اصول طراحی دفتر کار

اصول طراحی دفتر کار

حتما شما هم تا به حال این جمله به گوش‌تان رسیده است که محل کار انسان حکم خانه‌ی دوم را برای او دارد. این جمله هر چقدر هم که کلیشه ای به نظر برسد اما در واقع درست است که محل کار انسان مثل خانه‌ی دوم اوست چون بیش‌ترین‌ زمان مفید خود در طول روز را در آن محیط می‌گذراند. پس این محیط باید زیبا و آرامش بخش باشد تا مغز انسان بازدهی مناسب را در حین انجام کار داشته باشد و برای ایجاد آرامش و زیبایی در طراحی دفتر کار باید از چند نکته زیر استفاده کرد:

  • نحوه طراحی فضا
  • دکوراسیون داخلی دفتر کار
  • چیدمان فضا
  • نورپردازی مناسب
  • رنگ
  • بهره‌بری از طبیعت

در ادامه به هریک از عوامل بالا به صورت جداگانه می‌پردازیم.

اصول طراحی دفتر کار

نحوه طراحی فضا

از اولین عوامل موثر در طراحی دفتر کار نحوه‌ی طراحی فضا است.

در این مورد ما چند حالت پیش‌رو داریم:

اولین حالت این است که در حال ساخت بنایی برای کاربری اداری مشخص هستیم و می‌توانیم در هنگام طراحی دفتر کار روی پلان نقشه نظارت داشته باشیم و نظر دهیم. در این صورت باید متراژ دقیق و ویژگی‌هایی که از یک محل کار ایده‌آل در ذهنمان است را با طراح در میان بگذاریم و طراح با سواد طراحی که از قبل کسب کرده توقعات ما را در قالب یک طراحی دلپذیر روی کاغذ بیاورد.

حالت دوم که خیلی از مواقع اتفاق می‌افتد این است که در اداره‌ای مشغول به کار می‌شویم که از قبل اتاقی به عنوان دفتر کار در نظر گرفته شده است و ما صرفا می‌توانیم آن محیط را برای خود دلپذیرتر کنیم ولی در پلان کلی دفتر نمی‌توان تغییری به وجود آورد.

اگر جزء مخاطبین دسته اول هستید این نکات را فراموش نکنید:

۱. تعداد افرادی که در دفتر مشغول به کار خواهند شد را هنگام گفت وگو با طراح مطرح کنید تا متراژ مناسب را برای همه در نظر داشته باشد.

۲. حتما دفتر را در جایی از ساختمان قرار دهید که دفتر کار از نور طبیعی بیرون بهره‌مند شود. نور مصنوعی لامپ به شدت موجب افزایش خستگی و کاهش بازده مفید افراد در ساعات کاری خواهد شد که در این رابطه توضیح بیشتری خواهیم داد.

۳. توجه‌ کردن به نکات طراحی داخلی و مصالح مناسب که در ادامه مطرح خواهیم کرد را به خاطر بسپارید.

اصول طراحی دفتر کار

دکوراسیون داخلی دفتر کار

گام دوم پس از طراحی فضا انتخاب دکوراسیون مناسب است. در دکوراسیون دفتر کار مهم ترین نکته حفظ آرامش فضا و ایجاد حداکثر فضای مفید برای انجام کار است.

توصیه‌هایی برای دکوراسیون خانه‌های کوچک
مطالعه می‌کنم

پس از دکوراسیون‌های عجیب و غریب با رنگ‌های تند و تزئینات عجیب بپرهیزید چون دکوراسیون داخلی باید آرامش و حرفه‌ای بودن را به مخاطب شما یادآور شود. به یاد داشته باشید که دفتر کار شما معرف حرفه شما برای ارباب رجوع است پس از المان‌هایی استفاده کنید که نشانه‌ی خلاقیت و میزان تبحر شما در کارتان باشد.

اصول طراحی دفتر کار

فرم‌‌‌های سیال زیبا در کف و سقف به همراه رنگ‌‌های روشن سرد یا فرم‌های چند ضلعی شکسته به همراه رنگ‌های گرم و تیره و بافت چوب MDF هر کدام به صورت جدا می‌توانند زیبایی قابل توجهی برای دکوراسیون شما به ارمغان بیاورند. اگر فضای کاری کوچکی دارید نور‌های سه ‌بعدی می‌تواند موجب بزرگ نشان دادن فضا شود. همچین برای فضاهای کوچک، طرح‌های مینیمال مدرن با تزئینات اندک و خلاق مناسب‌تر از طرح های سنگین با جزئیات بسیار‌ هستند زیرا طراحی مینیمال باعث خلوت نشان دادن فضا می‌شود و در نتیجه حس آرامش و وسعت را به مخاطب القاء می کند. طرح های پر از جزئیات کلاسیک اگر چه که زیبا هستند ولی برای فضاهای بزرگ که قدرت نشان دادن این جزئیات را دارند مناسب‌ترند.

چیدمان فضا

نحوه‌ی چیدن مبلمان در فضای دفتر کار تاثیر بسیار زیادی روی محیط دارد. همچنین شکل و رنگ مبلمان از نکات مهم دیگری است که باید به آن‌ها توجه کنید.

  • نحوه چیدن میزهای دفتر کار و رعایت فاصله‌ی مناسب بین آن‌ها از نکات اساسی و مهم است .
  • در فضاهای کار کوچک استفاده از مبلمان استیل یا چوب با رنگ تیره و حجم کم برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا توصیه می‌شود.
  • بر خلاف دفاتر قدیمی که مدل میز رئیس دفتر با کارمندان متفاوت بود. در طراحی مدرن اگر از میزهای مناسب و یک‌دست استفاده کنید بسیار زیبا‌تر و چشم نواز‌تر خواهد بود ولی می‌توانید با استفاده از تغییر رنگ تمایز بین میز‌ها را نشان دهید.
  • قفسه‌های مناسب برای حفظ اسناد و مدارک مختلف فراموش نشود. این قفسه‌ها باید در عین جدا بودن از میز محل کار دسترسی راحتی داشته باشند و از لحاظ شکل ظاهری در تضاد و تناقض با مبلمان نباشند.
  • حتما یک کاناپه یا صندلی مناسب را به ارباب رجوع اختصاص دهید. این کار حس احترام به مشتری را در فضای دفتر بالا می برد و موجب تاثیر مثبت بر ارباب رجوع خواهد شد.

اصول طراحی دفتر کار

  • یک میز کار پر از برگه و پوشه اصلا منظره‌ی زیبایی نیست چه برای مهمانان و چه برای آرامش ذهن خودتان. پس تا حد امکان وسایل روی میز خود را منظم نگه دارید و پوشه‌های اضافی را در قفسه نگه‌داری کنید.
  • یک گلدان کوچک یا یک وسیله‌ی تزئینی زیبا مانند قاب عکس خانوادگی، منظره‌ی دلپذیری را روی میز کار به وجود خواهد آورد که موجب آرامش و نشاط شما در حین کار خواهد شد.
  • از تزئینات هدفمند روی دیوار غافل نشوید. منظورمان قاب‌های سنگین نقشی نیست، بلکه پوسترهای مینیمال زیبا یا استیکر‌های تزئینی گزینه‌های مناسبی برای فضای دفتر کار شما خواهند بود.
  • حتما جایی از دیوار را به ایجاد یک بورد برای چسباندن یادداشت‌های مهم اختصاص دهید. برای این کار از متریال متفاوتی مانند کائوچو استفاده کنید تا با ایجاد بافت متفاوت روی دیوار به زیبایی فضا کمک کند.
مراحل نصب کابینت و دکور
مطالعه می‌کنم

نورپردازی مناسب

نور در فضا از عوامل تاثیر‌گذار طراحی دفتر کار به حساب می‌آید. اولین نکته در این مورد این است که نسبت نور طبیعی و مصنوعی در فضا را رعایت کنید. اگر نور مورد نیاز دفتر کار فقط به وسیله نور مصنوعی تامین شود. سردرد و خستگی چشم را به همراه خواهد داشت پس از نور طبیعی غافل نشوید.

نکات مهم در رابطه با نور مصنوعی

  • از نورهای شدید و زیاد استفاده نکنید. هالوژن‌ها از بهترین گزینه‌ها در رابطه با نور مصنوعی هستند.
  • استفاده از نور‌های سه بعدی فضای کوچک موجب بزرگ به نظر رسیدن فضا می‌شوند.
  • استفاده از نورهای رنگی مانند آبی یا قرمز درنگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسد اما به مرور زمان موجب خستگی چشم می‌شود و اصلا برای فضای دفتر کار مناسبی نیست.

 رنگ

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام استفاده از رنگ باید مد نظر قرار دهید هماهنگی رنگ‌های دفتر کار با هم است. یک پالت رنگی ملایم با رنگ‌های ملایم انتخاب کنید. تا حد امکان از رنگ‌های جیغ و تبلیغاتی پرهیز کنید و هرگز از یک تک رنگ استفاده نکنید، زیرا موجب ایجاد حس خستگی و یکنواختی در فضا خواهد شد.

اصول طراحی دفتر کار

بهره‌بری از طبیعت

 زندگی شهری ما در عصر مدرن باعث دور شدن هر چه بیش‌تر ما از طبیعت می‌شود و این امر موجب خستگی وکسالت بار شدن زندگی روزمره خواهد شد. استفاده ازگلدان‌های گل یا درختچه‌های آپارتمانی در دفتر کار موجب ایجاد حس طراوت و نشاط خواهد شد. همچنین شیوه‌های جدید مانند بام سبز یا پارتیشن سبز در فضای داخلی دفتر موجب ایجاد منظره جذاب و چشم‌نوازی برای کارمندان خواهد شد پس طبیعت را به محل کار خود بیاورید و از آن لذت ببرید.

اصول طراحی دفتر کار

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
نگین ممیزان
فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری هستم, علاقه مند به سینما و سفر, دوست دارم با نوشتن و تولید محتوا تجربیات خودم از زندگی را به بقیه منتقل کنم.