طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

پدر و مادرها دوست دارند تا حد امکان زیباترین و بهترین اتاق را برای کودک خود طراحی کنند. طراحی دکوراسیون اتاق کودک نیز به دلیل سن خاصی که کودک در آن قرار دارد، مهم می‌باشد.

کودکان در سنینی که به میل پدر و مادر اتاق اختصاصی خود را در اختیار می‌گیرند، استقلال نسبی خود را از والدین آغاز می‌کنند. پیچیدگی طراحی اتاق برای کودک در این است که کودکان باید در آنجا احساس آرامش و امنیت کنند و تمام تخیلات و رویاهای کودکانه خود را در آنجا احساس نمایند.

مپسا در این مطلب چند نکته عملی و کاربردی را معرفی می‌کند تا با به کارگیری این نکات بتوانید بهترین اتاق ممکن را به کودک خود هدیه کنید.

اسباب‌بازی‌ها مهم‌ترین عناصر دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون مقوله پیچیده و تخصصی است اما زمانی که برای کودکان انجام شود، باید براساس سلیقه آن‌ها پیش رود.

اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها جای خاصی از قلب و روح کودکان را تسخیر کرده‌اند. کودک دوست دارد در بدو ورود به اتاقش به هر جا که نگاه می‌کند عروسکی ببیند یا اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش قرار گرفته باشد.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

پس زمانی که مشغول به طراحی اتاق او می‌شوید، اسباب‌بازی‌ها را با نهایت سلیقه و دقت بچینید چون در غیر این صورت باید به او جواب پس بدهید! در چینش این وسایل باید به چند نکته دقت کنید:

  • چون میل کودک به خرید اسباب‌بازی تمامی ندارد، طوری چینش را انجام دهید که جا برای قرار گرفتن بعدی‌ها هم باشد. بدترین کار در این مورد این است که طوری دکور اسباب‌بازی‌ها را طراحی نمایید که با خرید چند اسباب‌بازی جدیدتر مجبور شوید تغییر دکور بدهید.
    ضمن اینکه کودک شما ممکن است خیلی با تغییر دکور اتاقش موافق نباشد و به همان دکور اولیه علاقمند باشد. پس خیلی طرح اتاق او را عوض نکنید و به جای این کار جای خالی مناسبی برای اسباب‌بازی های بعدی قرار بدهید.
  • تنوع رنگی در میان اسباب بازی‌ها دیگر نکته‌ای است که حتما باید رعایت نمایید. احتمالا کودک شما نظم بزرگ‌سالانه را خیلی دوست ندارد و تنوع و تفاوت را بیشتر دوست دارد. پس عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها را در رنگ و اندازه متفاوت کنار هم قرار دهید.
    طوری که وقتی به اطرافش نگاه می‌کند انواع و اقسام رنگ و اندازه و طرح را مشاهده کند.
  • این اسباب بازی‌ها لزوما قرار نیست که فقط جزئی از تزئین اتاق باشند. بهتر است آن‌ها را در فضای داخل اتاق جای بدهید به طوری که کودک احساس کند واقعا در میان آن‌ها قرار گرفته و اینطور به اتاق خودش علاقمند شود.
    بعضی از آن‌ها را توسط قلاب از سقف آویزان نموده و برخی را هم در نقاط مختلفی بگذارید.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

پرده اتاق کودک

پرده‌های هر اتاقی تاثیر بارزی بر زیبایی یا زشتی آن دارد. اگر پرده‌ها متناسب با دکور نصب شوند، حسابی توجهات را به خود جلب خواهند کرد و اگر پرده‌ها با بقیه عناصر دکور متناسب نباشد، به هم ریخته جلوه می‌کند.

مسابقات معماری
مطالعه می‌کنم

اولین ویژگی که پرده اتاق کودک باید داشته باشد طرح‌دار بودن آن است. پرده ساده را هیچ کودکی دوست ندارد. ویژگی بعدی هم رنگ‌بندی آن است که طبیعتا در میان رنگ‌های مختلف، رنگ‌های شاد و سرزنده برای آن‌ها جذاب‌تر و مطلوب‌تر هستند.

ضمنا در این مرحله حواس‌تان به رسیدن نور کافی باشد. اصلا اتاق را تاریک نکنید و هر قدر اتاق روشن‌تر باشد و نور طبیعی بیشتری از پرده‌ عبور نماید، روحیه کودک شما شادتر خواهد بود.

کاغذ دیواری مناسب برای اتاق کودک

یکی دیگر از مهم‌ترین عناصری که باید هنگام طراحی اتاق کودک به آن توجه داشت کاغذ دیواری‌ است.

رنگ کاغذ دیواری را هم مانند پرده از رنگ‌های شاد و پر انرژی برگزینید. اما بهتر است که برای کاغذ دیواری از طرح‌های متنوع و مختلف بهره ببرید. سعی کنید بین طرحی که بر روی کاغذ دیواری وجود دارد و عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که در دکور اتاق جای داده‌اید، تناسب جالبی برقرار کنید.

اینطور حس کودک به اتاق خودش قوی‌تر و بهتر می‌شود. کاغذ دیواری با طرح سه‌بعدی هم اگر با روحیه و سلیقه کودک‌تان انطباق دارد و باعث اذیت کردن نمی‌گردد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

حتما در انتخاب طرح و رنگ کاغذ دیواری از خود او نیز مشورت بگیرید و با نظر خودش این کار را انجام دهید.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

روکش و پارچه مناسب برای طراحی اتاق کودک

گاهی دیده می‌شود که پدر و مادرها به این مورد توجه زیادی نمی‌کنند. در حالی که ملافه، روبالشی، رو تختی، رو مبلی و سایر پارچه‌هایی که بر روی وسایل مختلف می‌کشید هم نقش مهمی در زیباتر شدن دکور ایفا می‌کنند.

رنگ و طرح آن‌ها را متناسب با رنگ و طرح دکور و دیوارها انتخاب نموده و بهتر است تمام این پارچه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهید را به صورت مشابه با همدیگر استفاده نمایید.

جدا کردن بخش‌های مختلف اتاق

اگر علاقه کودک به اتاقش به قدری است که بیشتر زمانش را در آنجا می‌گذراند، پس شاید نیاز باشد بخش‌هایی برای مطالعه کردن، بازی کردن، غذا خوردن و … را در همین اتاق طراحی کنید.

اگر قصد چنین کاری را دارید، حتما هر کدام از آن بخش‌ها را از دیگری جدا سازید. حتما محل درس خواندن و مطالعه او را از محل بازی کردنش متمایز کنید و بدین ترتیب او را تشویق کنید تا هر کاری را با تمرکز انجام دهد. اگر اتاق او به درستی طراحی نشود و مثلا بر روی میز تحریرش تعدادی عروسک و اسباب بازی هم قرار گرفته باشد، احتمالا او هم بین درس خواندن و بازی کردن تفاوتی قائل نمی‌شود.

سعی کنید اتاق پر و شلوغ به نظر برسد

بیشتر کودکان عاشق اتاق‌های شلوغی هستند که در وجب به وجب آن وسایل مورد علاقه‌شان چیده شده‌اند.

ضوابط طراحی هتل
مطالعه می‌کنم

برای اجرای درست این نکته، باید تمام وسایل مورد نظر را در تمامی نقاط اتاق و به صورت متعادل بگذارید. کافی است یک گوشه از آن خالی بماند تا به کودک حس خالی بودن اتاقش را القا کند.

حتما از فرشی استفاده کنید که طرح‌های شلوغ و زیبایی بر آن وجود داشته باشد. فرش از جمله وسایلی است که هم بر طراحی دکور اتاق اثرگذار است و هم می‌تواند موجب شلوغ به نظر رسیدن خانه شود.

برای پوسترها و عکس‌ها و استیکرهایی که بر روی دیوار نصب می‌کنید، وقت و هزینه خوبی خرج کنید. کودکان از عکس‌ها و استیکرهایی که بر روی درب اتاق‌شان نصب شود نیز استقبال می‌نمایند. اگر هم کودک شما محصل‌ باشد بهتر است بخشی از عکس‌ها و پوسترهای نصب شده بر روی دیوارش، موارد درسی مانند جدول ضرب، اطلاعات علوم، لغات فارسی یا انگلیسی و … باشد. اینطور از همان سنین یاد می‌گیرد که از هر فرصتی برای آموختن و کسب دانش استفاده کند.

چراغ خواب کودکانه

اگر چه کودکان بعد از رفتن به تخت زمان کوتاهی طول می‌کشد تا به خواب روند، اما همان چند دقیقه منتهی به خواب‌شان پر است از لحظاتی که رویابافی می‌کنند. در این لحظات چراغ خواب‌شان تاثیر بسیار زیادی بر ذهن و روحیه آن‌ها می‌گذارد.

بنابراین، یک چراغ خواب بچه‌گانه زیبا و مطابق با سلیقه کودک خود بخرید و در کنار تختش قرار دهید. چراغ خواب‌های موجود در بازار تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند و حتی مدل‌هایی نیز موجود هستند که براساس شخصیت‌های کارتونی طراحی شده‌اند.

طراحی و دکوراسیون اتاق کودک

نکته پایانی

با توجه به تمام اصولی که ذکر کردیم تا بتوانید طراحی اتاق کودک را به بهترین شکل انجام دهید، اما نباید فراموش کنید کودکان نیز مانند بزرگ‌سالان روحیه و ذهنیت خاص خود را دارند.

هیچ دو کودکی شبیه به یکدیگر نیستند و به این خاطر قبل از طراحی اتاق‌شان به شناخت بسیار خوب و کاملی نسبت به سلیقه آن‎ها برسید. اگر کودک احساس کند خودش نقش زیادی در طراحی آنجا نداشته احساس خوبی هم نسبت به اتاقش نخواهد داشت. در حالی که اگر احساس کند شما به سلیقه و نظر وی احترام گذاشته‌اید و آنجا را طبق نظرش طراحی کرده‌اید، از حضور در آنجا لذت می‌برد.

لذت بردن کودک و احساس علاقه نسبت به اتاقش باعث می‌شود تا لحظات خوب و مفیدی را در اتاق سپری کند. اینگونه به او کمک کرده‌اید تا در آن فضا تمرکز مناسبی داشته باشد و درس خواندن، مطالعه غیر‌درسی، تماشای فیلم، ساخت کاردستی، بازی کردن فردی یا دوستانه و … را با اشتیاق و توجه خوبی انجام دهد و این مساله بر هوش اجتماعی او اثر مثبتی خواهد داشت.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]