تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

صنعت ساختمان‌سازی جزء صنایع پررونق و پررقابت است، در این حوزه مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که هریک بخشی از روند ساختن و تزئین کردن یک ساختمان را بر عهده دارند. طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی، دو مورد از مشاغل گوناگون این صنعت هستند. در بسیاری از مواقع افراد این دو شغل را با یکدیگر به اشتباه یکسان می‌گیرند، بعضی دیگر هم تعریف مشخصی از این دو کار به خصوص طراحی داخلی ندارند.

اگر شما هم جزء کسانی هستید که بارها این دو اسم را شنیده‌اید و هر بار نیز از خود پرسیده‌اید که تفاوت این دو کار چیست، حتما خواندن این مقاله برای‌تان جذاب و البته مفید خواهد بود.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

طراحی داخلی چیست؟

وظیفه کسی که طراحی داخلی یک خانه را بر عهده دارد، بسیار به کار یک مهندس معمار شبیه است. همانطور که مهندس معمار وظیفه دارد که نمای بیرونی، بخش‌های مختلف داخلی و … را طراحی کند، طراح داخلی نیز وظایفی تقریبا مشابه با او دارد.

طراحان داخلی، تلاش می‌کنند تا با برنامه‌ریزی برای فضای داخل خانه، آن را زیباتر و بهتر کنند. این بهتر کردن، از بابت استفاده درست از تمام بخش‌ها، افزایش رفاه و راحتی افراد ساکن و ایجاد زیربنایی برای ساخت دکوراسیون مناسب‌تر تعریف می‌شود.

مهندسی که در این رشته کار می‌کند باید مدرک رسمی از دانشگاه داشته باشد. در واقع همانند مهندس عمران یا معمار، کار او کاملا آکادمیک است و نمی‌توان با استفاده از تجربه کاری وارد این حوزه شغلی شد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

متخصص این کار برای دو هدف متفاوت به استخدام در می‌آید. اگر بنایی تازه در حال ساخته شدن باشد مهندس طراحی داخلی استخدام می‌شود تا از ابتدا، کار برنامه‌ریزی فضای داخل را انجام دهد. او موارد مختلفی از پلان اولیه گرفته تا چیزهای دیگر را طراحی می‌کند. اگر چه در بسیاری از کارها با معمار همکاری می‌نماید اما از دریچه حرفه خودش به آن کار می‌نگرد.

هدف دیگر زمانی رخ می‌دهد که بنایی در گذشته ساخته شده باشد و حالا مالک قصد بازسازی آن را دارد، باز هم این متخصص طراحی داخلی است که باید پلان‌ها را بازسازی کرده و تلاش کند تا عملکرد بهتری برای فضای آنجا ایجاد کند.

او همچنین در انتخاب لوازم، اشیاء و آکسسوار موجود در منزل هم مشاوره می‌دهد. اما در انتخاب این موارد نیز، هم به زیبایی و هم به عملکرد اشیاء و لوازم موجود در فضا اهمیت می‌دهد.

به طور خلاصه در تعریف این رشته چنین گفته می‌شود: هنر یا عمل برنامه‌ریزی و کنترل طراحی و معماری داخلی و مبلمان.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دخالت هنر در این کار بسیار زیاد است چرا که طراح داخلی طبیعتا باید فردی هنرمند، خوش سلیقه و مطلع باشد و پلانی طراحی کند که طراح دکور بتواند بر روی آن زیربنا دکوراسیون مناسبی ایجاد کند. اکثر این افراد از دیگر هنرها برای افزایش کیفیت کارشان الهام می‌گیرند. اگر شما قصد دارید که برای ساختن یا بازسازی منزل خود از چنین مختصصی کمک بگیرید، بهتر است در انتخاب او به میزان اطلاعات هنری و فنی‌اش توجه کنید.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟

با توجه به تعریفی که از رشته قبل ارائه دادیم، تعریف کردن دکوراسیون داخلی راحت‌تر خواهد بود.

بازسازی فضاهای داخلی ساختمان
مطالعه می‌کنم

یک دکوراتور داخلی بیش از هر چیزی به سطح ظاهری فضا اهمیت می‌دهد. مواردی نظیر: رنگ، جنس پارچه، فرم مبل‌ها، تناسب مبل با کمدها و تخت، نورپردازی بخش‌های مختلف و نحوه چیدمان وسایل و ابزار نکاتی هستند که این فرد در کارش با آن‌ها سر و کار دارد. به صورت خلاصه می‌توان گفت که طراح دکور سعی می‌کند که نتیجه کار طراح داخلی را به چشم بیاورد. او به ظاهر منزل توجه می‌کند و می‌خواهد دکور از نظر رنگ، جنس و چیدمان در تناسب و تعادل و زیبایی قرار بگیرد.

دکوراتور ممکن است با تجربه و آزمون و خطا کارش را یاد بگیرد. این رشته هم مانند قبلی رشته‌ای هنری است و به فردی خوش سلیقه نیاز دارد، اما با توجه به اینکه به دانش فنی کمتری نسبت به آن شغل نیاز است، یک مهندس طراح داخلی هم می‌تواند این کار را انجام دهد. اما برعکس این قضیه صادق نیست، به عبارت دیگر یک دکوراتور نمی‌تواند وظایف وی را انجام دهد.

شناخت کامل نسبت به رنگ اولین ابزار طراح دکور است. چنین متخصصی باید رنگ‌ها را به خوبی بشناسد و بداند که چه طیف‌های رنگی در کنار هم زیباتر هستند و برای بزرگ‌تر نشان دادن یا القای احساس کوچک بودن یک فضا به چه مجموعه رنگی نیاز دارد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

دقت کردن به بافت، دیگر ابزار کار یک طراح دکور می‌باشد. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین بافت برای دیوار، لوازم، ستون‌ها و حتی کابینت و کمد در این حوزه شغلی اهمیت بالایی دارد زیرا انتخاب هر بافت برای بخش‌های مختلف خانه، ظاهر متفاوتی به آنجا می‌دهد.

چنین فردی با مد و فشن در ارتباط است. به خوبی می‌داند که در هر سال و در هر فصلی از سال، چه رنگی مد است و اگر بطور مثال کسی سفارش خاصی بدهد که براساس مد روز باشد او با استفاده از اطلاعاتی که دارد این کار را انجام خواهد داد.

اگر قصد دارید که برای طراحی دکور خانه خود، از یک دکوراتیو کمک بگیرید باید به این مسائل دقت کنید:

۱- هر قدر تجربه کاری بیشتری داشته باشد احتمال موفقیتش بیشتر است. این کار با تجربه رابطه بهتری دارد و هرچه فرد کارهای بیشتری را انجام داده باشد و آزمون و خطاهایش را در کارهای قبلی کرده باشد، برای شما نتیجه بهتری به بار خواهد آورد.

۲- اگر مدرک دانشگاهی داشته باشد ارزش کارنامه کاری‌اش را افزایش می‌دهد. اما در کشور دوره‌های مختلفی برای آموزش دیزاین دکوراسیون برگزار می‌شوند و بعضی از این دوره‌ها ارزش بسیار زیادی دارند. اگر در کارنامه‌اش مدارکی از این دوره‌ها دارد می‌توانید نسبت به نتیجه کارش خوش‌بین باشید.

۳- هر قدر چنین متخصصی درک بهتری از فضای داخلی، پلان‌های ساختمان و معماری خانه داشته باشد بر کار خودش تسلط بالاتری دارد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

اما بعد از بررسی این دو حوزه تخصصی، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که:

برای طراحی منزل‌مان باید یک طراح دکور استخدام کنیم یا طراح داخلی؟

اکثر افرادی که در حال ساختن منزل جدیدی هستند یا مشغول بازسازی خانه‌شان می‌باشند، به این سوال برمی‌خورند چون متاسفانه این روزها بسیاری از فعالان صنعت ساختمان‌سازی هم فرق مشخصی بین این دو کار قائل نیستند. کسانی هم که تخصصی در این صنعت ندارند، احتمال اینکه جوابی برای این سوال نداشته باشند بیشتر است.

ضوابط طراحی هتل
مطالعه می‌کنم

بنابراین حالا که با هر دو شغل آشنا شدید، باید به ارزیابی منزل خود بپردازید و باید به این نتیجه برسید که منزل شما دقیقا به چه تغییراتی نیاز دارد؟ آیا این تغییرات مورد نیاز، جزئی و مختصر هستند یا اینکه به تغییراتی کلی و گسترده احتیاج دارید؟

اگر می‌خواهید در بنا تغییرات سازه‌ا‌‌ی ایجاد کنید مثلا ستون بردارید یا ستون بکارید، جای دیوارها را تعویض نمایید، درب و پنجره کم یا زیاد کنید و حتی سیستم لوله کشی خانه را تغییر دهید، به یک طراح داخلی نیاز دارید. این فرد درک کلی‌تری از فضای بنا دارد و با طراحی علمی و هنری پلان و برنامه ریزی برای بهره‌برداری حداکثری از فضا، کمک بسیار خوبی به شما می‌کند.

اما ممکن است که شما قصد نداشته باشید بنا را از اساس دچار تغییر و تحول بکنید. شاید می‌خواهید تم ظاهری منزل را تغییر دهید، از استایل‌های مدرن یا از سبک‌های کلاسیک بهره بگیرید، چیدمان مبلمان و دیگر لوازم را عوض کنید و با رنگ‌آمیزی جدید روح تازه‌ای به خانه بدهید که در این صورت، باید یک دکوراتیو یا طراح دکور استخدام کنید. او اطلاعات مورد نیاز برای ترکیب کردن اشیاء، رنگ‌ها و بافت‌های مختلف را دارد. اگر از چنین متخصصی سوال کنید که برای یک تلویزیون بزرگ با رنگ مشکی و پایه نسبتا بلند، چه مدل زیرتلویزیونی مناسب است، چند ایده و راه حل پیش پای‌تان خواهد گذاشت.

همچنین ممکن است شما مشغول ساخت یک بنا از صفر هستید و می‌خواهید که آن را تا آخرین مرحله تکمیل نمایید. در چنین مواردی، توصیه می‌شود از یک مهندس طراحی داخلی که بر روی طراحی دکور هم تسلط داشته باشد، کمک بگیرید. در این صورت مطمئن خواهید بود که زیربنا و روبنای فضا، در خدمت هم هستند و تعادل و تناسب و زیبایی بر فضای خانه‌تان حاکم می‌شود. شاید اگر برای هر کدام از کارها، یک متخصص استخدام نمایید، یکدستی فضا از بین برود. البته لازم به ذکر است که این فقط یک احتمال است و اگر متخصصینی که بکار گرفته‌اید، حرفه‌ای و با‌تجربه باشند این مشکل رخ نخواهد داد.

تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی چیست؟

در پایان، مورد دیگری را هم لازم است بدانید و آن این است که اگر تصمیم گرفته‌اید که با یک طراح داخلی برای تغییر فضای منزل‌تان همکاری کنید، باید آماده عملیات مهندسی و ساخت و ساز اساسی باشید. ممکن است او پیشنهاد دهد که مثلا جای دو تا از دیوارها تغییر کند، اوپن آشپزخانه کوچک‌تر شود و کفپوش‌ها را تعویض کنید. در این صورت، باید مراحل آماده‌سازی منزل را برای انجام این کارها پیش‌بینی نمایید.

پس توصیه می‌شود که اگر تمایلی به پشت سر گذاشتن این مراحل گسترده و نسبتا پرهزینه ندارید، به تغییر دکوراسیون رضایت دهید. اما مهم‌ترین چیزی که تعیین می‌کند شما باید از بین این دوراهی کدام را انتخاب کنید، میزان نیاز بنای شما به تغییر و تحول است.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]