نسل جدید شیشه ها با ترکیب مواد آلی و غیر آلی

ارتباط بین مواد آلی و غیر آلی پدیده ای معمول در طبیعت است، به عنوان مثال در ساخت استخوان‌ها و ساختار اسکلت موجودات زنده، این ارتباط به طور طبیعی وجود دارد. ارتباط بین مواد آلی و غیر آلی باعث می‌شود که محصول نهایی ویژگی‌هایی داشته باشد که فقط با یک نوع ماده به دست نمی‌آید. با این حال، در فناوری توسعه مواد و مصالح، ساخت و کاربرد این مواد ترکیبی هنوز هم یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

نسل جدید شیشه ها با ترکیب مواد آلی و غیر آلی

انواع جدید شیشه، با ترکیب مواد آلی و غیر آلی

محققان دانشگاه‌های ینا (آلمان) و کمبریج به تازگی موفق به ایجاد نوع جدیدی از مصالح شیشه ای ترکیبی شده اند که در ساخت آن مواد آلی و غیر آلی ترکیب می‌شوند. برای ساخت این شیشه، دانشمندان از ترکیبات مواد ویژه ای استفاده می‌کنند که در آن می‌توان پیوندهای شیمیایی بین مواد آلی و غیر آلی ایجاد کرد.

طراحی شیمیایی این شیشه به گونه ای خواهد بود که ذرات غیر آلی از طریق مولکول‌های آلی به یکدیگر متصل می‌شوند و یک شبکه سه بعدی را تشکیل می‌دهند. ابعاد این پیوندها را می‌توان به صورت هدفمند ایجاد کرد، از مقیاس طول یک مولکول تا چند نانومتر. این امر باعث می‌شود که در ساخت این شیشه، بتوان تخلخل را کنترل کرد. علاوه بر این، اندازه منافذ و نفوذپذیری مصالح شیشه ای تا حد زیادی کنترل خواهد شد. این شیشه‌ها علاوه بر صنعت ساخت، در بسیاری از صنایع دیگر انقلابی به پا خواهد کرد. برای مثال، در ذخیره سازی گازها و مایعات در صنعت هوافضا نیز کاربردی خواهند بود.

ساختمان شیشه ای

ترکیبی از بهترین ویژگی‌های هر دو گروه

محققانی که بر روی ساخت این شیشه مطالعات انجام داده اند، ادعا می‌کنند که این شیشه دارای ترکیبی از بهترین ویژگی‌های هر دو گروه مواد آلی و غیر آلی خواهد بود. به عنوان مثال، این شیشه‌های ترکیبی می‌توانند مقاومت بالایی در برابر ضربه و شکست، مانند پلاستیک را داشته باشند و همزمان مانند شیشه‌های غیر آلی معمولی، سختی و صلبیت بالا از خود نشان دهند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شیشه‌های نسل جدید در انواع صنایع و بخصوص صنعت ساخت مورد استقبال قرار گیرند.

از مقاله "نکات مهم در نسب درب وپنجره" هم دیدن فرمایید.

منبع

 

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

 

 

 

 

 

 

[تعداد:    میانگین: /5]