مراحل نصب کابینت و دکور

مراحل نصب کابینت و دکور

در این پست می‌خواهیم نکاتی درباره نحوه نصب کابینت دیواری و زمینی (جزیره) و دکور را با هم بیاموزیم. پس با ما همراه باشید تا مراحل را در هفت بخش مرور کنیم و نکات مهم را بررسی نماییم.

مراحل نصب کابینت و دکور

مراحل نصب کابینت و دکور

  •  دیوار را علامت‌گذاری کنید

نصب درست کابینت با یک طرح مناسب شروع می‌شود. برای این کار باید علامت‌گذاری بر روی دیوار‌ها را انجام داد. علامت‌گذاری دقیق بر روی دیوار موجب خواهد شد که کابینت‌ها به صورت تراز نصب شوند و اگر این کار در ابتدا به صورت دقیق انجام نشود، در مراحل نصب کابینت با عیوب زیادی مواجه خواهیم شد.

ابتدا از کف شروع به اندازه‌گیری کرده و یک خط سطح را می‌کشیم که بالای کابینت‌های زمینی است. محل قرارگیری کابینت‌ها و وسایل دیواری آشپزخانه را روی دیوار علامت می‌زنیم و یک خط عمودی می‌کشیم تا لبه اولین کابینت در آنجا نصب شود. محل پیچ‌ها و سوراخ‌ها نیز باید بر روی دیوار علامت زده شود.

  • نصب اتصالات نگهدارنده کابینت و دکور دیواری

کابینت‌ها و دکور‌های دیواری باید توانایی نگه داشتن وزن خود و وزن وسایل سنگینی که در آن قرار می‌گیرد را داشته باشند. بنابراین برای نصب آن‌ها روی دیوار، نیاز به اتصالاتی بسیار محکم داریم.

اتصالت مختلفی برای نصب کابینت‌های دیواری وجود دارد اما پیچ و رولپلاک و اتصالات L شکل از همه پرکاربردترند. با استفاده از این اتصالات، کابینت با سرعت بالایی نصب می‌شود و وزن زیادی را تحمل خواهد کرد.

مراحل نصب کابینت و دکور

  • اتصال بدنه کابینت

برای نصب کابینت‌های زمینی، ابتدا باید آن‌ها را با پیچ به یکدیگر متصل کرده و در محل‌های علامت‌گذاری شده قرار دهیم. کابینت زمینی ممکن است به زمین متصل شود که این کار با یک سری قطعات چوبی انجام می‌شود و یا ممکن است فقط بر روی زمین قرار بگیرد که در این حالت، با استفاده از پایه‌های کابینت، آن‌ها را تراز کرده و تنظیم می‌کنیم.

پس از نصب کابینت زمینی، با توجه به محل قرارگیری سینک و گاز، صفحه رویی کابینت نصب می‌شود.

برای نصب کابینت دیواری نیز، باید با اتصالات و سوراخ‌های روی دیوار، کابینت را به دیوار پیچ کنیم و کابینت‌های کنار هم را به یکدیگر متصل کنیم.

مراحل نصب کابینت و دکور

  • اندازه‌گیری در‌های کابینت، کشو‌ها و طبقات داخل آن

پس از اینکه کابینت‌ها در محل خود نصب شدند، باید در‌ها و طبقات داخل آن را آماده کرد. برای ساخت درها باید در نظر گرفت که عرض در باید به اندازه ی ۴ الی ۵ میلی‌متر کوچک‌تر از عرض واقعی آن باشد؛ زیرا پس از آن عملیات رگلاژ باید انجام شود. اما در مورد ارتفاع در لازم نیست این مقدار را کم کنیم.

برای ساخت طبقات داخل کابینت، معمولاً تعداد آن‌ها به سفارش مشتری انجام می‌گیرد. در مورد اندازه‌گیری طبقات نیز باید ابعاد طبقات را ۱ تا ۲ سانتی‌متر کوچک‌تر از اندازه واقعی داخلی کابینت در نظر بگیریم.

کشو‌ها نیز بسته به نیاز و سفارش مشتری، ساخته می‌شوند و ریل‌های آن در محل‌های مورد نظر نصب می‌شود. در انتخاب ریل‌ها نیز باید از ریل‌های مناسب برای ساخت کابینت استفاده کنید، زیرا روان حرکت کردن کشوها کاملاً بستگی به این ریل‌ها دارند.

ویژگی‌های معماری مراکشی
مطالعه می‌کنم

هنگام اتصال ریل‌ها،‌ اگر کشو گیر کرد و یا به راحتی داخل نمی‌شد، بهتر است که آن کشو را خارج نموده و کلیه پیچ‌های ریل‌های متصل به بدنه را بررسی کنید. در صورتی که پیچی از جای خود بیرون مانده است، آن را بر جای خود بنشانید و تا انتها پیچ کنید سپس کشو را در جای خود بگذارید.

  • ساخت در‌های کابینت، کشو‌ها و طبقات داخل آن

در این مرحله پس از اندازه‌گیری درها، کشو‌ها و طبقات داخل کابینت، برش‌کاری و لبه چسبانی آن‌ها انجام می‌گیرد.

در ابتدا با استفاده از ابعاد مرحله قبل، قطعات مورد نظر را برش می‌دهیم و لبه‌های آن‌ها را با PVC می‌چسبانیم. ضخامت این نوارهای پی وی سی، ۱ تا ۲ میلی‌متر است. پس از چسباندن PVC، لبه‌ها تمیز می‌شوند.

  • نصب لولای درهای کابینت

پس از ساخت درب‌ها، باید آن‌ها را به کابینت متصل کرد. برای این کار نیاز به لولا داریم. لولا‌ها از طریق سوراخ‌های ایجاد شده با دریل بر روی کابینت، به آن متصل می‌شوند. محل سوراخ باید تقریبا ۲۲ میلی‌متر تا لبه ی درب فاصله داشته باشد. از طرفی باید دقت کرد که لولا کاملا موازی با لبه ی در کابینت باشد تا در به صورت کج نصب نشود.

در انتخاب لولاها، از لولاهایی باید استفاده کرد که تحمل وزن در کابینت یا دکور را داشته باشند. در صورت استفاده نکردن از لولای مناسب، درها پس از مدتی دچار افتادگی می‌شوند.

پس از نصب لولاها، باید در کابینت را در محل جای‌گذاری کرد. بعد از این کار، کلیه ی درب‌ها را تنظیم کرده و فاصله ی آن‌ها را نسبت به یکدیگر یکنواخت و منظم می‌کنیم. در واقع به رگلاژ کردن درب‌ها می‌پردازیم.

طبقات داخل کابینت‌ها نیز باید در جای خود قرار بگیرند و نسبت به مقاومت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

مراحل نصب کابینت و دکور

کابینت‌های سبک راستیک

نکات مهم در مورد کابینت و دکور

  1. در مرحله اندازه‌برداری، ابتدا باید ابعاد کلی چهار گوشه  آشپزخانه را اندازه بزنیم و پس ازشروع به نوشتن موقعیت‌های مهم زیر کنیم:
    • موقعیت شیر یخچال
    • موقعیت گاز
    • موقعیت پنجره
    • موقعیت شیر ماشین لباسشویی
    • لوله فاضلاب
    • کلید و پریزها
    • موقعیت آرک و عرض آن
    • موقعیت خروجی هود

مراحل نصب کابینت و دکور

  1. موقعیت قرارگیری شیرها و غیره باید در داخل کابینت‌ها باشد و به هیچ عنوان نباید بین دو کابینت قرار بگیرند. از طرفی دلیل نوشتن محل قرارگیری کلید و پریزها، برای نصب هود و مایکروو می‌باشد.
  2. تا جای ممکن از پایه‌های فلزی برای زیر کابینت خود استفاده کنید زیرا که دارای توان بیشتری برای تحمل بار هستند.
  3. دقت کنید که تمامی پیچ‌ها تا انتها در محل مورد نظر فرو رفته باشند. در صورت شل بودن یا بیرون ماندن از کار، آن را در سر جای خود بنشانید؛‌ زیرا با شل ماندن آن پیچ، کابینت‌ها به خوبی به یکدیگر متصل نمی‌شوند و یا لقی خواهیم داشت.
  4. در مرحله لبه چسبانی، باید از نوارهای مناسب استفاده کنید. نوع مرغوب این نوار‌ها با نام (ABS) شناخته می‌شود که یک ورقه پلاستیک به ضخامت نئوپان و یا MDF است. این نوار‌ها برای این استفاده می‌شوند که لبه‌های خام نئوپان یا MDF دید نداشته باشد. در صورت مشاهده زردی بر روی این نوارها (اکثراً بر روی نوار‌هایی با رنگ سفید) باید بدانید که آن نوار سوخته است و پس از مدتی جدا خواهد شد.
  5. پس از نصب کابینت، قیدها (محل اتصال دو بدنه) را که در کابینت زمینی و در سقف آن قرار دارد را به خوبی بررسی کنید تا ترک نخورده باشد. زیرا در صورت ترک داشتن آن و یا هر قسمت دیگر، ترک‌ها بزرگ‌تر شده و مشکلاتی به همراه خواهند داشت.
کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
مطالعه می‌کنم

مراحل نصب کابینت و دکور

کابینت‌های سبک مدرن فارم هاوس
  1. صفحه کابینت، باید به کابینت زمینی پیچ شود تا بتوان آن را عوض کرد. زیرا در صورتی که این انتصاب با چسب انجام شود، در هنگام بروز مشکل برای صفحه‌رویی، کل کابینت زمینی باید جمع شود.
  2. سعی کنید تا جای ممکن، وسایل سنگین را در مدت زمان زیاد در کابینت قرار ندهید، زیرا چوب در جهت عمود بر الیاف مقاومت بالایی ندارد و ممکن است است در دراز مدت تخته زیرین طبقه شکم بدهد و خمیده شود.
  3. اگر در قسمت‌هایی از نوارهای روی لبه کابینت، قطعه‌ای کنده شده و یا شکسته سریعاً آن را تعویض کنید؛ زیرا در صورت نفوذ آب به داخل آن، متورم می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز کابینت چوبی و یا MDF را با آب نشویید زیرا مقاومتی در برابر آب ندارد و امکان پوسیدگی وجود دارد.
  4. در مورد نکته‌ قبل، یکی از محل‌هایی که کابینت به راحتی پوسیده می‌شود، در قسمت زیر سینک است که ممکن است آب چکه کند و باید چند وقت یک بار کاملا بررسی شود.
  5. در مورد کابینت‌های چوبی، این نکته را به خاطر داشته باشید که چند وقت یک بار به آن واکس بزنید تا کابیت چوبی شما سالم بماند.

مراحل نصب کابینت و دکور

کابینت‌های سبک راستیک
  1. در اطراف سینک و در لبه‌های گاز صفحه‌ای، حتماً از چسب آبندی استفاده کنید تا سینک و گاز با صفحه‌رویی کابینت یکی شوند و درز‌های اضافی وجود نداشته باشد.
  2. در مورد سینک باید دقت داشته باشید که به صورت تراز در محل مورد نظر قرار گیرد تا آب در داخل آن جمع نشود.
  3. ساخت کابینت نیازمند ابزار و ماشین‌آلات خاصی است، مانند: ماشین اره خط زن، دستگاه PVC و دستگاه اتصال بیسکوئیتی یا دو چلچله، اره نئوپان‌بر، چکش بادی، دریل برقی و شارژی و حتی دستگاه‌های پیشرفته‌تر مانند CNC

طراحی و نصب کابینت به طور صحیح و دقیق نیازمند مهارت و تجربه است و کوچک‌ترین خطا در هر یک از مراحل، ممکن است منجر به مشکلات در مرحله بهره‌برداری شود و یا در نهایت کابینت و دکور شما جلوه ظاهری زیبایی نداشته باشد. بنابراین بهتر است از افراد ماهر و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 2   میانگین: 5/5]
زهرا گل‌آزاد
زهرا گل‌آزاد هستم،‌ کارشناس عمران از دانشگاه تهران. در حال حاضر دانشجوی ارشد مدیریت ساخت همون دانشگاه هستم. علاقه‌مندم مطالبی که یاد میگیرم رو با شما به اشتراک بذارم.