکس زیاد بر روی دیوار، در این متد هیچ جایگاهی ندارد. به جای آن‌ها، تعبیه کتابخانه دیواری، آویزان کردن گلدان‌های رنگی زیبا از سقف یا قرار دادن آن‌ها روی دیوار، کار گذاشتن مجسمه‌های مدرن کوچک به عنوان اشیاء تزئینی و نصب تعداد معدودی تابلوهای نقاشی از نقاشی‌های مدرن می‌توانند گزینه‌های قابل قبولی باشند.

آشپزخانه مدرن

در ادامه و با توجه به پیشنهاداتی که برای بخش‌های اصلی خانه ارائه کردیم، می‌توانید به راحتی سایر قسمت‌ها را نیز طراحی کنید. اتاق خواب، راهرو، سرویس بهداشتی و حمام از جمله قسمت‌هایی هستند که لازم است با طرح دکور خانه هماهنگی داشته باشند.

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی باشد. از شما دعوت می‌کنیم که اگر فکر می‌کنید این مطلب ممکن است به درد اطرافیان تان هم بخورد، آن را به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات‌تان هستیم.

منابع:

https://mediadecor.ir

https://www.chetor.com

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]