بتن اکسپوز و کاربردهای آن

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

بتن اکسپوز، یکی از مصالح بادوام و مناسب برای انواع کاربرد‌هاست. واژه‌ی اکسپوز به معنای «در معرض»می‌باشد. دلیل استفاده از این واژه برای این مصالح آن است که به عنوان فینیشینگ استفاده می‌شود و پس از آن لایه ی دیگری اجرا نمی‌شود.
از انبارها گرفته تا گالری‌های هنری و گاراژها تا فضاهای داخلی خانه، در تمامی این فضا‌ها می‌توان از این مصالح استفاده کرد.
این نوع فینیشینگ، اگر در کف استفاده شوند، در تحمل بارهای سنگین و دوام در برابر فرسایش ناشی از عبور و مرور می‌توانند بسیار مفید باشند. همچنین، در صورت استفاد از سیستم گرمایش کف، برای انتقال حرارت و گرم کردن فضای داخلی مناسب است. به طور کلی، بسته به انتخاب مواد، مصالح و تکنیک‌های اجرا، این روش استفاده از بتن می‌تواند بسیار لوکس به نظر برسد.

این مصالح فینیشینگ، در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف عرضه می‌شود. به طور کلی بافت آن را می ‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: بافت سنگدانه ای و بافت صیقلی.
از بافت سنگ دانه‌ای بیشتر در در کف سازی‌ها و گاهی در در دیوارها استفاده می شود. از نوع صیقلی آن، در تمامی کاربرد‌ها می ‌توان استفاده کرد. در ادامه به توضیح این دو نوع خواهیم پرداخت.

انواع بتن اکسپوز

1- بتن اکسپوز صیقلی یا پولیش شده
همانطور که از نام این مصالح بر می‌آید، در انتها سطحی صاف و صیقلی خواهیم داشت که در بتن ریزی عادی چنین سطحی بدست نمی آید، بنابراین باید تمهیداتی برای رسیدن به این حالت اندیشیده شود.
راه‌های متفاوتی برای ایجاد یک سطح صاف و صیقلی بتنی وجود دارد، اما هر یک، در آخر ظاهر بصری متفاوتی را به ما می‌دهند. در اینجا به بررسی یک راه که نتیجه ی بهتری می‌دهد، می‌پردازیم.
پولیش الماسی:
این روش در پایان یک سطح صاف و با درجات مختلفی از درخشش ایجاد می‌کند. چند میلیمتر بتن رویی به گونه ای صیقلی می‌شود که سنگدانه ‌های داخل آن معلوم و درخشان خواهد بود. برای این کار از پولیش الماسی استفاده می‌شود.
بسته به رنگ سیمان، رنگدانه ‌ها و نوع مصالح مورد استفاده، نتیجه ی نهایی می‌تواند ظاهری شبیه به کاشی به خود بگیرد. تهیه کنندگان و نصاب‌های ماهر، طیف گسترده ای از رنگ‌ها و ترکیب‌ها را در این مصالح ارائه می‌دهند.

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

2- بتن اکسپوز سنگدانه ای
در این نوع از بتن اکسپوز، سنگدانه‌ها در سطح نهایی برجسته و کاملا مشخص هستند و برای سطح پیاده روها و مکان هایی که امکان لیز شدن در زمستان دارند بسیار مفید است. به دلیل سطح زبر و سنگدانه ای آن، مقاومت بالایی در برابر سایش و لیز شدگی در اثر عبور و مرور دارند.
مشخصات مناسب برای مصالح و طرح اختلاط مخلوط بتنی برای یک سنگ فرش بتن اکسپوز با کیفیت بالا ضروری است. بالاترین لایه بتن یا ملات سطح می‌تواند به روش‌های مختلفی برداشته شود که هر کدام نتایج کاملاً متفاوتی دارند. تکنیک‌های معمول عبارتند از: شستشو یا براشینگ، استفاده از مواد کندگیر کننده در سطح، شات بلاست یا گریت بلاست بتن و طرح دار کردن بتن تر.
به طور معمول در این تکنیک‌ها هدف، برداشتن یک لایه نازک از ملات رویی بتن است تا سنگدانه‌ها به طور برجسته نمایان شوند و بتن اکسپوز سنگدانه ای به ما بدهند. در ادامه به توضیح برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

انرژی‌های نو در صنعت ساختمان
مطالعه می‌کنم

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

شستشو یا براشینگ

شستشو یا براشینگ ملات سطحی بتن، در اصل ساده ترین روش برای اکسپوز کردن سنگدانه‌های داخل بتن ریخته شده است. با این وجود، اجرای دقیق و زمان بندی برای اجرای این کار بسیار مهم است زیرا باید اطمینان حاصل کنیم که بتن به اندازه کافی سخت شده است تا بتواند سنگدانه‌ها را داخل خود نگه دارد و فقط ملات سطحی از روی آن پاک شود. در صورتی که در زمان نادرستی عمل براشینگ انجام شود، سنگدانه‌ها نیز همراه با ملات کنده خواهند شد.

استفاده از مواد کندگیر کننده در سطح:

استفاده از اسپری‌های کند گیرکننده در سطح، روشی کنترل شده تر برای اکسپوز کردن سنگدانه‌ها به ما می‌دهد. این مواد به صورت مایع روی سطح بتن تر اسپری می‌شود و از سخت شدن لایه بالایی (معروف به ملات) جلوگیری می‌کند و اجازه شستشو یا براشینگ راحت آن را به ما می‌دهد. عمق ملات برداشته شده و مقدار سنگدانه ای که آشکار می‌شود، بستگی به نوع مواد کندگیر کننده ی مورد استفاده در سطح دارد.

شات بلاست یا گریت بلاست بتن:

‏شات بلاست، یک روش مکانیکی ساده برای از بین بردن لایه بالای بتن سخت است. در این تکنیک ساچمه‌های فولادی ( کروی و شکسته ) یا شات و گریت فولادی با استفاده از هوای فشرده یا توربین، شتاب گرفته و بر روی سطح بتنی پرتاب می‌شوند. در این روش، در انتها یک سطح زبر و ناصاف چسبندگی آن بهبود یافته است، به وجود می‌آید.

طرح دار کردن بتن تر

طرح دار کردن بتن مرطوب یک روش معمول برای ساخت بتن اکسپوز است و می‌تواند روشی مقرون به صرفه در جهت افزایش مقاومت در برابر لغزش باشد. عملیات طرح زدن روی بتن به وسیله یک میله ای که بر روی بتن تر حرکت می‌کند، انجام می شود.

کاربرد‌های بتن اکسپوز

بتن اکسپوز مناسب برای کاربردهای مختلف است و می‌تواند در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. دلیل این امر این است که در اکثر موارد عملکرد قابل قبول و رضایت بخشی را ارائه می‌دهد. کاربردهای متداول بتن اکسپوز از جمله موارد زیر است که به همراه نمونه ‌ی تصویری آورده شده است.
• کف سازی های:
o انبارها
o گالری
o پارکینگ‌ها
o خانه ها

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• فضاسازی‌ها و محوطه سازی خارجی
o باغچه ها
o پاسیو ها
o استخر ها

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• فضاسازی‌های داخلی

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• استفاده در دیوار ها

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• استفاده در سقف سازی

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• استفاده در مسیر سازی برای پیاده رو یا اتومبیل ها

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

• استفاده در پانل های پیش ساخته

بتن اکسپوز و کاربردهای آن

در اینجا کاربردهایی از بتن اکسپوز دیدیم. تا همین چند سال پیش، هنگامی که از بتن صحبت می‌شد، ذهن به سمت کاربردهای سازه‌ای و مقاومت بالای آن می‌رفت؛ اما امروزه از این مصالح در کاربردهای طراحی داخلی ساختمان و محوطه سازی و غیره استفاده می شود وهمانطور که دیدیم، ظرفیت بالایی هم در این نوع استفاده از خود نشان داده است.
منبع:
www.concretecentre.com

ساخت و اجرای اسکلت بتنی
مطالعه می‌کنم

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.