طراحی و ساخت پل طبیعت

طراحی و ساخت پل طبیعت

پل طبیعت یکی از نمادهای آمیختگی صنعت و طبیعت در شهر تهران است. این پل که در منطقه عباس‌آباد تهران و برای اتصال پارک آب و آتش به پارک طالقانی ساخته شده است، توانسته شهرت بسیاری خوبی را برای طراح این پل و البته شهر تهران به همراه داشته باشد.
افتتاح این پل به سال ۹۳ بازمی‌گردد اما ایده اولیه آن در سال ۸۷ مطرح شد و ۶ سال طول کشید تا ایده پذیرفته شود و به مرحله اجرا در بیاید. یکی از ویژگی‌های مهم پل طبیعت این است که به عنوان بزرگ‌ترین پل عابر پیاده در کشور شناخته می‌شود و شکل ارگانیک آن نیز به طبیعت اشارات بسیاری دارد.
برای خواندن تحلیل و بررسی معماری این پل که در نوع خودش کم‌نظیر است با ما همراه باشید.

معماری پل طبیعت

معمار پل طبیعت کیست؟

وقتی که بدانیم معمار این پل یک خانم ۲۶ ساله ایرانی بوده است، اهمیت و ارزش این سازه برای ما بسیار بیشتر می‌شود.
خانم لیلا عراقیان متولد سال ۱۳۶۲ در تهران، پس از اخذ لیسانس خود در دانشگاه شهید بهشتی برای ادامه تحصیل به دانشگاه بریتیش کلمبیا رفت. او در سال ۸۷ در مسابقه‌ای شرکت کرد که هدف از آن مسابقه پیدا کردن بهترین ایده جهت ساخت یک پل بر فراز منطقه عباس آباد تهران بود. او در مصاحبه‌های خود اذعان کرده که از سازه‌های مختلفی از جمله پل خواجوی اصفهان برای طراحی پل طبیعت الهام گرفته است.
همچنین جالب توجه است که طراحی این سازه باعث شده تا خانم عراقیان جوایز مختلفی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کند. از جمله، در سال ۲۰۱۵ و در مسابقه جوایز معماری شهر نیویورک، این اثر توسط ۳۰۰ معمار بزرگ جزء ۵ اثر برگزیده انتخاب شد که دستاورد بسیار بزرگی برای او و طرحش به شمار می‌آید.

ویژگی‌های معماری پل طبیعت

سوالی که برای بسیاری از دوست‌داران این سازه مدرن شهری به وجود می‌آید، این است که پل طبیعت چند متر است؟ طول این پل ۲۷۰ متر می‌باشد که دارای ۲ طبقه اصلی است.
مهم‌ترین ویژگی پل طبیعت، به کاربری خاص و منحصر به فردش مربوط می‌شود. حتما شما در محل سکونت خود پل‌های عابر پیاده بسیاری را دیده‌اید. پل‌هایی که فقط برای اتصال دو قسمت به همدیگر از بالای یک خیابان ساخته شده‌اند و احتمالا هیچگاه هم به معماری و طراحی آن توجهی نکرده‌اید. دلیل این بی توجهی هم بسیار طبیعی است چرا که همه این پل‌ها شبیه به هم و مانند محصولات یک کارخانه ساخته شده‌اند.
اما پل طبیعت تهران صرفا سازه‌ای جهت پیوند پارک آب و آتش و پارک طالقانی نیست. این پل در اصل مکانی برای آرامش، تمدد اعصاب، پیاده‌روی و ارتباط برقرار کردن با طبیعت است. وقتی عابران پیاده دقایق زیادی را برای رفت و برگشت در طبقات این پل می‌گذرانند، بیشتر به دنبال گرفتن حس خوبی هستند که در این اثر ارگانیک وجود دارد.
فضاهایی که برای نشستن، راه رفتن، تماشای مناظر شهری، فضاهای سبز، پوشش گیاهی، رستوران‌ها و کافه‌هایی که در بخش‌های مختلف آن تعبیه شده‌اند همگی نشان‌دهنده پختگی و عمق این اثر هستند. انحنا و تنوعی که در شیب و عرض آن به کار رفته، موجب می‌شود تا افراد حین قدم زدن بر روی آن به حس تازه‌ای نسبت به فضا، زمان و مکان برسند.

طراحی محوطه و مراحل ساخت آن
مطالعه می‌کنم

همین انحنا و تنوع شیب و عرض، کمک می‌کند تا کسی برای رسیدن به انتهای پل عجله نداشته باشد. همگی با آرامش و با ریتم آهسته مشغول قدم زدن و تماشا هستند. برعکس سرعتی که در شهر تهران وجود دارد و مردم برای هرکاری عادت به عجله کرده‌اند، این مکان به آن‌ها یادآوری می‌کند که عجله نکردن و قدم زدن برای حس کردن پیوستگی زمان یکی از مهم‌ترین لذت‌هایی است که می‌توانند در زندگی روزمره بچشند.

پل طبیعت

ستون‌های اصلی شبیه به درخت کار شده‌اند. وقتی از دور این سازه را تماشا کنید، احساس خواهید کرد که درخت‌ها این سطح را بر روی خود نگاه داشته‌اند. پل طبیعت در ارتفاع ۴۰ متری بزرگراه مدرس قرار گرفته و تماما با لوله‌های فلزی کار شده است.

کارکرد پل طبیعت چیست؟

علیرغم زیبایی‌های ظاهری، کارکردهای ویژه‌ای که برای این پل درنظر گرفته شده آن را به یک طرح شگفت‌انگیز بدل می‌سازد.

عموم پل‌های موجود در کشور صرفا برای اتصال دو نقطه به هم ساخته شده‌اند. این در حالی است که پل طبیعت چند نقطه را به یکدیگر وصل می‌نماید. ایده اصلی آن مربوط به این مساله می‌شود که هر سمت از آن باید به نقاط مختلفی منشعب گردد. در شمال و جنوب بزرگراه مدرس، دو پارک بزرگ قرار گرفته‌اند که همانطور که اشاره کردیم، عبارتند از پارک آب و آتش و پارک طالقانی. در سمت پارک طالقانی، انشعاب‌های پل حتی به به برخی از ورودی‌ها و خروجی‌های آن نیز می‌رسد. در نتیجه مسیر رسیدن به آن را بسیار ساده می‌کند.

در سمتی که پارک آب و آتش قرار گرفته، عرض انشعاب اصلی پل به ۵۵ متر می‌رسد و در پایان به یک میدان تبدیل می‌شود. همین میدان هم به سه مسیر مجزا مربوط می‌گردد. یکی از ویژگی‌های جالب توجهی هم که در این انشعابات رعایت شده، عدم تشخیص نقطه اتصال سازه به سطح زمین و پارک‌ها است. شما هنگام نگاه کردن نقاط اتصال، نمی‌توانید به راحتی تشخیص دهید که تا کجا زمین است و از کجا پل شروع می‌شود. نتیجه این کار هم حسابی درخشان شده و موجب گشته تا درهم آمیختگی سازه فلزی با خاک پوشیده از گیاهان به حد اعلا برسد.

در منقطه عباس آباد و در میان پارک‌هایی که نام‌شان ذکر شد، تعداد بسیار زیادی درخت کاشته شده است. از جمله کارکردهای خوب پل عدم آسیب رساندن به آن‌ها بوده است. نقاطی که برای اتصال ستون‌ها و سایر بخش‌های آن به سطح زمین انتخاب شده در محل‌هایی قرار دارد که کمترین پوشش گیاهی را داشته‌اند.

به همین خاطر و با توجه به ساخت و سازهایی که تاکنون در شهر تهران انجام شده، اهمیت و ارزش چنین سازه‌ای بسیار بالا می‌باشد. ضمنا، لازم است به نقاط دید بسیار زیبایی که از این پل به سمت مناظر شهری وجود دارند هم اشاره نماییم. پل طبیعت در شب یکی از زیباترین مناظری است که می‌توان در شهر تهران پیدا کرد و به تماشای آن نشست. همین زیبایی شبانه هم در حالی که امکان رفتن به بالای آن نیست، باعث شده تا کارکرد آرامش بخشی خود را حفظ کند.

چگونگی ارتباط و تعامل فضاهای معماری با انسان‌ها
مطالعه می‌کنم

پل عباس آباد تهران

کانپست پل طبیعت چیست؟

به صورت خلاصه می‌توان گفت که کانسپت یا مفهوم پل طبیعت در انسان‌گرایی آن قابل بررسی و تحلیل است.

شکل طراحی آن، نوع مصالح استفاده شده، طرح‌هایی که برای هر نقطه خلق شده، قسمت‌های مختلفی که برای رفت و آمد و استراحت و غذا خوردن و … در نظر گرفته شده، همه و همه کمک می‌کنند تا فضایی برای انسان خلق شود. آیا تا به حال شده است که حین عبور از یک پل عابر پیاده دوست داشته باشید دقایق زیادی را در آن فضا بمانید و این کار را دفعات زیادی هم تکرار کنید؟ اگر جواب‌تان خیر باشد، دلیلش به این مساله مربوط می‌شود که در آن‌ها یک فضای معماری خلق نشده تا افراد صرفا جهت بودن در آن فضا به بالای پل بروند.

کانپست دیگر که در پل طبیعت قابل مشاهده است، به فرم پویای آن ربط دارد. پویایی فرم و البته ادغامش با طرح‌هایی که شبیه خود طبیعت هستند، به خوبی بازتابنده زندگی و حیات می‌باشد. به جای این که یک پل ساده و مستقیم ساخته شود، فضایی پر از پیچ و تاب و سرشار از حس حرکت خلق شده و کسانی که خود را در میان آن فضا می‌بینند می‌توانند گذشت زمان و بودن خود در این زمان را احساس کنند.

پل طبیعت چه جوایزی برده است؟

اگر چه ارزش و اهمیت هیچ اثر هنری را نمی‌توان با محک جوایزی که کسب کرده سنجید، اما به هر حال این سوال برای بسیاری از دوستداران پل طبیعت وجود دارد.

در این قسمت به تعدادی از جوایزی که نصیب معمار پل طبیعت شده‌اند، اشاره می‌کنیم:

  • جایزه بین‌المللی خوارزمی
  • جایزه معماری آقاخان
  • جایزه معماری آسیا، استانبول ترکیه در سال ۹۴
  • جایزه نقره‌ای مدیریت پروژه، پاناما
  • جایزه معماری پلاس در بخش پل‌ها و بزرگ راه‌ها، نیویورک آمریکا
  • برترین پل شهری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی پل در دانشگاه امیر کبیر
  • برنده خشت طلایی در روز جهانی شهرها
  • بهترین سازه فولادی در چهارمین کنفرانس فولاد و سازه
  • و ….

طراحی و ساخت پل طبیعت

دسترسی پل طبیعت به مترو و پارکینگ

اگر به شلوغی بزرگراه مدرس و سایر خیابان‌هایی که منتهی به این مسیر می‌شوند آشنایی داشته باشید، حتما بلافاصله می‌پرسید که آیا پل طبیعت مترو دارد، و جواب شما نیز مثبت است.

برای رفتن به این منطقه و تماشای پل فلزی زیبای شهر تهران، می‌توانید از ایستگاه مترو شهید حقانی که در خط یک مترو قرار دارد استفاده کنید. ضمنا، اگر هم قصد دارید با ماشین شخصی به آنجا بروید، پارکینگ‌های بزرگی در هر دو پارک آب و آتش و پارک طالقانی وجود دارند که گنجایش خوبی هم دارند.

با توجه به نکاتی که در ارزشمند بودن این سازه ذکر شده و امکان دسترسی راحت به آنجا، توصیه می‌کنیم که حتما در اسرع وقت سری به آنجا زده و به نکات ذکر شده هنگام بررسی معماری پل طبیعت نیز توجه کنید.

لطفا نظرات خودتان را پیرامون این پل برای ما بنویسید و از احساسات خاصی که هنگام قدم زدن بر روی آن داشته‌اید برای‌مان بگویید.

مطلب مرتبط:

https://dibats.com

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]