نکات مهم در ایزوگام بام

نکات مهم در ایزوگام بام

در مطالب گذشته در مورد ایزوگام و روش اجرای آن صحبت کردیم؛ در این مطلب نکات مهمی که در اجرای ایزوگام بام باید به آن‌ها توجه کرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اجرای ایزوگام در آب هوای مرطوب ممکن است؟

در هوای مرطوب و بارانی، سطح زیر کار ایزوگام نم خواهد داشت بنابراین در صورت اجرای آن، ایزوگام به طور کامل به سطح زیرین متصل نمی شود و با بارندگی‌های بیشتر، حتی آب در زیر آن جمع خواهد شد؛ لذا کارکرد آن برعکس چیزی می‌شود که انتظار داشتیم. بنابراین بهتر است در شرایطی که هوا مرطوب و بارانی است ایزوگام را نصب نکنید.

بهترین زمان برای اجرای ایزوگام کدام ماه‌ها است؟

به طور کلی، ماه‌های خشک مانند مرداد، شهریور و مهر بهترین زمان‌هایی است که می‌توان ایزوگام را به خوبی اجرا کرد. زیرا در این ماه‌ها هوا گرم و خشک است؛ بنابراین رطوبتی در سطح زیر کار وجود نخواهد داشت و از طرفی به دلیل دمای بالای هوا ایزوگام به خوبی به سطح مورد نظر می‌چسبد بنابراین کیفیت و دوام سطح نهایی ایزوگام شده بیشتر خواهد بود.

مناسب‌ترین بازه دمایی برای نصب ایزوگام بین 10 تا 40 درجه است. عایق‌کاری نباید در دمایی کمتر از 4 درجه سانتی‌گراد انجام شود چرا که ممکن است شکل‌گیری لایه به طور کامل صورت نگیرد؛ از طرفی با کاهش خاصیت الاستیکی قیر، امکان ترک برداشتن لایه‎ها وجود خواهد داشت.

نکات مهم در ایزوگام بام

شرایط سطح زیر کار ایزوگام چگونه باید باشد؟

شرایط سطح زیر کار برای اجرای درست ایزوگام بسیار مهم است. برای مثال اگر برای بام ساختمانی که هنوز کاملا تکمیل نشده است ایزوگام را انجام دهید،‌ کارهای بنایی و ساختمانی، مواد و مصالح و عبور و مرور کارگران ممکن است باعث سوراخ شدن ایزوگام شود. از طرفی موزاییک اجرا شده در بام باید کاملا خشک شده باشد و از زمان اجرای آن مدتی گذشته باشد.

باید دقت داشته باشید که سطح زیر ایزوگام دارای ناهمواری نباشد و ناهمواری‌ها تا جای ممکن قبل از شروع کار برطرف شود. اگر روی سطح زیر ایزوگام، برآمدگی‌هایی نظیر انتهای میلگرد یا تیر آهن و یا هر جسم تیز دیگری وجود دارد باید آن را بریده و سطح کار را تراز کرد.

در بام تجهیزاتی مانند کولر گازی، کابل‌های آنتن و غیره باید قبل از شروع کار جمع‌آوری شوند تا سرعت اجرای ایزوگام کاهش پیدا نکند.

همچنین محل مورد نظر باید کاملا خشک، تمیز و بدون گرد و خاک یا هرگونه خزه، غبار، نفت، گریس و سایر آلودگی‌ها باشد. بهتر است قبل از شروع کار، محل را جارو زده و پلیسه‎های سیمان و یا سنگریزه‎های نوک تیز چسبیده به بتن سقف جمع شود سپس سقف را با آب بشویید و پس از خشک شدن کامل ایزوگام اجرا شود.

اگر سطح زیرین فلزی است به دلیل احتمال وجود زنگ‌زدگی و یا آلودگی، باید با روش‌های مناسب آن را پاک کنید. سپس از یک پوشش آستری ضد‌زنگ استفاده کنید.

نکات مهم در ایزوگام بام

در مورد شیب‌بندی بام باید به چه چیز توجه کرد؟

دقت داشته باشید که شیب‌بندی پشت بام به هیچ عنوان با ایزوگام درست نمی شود بنابراین باید قبل از نصب ایزوگام، شیب‌بندی را با آسفالت و یا ملات ماسه و سیمان درست کنید. هر چه شیب‌بندی بام و ماهیچه‌گیری در گوشه‌ها بهتر رعایت شود، در هنگام بارندگی آب سریع‌تر از پشت‌بام خارج می‌شود بنابراین رطوبت کمتری جذب می‌شود. شیب‌بندی بام به طور استاندارد باید عددی بین ۱ تا ۳ درصد باشد. یعنی در هر متر طول، باید یک تا سه سانتی‌متر تغییر ارتفاع داشته باشیم.

طراحی سازه‌های اسکان موقت
مطالعه می‌کنم

چرا روکش آلومینیومی بر روی ایزوگام لازم است؟

رنگ تیره ایزوگام و تابش مستقیم نور خورشید در تابستان، باعث می‌شود که انرژی گرمایی زیادی جذب ایزوگام بدون پوشش شود. بنابراین بهتر است که آخرین پوشش بام دارای رنگ روشنی باشد تا گرمای کمتری جذب لایه شود و انبساط و انقباض کاهش پیدا کند.

این لایه آلومینیومی گرمای کمتری را جذب کرده و بیشتر نور خورشید را منعکس می‌کند. در صورتی که از این لایه استفاده نکنیم، در اختلاف دمای زیاد ایزوگام دچار ترک خوردگی می‌شود.

ایزوگام چگونه باید اجرا شود؟

در عایق‌کاری، لبه‌های هر رول ایزوگام باید 5 تا 10 سانتی‌متر با رول کناری هم‌پوشانی داشته باشد.

در اجرای ایزوگام اطراف هواکش و دودکش‌ها عایق‌کاری باید به طریقی انجام شود که به پوشش بام صدمه‌ای نرسد. عایق‌کاری روی لوله‌های یکسان نبوده و اگر لوله گرم باشد مثلا دودکش بخاری و شومینه، قبل از عایق‌کاری لایه‌ای از سیمان در اطراف لوله اجرا می‌شود.

دمای قیر‌های مورد استفاده در اجرای ایزوگام را نباید بالاتر از 150 درجه سانتی‌گراد برد زیرا در دماهای بالاتر، تجزیه می‌شود و تبدیل به کربن می‌شود. بنابراین خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهد.

برای اینکه قیر مصرفی بتواند خلل و فرج را به خوبی پر کند، باید تا زمانی که کاملا گرم و به صورت مایع است مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت سرد شدن قیر ویسکوزیته آن بالا می‌رود و به خوبی در همه منفذ‌ها وارد نمی‌شود لذا عایق خوبی نخواهد بود.

شعله نسبت به سقف بایستی ۴۵ درجه باشد، با حرکت دادن رول توسط پا، دست و یا وسیله دیگر، دو قشر مذاب با یکدیگر ممزوج می‌شود و عایق به خوبی روی سطح کار می‌چسبد.

برای اطمینان از چسبیدن ایزوگام، لبه و انتهای عایق مجددا حرارت داده شده، با یک قشر قیر مذاب بر روی سطح کار چسبانده می‎شود. باید دقت کرد که بین سطح وعایق هواگیری انجام شود.

انتهای رول توسط ماله به سطح کار جوش داده می‎شود که البته بهتر است برای این کار ماله را گرم کرد.

نکات مهم در ایزوگام بام

شرایط نگهداری رول‌های ایزوگام چگونه است؟

رول‌های ایزوگام نباید در تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. همچنین باید به صورت عمودی (ایستاده) نگهداری شوند. نگهداری آن‌ها به صورت افقی ممکن است باعث ایجاد سوراخ در لایه‌ها یا به هم چسبیدگی آن‌ها شود.

ایزوگام‌ها باید در مکانی خشک و خنک نگهداری شوند. همچنین دمای محیطی که ایزوگام‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند باید همواره کنترل شود.

برای ایزوگام مجدد چه کاری باید انجام داد؟

با توجه به اینکه ایزوگام روی سطوح فلزی، سرامیکی و چوبی به خوبی نمی چسبد و در طولانی مدت جدا می‌شود؛ برای اجرای مجدد لایه ایزوگام بهتر است لایه فلزی آلومینیومی و یا قلعی روی ایزوگام زیرین را بردارید با تا مقدار زیادی بخراشید.

اقدامات تجهیز کارگاه
مطالعه می‌کنم

در مورد ایزوگام ناودان‌ها باید چه اقداماتی را انجام داد؟

از آنجایی که تنها راه خروج آب از بام، ناودان‌ها هستند باید شیب پشت بام به گونه‌ای تنظیم شود که تمام آب ناشی از باران به سمت ناودان‌ها هدایت شوند. از طرفی هنگام نصب ایزوگام باید دقت کنیم که این مسیر را منحرف نشود. بنابراین عایق‌های رطوبتی را باید موازی با مسیر شیب نصب کرد. باید اطمینان حاصل کرد که ناودان‌ها توسط ایزوگام دچار گرفتگی نشوند.

در هنگام خرید ایزوگام باید به چه نکته‌ای توجه کرد؟

اولین و مهمترین مسئله تاثیر‌گذار بر روی دوام ایزوگام، جنس آن می‌باشد. پس باید حتما به این نکته توجه کنید که ایزوگام مصرفی دارنده علامت استاندارد باشد و از نظر کیفیت در درجه خوب و مقبول باشد.

در هنگام خرید ایزوگام باید دقت لازم را به کار بگیرید و از روش‌های چشمی و حسی اطلاعات کلی در مورد محصول را به دست آورید. در اینجا ویژگی‌های یک ایزوگام نامرغوب آورده شده است:

  • احساس بوی روغن، گازوئیل و یا بوی نامطبوع سوختگی در عایق، چه در زمان خرید و چه در زمان نصب آن
  • چرب شدن و سیاه شدن دست در زمان لمس عایق، پس از جدا کردن نایلون روکش آن
  • سنگینی بیش از حد رول عایق
  • سطح نامنظم و زبر پس از جدا کردن لایه نایلون روکش عایق
  • وجود بریدگی و سوراخ روی رول‌ها

نکته دیگری که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، انتخاب ایزوگام براساس منطقه جغرافیایی و آب و هوای خاص منطقه است.

نکات مهم در ایزوگام بام

برای مثال در مناطق گرم و خشک، از ایزوگامی استفاده کنید که قیر مصرفی در آن دارای گرانروی بالایی باشد تا در تابستان به حالت مذاب در نیاید و دوام بیشتری در برابر نور مستقیم آفتاب داشته باشد تا دچار پوسیدگی نشود.

همچنین در مناطق سرد نیز از ایزوگام‌هایی با قیر دارای گرانروی پایین استفاده کنید تا در زمستان دچار ترک و شکستگی در اثر ترد شدگی نشوند.

اجرای ایزوگام روی چه سطوحی ممکن است؟

ایزوگام بر روی سطوح یکپارچه‌ای که لیز نباشند و ترک‌های بزرگ‌تر از یک سانتی‌متر نداشته باشند به خوبی نصب می‌شوند مثلا سطوح سیمانی و بتنی که ترک‌های بزرگی نداشته باشند، سطوح مناسبی هستند.

اگر سطح زیر کار موزاییک باشد ابتدا باید آن را با سیمان و دوغاب سیمانی کاملا صاف و یکنواخت کنید تا حفره‌ها و منافذ بین موزاییک‌ها به خوبی پر شوند.

در گوشه‌ها ایزوگام چگونه باید اجرا شود؟

عایق روی زوایای ۹۰ درجه نباید نصب نشود؛ بنابراین تمامی گوشه‎ها و دور تا دور سطوحی که زوایای ۹۰ درجه دارند باید با سیمان ماهیچه‌کشی (Fillet) شوند. البته این ماهیچه‌کشی نباید خیلی ضخیم باشد و بهتر است بیشتر از ۵ سانتی‌متری روی موزاییک‌ها نیاید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.