نکات مهم در طراحی کافه

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

طراحان و معماران، برای طراحی داخلی کافه ارزش بالایی قائل هستند. با توجه به اینکه تب کافه‌نشینی در سال‌های اخیر، حسابی بالا گرفته است می‌توانید با ارائه یک طرح خوب، خودی نشان بدهید. حتی اگر یک کافه‌دار باشید و قصد دارید خودتان طرح داخلی زیبایی برای آن خلق کنید، لازم است بدانید که بخشی از کسب درآمد شما به طرح داخلی کافه‌تان بستگی دارد.

چیزی که در خلق یک دیزاین مناسب برای کافه اهمیت دارد، القای حس راحتی برای مشتریان است. ساخت یک فضا که بتواند پاتوق گروه‌های زیادی باشد و یا آدم‌ها تنهایی خود را در آن بگذرانند، به معنای موفقیت شما در طراحی آنجاست.

در این مقاله، تلاش می‌کنیم ایده‌های مختلفی به شما بدهیم. فراموش نکنید که بسیاری از اوقات، هنرمندان، معماران و طراحان از نامتعارف‌ترین چیزها الهام می‌گیرند. حالا شما برای اینکه به هدف خود برسید، کافی است چند نکته اساسی را مرور کنید، چند ایده مربوط به کافه را بررسی کنید و سپس، به ذهن خود رجوع کنید و ایده‌ای منحصر به فرد از آن بیرون بکشید. این مقاله، دو تا کار اول را برای شما انجام می‌دهد.

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

برای طراحی داخلی یک کافه باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید؟

اولین قدم برای رسیدن به فضایی ایده‌آل برای یک کافه، ایزوله نکردن آنجاست. فرقی نمی‌کند برای چه نوع کافه‌ای طرح می‌خواهید. قصد دارید فضای داخلی یک کافه رستوران را طراحی کنید یا کافه کتاب! کافه تریا یا حتی کافه سنتی! حتی ممکن است کافه سیار داشته باشید، در هر صورت؛ نباید رابطه فضای داخل را با فضای خارج قطع کنید.

پس توجه داشته باشید، از این لحاظ پنجره‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. تناسب بزرگی پنجره‌ها با مساحت داخل، ایده‌ای که پشت چینش میز و صندلی در کنار پنجره است، نداشتن دید از بیرون به داخل کافه و استفاده از شیشه‌های دوجداره برای جلوگیری از شنیده شدن سروصدای بیرون، نکات مهمی در این کار هستند.

اگر با فضای بیرون ارتباطی ندارید، بهترین راه، شبیه‌سازی آن است. مثلا داشتن یک حیاط پشتی کوچک در این شرایط چاره خوبی است. بعد با تعبیه پنجره‌هایی برای دید داشتن به سمت حیاط، چنین حسی را تداعی می‌کنید. کافه‌نشین‌ها عاشق این هستند که از فضای امن و آرام کافه، بیرون را دید بزنند.

مرحله بعدی، بررسی کنید که کافه شما در چه جغرافیای شهری قرار دارد و مشتریان آن عموما از چه طبقه‌ای هستند. این بررسی در دو جا به کار شما می‌آید: اولی، انتخاب تم مناسب برای دکوراسیون و دوم، خلق یک ایده متفاوت برای فضای داخلی.

تم کافه، یک بازاریاب خاموش و ساکت برای آنجاست. تصور کنید چند نفر کافه شما را می‌بینند، کنجکاوی‌شان تحریک می‌شود که از کافه‌تان دیدن کنند. به محض ورود به آنجا، اولین چیزی که توجه‌شان را جلب می‌کند، تم دکوراسیون آنجاست. تم دکوراسیون شما بسته به جغرافیای شهری، می‌تواند فضایی سنتی و کلاسیک را بسازد و یا به مدرن‌ترین شکل ممکن نشان بدهد که در این‌جا خبری از ابزار و لوازم سنتی نیست.

دکور چوبی که از جعبه‌های چوبی برای میز و صندلی استفاده کند. دکور طرح ماشین که تایر ماشین را برای میز و صندلی در نظر بگیرد. دیوار آجری که رنگ ابزار و آکسسوار داخل کافه با رنگ آن یکدست شده است. تم دکور کاملا ایرانی که از فرش ایرانی و نقوش محلی برای ارائه این تم بهره برده است. فضایی که با تکیه بر نورپردازی خاص، زیبایی متنوعی را در گوشه گوشه کافه ایجاد می‌کند. این‌ها چند مثال ساده برای این مورد هستند.

ضوابط طراحی هتل
مطالعه می‌کنم

ضمنا فضای داخلی کافه شما برای موفق شدن، نیاز به یک ایده خاص دارد. در گذشته، قرار دادن یک تابلو و تعدادی گچ برای نوشتن یادگاری چنین کارکردی داشت. اما شما به ایده‌ای تازه‌تر نیاز دارید.

اگر اکثر مشتریان شما افراد روشن‌فکر و تحصیل‌کرده‌ای هستند، بهتر است آن ایده مثلا یک کتابخانه خاص و جذاب باشد. مقدار زیادی از تمرکز و هزینه خود را صرف همان کتابخانه بکنید. کتابخانه‌ای که کافه شما را به دکور قفسه‌ها و حتی انتخاب کتاب و نوع چینش آن‌ها معروف کند.

اگر مشتریان شما زوج‌های جوانی هستند که فقط برای اینکه بتوانند چند دقیقه با هم صحبت کنند مشتری شما هستند، آن ایده خاص می‌تواند تعدادی گلدان و گیاه باشد. یا المان‌هایی باشند که تداعی کننده احساس رمانیتک هستند، مثلا: گرامافون، چترهای قدیمی، قاب‌های عکس و …

ویژگی دیگری که مشتریان زیادی را تشویق می‌کند به کافه شما بیایند، داشتن حریم مناسب است. حتی اگر فضای کوچکی هم داشته باشید، باید طوری میز و صندلی‌ها را بچینید که، هیچ‌کسی حین نشستن دور یک میز احساس نکند که در معرض دید دیگران قرار گرفته یا اطرافیانش صدای او و همراهش را می‌شنوند.

پس اگر فضای شما کوچک است، بهتر است نوع چینش میزها طوری نباشد که یک یا چند میز در مرکز قرار بگیرند. در چنین وضعیتی، لزومی ندارد که در طراحی، تعادل و تقارن را رعایت کنید.

و به عنوان آخرین نکته، فراموش نکنید که شیطان در جزئیات لانه می‌کند. اگر یک مشتری به کافه شما بیاید و احساس کند که در طراحی دکوراسیون، انتخاب آکسسوار و لوازم، طرح روی دیوارها و حتی رعایت بهداشت، وسواس به خرج نداده‌اید شما یک مشتری را از دست داده‌اید.

کافه خوب، کافه‌ای است که شبیه یک فیلم خوب باشد. هر چه بیشتر یک مشتری به آنجا برود، باید احساس کند جزئیات بیشتری در طراحی آن رعایت شده و چیزهای بیشتری برای کشف کردن وجود دارد. وقتی یک میز را از کنار دیوار هول می‌دهد و متوجه می‌شود که در آن قسمت از دیوار که با میز مماس بوده، یک طرح مخفی جذاب کار شده، ناخودآگاه عاشق آن کافه می‌شود.

چند ایده برای رسیدن به بهترین کافه شهر

چند نکته اساسی را در بخش قبلی مرور کردیم. آن‌ها نکاتی ساده هستند که همه ما می‌دانیم اما؛ مهم این است که هنگام ایده‌یابی، همه آن‌ها در ذهن‌مان ته‌نشین شده باشند. پس، حالا وقتش رسیده که چند ایده خوب را بررسی کنیم و آن نکات را در مثال‌ها آنالیز نماییم.

در این عکس، سمت راست اگرچه به خوبی در قاب نیفتاده اما مشخص است که پنجره‌های بزرگی بین فضای داخل و خارج ارتباط ایجاد کرده است. بزرگی پنجره‌ها باعث شده تا داخل حسابی روشن و نورانی شود و تعداد زیادی صندلی هم در آن سمت چیده شده‌اند. مشخصا این کافه رستوران در بخش ثروتمند‌نشین شهر تاسیس شده و بیشتر مشتریان آن نیز، خانواده‌ها هستند. احتمالا، اکیپ‌های مجردی اینجا را به عنوان پاتوق انتخاب نخواهند کرد.

تم این کافه، ترکیب چوب و چرم است که هم از لحاظ رنگ و هم از لحاظ بافت، به خوبی با هم ست شده‌اند. این تم، بیشتر از هر چیزی، فضایی آرامش‌بخش و خانوادگی را می‌سازد. ایده خاص اینجا، استفاده درخشان از مساحت بزرگش است. این کافه اگرچه فضای بزرگی دارد اما؛ از متر به متر آن استفاده کرده و با کافه شلوغی روبرو هستیم. این طراحی داخلی، باعث می‌شود تا فضایی با پرستیژ و مجلل تداعی شود. به نورپردازی روی سقف و طرح‌های روی دیوار نگاه کنید، بعید است حتی با یک ‌بار رفتن به اینجا بتوانید فراموشش کنید.

انواع نمای آجری ساختمان
مطالعه می‌کنم

به خاطر محیط بزرگی که دارد، حریم هر میز به خودی خود حفظ شده و این ویژگی، خود یک مزیت عالی به شمار می‌آید.

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

عکس دوم، کاملا برعکس قبلی است. طراحی داخلی این کافه، برای یک محیط نسبتا کوچک، جوان‌پسند و مدرن انجام شده است. پنجره‌ها به خوبی رابط بین داخل و خارج هستند. در عین حال، سمت مقابل آن‌ها نیز طرح‌های مشبک چوبی تعبیه شده‌اند و تضاد خاص و جالب توجهی را به وجود می‌آورند.

طراحی آنجا، فضایش را برای کسانی مطلوب کرده که فقط می‌خواهند از بودن در کافه و نوشیدن یا خوردن یک گزینه از منو لذت ببرند. احتمالا کسی به این‌جا نمی‌رود تا مطالعه کند و یا اینکه، در تنهایی و آرامش به زندگی‌اش فکر کند. این فضای کوچک، طراحی شلوغ و مهیجی دارد و کسانی لذت بیشتری می‌برند که گروهی به آنجا بروند.

تم این یکی، اشکال هندسی است. سقف و دیوار با سازه‌های چوبی مثلثی شکل طراحی شده‌اند. در کنار هر پنجره، یک کاسه گرد سفالی قرار گرفته و فرم صندلی و میزها نیز، به صورت متضاد انتخاب شده‌اند. میزهای مستطیلی با خطوط صاف و صندلی‌های منحنی، تضاد خوبی ایجاد می‌کنند.

این اشکال هندسی، همگی در خدمت شلوغ‌تر کردن فضا هستند. ایده اصلی‌اش هم، مشخصا همان سازه‌های چوبی روی سقف و دیوار هستند که می‌توانند به عنوان نماد این کافه، شناخته شوند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، به خاطر فضای کوچک، هیچ میزی به عنوان میز مرکزی چیده نشده است. چینش آن‌ها، کمک می‌کند تا هیچ کسی در معرض دید دیگران قرار نگیرد. حریم افراد در این کافه نسبت به اندازه محیطش به خوبی رعایت شده است.

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

عکس سوم، پنجره‌هایی را نشان می‌دهد که می‌توان آن‌ها را بعنوان نمونه‌های درجه یک ارتباط فضای داخل و خارج کافه مثال زد. هم نمایی که از خیابان می‌بینیم و هم، تقارن شکل و اندازه پنجره‌ها با شکل و اندازه میزهای وسط، آن را حسابی منحصر به فرد و بی‌نظیر کرده‌اند.

تم این کافه، سادگی است. اندازه فضایش خیلی بزرگ نیست ولی با کافه خلوتی مواجه هستیم. طبیعتا اکثر کسانی که به آنجا می‌روند برای مطالعه و یا خلوت کردن هستند. می‌توان براحتی تصور کرد که چه نوع موسیقی در این فضا پخش می‌شود.

همین سادگی و خلوتی هم، حریم هر شخصی را به خوبی حفظ می‌کند. ایده خاصی که در آن به چشم می‌خورد، همان گیاهان کاشته شده به همراه صندلی و کف چوبی‌اش است. تمام این عناصر، به خوبی نماد کوچکی از طبیعت را به مشتریان هدیه می‌کنند.

نکات مهم در طراحی کافی شاپ

این سه مثالی که بررسی کردیم، مثال‌هایی هستند که در سطح بین‌المللی مشهور و معتبر هستند. ناگفته پیداست که برای طراحی و ساخت این نمونه‌ها، بودجه فراوانی صرف شده است. اما خب هنر شما این خواهد بود که با بودجه‌ای محدود، طرحی خلاقانه و مناسب برای کافه خود خلق کنید که تاثیر مثبت زیادی بر درآمدتان داشته باشد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]