طراحی دکوراسیون کافه

طراحی دکوراسیون کافه

کافه داری یکی از مشاغل پرطرفدار و شاید هم پردرآمد در میان جوانان ایرانی است. البته این شغل در کشورهای دیگر هم رونق ویژه‌ای دارد. همین ویژگی اهمیت طراحی درست دکوراسیون کافه را افزایش می‌دهد.

دکور کافه‌ها تنوع بسیار زیادی دارد و انتخاب یک سبک و استایل مناسب برای این کار به موارد بسیاری بستگی دارد که در این مطلب تمام موارد را یک به یک بررسی خواهیم کرد. طراحی دکوراسیون کافه از جهاتی کار خاص و سختی هم به حساب می‌آید. فضای بیشتر کافه‌ها در حالی که مکانی تجاری هستند و محل کسب درآمد صاحب کافه می‌باشند، اما فرهنگی و هنری است.

ایجاد حس و حالی فرهنگی برای یک مکان که محل کسب درآمد افراد است، دشواری طراحی کافه را حسابی بالا برده است. به هر روی، مپسا در این مقاله تلاش کرده تا نکات کاربردی مهمی را به مخاطبان خود ارائه کند.

طراحی دکوراسیون کافه

چگونه دکوراسیون یک کافه را طراحی کنیم؟

این سوال اگر چه در نگاه اول بسیار کلی است و نیاز به بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر دارد، اما می‌تواند یک پاسخ کلی هم داشته باشد: هر طور که به ذائقه مشتریان شما خوش می‌آید.

در نتیجه، اساس انتخاب یک سبک مناسب در دکور آنجا شناختن طیف مشتریانی است که به کافه‌تان رفت و آمد خواهند داشت. پس در این بخش، ابتدا نحوه شناخت مشتریان و طراحی دکور بر این اساس را معرفی می‌کنیم و سپس، نکات تکمیلی را ارائه می‌دهیم.

کافه را در چه مناطقی تاسیس کنیم؟

احتمالا شما هم با ما هم عقیده هستید که تاسیس یک کافه در مناطقی که اصطلاحا «بالاشهر» محسوب می‌شوند و ساکنین آنجا اوضاع مالی خوبی دارند، موجب می‌گردد تا درآمد بیشتری کسب کنید.

اما خب طبیعتا انتخاب چنین محله‌هایی هزینه بیشتری را هم بر دست شما خواهد گذاشت. البته این موضوع بدین معنا نیست که تاسیس یک کافه در پایین شهر موجب ورشکستگی شما خواهد شد اما به هر حال شما باید بین هزینه و درآمد خود تعادل ایجاد کنید. اگر چه موضوع این مقاله اقتصادی نیست، اما لازم است که مبحث خودمان را از همین مورد آغاز کنیم.

پس زمانی که بهترین منطقه را برای تاسیس یک کافه برگزیدید، باید گشتی در آن منطقه بزنید. مهم‌ترین کاری که در ابتدای امر می‌توانید انجام دهید، مشتری‌شناسی از طریق مشاهده دیگر کافه‌هاست. ضمن اینکه حتما دکور آن‌ها را هم بررسی کنید تا متوجه شوید چه استایل‌هایی برای دکور کافه بیشتر مورد علاقه ساکنین آن منطقه است.

در حالی که شما باید از افتادن در ورطه کلیشه هم دوری کنید. پس به سمت دکوری بروید که هم برای آنجا مناسب باشد و هم تازگی و خلاقیت را همراه خود داشته باشد.

طراحی دکوراسیون کافه

ارتباط بین منطقه و سبک دکوراسیون کافه

اگر دریافتید که بیشتر مشتریان شما افرادی هستند که از سر تفریح و در قالب اکیپ‌های دوستانه به کافه می‌آیند، دکور مناسب برای شما ممکن است در قالب سبک‌هایی باشد که فضایی دوستانه و در عین حال تجملی داشته باشند.

اگر در منطقه‌ای قرار دارید که شرکت‌ها و موسسات زیادی در آن اطراف قرار گرفته‌اند و احتمال می‌دهید که درصد زیادی از مشتریان‌تان را افرادی تشکیل دهند که کارمند این ادارات باشند، تلاش کنید که دکور شما زیاد غیررسمی نباشد. در عین حال توجه داشته باشید که آن‌ها برای دور شدن از فضای خشک و خسته کننده موسسه خودشان به کافه شما می‌آیند و از نشستن در کافه‌ای که فضایش مثل آشپزخانه اداره خودشان باشد لذت زیادی نمی‌برند.

نمای کلاسیک رومی
مطالعه می‌کنم

شاید هم کافه را در جایی تاسیس کرده‌اید که چند دانشگاه یا خوابگاه دانشجویی در آن حوالی وجود دارند. در این صورت از دکورهایی که کافه‌های اصطلاحا روشنفکری بهره می‌برند استفاده کنید تا به مذاق دانشجویان خوش آید و به محل دنجی برای بحث‌های روشنفکری آن‌ها تبدیل شود.

طراحی دکوراسیون کافه

کاری کنید که مشتریان به کافه شما وفادار شوند

در مباحث برندینگ و رونق دادن کسب و کار از طریق افزایش اعتبار برند، وفادار کردن مشتریان بسیار مهم و موثر است.

کافه شما هم در سطح خود صاحب برند است. نام کافه، تابلوی کافه (به عنوان لوگوی آنجا)، داشتن شبکه‌های اجتماعی اختصاصی و حتی سایت، تبلیغات محیطی و مجازی، داشتن لباس فرم برای کارکنان و بسیاری کارهای دیگر که لازم است انجام دهید تا برند کافه شما در میان مشتریان محبوب شود.

زمانی که این اتفاق بیفتد، آن‌ها به میل خود برای شما تبلیغات خواهند کرد و با حضور مستمر در آنجا درآمدتان را تضمین می‌کنند. اما این موضوع چه ربطی به دکوراسیون کافه دارد؟ ربطش مشخص است، دکور کافه شما از جمله ویژگی‌هایی است که برای تمام مشتریان مهم خواهد بود.

شاید کسانی که در بدو ورود به یک کافه به دکور آنجا نگاه نمی‌کنند و این مساله برایشان اهمیتی ندارد، استثنا باشند. بنابراین، شما باید قاعده را در دستور کار قرار دهید و با یک طراحی درست و اصولی رضایت آن‌ها را جلب کنید.

طراحی دکوراسیون کافه

برای رسیدن به این هدف چند راهکار عملی در ادامه معرفی می‌کنیم:

  1. حریم شخصی لازم برای هر میز را فراهم کنید. مشتریان شما دوست دارند لحظات آرام و بی دغدغه‌ای را سپری کنند و اگر تنها هستند واقعا تنها باشند و اگر چند نفر هستند، کسی حرف‌های آن‌ها را نشنود. پس فاصله استانداردی بین هر میز ایجاد نمایید.
  2. حتما پنجره‌های بزرگی در کافه ایجاد نمایید و در کنار پنجره تعدادی صندلی بچینید. خیلی از افراد دوست دارند در محیط آرام کافه بنشینند و از طریق شیشه‌های دودی آنجا فضای شلوغ بیرون را تماشا کنند.
  3. نورپردازی کافه نباید به گونه‌ای طراحی شود که حضار احساس ناراحتی کنند. این مساله اگر چه نیاز به دقت فراوانی دارد اما ضروری است. ببینید برای سبک دکور شما، روشنایی زیاد بهتر است یا تاریکی نسبی.
  4. در تزئین کافه سعی کنید بسیار وسواس به خرج دهید و از هیچ مساله جزئی ساده نگذرید. این یک ویژگی بسیار حیاتی برای کافه‌های خوب محسوب می‌شود. مشتریان باید احساس کنند تک تک وسایل تزئینی که در آنجا چیده شده برای جلب رضایت آن‌ها بوده است.

طراحی دکوراسیون کافه

چند نکته عملی برای طراحی خلاقانه دکوراسیون کافه

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید، تا این بخش بیشتر مسائل اساسی و پایه‌ای را بررسی کردیم. حالا زمانش رسیده که چند نکته عمومی و کاربردی را هم معرفی نماییم.

  1. کافه‌هایی که در دیزاین داخلی محیط‌شان موفق هستند، اکثرا توانسته‌اند یک تم رنگی جذاب برای خود انتخاب کنند. داشتن یک تم رنگی درست و طراحی دکور براساس آن پرستیژ خاصی به آنجا می‌دهد.
    این رنگ حتی می‌تواند شامل رنگ ظروف و میز و صندلی هم باشد. کسانی که به موضوع برندینگ علاقمند باشند حتما به خوبی اطلاع دارند که هر موسسه و شرکتی یکی از کارهایی که باید برای تقویت برند خود انجام دهد، انتخاب یک رنگ است که این رنگ در لوگوی آنجا هم وجود دارد.
    یک کافه با کلاس و پرطرفدار رنگ برند خود را بر روی تابلوی اصلی بالای درب ورودی هم جای می‌دهد. رنگ‌های ترکیبی مثل: سیاه و سفید، آبی و قرمز، زرد و آبی و … هم ممکن است برای شما انتخاب مناسبی باشند.
  2. کافه‌های معدودی وجود دارند که گوشه‌ای از طبیعت را برای تزئین دکور خود به کار نگرفته باشند. دلیل این عمل هم نیاز مشتریان به آرامش و ارتباط به طبیعت است که چون در شهرها کمتر این فرصت وجود دارد، قرار گرفتن در کافه‌ای با دکوراسیونی که طبیعت هم در آن جای دارد، برای‌شان جالب است.
    چیدن گلدان‌ها در گوشه و کنار و یا حتی آویزان کردن‌شان از سقف، قرار دادن یک آکواریوم بزرگ، استفاده از گیاهان بر روی دیوارها و … بخشی از ایده‌هایی است که به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    بنابراین، توصیه ما این است که بخش مهمی از دکور کافه را که حسابی هم توی چشم باشد به این عناصر اختصاص دهید.
  3. پیشخوان کافه می‌تواند نقطه ثقل طراحی داخلی آنجا باشد. وقتی در یک محیط داخلی نقطه ثقلی انتخاب می‌شود، باقی لوازم و وسایل نیز منطبق با آن چیده می‌شوند. همچنین، پتانسیلی که این بخش از کافه برای تزئین دارد را هم نباید فراموش کرد. پس تا جای ممکن پیشخوان را شیک و مشتری پسند طراحی کنید و طوری میز و صندلی‌ها را بچینید که به راحتی به آنجا دسترسی داشته باشند و مشتری‌ها هم احتیاجات‌شان را با شما در میان بگذارند.
  4. قاب عکس یا پوستر، عنصری است که اگر نباشد جای خالی‌اش در دکوراسیون کافه حسابی توی ذوق خواهد زد. برای این کار مطمئنا گزینه‌های فراوانی در اختیار دارید و باید از میان این گزینه‌ها، مواردی را انتخاب نمایید که در راستای سبک و استایل دکور آنجا باشند.
  5. کم نیستند کسانی که یا برای مطالعه به کافه می‌روند و یا بعد از ورود به آنجا مشتاق کتاب خواندن می‌شوند.
    پس بخش مناسبی از کافه را برای نصب یک کتابخانه اختصاص دهید و اگر فضای مناسبی در اختیار دارید، یک یا دو عدد مبل راحتی هم در کنارش بگذارید تا هر کسی دوست داشت به خوبی از آن قسمت استفاده کند.
  6. کفپوش کافه نیز جزء مواردی است که باید برایش وقت و هزینه خوبی کنار بگذارید. سعی کنید نوعی کفپوش را تهیه نمایید که چند ویژگی مهم داشته باشد:
    الف. ترجیحا صدای قدم زدن افراد خیلی شنیده نشود.
انواع نمای آجری ساختمان
مطالعه می‌کنم

ب. عایق دمای هوا باشد و در زمستان مانع نفوذ سرما و در تابستان مانع نفوذ گرما از کف شود.
پ. تناسب رنگی خوبی با رنگ دیوارها و میز و صندلی‌ها داشته باشد.

فراموش نکنید که کفپوش تاثیر قابل توجهی بر زیبایی دکوراسیون داخلی کافه می‌گذارد.

  1. استفاده از پارتیشن ممکن است فضای داخلی را زیر و رو کند. خصوصا برای کافه‌هایی که مساحت زیادی ندارند و مجبور هستند که از همان میزان فضا بیشترین بهره را ببرند. به کمک پارتیشن خواهید توانست چند فضای مجزا در کنار هم طراحی نمایید تا آنجا بزرگ‌تر به نظر برسد. در عین حال، حریم شخصی مشتریان را نیز حفظ می‌کند و به محیط داخلی زیبایی خاصی می‌بخشد.

 

مپسا | نرم‌افزار آنلاین حسابداری پروژه ساخت و ساز

ثبت نام رایگان

[تعداد: 1   میانگین: 5/5]