راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

نمای یک ساختمان، اولین قسمت آن است که در دیدرس انسان قرار می‌گیرد. این بخش از ساختمان در واقع نمود خارجی است و تاثیر زیادی بر روی برداشت فرد از کیفیت ساخت آن می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت نمای هر ساختمان هویت ساختمان است.

یک طراح و معمار، با طراحی مناسب نما به ساختمان شخصیت می‌دهد. باید در نظر بگیریم که ظاهر نما باید با عملکرد ساختمان همخوانی داشته باشد و با نگاه کردن به آن، کاربری ساختمان به شخص القا شود.

 از طرفی اینکه بافت نمای یک ساختمان، بسیار متفاوت با بافت نماهای آن منطقه باشد. معمولاً خیلی جالب نیست و بهتر است که همگون با آن منطقه طراحی شود. البته سلیقه‌ کارفرما در طراحی بسیار تاثیرگذار است اما توجه تنها به سلایق شخصی و در نظر نگرفتن نمای ساختمان‌های اطراف، موجب آشفتگی فضای آن منطقه خواهد شد.

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

طراحی نما و اهمیت آن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی ساختمان، طراحی نمای آن است. نما در واقع پوشش یک ساختمان است و هر چقدر زیباتر، کاربردی‌تر و و با کیفیت‌تر باشد جنبه ظاهری ساختمان شما را بهبود می‌بخشد.

در یک پروژه ساختمانی هر چقدر هم ساختمان باکیفیت ساخته شده باشد، تا زمانی که نمای مناسبی نداشته باشد، نظر مشتریان و کارفرما به آن جلب نمی‌شود. نمای ساختمان مسکونی می‌تواند یک اثر به یاد ماندنی باشد که پیامی را مثبت در ذهن بیننده به وجود بیاورد و ساختمان موردنظر تا چندین سال فراتر از ساختمان‌های دیگر باشد.

از طرف دیگر، نمای ساختمان بر روی فضای شهری تاثیر می‌گذارد و در صورت زیبا بودن، می‌تواند منظر شهری را بهبود ببخشد. به همین دلیل قوانین دقیق و ظریفی برای طراحی نمای ساختمان تعریف شده است که بر روی کیفیت و ایمنی نما نیز نظارت دارد.

عوامل بسیاری بر روی طراحی نمای بیرونی ساختمان‌های مسکونی تاثیر دارد؛ از جمله موارد زیر:

  • چشم‌نواز‌تر شدن ظاهر ساختمان‌ها
  • عایق صوتی بودن
  • عایق گرمایی و جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف
  • محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی
  • کیفیت و ایمنی

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

راهکارهایی برای بهبود جنبه‌ بصری نما‌ها

همانطور که گفتیم طراحی نما تاثیر بسیاری بر روی هویت آن ساختمان دارد، لذا باید راهکارهایی را برای بهبود جنبه بصری آن به کار بگیریم که در ادامه ۱۵ مورد از این راهکارها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  1. ترکیب متریال‌های مختلف در نما

برای ساخت یک نمای زیبا و چشمگیر، ترکیب متریال‌های مختلف یک راه بسیار مناسب است. البته باید بدانیم که چه مصالحی را باید با یکدیگر ترکیب کنیم تا هماهنگی مناسب‌تری داشته باشند و نمای نهایی بهتر شود. در طراحی نما هم تنوع رنگ و هم نوع بافت و مصالح نیاز است. البته هماهنگی رنگ‌ها، جنس و کیفیت مصالح مورد استفاده در نما، بر زیبایی آن تاثیر می‌گذارد.

  1. تناسب رنگ در نمای ساختمان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نما رنگ آن است. در صورتی که رنگ و ترکیب‌های مختلف آن برای نما به درستی انتخاب نشود، حتی ممکن است که کیفیت مصالح نیز به چشم نیاید. بنابراین تناسب رنگ‌ها بسیار مهم است و می‌تواند یک نما را دلنشین کند. برای سنجیدن تناسب رنگی مصالح انتخاب شده می‌توانید از نرم‌افزارهای طراحی استفاده کنید.

  1. سادگی نمای ساختمان

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

یکی از مهم‌ترین اصل‌ها برای طراحی نمای ساختمان حفظ سادگی آن است. اگر از مواد و مصالح بسیار متنوع و زیادی استفاده کنید نما بسیار شلوغ می‌شود و سادگی آن از بین می‌رود. هر چه نما ساده‌تر طراحی شود، تاثیر عناصر به کار رفته بر روی جلوه‌ نهایی بیشتر خواهد بود.

  1. پیوستگی عناصر به کار رفته در نما

پیوستگی ظاهری در کل نما باید دیده شود و بهتر است که تمام قسمت‌ها به یک شکل ارائه شود. منظور از نمای پیوسته این است که در طراحی قسمت‌های مختلف یک فرم کلی را در نظر بگیریم و نما از فرم‌های پراکنده تشکیل نشود.

  1. استفاده از مصالح باکیفیت و بادوام

استفاده از مصالح باکیفیت در نما می‌تواند بر روی قیمت نهایی واحد‌ها تاثیرگذار باشد. اگر در نمای ساختمان از مصالح نامرغوب استفاده کنید، در فروش ساختمان دچار مشکل می‌شوید؛ زیرا اولین تصویری که خریداران از آن ساختمان می‌بینند، نمای آن است و تصور می‌کنند که وقتی در نما چنین مصالحی به کار رفته، مصالح داخلی نیز بی کیفیت هستند.

  1. نورپردازی در نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های نما است؛ زیرا باعث می‌شود که در شب نیز، نما مانند روز روشن زنده و پویا باشد. البته باید حد و حدود نورپردازی را رعایت کرد تا نورهای تابیده شده بسیار خیره‌کننده نشود. یعنی در ابتدا خود نما به نظر بیننده برسد، سپس نورپردازی انجام شده بر روی آن.

مزایا و معایب سازه فلزی
مطالعه می‌کنم

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

  1. شفافیت نمای ساختمان

به طور کلی هم برای نمای خارجی و هم برای طراحی داخلی، بهتر است که پنجره‌های بیشتری وجود داشته باشد. نماهای جذاب‌تر، دارای پنجره‌های بیشتری هستند. در واقع پنجره‌ها به نما شفافیت می‌بخشند و از بخش سنگی و صلب آن می‌کاهد.

علاوه بر تعداد پنجره‌ها و وسعت آن‌ها، محل قرارگیری نیز مهم است که باید به آن توجه کرد تا در مکان درست قرار بگیرند و تاثیر مثبتی بر روی نما داشته باشد.

  1. استفاده از یک عنصر شاخص

استفاده از یک عنصر شاخص در نما باعث می‌شود که یکنواختی آن از بین برود و جذاب‌تر شود. منظور از این جمله این است که باید یک بخش از نما را به عنوان نقطه‌ شاخص در نظر بگیریم و طراحی متفاوت و زیباتری برای آن انجام دهیم تا مورد توجه قرار بگیرد. اما دقت کنید که این این نقطه‌ شاخص علاوه بر تمایز و برجستگی باید با کل نما تناسب و سنخیت داشته باشد.

  1. وجود یک ریتم مشخص

حضور یک ریتم مشخص در نما باعث می‌شود که پراکندگی و شلوغی به نما راه پیدا نکند و نما از نظر بصری سازماندهی شود. منظور از داشتن ریتم این است که عناصر موجود در نما با نظم و در جهت‌های مناسب تکرار شوند. در واقع این عناصر باید نظم و ترتیبی از نظر خطوط، رنگ و حجم داشته باشند.

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

  1. دوام نما در طول عمر ساختمان

یک ساختمان مسکونی به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ سال عمر مفید دارد. بهتر است نما طوری طراحی شود که در طول این عمر مفید، زیبایی و ابهت ساختمان را حفظ کند و از بین نرود.

  1. هماهنگی با معماری شهری

همانطور که می‌دانید هر شهر و محله دارای معماری، هویت و شخصیت خاصی است که وجود یک ساختمان با نمای نامتعارف، به آن لطمه می‌زند.

برای مثال در شهر یزد، اکثر خانه‌ها دارای نمای آجر ۳ سانتی هستند. وجود یک ساختمان با نمای آلومینیومی قطعاً وجهه‌ زیبایی در آن منطقه نخواهد داشت. بنابراین هنگام طراحی نما باید به تاریخ، معماری و بافت آن منطقه توجه به خصوصی کرد.

  1. تعرفه طراحی نمای ساختمان

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در طراحی نما در نظر گرفته شود، بودجه‌ای است که می‌خواهیم به نمای ساختمان اختصاص دهیم. برای مثال یک ساختمان چهار طبقه مسکونی با بر ۶ متر و ارتفاع ۱۲ متر، ۷۲ متر مربع نما دارد. اگر فرض کنیم که ۱۲ متر مربع آن پنجره است، ۶۰ متر مربع سنگ نیاز خواهیم داشت. اگر برای این ساختمان از سنگ مرمر سفید استفاده کنیم (که قیمت آن در سال ۹۸، متر مربعی ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بود)،‌ هزینه نماسازی بین ۲۱۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان خواهد شد. اختصاص چنین بودجه‌ای برای یک ساختمان معمولی و مسکونی معقول نیست. بنابراین باید در طراحی، متریال مناسب و اقتصادی در نظر بگیریم.

  1. پویایی در طراحی نما

ساختمان را در نظر بگیرید که تمامی پنجره‌های آن دقیقاً به یک اندازه و یک فاصله هستند و نمای آن در تمامی نقاط به یک شکل است؛ این ساختمان در طراحی نما پویایی ندارد. با تغییر ابعاد و اندازه‌های بازشوها و ترکیب مصالح مختلف می‌توان در یک نما، پویایی و سیالی ایجاد کرد که باعث می‌شود نما جذاب‌تر و با ارزش‌تر شود.

چگونه یک معمار خلاق شویم؟
مطالعه می‌کنم

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

  1. خوانایی نما

علاوه بر ترکیب مصالح مختلف و پویایی که در نما نیاز داریم، باید توجه کنیم که نما ساده و خوانا باشد. به این معنی که باید از تنوع بیش از حد در مصالح مورد استفاده جلوگیری کنیم، برای مثال می‌توان از مصالحی استفاده کرد که تک‌رنگ هستند یا بافت‌هایی شبیه به هم دارند.

  1. سازگاری نما با اقلیم

مانند بقیه قسمت‌های ساختمان که باید با اقلیم منطقه سازگار باشند، نما نیز باید متناسب با شرایط آب و هوای منطقه انتخاب شود. برای مثال نمای چوبی در نواحی مرطوب انتخابی کاملا اشتباه است؛ زیرا به سرعت پوسیده می‌شود. نما در واقع پوسته‌ی خارجی ساختمان است که وظیفه حفاظت از آن را بر عهده دارد، بنابراین باید با شرایط منطقه سازگار باشد.

نمای ساختمان، جلوه ظاهری و بیرونی آن است که برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتقال پیام و انعکاس دادن هویت ساختمان ساخته می‌شود. بنابراین طراحی و انتخاب متریال و طرح‌های مناسب برای آن، بسیار مهم خواهد بود. البته انتخاب نما، علاوه بر ترجیح شخصی کارفرما، به کشش بازار و بسیاری از مسائل دیگر نیز وابستگی دارد.

راهکارهایی برای نماکاری ساختمان‌های مسکونی

در کل می‌توان گفت که داشتن یک برنامه مناسب برای طراحی نمای ساختمان باعث می‌شود که جذابیت آن حفظ شود و از ساختمان در برابر شرایط جوی، خوردگی، رطوبت، یخ‌زدگی، تابش مداوم نور خورشید و موارد دیگر حفاظت کند. باید همیشه در نظر داشته باشیم که نماد در طول عمر مفید ساختمان، دوام خود را حفظ کند و هزینه‌ی زیادی برای تعمیر و نگهداری به بهره‌برداران تحمیل نکند.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.