اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

دندانپزشکی‌ها از جمله اماکن پر مراجعه هستند که همه افراد جامعه در سال چند باری به آنجا سر می‌زنند. طراحی داخلی مطب دندانپزشکی تاثیر بسیار زیادی بر رضایت مراجعه کنندگان دارد.
اگر شما نیز برای طراحی اصولی و درست یک مطب دندانپزشکی به دنبال نکات آموزشی و ایده‌های جدید هستید، با خواندن این مقاله به نتایج خوبی دست خواهید یافت. برای طراحی چنین مکانی، همانند طراحی دیگر اماکن باید به مسائل مختلفی توجه داشت، از جمله: اصول رنگ‌آمیزی، چینش لوازم، تزئین داخلی و … که باعث زیباتر شدن و استاندارد شدن طراحی آنجا خواهند شد.
قبل از هر چیزی باید به این موضوع اشاره کنیم که در این کار، اصل بر آرامش مراجعه‌کنندگان است و هر قدر که شما به عنوان طراح داخلی بتوانید آرامش بیشتری به آن‌ها القا کنید، موفقیت بیشتری کسب کرده‌اید. با ما همراه باشید.

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

اصول طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

آخرین باری که برای بهداشت دهان و دندان خود به یک دندانپزشکی مراجعه کردید، چه تصویری از آنجا در ذهن‌تان به جا مانده است؟ آیا بودن در آنجا و انتظار برای رسیدن نوبت‌تان شیرین و آرامش بخش بود یا لحظات بسیار پر استرس و عذاب‌دهنده می‌گذشتند؟
اگر تصویری که در ذهن شما به ثبت رسیده، هر کدام از دو حالت ذکر شده می‌باشد پس بهتر است به این جزئیات دقت کنید:
1. نورپردازی مطب چگونه بود؟ چه بخش‌هایی روشن‌تر و چه بخش‌هایی تاریک‌تر به نظر می‌رسیدند؟ از لامپ‌های رنگی استفاده شده بود؟ تنوع رنگی چقدر رعایت شده بود؟
2. لوازم و آکسسواری که در سالن انتظار و اتاق مطب تعبیه شده بودند، از میان چه نوع رنگ‌هایی انتخاب شده بودند و با چه نوع چینشی در کنار همدیگر قرار داشتند؟
3. دیوارها چگونه طراحی و رنگ‌آمیزی شده بودند؟ رنگ، کاغذ دیواری، یا …؟
4. آیا از لوازم تزئینی مثل آکواریوم یا گیاهان برای زیباتر ساختن آن محیط بهره برده بودند؟
این‌ها البته بخشی از جزئیاتی هستند که لازم است به آن‌ها توجه نمایید. ممکن است طراحی داخلی یک مطب دارای ویژگی‌های خلاقانه‌ و منحصر به فردی باشد که ایده‌های تازه‌تری را به ذهن شما الهام کند. آیا چنین مواردی را به خاطر دارید؟
در هر صورت، پس از این که توجه شما را به بعضی جزئیات جلب کردیم قصد داریم تا نکات موثر و مهم را در ادامه به بحث بگذاریم.

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

رنگ‌آمیزی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی چگونه است؟

برای طراحی این نوع مکان، رنگ اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع عنصر رنگ جایگاه مهمی در طراحی دارد اما زمانی که برای یک مطب بخواهیم آن را به کار بگیریم اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند.
دلیل این اهمیت به اثرگذاری روانی رنگ‌ها مربوط می‌شود. عموم افرادی که وارد مطب دندانپزشکی می‌شوند، با درد مواجه هستند و برای کاستن این درد به مطب وارد شده‌اند. به همین خاطر آن‌ها شاید خیلی به زیبایی‌های مرسومی که در دکورسازی‌ها وجود دارند، توجهی نمی‌کنند. رنگ برای آن‌ها بیشتر تاثیر آرامش‌بخشی دارد.
با توجه به این خاصیت رنگ بسیار واضح است که به رنگ‌هایی نیاز داریم که آرامش خاطر را در مراجعین ایجاد می‌کنند مثل: سبز، آبی کم رنگ، فیروزه‌ای، صورتی و بنفش و …
نکته بعدی، ترکیب رنگی است که باید درنظر گرفته شود. ترکیب‌های رنگی متضاد بدترین انتخاب برای چنین جایی هستند. شاید اگر قصد داشتیم برای یک بنگاه معاملاتی یا دفتر بازرگانی طراحی داخلی انجام دهیم، تضادهای رنگی آن هم بین رنگ‌های تند مثل قرمز و آبی پر رنگ حتی جذاب هم می‌بود. اما در محیطی که موضوع مقاله ما قرار دارد، بهتر است رنگ‌هایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که در یک طیف قرار دارند.
اگر برای دیوارها رنگ سبز انتخاب کرده‌اید، می‌توانید برای تنوع از طیف کم‌رنگ تا پررنگ را انتخاب کنید. اما بهتر است این رنگ را در کنار زرد یا تارنجی قرار ندهید چون چنین ترکیب‌هایی باعث حواس پرتی، عدم تمرکز و البته از بین رفتن آرامش می‌شوند.
یا برای مبلمانی که در سالن انتظار می‌چینید، مثلا استفاده از طیف رنگ‌های آبی گزینه خوبی به نظر می‌رسد. روکش صندلی‌های بزرگ از طیف آبی پررنگ و روکش صندلی‌های تک نفره از آبی کم رنگ زیبا به نظر می‌رسد. همچنین، توصیه می‌شود که برای تناسب رنگی بین سقف و کف هم فکری بکنید.

اصول معماری پارامتریک
مطالعه می‌کنم

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

نورپردازی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی چگونه است؟

نورپردازی در مطب‌های دندانپزشکی دو نوع متفاوت است. نوع اول برای بخشی تعبیه می‌شود که دندانپزشک مشغول کار بر روی دندان و دهان مراجعین است و هدف از نورپردازی ایجاد روشنایی کافی برای کار کردن پزشک است.
اما نوع دوم که مورد نظر ماست، در دیگر بخش‌های مطب به کار می‌رود و هدف از آن ایجاد زیبایی و تنوع بصری است. همانند خصوصیاتی که برای رنگ‌ها برشمردیم، نورهایی که به کار می‌روند نیز باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشند. اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که نباید رنگ و نور بصورت مشابه و یا متضاد باشند. به این معنا که اگر تم رنگی سالن انتظار آبی است، نباید از نورهای طیف آبی استفاده کنید. بلکه بهتر است از نورهایی بهره ببرید که تناسب خوبی با هم داشته باشند.
برای همان سالنی که تم آبی رنگ دارد، نورپردازی تم سبز یا فیروزه‌ای و یا حتی سبز گزینه مناسبی می‌باشد. خصوصیت بعدی که باید مد نظر قرار دهید، حفظ روشنایی کامل در محیط داخلی است. اگر فضای مطب تاریک یا کم نور باشد اثر روانی و روحی بدی بر روی مراجعین خواهد گذاشت. ضمن اینکه ابزارهای نورپردازی علاوه بر تامین نور محیط، کاربرد تزئینی هم دارند.
وسایلی مثل لوستر یا لامپ‌های تزئینی که در گوشه و کنار مطب قرار می‌گیرند بخشی از زیبایی و جذابیت طراحی داخلی مطب دندانپزشکی را بر عهده دارند. پس از چنین وسایلی به اندازه بهره ببرید و مکان قرارگیری آن‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید.

شباهت مطب به منزل

همانطور که در بخش مقدمه گفتیم، اصل اساسی برای انجام این کار حفظ آرامش مراجعین است. طبیعتا هیچ جایی به اندازه منزل افراد برای آن‌ها آرامش بخش نیست و اگر بتوانید تا جای ممکن مطب را شبیه منزل آن‌ها طراحی کنید، در این کار موفق عمل کرده‌اید.
در گذشته سالن‌های انتظاری که برای مطب‌ها طراحی می‌شدند، شکل و شمایل ثابت و مشابهی داشتند. در آن‌ها تعدادی مبل و میز و چند عنصر تزئینی ساده مثل گلدان یا عروسک برای بازی کردن بچه‌ها وجود داشت. اما در سال‌های اخیر، طراحی داخلی مطب‌ها به سمتی رفته است که تا جای ممکن شبیه به خانه باشد. برای مثال وجود تلویزیون، شومینه، یخچال، قهوه ساز و … در این فضا دیگر عجیب نیست و اتفاقا به صورت آگاهانه و برای ایجاد فضایی راحت و صمیمی به کار می‌روند.
نوع چینش مبلمان بهتر است به گونه‌ای باشد که معاشرت را بین افراد حاضر ایجاد کند. به جای اینکه حاضرین مطب از یکدیگر دور باشند و با ایجاد فضایی ساکت و سنگین انرژی منفی ایجاد شود، تلاش می‌شود آن‌ها را به صحبت کردن و گپ زدن تشویق کنند. رعایت این اصل، هم باعث آرامش خاطر آن‌ها می‌شود و هم اینکه گذشت زمان خیلی احساس نمی‌شود و این مساله برای کسی که درد دندان را تحمل می‌کند بسیار خوب است.

شش ماده جدید که در حال ایجاد تغییر در تجارت ساخت‌ و ساز هستند
مطالعه می‌کنم

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

مطب دندانپزشکی را باز طراحی کنید

فضاهای بسته، حسی از ترس یا استرس را به افراد القا می‌کنند. در صورتی که اگر فضا باز باشد آدم‌ها احساس بسیار بهتری نسبت به محیط پیدا می‌کنند.
اگر برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی با کمبود فضا مواجه هستید، دو راه پیش رو شما وجود دارد:
1. تقسیم کردن فضای داخلی به اتاق‌ها و بخش‌های کوچک با استفاده از دیوار
2. تقسیم کردن فضای داخلی به بخش‌های مجزا با استفاده از پارتیشن‌های کوتاه، ابزار و وسایل مختلف.
احتمالا نیازی به توضیح نیست که حالت دوم بهترین انتخاب برای تقسیم‌بندی فضای داخلی است. خصوصا برای سالن انتظار، اگر لازم است که در این سالن یک آشپزخانه و چایخانه، یک انبار، یک بخش برای قرار دادن وسایلی مثل کامپیوتر، یک بخش برای نشستن مراجعین و … تعبیه شوند می‌توان آن‌ها را با این موارد از همدیگر جدا کنید:
• مبلمان و میز و صندلی در طراحی داخلی یکی از بهترین وسایل برای جداسازی بخش‌های یک فضا از همدیگر هستند.
• وسایل تزئینی مثل قفسه ایستاده کتاب و مجلات و یا بوفه‌های تزئینی
• دیوارهای نیمه که با استفاده از دیواره‌های شیشه‌ای یا پارتیشن‌بندی ساخته می‌شوند.
وقتی که شما این اصل را در مطب رعایت کنید، به خوبی متوجه خواهید شد که چقدر فضا آرام‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و کم استرس‌تر خواهد بود.
یک گزینه دیگر هم که باعث بزرگ‌تر و بازتر به نظر رسیدن فضا می‌شود، آینه‌کاری دیوارها و سقف است. توصیه می‌کنیم تعبیه کردن آینه بر روی سقف و دیوارها به اندازه مناسب صورت گیرد تا به تلطیف فضا کمک کند.

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

چیدمان وسایل و تجهیزات پزشکی

و در آخر باید به مهم‌ترین تجهیزاتی که در این نوع مطب‌ها وجود دارند اشاره کنیم. البته که چینش چنین وسایلی بیشتر یک کار تخصصی محسوب می‌شود و بهتر است که چیدمان آن‌ها مبنایی علمی داشته باشد اما در عین حال می‌توان زیبایی چیدمان آن‌ها را نیز حفظ نمود.

برای این کار لازم است که به نکاتی که در ادامه ذکر شده‌اند توجه داشته باشید:
1. فضای مورد نیاز برای آزادی عمل پزشک در اختیار او قرار بگیرد.
2. تا جای ممکن از شلوغ کردن اتاق دندانپزشک پرهیز شود و هرچه ساده‌تر و خلوت‌تر به نظر برسد هم تمرکز پزشک بیشتر خواهد شد و هم آرامش خاطر مراجعه کننده تقویت می‎‌شود.
3. بهتر است برای چیدمان این وسایل یک نظم خاص در نظر بگیرید. از چینش بی‌نظم و بی‌اصول آن‌ها پرهیز کنید. در این صورت ضمن اینکه پزشک و دستیاران وی می‌توانند راحت‌تر ابزار مورد نیاز را پیدا کنند، بلکه مراجعه‌کننده هم احساس ترس و اضطراب نخواهد داشت.

اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

در پایان این مقاله از شما تقاضا می‌کنیم که از تجربیات حضور خودتان در مطب‌های دندانپزشکی برای ما بنویسید و اگر آن فضا را دوست داشتید یا دوست نداشتید، دلیل این احساس چه بوده است؟

مطالب مرتبط:

https://medical-interiors.com
 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]