معرفی نرم افزارهای طراحی داخلی

نرم افزارهای طراحی داخلی

طراحی داخلی یکی از رشته‌های هنری است که برای افزایش سطح کیفیت زندگی در فضاهای داخلی به وجود آمده است. اگر یک خانه یا ساختمان توسط متخصصین این رشته به خوبی طراحی و دیزاین شود، هم فضای زیباتری خواهد داشت و هم رفاه و آسایش ساکنین آن را به دنبال خود دارد. اما این متخصصین ابزارهای متنوعی برای انجام کار خود دارند که یکی از آن‌ها نرم افزارهای طراحی داخلی می‌باشد.

نرم افزارهای طراحی داخلی موجب شده‌اند تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر گردد و به همین خاطر نیز نسل جدید طراحان از این ابزار بهره فراوانی می‌برند. با این اوصاف اگر شما هم دوست دارید که با نرم افزارهای برتر این حوزه شغلی آشنا شوید، با ادامه مطالعه این مقاله همراه مپسا باشید.

نرم افزار 3D Max برای طراحی داخلی

نرم افزار طراحی داخلی تری دی مکس کاربردهای گسترده‌ای دارد. از آن برای ساخت انیمیشن، طراحی بازی‌های کامپیوتری، تولید جلوه‌های سینمایی و … استفاده می‌شود. اما از دیگر کاربردهای مهم آن می‌توان به رشته معماری و همچنین طراحی داخلی اشاره نمود.

این نرم افزار قدرتمند با تکیه بر آپدیت‌های همیشگی و پلاگین‌های شگفت‌انگیزی که برایش طراحی می‌شوند، نیاز هر هنرمندی را در حوزه گرافیک و دیزاین رفع می‌نماید. معماران و طراحان می‌توانند به کمک تری دی مکس پلان‌هایی که مدنظر دارند را طراحی نمایند و از همه مهم‌تر طرح‌های ایجاد شده را سه‌بعدی کنند. اضافه کردن ویژگی 3D یا همان سه بعدی، تغییر بزرگی بود که در نرم افزارهای طراحی و معماری پدید آمد و تا قبل از آن متخصصین با پلان‌های دو بعدی خود به سختی کارهایشان را پیش می‌بردند. اضافه بر این خصوصیت، موارد دیگری را هم به پلان‌ها اضافه می‌کند که از جمله آن‌ها: نور، ساخت اجسام و متریال‌ها و دیگر کارها است که همگی باعث به دست آمدن یک تصویر واقعی و بسیار طبیعی از پلان‌ها می‌شوند.

البته ناگفته نماند که تری دی مکس را بهتر است با پلاگینی به نام V Ray به کار گرفت. وی ری اجازه می‌دهد تا بتوان هر تغییری را که مدنظر دارید در پلا‌ن‌ها ایجاد نمایید. اگر یک متخصص طراحی داخلی دوره آموزشی تری دی مکس و پلاگین وی ری را نیز بگذراند، نه تنها در کشور خودمان بلکه در اقصی نقاط دنیا هم برای او فرصت‌های شغلی مناسبی در دسترس خواهند بود. دلیل این مزیت هم استاندارد بودن و مقبولیت 3D Max  و V Ray  برای همه کشورهای جهان است.

بنابراین، توصیه ما این است که به عنوان اولین نرم افزار تری دی مکس را جدی بگیرید. همچنین، قابلیت بعدی آن امکان سازگاری با سایر نرم افزارها از جمله اتوکد و مایا است. در محیط کاربری‌اش، تعداد زیادی سمپل، نمونه و مدل پیش ساخته گنجانده شده تا برای طراحی داخلی ساختمان‌ها و منازل بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. نحوه یادگیری‌اش هم خیلی دشوار نیست و با صرف زمان مناسب از پس آن برخواهید آمد.

طراحی کابینت با تری دی مکس، طراحی آشپزخانه با تری دی مکس، طراحی اتاق خواب و پذیرایی با تری دی مکس تنها بخشی از کارهای مهمی هستند که با آن انجام می‌شوند. حتی اگر شما کارفرما هستید و قصد دارید که از طراح داخلی برای طراحی منزل خود کمک بگیرید، حتما از وی درخواست نمایید که از طرح خود یک تصویر سه بعدی و با استفاده از این نرم افزار به شما ارائه کند. با داشتن چنین طرحی، به خوبی متوجه ایده وی خواهید شد و اگر هم تغییر یا اصلاحی مدنظر دارید، خیلی راحت‌تر با او در میان خواهید گذاشت. همچنین، با استفاده از چنین طرحی روند کار بسیار سریع‌تر و با کیفیت‌تر پیش می‌رود و همین است که تقریبا اکثر قریب به اتفاق طراحان داخلی را به سمت تری دی مکس جذب نموده است.

بتن خود متراکم SCC
مطالعه می‌کنم

پس از معرفی اولین و مهم‌ترین نرم افزار طراحی داخلی، به سراغ گزینه‌های بعدی می‌رویم.

نرم افزار طراحی داخلی

نرم افزار راینو برای طراحی داخلی

طراحی داخلی با راینو از طریق مدل‌سازی‌های مختلف انجام می‌شود. ساخت پلان، مدل‌سازی برای دیوارها، پنجره‌ها، راهروها و اتاق‌ها و سایر مراحلی که در فرایند پروژه لازم به اجرا هستند، توسط راینو به خوبی پوشش داده می‌شوند.

از نظر مدل‌سازی سه بعدی و قدرت انجام این کار، راینو نیز تقریبا مشابه تری دی مکس می‌باشد و حتی کارها را سریع‌تر و سبک‌تر نیز انجام می‌دهد. اما ضعف بزرگی که در مقابل 3D Max دارد، نداشتن مدل‌های آماده است که باعث می‌شود افراد هنگام کار با آن بیشتر به زحمت بیفتند. اما در عوض سبک بودن نرم افزار و احتیاج به سیستم کامپیوتری نه چندان قوی، مزایای دیگری‌اند که بسیاری را به سمت استفاده از راینو مجاب نموده‌اند.

در اینجا مثالی درباره نحوه استفاده از راینو برای طراحی داخلی یک اتاق پذیرایی می‌زنیم. وقتی نام اتاق پذیرایی یا نشیمن می‌آید، به راحتی متوجه می‌شویم که پروژه مربوط به یک ساختمان مسکونی بوده و به همین خاطر نیز، ارتفاع آن از کف تا سقف چیزی در حدود 3 متر می‌باشد. حدس زدن سایر اندازه‌ها دیگر کاری است که در مرحله مقدماتی باید انجام داد و پس از تعیین اندازه بخش‌های مختلف مرحله مدل‌سازی و طراحی پلان فرا می‌رسد.

قدم بعدی، کشیدن خطوط اصلی پلان به کمک راینو است که توصیه می‌شود این کار را با استفاده از لایه‌های مختلف ( Layers ) انجام دهید تا مدیریت بهتر و کامل‌تری حین کار بر پلان داشته باشید. در ادامه مراحل دیگری را در پیش دارید؛ آفست کردن خطوط پلان، ترسیم خطوط بسته، ترسیم دیوارهای داخلی، ترسیم سقف فضای داخلی، کشیدن پنجره‌های فضای داخلی و بسیاری از کارهای دیگر که با راینو به راحتی انجام می‌شوند.

طراحی داخلی

مزیت‌های استفاده از نرم افزار طراحی داخلی راینو:

  1. ترسیم کردن به صورت دو بعدی
  2. سه بعدی کردن مدل‌ها و فرم‌ها
  3. قابلیت استفاده از پلاگین V Ray
  4. کاربری آسان و سریع

نرم افزار طراحی داخلی  Sketchup

سومین نرم افزار اسکچ آپ نام دارد که در معماری و طراحی بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است. اسکچ آپ برای افرادی که می‌خواهند خیلی راحت و سریع به یک پلان یا مدل برسند و آن را در اختیار دیگران بگذارند گزینه مطلوبی می‌باشد.

برعکس دو مورد قبلی که بسیاری از هنرمندان رشته معماری و طراحی داخلی از آن‌ها برای ترسیم ایده‌ها و شرکت در مسابقات بهره می‌برند، این نرم افزار جهت ترسیم طرح‌های پیچیده و شرکت در مسابقات خیلی مورد مناسبی نیست و اصطلاحا برای بازار کاربرد دارد. طرح‌های ساده را سریع و آسان می‌توان با آن کار کرد و وجود مدل‌های آماده و سمپل‌های فراوان کاربری‌اش را جذاب و بهتر کرده است. ضمن اینکه پلاگین وی ری را نیز ساپورت می‌نماید که برای شاغلین این صنعت خیلی مساله مهمی به حساب می‌آید.

اما در مقابل، ضعف دیگری هم دارد و آن به عدم توانایی ساخت انیمیشن مربوط می‌شود. در حالیکه ساخت انیمیشن از طرح‌ها و مدل‌های سه بعدی برای دیزاینرها بسیار مهم است، اما اسکچ آپ توانایی ساخت انیمیشن را ندارد. در لیست زیر به تعدادی از توانایی‌های  Sketchup اشاره خواهیم نمود:

  1. طراحی کف‌های دو بعدی
  2. داشتن انواع ابزار و قالب برای کار
  3. طراحی اجزا و اشیا به راحتی
  4. طراحی در و پنجره در قسمت‌های مختلف ساختمان
  5. امکان استفاده از چندین لایه برای تسلط و مدیریت بهتر پروژه
  6. ایجاد متریال و مصالح برای اشیا
  7. طراحی ستون‌ها و دیوارهای قاب
  8. پوشش سقف و پشت بام
  9. طراحی تخت و کابینت
  10. طراحی حمام
  11. دیزاین مبلمان و کار بر روی دکوراسیون داخلی
  12. تبدیل طراحی به عکس
اقدامات تجهیز کارگاه
مطالعه می‌کنم

نرم افزار طراحی داخلی ساختمان

نرم افزار رویت ( Revit ) برای طراحی داخلی

رویت قابلیت‌های مختلف و بسیار کاربردی دارد که همین ویژگی آن را به یک ابزار حیاتی جهت پیدا کردن بهترین مشاغل در حوزه معماری و طراحی داخلی تبدیل کرده است.

رویت برعکس اسکچاپ و همانند تری دی مکس برای کارهای پیچیده و سخت ‌ابزار خوبی است. امکان ترسیم مدل‌ها و پلان‌ها به صورت سه بعدی و امکان کار بر روی جزئیات موجب می‌شوند تا برای رسیدن به یک طرح داخلی فوق‌العاده نرم افزار مطلوبی باشد.

از امکانات رویت، این‌ها را می‌توان نام برد:

  • ترسیم طرح‌های دو بعدی و سه بعدی سازی آن‌ها
  • کار بر روی جزئیات بدون دردسر زیاد و به راحتی
  • امکان نصب پلاگین وی ری در آن
  • با دیگر نرم افزارهای طراحی داخلی و معماری همخوانی و تناسب دارد
  • امکان انجام مطالعات اقلیمی مانند نور و سایه برای ساختمان‌ها
  • قابلیت طراحی حجمی اشیا و متریال
  • اعمال تغییرات در بخشی از طرح، سایر بخش‌ها را هم تغییر کرده و اصلاح می‌نماید. برای مثال، وقتی یک دیوار را جابجا کنید سایر دیوارها هم به تناسب آن تغییر خواهند کرد.

نرم افزار Revit Architecture در کشورهای توسعه یافته و مدرن اروپایی و آمریکایی هم رایج می‌باشد و برای ترسیم پلان‌های معماری، عملیات نقشه کشی و البته دیزاین طرح داخلی برای منازل به کار برده می‌شود. شرکت طراح و سازنده آن، همان اتودسک است که نرم افزار اتوکد را نیز در بازار دارد و طبیعتا بین رویت و اتوکد مشترکات بسیاری را می‌توان یافت.

یادگیری و آموزش رویت به خاطر محیط کاربری ساده و راحتش در زمان نسبتا کوتاهی قابل انجام است.

طراحی فضای داخلی ساختمان

این ۴ نرم افزار، در واقع بهترین و معتبرترین نرم افزارهای حوزه طراحی داخلی هستند و ما نیز تلاش نمودیم تا به شرح و معرفی آن‌ها بپردازیم. البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که برای کار در این شغل و تخصص کارایی قابل قبول و حتی بسیار خوبی دارند.

در پایان نام ۱۰ نرم افزار برتر طراحی داخلی سال ۲۰۱۸ را هم آورده‌ایم تا اگر دوست داشتید در کنار ۴ گزینه یاد شده، با نرم افزارهای دیگری نیز آشنا شوید، اسامی آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

  • Home Designer Interior
  • Virtual Architect Ultimate
  • Punch Home &Landscape Design Premium
  • Turbo Floor plan Home & Landscape Deluxe
  • Turbo Floor Plan & Landscape Pro
  • Punch Home & Landscape Design Essential
  • Punch Interior Design Suite
  • Virtual Architect Instant Makeover
  • Total 3D Home Landscape & Deck Premium
  • Total 3D Home Design Deluxe

 

منابع:

https://www.3dmaxfarsi.ir

https://shikopeak.com

https://sariasan.com

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد:    میانگین: /5]