ضوابط طراحی رستوران

ضوابط طراحی رستوران

رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری از مورادی هستند که انتخاب نوع طراحی داخلی در آن‌ها با میزان جذب مشتری رابطه مستقیم دارد. اگر رستورانی بهترین غذاها را داشته باشد اما از طراحی درستی برخوردار نباشد نمی‌تواند آن‌ گونه که شایسته است فروش مناسب داشته باشد و به سود اقتصادی مطلوب خود برسد.

اهمیت طراحی تابلوی رستوران

طراحی داخلی موفق یک رستوران، تا حد زیادی به چگونگی احساس مشتری، بستگی دارد در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا، رستوران باید به گونه‌ای باشد که کاملاً مشخص و مجزا به نظر آید و جلب توجه کند. این مساله به ویژه در مورد رستوران‌های حاشیه جاده‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه‌ای طراحی شود که اتومبیلی که با سرعت از آن محل عبور می‌کند تابلوی رستوران و سردر آن را مشاهده نماید.
تابلو رستوران یکی از اجزای بسیار پراهمیت در طراحی خارجی رستوران است و عامل مشخص کننده‌ای در نمای خارجی رستوران به شمار می‌رود زیرا موجب جلب توجه مشتری شده و در ذهن آن‌ها به عنوان نشانه رستوران باقی می‌ماند.
امروزه طراحان گرافیک، با بهره‌گیری از رنگ، فرم خاص و نورپردازی، تابلوهای بسیار تاثیرگذار که پیام آن نیز روشن، واضح و در عین حال بسیار جذاب است، خلق می‌کنند. سبک حروف روی تابلو نیز باید منعکس‌کننده نوع رستوران باشد و به مردم پیامی از این دست که متوجه شوند در داخل رستوران با چه چیزهایی روبرو خواهند شد ارائه نماید.
گذشته از شکل تابلو، خوانا بودن حروف روی آن نیز، امری ضروری است. تابلو ضمن اینکه از اجزای تکمیل‌کننده طراحی ساختمان است، در عین حال عاملی مستقل است که باید با طراحی معماری هماهنگ باشد. بنابراین وجود تابلویی که خواندن آن آسان باشد و نیز جلب توجه نماید ضروری می‌باشد.

ضوابط طراحی رستوران

نکات مهم در طراحی داخلی رستوران

کانسپت منحصر به فرد

برای رستوران خود ایده و پیش‌زمینه ذهنی در نظر داشته باشید. قرار است چه حس و فضایی به مشتری ارائه دهید؟ آیا رستوران شما یک رستوران مجلل کلاسیک است یا یک سفرخانه سنتی؟ شاید صاحب کافه‌ای کوچک با غذای خانگی باشید یا کافه‌ای مدرن که در آن موسیقی نیز اجرا می‌شود. دانستن همه این‌ها شما را در ارائه یک طرح جذاب و منحصر به فرد یاری می‌کند.

راحتی مهم است

در طراحی یک رستوران باید بین اندازه محیط و حداکثر ظرفیت صندلی تعادل ایجاد شود. به عبارت دیگر شما در عین اینکه می‌خواهید به مشتریان یک تجربه غذای خوب ارائه دهید، باید احساس راحتی آن‌ها در دکوراسیون این فضاها را در نظر بگیرید. برخی از رستوران‌ها تنها بر روی ظرفیت صندلی تمرکز می‌کنند و به طراحی داخلی چندان توجهی ندارند. در حالی که رستوران‌های غذا‌خوری خوب باید بیشتر به محیط تمرکز کنند.

معماری منظر در ایران
مطالعه می‌کنم

ضوابط طراحی رستوران

فضای انتظار در طراحی رستوران

اگر در طراحی رستوران فضایی برای منطقه انتظار در نظر گرفته‌اید، حتما در این فضا نیمکت و یا صندلی‌هایی برای مشتریان قرار دهید. همچنین برخی از منوها را در نزدیکی این قسمت نگه دارید، به طوری که آن‌ها می‌توانند در حین انتظار، غذای خود را انتخاب کنند. این محل همچنین می‌تواند مکان خوبی برای نمایش رویدادهای دیگر در رستوران شما مانند مزه کردن غذاها باشد.

موسیقی

موسیقی تاثیری مهم و شگرف بر مهمانان رستوران دارد. مطالعات بسیاری در رابطه با تاثیر موسیقی انجام شده است که نتایج آن نشان از تاثیر شگرف موسیقی بی‌کلام نه تنها بر روحیه مشتریان و تحریک اشتهای آن‌ها، بلکه بر تصویر ذهنی آن‌ها از رستوران شما دارد.
موسیقی راک اشتها را افزایش می‌دهد و باعث سریع‌تر جویدن غذا می‌شود. برخلاف آن موسیقی کلاسیک باعث آرامش در خوردن غذا می‌شود. در فست فودهای شلوغ، با توجه به ویژگی‌های ذکر شده استفاده از موسیقی راک توصیه می‌شود تا افراد سریع‌تر غذا خورده و در نتیجه میزها زودتر خالی شوند. اما برای رستوران‌های لوکس و گران‌قیمت، ترکیب موسیقی کلاسیک با بشقابی که توسط سرآشپز تهیه و تزئین شده، ترکیبی ایده‌آل خواهد بود.

ضوابط طراحی رستوران

فضای آشپزخانه

قلب یک رستوران، آشپزخانه آن است، حتی اگر بیشتر آشپزخانه‌های تجاری در نظر عموم مردم نباشند، طرح این فضاها نیز به همان اندازه سالن غذاخوری مهم است. اندازه آشپزخانه و نوع غذایی که در آن تهیه می‌شود، تعیین می‌کند که چه نوع تجهیزاتی برای خرید و طرح آشپزخانه مورد نیاز است.

نورپردازی

نورپردازی خیلی مهم‌تر از آن چیزی است که عموم مردم فکر می‌کنند. اهمیت آن در فضاهای عمومی مثل رستوران چند برابر است. نورپردازی مناسب ارزش مبلمان شما را چند برابر نشان می‌دهد، ایرادات را می‌پوشاند و تجربه شامی دل‌انگیز را برای مشتری‌های شما به همراه دارد. علاوه بر این نورپردازی اولین چیزی است که مشتری را جذب می‌کند.
نورپردازی گرم و دعوت‌‌کننده عابران را برای ورود به رستوران ترغیب می‌کند. همزمان با جذب و ورود مشتری به محیط، با دیدن گرما و صمیمیت موجود در فضا، احساس گرسنگی در آن‌ها افزایش می‌یابد. انتخاب درست نورپردازی نه تنها بر سبک مبلمان شما اثرگذار است، بلکه برای جذابیت فضای شما، امری حیاتی است.
نور گرم، درست بر خلاف نور سرد، گرما و صمیمیت به فضای شما می‌دهد. نورهایی که در جای مناسب برای هر میز تعبیه شده‌اند، مشتری‌ها را به مراوده با یکدیگر تشویق می‌کند. نور سرد برخلاف نور گرم باعث بالا رفتن صدای مشتری‌ها می‌شود و در فضا هرج و مرج احساس می‌شود. هرگز فراموش نکنید که خلاقیت در دکوراسیون داخلی رستوران‌ها در گرو نورپردازی مناسب آن‌ها است.

مسابقات معماری
مطالعه می‌کنم

ضوابط طراحی رستوران

سرویس بهداشتی

طراحی محدوده دستشویی و سرویس‌های بهداشتی معمولا در طراحی رستوران به طور کلی نادیده گرفته می‌شود. با اینکه طراحی این فضا نیازمند رعایت الزامات طراحی است. در ابتدا باید این فضا به سالن غذاخوری ورودی مستقیم نداشته باشد و با راهروها و یا پارتیشن‌ها از فضای اصلی رستوران جدا شود. مهمترین موضوع دستشویی‌های رستوران پاکیزگی و بهداشت آن‌هاست. تمیز کردن دستشویی به صورت دوره‌ای در طول روز، یک تصویر خوب از رستوران را به مشتریان ارائه می‌دهد.

ضوابط طراحی رستوران

صندلی‌های منحصر به فرد

صندلی‌های منحصر به فرد با طراحی خاص، همیشه یک نقطه بصری جذاب در فضا به شمار می‌آیند. به کار بردن یک صندلی با رنگ شاد و یا مخلوط کردن و تطبیق انواع مختلف صندلی‌ها می‌تواند محیط شما را تزئین کند.
نکات مهم برای طراحی کافی شاپ مدرن
• از رنگ‌های تیره و متریال چوب استفاده کنید
• تابلو‌های نقاشی مدرن را از یاد نبرید
• مبلمان نامتقارن موجب جذابیت فضا می‌شود
• از نور‌پردازی خاص این فضا‌ها غافل نشوید.

طراحی رستوران سنتی

برای طراحی دکوراسیون رستوران‌های سنتی باید نکات متفاوتی را مد نظر قرار داد. رستوران‌های سنتی یکی از رستوران‌های پرطرفدار ایرانی هستند که موارد زیادی را در طراحی آن‌ها باید مد نظر قرار داد. به طور کلی برای طراحی رستوران مواردی از جمله محاسبات دقیق، سقف‌های بلند، طراحی مناسب، فرم درست پوشش، مسائل فنی و تزئینات را باید مد نظر قرار دهید. برای طراحی داخلی رستوران سنتی باید در ابتدا با معماری اصیل ایرانی آشنا شوید. رستوران‌های سنتی معمولا محیط‌های صمیمی و گرمی هستند که در طراحی آن‌ها باید شکل‌های متفاوتی از میز و صندلی‌ها، تزئینات ساختمان، دکوراسیون محیط، نوع پذیرایی و غیره را به کار برد.
نکات بالا برخی از مهمترین مسائلی هستند که باید در طراحی رستوران خود در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که شما باید تجربه مشتری‌هایتان را از غذایی لذت‌بخش ارتقا دهید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
نگین ممیزان
فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم, علاقه مند به سینما و سفر, دوست دارم با نوشتن و تولید محتوا تجربیات خودم از زندگی را به بقیه منتقل کنم.