انواع پارتیشن جداکننده فضا

انواع پارتیشن جداکننده فضا

همانطور که می‌دانید، یک ساختمان فقط متشکل از دیوار و سقف نیست، شما به فضاهای گوناگونی نیاز دارید که برای یک منظور خاص طراحی شده باشند و برای جداسازی این فضاهای داخلی احتیاج به پارتیشن دارید.
یک دیوار پارتیشن ممکن است برای تقسیم فضای یک اتاق به دو قسمت، یا جدا کردن یک اتاق از اتاق دیگر ساخته شود. این دیوار‌ها باربری ندارند و طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، معمولا وزن آن به صورت بار زنده در نظر گرفته می‌شود.
پارتیشن‌ها ممکن است از چوب، فلز، شیشه، آجر، سنگ، پانل‌های گچی و غیره ساخته شوند و می‌توانند به صورت ثابت یا متحرک و یا حتی تاشو باشند. تنوع در رنگ، جنس، نوع کاربری و همچنین سهولت اجرا و زیبایی باعث شده است که در ساختمان سازی‌های جدید به این نوع المان غیرسازه‌ای توجه فراوانی شود.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

مزایای استفاده از دیوار پارتیشن

• دیوارهای پارتیشن فضاهای بزرگ را به فضاهای کاربردی کوچک‌‌تر تقسیم می‌کنند تا بتوان از هر کدام از آن‌ها برای اهداف تعیین شده استفاده کرد.
• این امر باعث حفظ حریم خصوصی ساکنین در فضاهای مختلف از نظر دید و صدا می‌شود.
• دیوارهای پارتیشن از نظر وزنی، سبک‌تر و در هزینه‌های ساخت ارزان‌تر هستند.
• مساحت سطح کمتری را اشغال می‌کنند و به راحتی در هر نقطه ای که بخواهیم نصب می‌شوند.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

یک دیوار پارتیشن خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک دیوار پارتیشن، باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:
• دیوار پارتیشن باید دارای سطح مقطعی نازک باشد تا از حداکثر سطح کف بتوان استفاده کرد.
• این دیوارها باید بتوانند حریم خصوصی را به خوبی در فضایی که جدا کرده‌اند حفظ کنند. این به آن معنی‌ است که صدا و تصویر بسته به کاربری و نیاز، نباید منتقل شود.
• از مواد عایق، سبک، همگن، بادوام و مناسب با محل مورد استفاده ساخته شده باشد.
• نصب آن به طور ساده و اقتصادی انجام شود و با نوع سازه تناسب داشته باشد.
• مقاومت کافی در برابر آتش، گرما، رطوبت، موریانه، قارچ و غیره را داشته باشد.
• سختی لازم برای جلوگیری از لرزش در اثر بارهای وارده را داشته باشد .
• استقامت کافی برای تحمل بارهای تاسیسات بهداشتی، الکتریکی و سایر اتصالات را داشته باشد.

انواع مختلف پارتیشن

پارتیشن‌ها با توجه به موادی که از آن ساخته می‌شوند و همچنین نوع ساخت، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند. در اینجا ۱۱ نوع از این دیوارها را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

1. دیوار پارتیشن آجری

پارتیشن آجری، رایج‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع دیوار پارتیشن است. در ایران به وفور از این نوع پارتیشن استفاده می‌شود. در اکثر مواقع بر روی این دیوار یک لایه خاک گچ، گچ سفید‌کاری و رنگ اجرا می‌شود.
به طور عمده سه نوع مختلف از دیوار پارتیشن آجری وجود دارد:
1. پارتیشن آجری ساده
حداقل ضخامت آن 10 سانتی متر است.
در صورت ساخت درست، دیوارهای پارتیشن آجری مستحکم و مقاوم در برابر آتش هستند. برای مقاومت بیشتر در برابر آتش می‌توان از ملات و آجر نسوز استفاده کرد.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

2. پارتیشن آجری مسلح

انواع پارتیشن جداکننده فضا

3. پارتیشن آجری با فریم چوبی

انواع پارتیشن جداکننده فضا

2. پارتیشن بلوک سفالی

این نوع دیوارها نیز در ایران به وفور استفاده می‌شوند و مانند پارتیشن‌های آجری، معمولاً بر روی آن یک لایه نازک کاری اجرا می‌شود. ضخامت این نوع دیوار بین 6 تا 15 سانتی‌متر متغیر است.
بلوک‌های مورد استفاده، ممکن است توخالی یا توپر باشند. که از نوع توخالی آن، معمولاً برای پارتیشن‌های سبک استفاده می‌شود. از ویژگی‌های نوع تو خالی آن می‌توان به مقاوم، اقتصادی، عایق صوتی و حرارتی بودن و همچنین مقاومت در برابر آتش اشاره کرد.

طراحی و دکوراسیون خانه‌های مدرن
مطالعه می‌کنم

انواع پارتیشن جداکننده فضا

3. دیوارهای پارتیشن شیشه‌ای

دیوار پارتیشن شیشه‌ای در ساخت و ساز، سبک، آسان و مقرون به صرفه بوده و حریم خصوصی نسبتا مناسبی را فراهم می‌کند. همچنین عایق صدا نیز هست. این نوع پارتیشن بسته به نحوه ی کاربرد شیشه، به دو گروه تقسیم می‌شود:
1. پارتیشن شیشه‌ای
این نوع پارتیشن‌ها معمولا دارای یک قاب چوبی یا فلزی بوده و از نظر وزن سبک و ضد آب هستند.
شیشه‌های نشکن، ضد گلوله و سه لایه نمونه هایی از ورق‌های شیشه‌ای قوی هستند که برای ساخت پارتیشن شیشه‌ای مناسب هستند. می‌توان شیشه‌ی مورد استفاده را ماسه پاشی کرد تا بر روی آن نوشته حک کرد یا طرح داد.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

2. پارتیشن بلوک شیشه‌ای
این نوع پارتیشن از بلوک‌های شیشه‌ای توخالی ساخته شده است. این بلوک ها، المان‌های شیشه‌ای شفافی هستند که از نظر وزن سبک هستند و در ضخامت‌ها ، اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. اندازه‌ی استاندارد و متداول آن‌ها، مربع با ضلع ۱۴ یا ۱۹ سانتی‌متر و با ضخامت ۱۰ سانتی‌متر است.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

4. دیوار‌های پارتیشن بتنی

بتن مورد استفاده در آن‌ها معمولا کم مقاومت است زیرا دیوار مورد نظر برای باربری ساخته نمی‌شود و فقط کاربرد جدا کننده دارد.
بسته به نحوه ساخت، این نوع دیوار به دو گروه تقسیم می‌شود که از قرار زیر است:
1. دیوار‌های پارتیشن بتنی در جاریز
معمولاً در مرکز این دیوار یک لایه مش به کار برده می‌شود. ضخامت آن از ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر متغیر است.
2. دیوار‌های پارتیشن بتنی پیش ساخته
از قطعات بتنی پیش‌ساخته برای ساخت آن استفاده می‌شود و محل اتصال بین این قطعات باید با ملات پر شود. ضخامت آن بین ۲.۵ تا ۴ سانتی‌متر است.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

5. پارتیشن‌های کنافی

کناف یک نوع صفحه گچی همراه با یک سری مصالح دیگر می‌باشد که به عنوان یک دیوار پیش‌ساخته به وسیله پیچ بر سر جای خود مستحکم می‌شود. درزهای میان این صفحات به وسیله ی نوار و بتونه‌ی مخصوص درزگیری شده، به نحوی که در انتهای کار، سطحی یکپارچه و بدون درز حاصل می‌شود که قابلیت رنگ آمیزی و کاشی‌کاری یا هر نوع فیشینگ دیگری را خواهد داشت.
این نوع پارتیشن با نام درای وال نیز شناخته می‌شود.
فضای خالی در داخل این نوع دیوار جدا کننده، امکان استفاده از انواع عایق‌های حرارتی و صوتی را فراهم نموده و همچنین امکان عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را به راحتی میسر می‌سازد.
به دلیل ویژگی‌های خوبی که این نوع مصالح از خود نشان داده است، در ساخت و سازهای نوین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به عملکرد لرزه ای مناسب، سرعت بالا و سهولت در اجرا، قابلیت ترمیم و تعویض و انعطاف بالا در معماری اشاره کرد.

اصطلاحات کارگاهی مهندسین
مطالعه می‌کنم

انواع پارتیشن جداکننده فضا

6. پارتیشن‌های فلزی

دیوار پارتیشن فلزی مقاوم، نازک، بادوام است و در برابر آتش مقاومت بالایی دارد. از این پارتیشن‌ها در محیط‌های متفاوتی، از واحدهای صنعتی گرفته تا زندان‌ها می‌توان استفاده کرد.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

7. پارتیشن‌های ایرانیتی آزبست و سیمان (AC) یا گالوانیزه (GI)

باید تاکید کرد که به دلیل اثبات سرطان‌زا بودن آزبست، امروزه از نوع آزبستی آن استفاده نمی‌شود.
این دو نوع از پارتیشن دارای یک قاب چوبی یا فولادی ثابت هستند و بیشتر در مکان‌های اداری استفاده می‌شود.
البته پارتیشن‌های ایرانیتی به لحاظ زیبایی خیلی مورد قبول نیستند. اما اگر به درستی ساخته شوند از نظر اقتصادی و سبکی و مقاومت، به خوبی مورد قبول اند.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

8.دیوار پارتیشن پشم چوب

از الیاف چوبی دراز و باریکی تشکیل شده است که خیلی فشرده نشده و با سیمان یا گچ ترکیب شده‌اند. دارای سطح باز و زبری است که برای نازک‌کاری به وسیله گچ بسیار مناسب است.
می‌توان به این نکته اشاره کرد که پشم چوب به عنوان عایق گرما و صدا به خوبی عمل می‌کند.

9.دیوار پارتیشن چوبی یا الواری

این پارتیشن‌ها بسیار زیبا و شیک هستند اما معایبی دارند که استفاده از آن‌ها امروزه رو به کاهش است از جمله این معایب می‌توان به نداشتن مقاومت در برابر آتش، موریانه و پوسیدگی اشاره کرد. همچنین قیمت تمام شده‌ی آن‌ها زیاد است.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

10. دیوار پارتیشن قابل حمل

یک پارتیشن موقت را فراهم می‌کنند و با استفاده از چرخ‌ها قابل حمل و یا حتی تاشو هستند.
سه مورد استفاده متداول از دیوار پارتیشن قابل حمل عبارتند از:
1. برای تقسیم سریع فضا یا اتاق، در جایی که دیوارهای جدا کننده دائمی یا غیر‌متحرک ممکن است در دسترس نباشند یا غیر‌عملی باشند.
2. ایجاد یک کلاس درس یا اتاق اجتماعات در فضای موجود به صورت مقرون به صرفه.
3. برای پنهان کردن درب دستشویی‌ها ، آشپزخانه‌های تجاری و سایر مکان‌هایی که لازم داریم در دید عموم نباشند.
پارتیشن‌های قابل حمل معمولا در موارد زیر استفاده می‌شوند:
• خانه ها، کلیساها، مساجد
• در سالن‌های کنفرانس
• دفاتر شرکتی و دولتی
• هتل‌ها و رستوران‌ها
• سالن‌ها و مدارس

انواع پارتیشن جداکننده فضا

11. پارتیشن‌های ام دی اف

از پارتیشن‌های چوبی و الواری ارزان‌تر است. اما ام دی اف نیز، عایق صدا و ضد آتش نیست و در مناطق مرطوب خیلی راحت می‌پوسد.
اما ویژگی‌های مثبتی نیز دارد؛ از جمله اینکه روکش‌های ام دی اف در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع هستند که جوابگوی هر سلیقه‌ای خواهند بود. همچنین وزن کم آن‌ها و سهولت در ساخت از ویژگی‌های خوب این متریال است.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

پس از شناختن انواع پارتیشن و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توان نوع مناسب که با کاربری مورد نظر تطابق داشته باشد را انتخاب کرد. خوشبختانه تنوع در این مصالح بسیار بالاست و جوابگویی هر نوع نیازی خواهد بود. با توجه به اینکه پارتیشن‌هایی مانند کناف یا بلوک شیشه‌ای، انواع جدیدی هستند که چند سال است تولید شده اند، حتی به نظر می‌رسد در آینده انواع جدیدتری از پارتیشن با مصالح نوین را ببینیم.

انواع پارتیشن جداکننده فضا

منبع:

gharpedia.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.