آموزش طراحی داخلی کلاسیک

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

سنت و مدرنیته، دو نقطه مقابل هم هستند که در تمام بخش‌های زندگی ما انسان‌ها وجود دارند. ما در خیلی از زمینه‌ها مجبوریم که بین جدید یا قدیم و کهنه یا تازه دست به انتخاب بزنیم. در طراحی داخلی هم، این تقابل وجود دارد و هیچ‌کدام ذاتا برتری خاصی بر دیگری ندارند.
طراحی داخلی کلاسیک و طراحی داخلی مدرن، هر کدام طیف وسیعی از سلایق را به سمت خود جذب می‌کنند. کسانی که می‌خواهند برای منزل خود و اتاقی که در آن زندگی می‌کنند، یک دیزاین مناسب پیدا کنند، باید بین این دو نوع طراحی داخلی یکی را انتخاب کنند.

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

اما چرا طراحی داخلی کلاسیک؟ چرا طراحان دکوراسیون و معماران، طرح‌هایی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند که از طرح‌های سنتی و قدیمی گرفته شده‌اند؟ چرا یک نفر باید اتاق خودش را مطابق با طراحی‌های کلاسیک بچیند و تزئین کند؟
پاسخ دادن به این سوالات نیاز به بررسی مفصل زیبایی‌شناسی طراحی کلاسیک دارد. اما بطور خلاصه، طراحی داخلی کلاسیک برای منازلی مناسب است که قرار است یک خانواده‌ در آن زندگی کند. البته، بعضی از جوانان که بصورت مجردی زندگی می‌کنند هم ممکن است چنین دیزاینی را برگزینند. اما خانواده‌ها برای زندگی کردن بیشتر ترجیح می‌دهند طراحی داخلی خود را با زیبایی‌شناسی کلاسیک تزئین کنند.

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

چه اصولی باید در طراحی داخلی کلاسیک رعایت شوند؟

برقراری تعادل و توازن، در تزئین و طراحی بخش‌های مختلف منزل، از جمله اصول بسیار مهم در طراحی داخلی کلاسیک هستند. برای رعایت این مساله، ابتدا یک نقطه را به عنوان نقطه اصلی یا اصطلاحا «نقطه کانونی» اتاق خود انتخاب کنید.

وقتی یک نقطه را به عنوان نقطه کانونی درنظر می‌گیرید، می‌توانید باقی لوازم و آکسسوار منزل خود را بر اساس آن بچینید. چند مثال برای این مورد می‌زنیم. اگر بخواهید یک نقطه اصلی گرمابخش برای خانواده خود انتخاب کنید و فضای صمیمی و آرامش‌بخشی را ایجاد نمایید، می‌توانید شومینه یا بخاری را به عنوان نقطه کانونی درنظر بگیرید.  در کنار شومینه یا بخاری هم، بهتر است دو صندلی تک‌نفره کوچک، یک ساعت دیواری، قاب عکس نسبتا بزرگ، یک گلدان بر روی میزی با اندازه متوسط و … قرار دهید.

اما اگر انتخاب شومینه یا بخاری به عنوان نقطه کانونی را انتخابی کلیشه‌ای می‌دانید، موارد دیگری هم می‌توانند جایگزین آن‌ها باشند مثل: پیانو، تلویزیون، قرار دادن یک فرش زیبا در وسط هال بزرگ، دو مبل سه نفره بزرگ مقابل هم و یک میز بین آن دو. بعد از رعایت تعادل، تقارن هم می‌تواند اصل دیگری باشد که در زیبایی منزل شما به شیوه کلاسیک، مثمر ثمر عمل کند. تقارن البته بیشتر در هال و پذیرایی ایجاد می‌شود و مثلا در آشپزخانه یا اتاق خواب خیلی اصل مهمی نیست و حتی می‌توانند نامتقارن هم طراحی شوند. سعی کنید چینش مبل‌ها، میزها، فرش‌ها و لوسترها را بصورت متقارن در دوطرف پذیرایی انجام بدهید و یک طرف بر طرف دیگر سنگینی نکند.

نمای سنگ ساختمان و اصول اجرایی نماسازی
مطالعه می‌کنم

تعادل و تقارن را به عنوان دو اصل مهم برشمردیم. حالا، نکته سوم، ایجاد احساس مرتفع بودن خانه است. خانه‌هایی که بصورت کلاسیک طراحی شده‌اند، ناخودآگاه به فرد اینطور القا می‌کنند که سقف خانه خیلی بلند است. برای القای این احساس، چند راه وجود دارد. اول از همه، استفاده از ستون است. در معماری کلاسیک و طراحی داخلی کلاسیک، ستون‌ها نقش مهمی دارند. قرار دادن ستون در هال و پذیرایی می‌تواند بسیار جذاب باشد. البته در بعضی از دیزاین‌ها نیز ستون را به شکلی کلیشه‌ای جاگذاری می‌کنند و به همین دلیل، به شرطی باید این تمهید را بکار گرفت که ایده‌ای خلاقانه پشت آن باشد. به جز ستون، استفاده از مجسمه‌های بلند، گلدان‌های بزرگ، آینه‌های قدی، کمدهای دیواری بلند و … نیز این احساس مرتفع بودن سقف‌ها را ایجاد می‌کنند.

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

رنگ‌آمیزی مناسب برای طراحی داخلی کلاسیک

برعکس طرح‌های مدرن که ترکیب‌های رنگی آوانگاردی را پیشنهاد می‌دهند، طراحان کلاسیک ترکیبات رنگی ساده‌ای را استفاده می‌کنند. خوبی رنگ‌آمیزی کلاسیک در منزل این است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد. این نوع طراحی و رنگ‌آمیزی نه خسته‌کننده می‌گردد و نه نیازی به این دارد که هرساله آن را تغییر بدهید.
ترجیحا از رنگ‌هایی استفاده کنید که به رنگ‌های موجود در طبیعت نزدیک باشند. زیبایی، آرامش و شکوه سه اصلی هستند که در رنگ‌آمیزی کلاسیک باید رعایت شوند. رنگ‌هایی مثل: سبز، قرمز، کرم، خاکستری و طلایی جزو رنگ‌های پرطرفدار در این نوع طراحی داخلی هستند. مراقب باشید رنگ‌هایی را که با یکدیگر متضاد هستند، در کنار هم قرار ندهید. البته، می‌توانید از تم سیاه و سفید استفاده نمایید و این نوع تضاد جالب است. اما؛ مثلا کنار هم قرار دادن سبز و قرمز نمی‌تواند انتخاب جالبی باشد.
یک راه دیگر هم، بکار بردن طیف‌های رنگی در کنار هم است. اگر قصد دارید بخشی از منزل را تم سبز بدهید، طیف سبز را از یک سمت به سمت دیگر بکشید. مثلا دیوار را سبز کم رنگ، وسایل تزئینی را سبز معمولی و مبل‌ها را سبز پررنگ انتخاب کنید. این کار، نوعی آرامش را در منزل برقرار می‌سازد.

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

ضمنا، آب و هوا هم یک عامل بسیار موثر در رنگ‌آمیزی منزل است. اگر در منطقه‌ای گرمسیر زندگی می‌کنید، رنگ‌های سرد مثل آبی بسیار جالب‌تر هستند. بالعکس، اگر در شهرهای کوهستانی و سردسیر هستید، از تم رنگ‌های گرم استفاده نمایید. طراحان داخلی در شهرهای شمالی، کمتر از رنگ آبی استفاده می‌کنند و در شهرهای کوهستانی هم کمتر از رنگ‌های خاکستری و سیاه بهره می‌برند.

دیوار و پرده مناسب برای طراحی داخلی کلاسیک

با استفاده از کاغذ دیواری با طرح هایی زیبا و ساده‌، قدم بزرگی در طراحی کلاسیک منزل خود برخواهید داشت. کاغذ دیواری‌هایی که رنگ‌آمیزی متعادل و متقارنی دارند، طرح‌های عجیبی ندارند و به سادگی ساخته شده‌اند و در کنار مبل و فرش خانه ترکیب ساده و یک دستی می‌سازند، بهترین نوع کاغدهای دیواری برای دیزاین کلاسیک خانه‌تان هستند.
همچنین، استفاده از جنس پارچه یا ابریشم و یا حتی پانل چوبی به عنوان کاغذ دیواری نیز انتخاب هوشمندانه‌ای است. پرده‌هایی که چین‌دار هستند و برای القای حس مرتفع بودن سقف خانه کارایی دارند، پرده‌های خوبی برای شما خواهند بود. پرده‌های طلایی رنگ با طراحی ساده، بسیار باوقار و زیبا هستند. قوسی که در پایین آن ایجاد شده تا پرده را به دیوار گره بزند، به باشکوه‌تر شدن پرده‌های کلاسیک کمک می‌کند.
در آشپزخانه هم استفاده از کاشی و سرامیک بسیار متداول می‌باشد. یک راه دیگر نیز، بکار بردن سنگ طبیعی در دیواره‌های آشپزخانه است. ست کردن رنگ دیوار با فرش آشپزخانه و همچنین، ست کردن گاز، هود، مایکروفر و یخچال در یک طیف رنگی خاص، طراحی کلاسیک زیبایی را برای آشپزخانه شما رقم خواهد زد.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک
مطالعه می‌کنم

چه لوازمی را برای طراحی داخلی کلاسیک و ساده خانه لازم داریم؟

مبلمان، اولین چیزی است که در بین لوازم و آکسسوار خانه به چشم می‌آید. حتما به تجربه متوجه شده‌اید که اگر مبلی که می‌خرید طرح مدرن و جدیدی داشته باشد، بعد از مدت کوتاهی از مد می‌افتد و مجبور خواهید شد که مبل جدیدی بخرید. اما با خرید یک مبلمان ساده، که طرحی کلاسیک دارد و رنگ‌آمیزی‌اش تند نیست می‌توانید مدت طولانی‌تری آن را در خانه نگاه دارید.
مبلمان آنتیک و مبلمان سلطنتی پیشنهاد خوبی برای این نوع از طراحی داخلی هستند. ست کردن رنگ مبل‌ها با میز غذاخوری، زیرتلویزیونی و فرش‌ها نیز نشان‌دهنده خوش‌سلیقگی صاحب خانه است.
حواس‌تان باشد که هیچ چیزی در این بین نباید از نگاه شما پنهان بماند. به رنگ همه وسایل دقت کنید. از چارچوب قاب عکس‌ها و ساعت گرفته تا گلدان، آینه، جا شمعی‌ها، بوفه و وسایل تزئینی داخل بوفه هم در زیباتر شدن رنگ‌آمیزی داخل منزل شما موثر می‌باشند.

آموزش طراحی داخلی کلاسیک

پس به کسانی که می‌خواهند محیط منزل‌شان سرشار از آرامش و صمیمیت باشد، توصیه می‌کنیم که از طراحی داخلی کلاسیک برای دیزاین خانه خود استفاده نمایند. خانواده‌ها عموما از این نوع طراحی بهره می‌برند. استفاده از طراحی داخلی ساده کمک می‌کند تا طراوت و تازگی منزل و وسایل چیده شده در آن، همیشه حفظ شود. نیازی نیست برای عوض کردن مد خانه خود به خرج زیادی بیفتید. در عین حال، اتاق بسیار شیک و با پرستیژی هم خواهید داشت.
پس همانند اصول معماری کلاسیک یا رومی، باید طوری دیزاین خانه را طراحی نمایید که همه چیز در تعادل، تقارن و توازن قرار بگیرد. بلندی و ارتفاع، استفاده از وسایل تزئینی پرتعداد با رنگ‌های ساده و طبیعی و توجه به جزئیات، تاثیر بالایی در زیبایی طرح شما دارند.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]