طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

غذا خوردن و آداب آن از روزگار قدیم تاکنون بخش مهمی از فرهنگ ما ایرانی‌ها را تشکیل داده‌ است. به همین خاطر طراحی رستوران سنتی به شیوه‌ای اصیل و البته خلاقانه می‌تواند مشتریان بسیاری را روانه رستوران شما کند. بعضی از رستوران‌های سنتی به اشتباه گمان می‌کنند که هرقدر کهنه‌تر و فرسوده‌تر به نظر برسند در جذب مشتریان علاقمند به این نوع غذاخوری‌ها موفق‌تر خواهند بود، اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. با توجه به رقابت سختی که در این حوزه وجود دارد باید طراحی رستوران سنتی را با خلاقیت و نوآوری انجام داد. این مساله همان چیزی است که قرار است در مقاله حاضر توضیح دهیم.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

طراحی دکوراسیون داخلی برای رستوران سنتی

هنگامی‌ که مشتریان وارد رستوران شما می‌شوند قبل از هر چیز به دکور اهمیت می‌دهند پس توجه داشته باشید که آن‌ها تا زمانی که غذایشان حاضر شود چند دقیقه‌ای را صرف تماشا کردن دکوراسیون رستوران خواهند کرد.

بنابراین دکور مناسب اولین چیزی است که علاقمند شدن مشتری به رستوران شما را تضمین می‌کند. بعضی از آکسسوارها یا ابزار و لوازم موجود در دکور کاملا شناخته شده و پرکاربرد هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به فرش ایرانی، پشتی، سینی‌های مسی، تابلوهای نقاشی با موضوعات بومی و قدیمی و حتی قفس پرندگان اشاره کرد.

اما اگر شما هم بخواهید دقیقا با همین چند مورد دکورسازی کنید عملا در ورطه کلیشه‌ها افتاده‌اید، پس باید اندکی هوشمندانه‌تر انتخاب نمایید.

اولین قدم انتخاب سبکی مناسب برای طراحی است. منظور از رستوران سنتی فقط به ایرانی بودن آن اشاره ندارد. شما ممکن است قصد داشته باشید که رستورانی چینی، ترکیه‌ای، لبنانی، مراکشی و … طراحی کنید، بنابراین اولین کار این است که دست به انتخابی مناسب بزنید.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

اگر از همان ابتدا برای سبک‌تان تصمیم گرفته‌اید که باید قدم‌های بعدی را بردارید. اما اگر می‌خواهید قبل از این کار، تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشید باید یه چند مولفه دقت کنید. اول از همه اینکه در محلی که قصد تاسیس رستوران را دارید چه نوع رستوران‌هایی وجود دارند.

طبیعتا شما باید سبکی را برگزینید که در آن منطقه خاص باشد، مثلا اگر تعداد رستوران مدرن بیشتر است طراحی و تاسیس یک رستوران سنتی ایرانی حسابی به کسب و کارتان رونق خواهد بخشید. اما اگر همین کار را در محله‌ای که بافت قدیمی‌تر دارد و پر است از سفره خانه‌ها و غذاخوری‌های سنتی انجام بدهید، احتمالا پیشرفت‌تان کم‌تر از حالت قبل خواهد بود.

جغرافیای شهری، خاص بودن، نزدیکی به مراکز فرهنگی یا تفریحی، نزدیکی به طبیعت و … از جمله مواردی هستند که باید مدنظر داشته باشید. مثلا اگر تم طراحی مراکز مجاور سنتی است در انتخاب طرح کلاسیک برای رستوران خودتان شک نکنید.

اما هنگامیکه مطمئن شدید یک رستوران سنتی برای شما بهترین انتخاب است و سبک مورد علاقه خود را هم یافتید قدم بعدی اجرای طراحی دکور است.

طراحی دکور برای رستوران سنتی باید با نگاهی تازه به وسایل قدیمی انجام شود. نصب پنجره‌ها، ستون‌ها و حتی ایوان‌هایی که در معماری ایرانی پرطرفدار بوده‌اند با اندک تغییراتی همان جذابیت را برای مشتریان شما هم خواهند داشت.

چیدمان دکوراسیون هتل
مطالعه می‌کنم

یکی از تغییرات می‌تواند در جنس وسایل‌تان باشد، شاید اگر یک ستون را با متریالی به غیر از گچ و آجر بسازید و در عین حال فرم کلاسیک آن را حفظ کنید، ممکن است زیبایی خاصی به خود بگیرد. در طراحی بسیاری از رستوران‌های سنتی از شیوه‌های پست مدرنی استفاده شده تا به همین هدف برسند، از همین رو نمونه‌های موفق عمدتا فرم سنتی را با متریال و اجرای مدرن تلفیق کرده‌اند.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

متریال‌هایی مدرن همانند شیشه، استیل، سرامیکو کامپوزیت، در حالیکه وزن کمتری از نوع سنتی دارند؛ از نظر مقاومت و هزینه نیز بهتر می‌باشند.

مثال دیگر، برای طراحی تخت‌های داخل رستوران لزومی ندارد که حتما از چوب برای این کار استفاده کنید زیرا شما تنها کاری که باید درست انجامش دهید این است که حس سنتی بودن به آن تخت‌ها بدهید، بنابراین با هر جنسی که مقاومت بالاتر و هزینه و وزن پایین‌تری داشته باشد، ساخته شوند بهتر است.

گاه در بعضی از کشورهای خارمیانه به موارد جالبی از طراحی رستوران سنتی برمی‌خوریم. برای مثال آن‌ها هنگامی‌که می‌خواهند تعدادی تابلو فرش یا تابلو نقاشی را بر روی دیوار بزنند از موضوعات نسبتا جدید استفاده می‌کنند، یعنی وقتی آن نقاشی یا تابلو فرش را از دور نگاه کنید حدس می‌زنید که به یک موضوع تاریخی اشاره دارد، اما هنگامیکه از نزدیک می‌بینید متوجه می‌شوید که سوژه‌ای جدید را با فرمی سنتی طراحی کرده است.

فراموش نکنید که خلاقیت حد و مرزی ندارد، بنابراین در دکورسازی برای رستوران خودتان تا می‌توانید سعی کنید در انتخاب وسایل و تزئینات خلاقیت خود را بروز دهید. در بسیاری از اوقات این خلاقیت‌ها  واکنش خوبی را در میان مشتریان ایجاد می‌کنند، مگر اینکه مشتری احساس کند با طرحی تقلبی و اصطلاحا کپی شده طرف است یا اینکه نتواند تم رستوران شما را تشخیص دهد که مدرن است یا سنتی؟ پس با رعایت اصالت و وفادار ماندن به سبکی که برگزیده‌اید شانس موفقیت‌تان بالاتر خواهد رفت.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

اهمیت رنگ در طراحی رستوران‌های سنتی

اگرچه می‌توان رنگ را در بخش دکوراسیون بررسی کرد اما به خاطر اهمیتش جداگانه به آن می‌پردازیم.

اگر تاکنون معماری‌های شرقی خصوصا ایرانی را با دقت بررسی کرده باشید متوجه شده‌اید که رنگ برای معماران قدیم همواره اهمیت بالایی داشته است.

از کاشی‌های لعاب که در دیوارها جای داده‌اند تا فیروزه و طلایی که در جای جای بناها به چشم می‌خورند و آجرهای هفت‌رنگی که طرح‌های زیبا و خطوط اسلیمی بر روی آن‌ها نقاشی شده‌اند. پس یکی دیگر از توصیه‌های کاربردی در این زمینه وفادار ماندن به رنگ‌آمیزی‌های شرقی و البته ایرانی است.

رنگ‌های مثل فیروزه‌ای، طلایی، سبز، خاکستری همواره مورد پسند بوده‌اند و همچنان نیز هستند پس سعی کنید رنگ‌آمیزی متنوع و چشم‌گیری را از همان پله‌های ورودی رستوران تا خود سالن غذاخوری جای دهید، رنگ‌ها باید مشتریان و مهمانان را به داخل بکشانند.

طراحی فضای داخلی رستوران سنتی

نورپردازی دیگر موردی است که حس فضای آن مکان را بهتر می‌نماید، ترجیحا از نورپردازی‌های تند با سایه‌های بزرگ استفاده نکنید. نورپردازی سنتی هیچ ‌وقت سایه تندی ایجاد نمی‌کند، پس اگر تابلوی ورودی را نورپردازی می‌کنید هم تابلو و هم اطرافش را درخشان کنید.

معماری منظر در ایران
مطالعه می‌کنم

در نمای اصلی رستوران نباید سایه و تاریکی غلیظی به چشم بخورد، مگر اینکه بخواهید بخش دیگری را مورد تاکید قرار دهید. اگر درب‌ ورودی آنجا از چوب درجه یک و منقش به طرحی جذاب است، بهتر است اطرافش را سایه ایجاد نمایید تا درب حسابی توی چشم باشد.

در بعضی از نمونه‌های داخلی دیده می‌شود که چراغ‌های چشمک‌زن به سبک قدیم را در بخش‌های مختلف رستوران تعبیه می‌کنند، اما واقعا هیچ لزومی وجود ندارد که شما خودتان را تا این حد محدود نمایید. برای مثال با همین چراغ‌ها طرح متفاوتی بر روی نمای بیرونی ایجاد کنید و ریتم خاموش روشن شدن‌شان را ملایم و مدرن انتخاب کنید.

ارزش و اهمیت طبیعت در رستوران‌های سنتی

فرقی نمی‌کند که شما چه سبکی را طراحی کرده باشید، اگر سنتی است پس به طبیعت نیاز دارید و اگر هزینه بالایی هم نمی‌خواهید بپردازید طبیعت مصنوعی را به داخل رستوران‌تان ببرید. کاری که البته خیلی توصیه نمی‌شود.

در بخش دکوراسیون گفتیم که ترجیحا از متریال‌های جدید بهره ببرید. اما در عین حال به چند مورد از آکسسوارهای قدیمی نیاز خواهید داشت تا رستوران‌تان به اصطلاح بوی طبیعت بدهد.

گل و گلدان، حوض، فواره، صخره سبز، استفاده از عودهای با بوی طبیعت از جمله آکسسوارها یا وسایلی است که بهتر است در آنجا قرار گیرند.

اما به چند  مورد دیگر هم اشاره می‌کنیم که با بکار گرفتن خلاقیت خود استفاده جذاب‌تری می‌توان از آن‌ها داشت مانند جعبه‌های چوبی کوچک برای نشستن یا گذاشتن وسیله روی آن‌ها، طراحی دکور پیشخوان با انواع ادویه و ظرف‌های گلی، کف سنگفرش همراه با نورپردازی، چمن مصنوعی در بخش‌های کوچکی از رستوران، ریختن خرده سنگ زیرپای مشتریان، ساخت جوی آب مصنوعی، هدایت کردن نور طبیعی به داخل و … .

سعی کنید از اصل (تنوع متریال در هر بخش) پیروی نمایید برای مثال رستوران خود را به چند بخش تقسیم کنید و در هر بخش از تمام متریال‌های انتخاب شده با فرمی متفاوت از دیگر بخش‌ها استفاده نمایید. این کار تنوع طبیعت را به فضا القا می‌کند.

 

چند نکته پیشنهادی

پیشنهاد می‌کنیم با چند ایده نشان دهید که به مشتریان خود اهمیت زیادی می‌دهید. مثلا وقتی مشتری وارد رستورانی سنتی می‌شود و متوجه می‌شود که همانند رستوران‌های مدرن برای ورود افراد معلول به آنجا چند امکان مناسب طراحی شده خود به خود حس بهتری نسبت به آن رستوران پیدا می‌کند.

اگر قصد کرده‌اید که فضای بیرونی را سنگفرش کنید، اصلا سنگ‌های صیقل خورده مثل گرانیت را بکار نبرید چون این سنگ‌ها ممکن است در فصل سرما باعث لیز خوردن پای افراد شوند.

اگر بخشی از ورودی را با سنگ‌های برجسته طراحی می‌کنید، بخشی را هم صاف و هموار کنید تا افراد کم‌توان مجبور به عبور کردن از سطح سخت نشوند.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]